Kære brugere på Psychedelia.
Jeg er meget bekymret for min veninde, der er begyndt at indtage ecstasy stort set hver weekend, hvor jeg er i byen med hende. Det ender tit med, at hun bliver ked af det/får det dårligt på anden vis, og mine andre veninder har flere gange skullet hjælpe hende og sørge for hende, da hun vist er faldet om et par gange. Det er også som om, at hun ikke rigtig lytter, når vi fortæller hende, at det er farligt for hende med et så jævnligt forbrug. Jeg har selv eksperimenteret med diverse stoffer (foretrækker de psykedeliske, men de andre rører jeg ikke rigtig længere), så jeg har ikke et så snerpet syn på det. Dog er jeg stadig nervøs, da jeg kan se, at den drejning, det har taget, er mere hen i mod et misbrug end mod en ''kontrollabel'', fornuftig omgang med det - selv om det måske sjældent er sådan, især ikke med et stof som ecstasy.
Jeg ved også, at årsagen til, at hun gør det, er, at hun har mange problemer. Hendes familieforhold er ikke de bedste, og hun har også haft en depression. Så jeg er bange for, at stofferne bliver en form for eskapisme for hende, som hun får svært ved at undvære. Jeg vil rigtig gerne hjælpe hende mest muligt, men er lidt i tvivl om, hvordan jeg skal gribe det her an. For jeg er udmærket klar over, at man sjældent lytter til råd og formaninger, når man er inde i det på den måde, som hun er lige i øjeblikket. Så jeg er lidt i tvivl om, hvad jeg skal sige til hende. Overvejede et kort øjeblik at skaffe ham pusherens nummer for at fortælle ham, at han straks skulle stoppe med at sælge til min veninde (ellers ville jeg komme efter ham

), men så finder hun sikkert bare et andet sted at købe det. Man kunne selvfølgelig også gå til hendes mor, men jeg er ikke sikker på, om det ville gøre mere skade end gavn. Aller helst vil jeg gerne snakke alvorligt med hende og få hende til at indse, at det kun forværrer hendes situation, hvis hun fortsætter på den måde.
Men hvad kan man sige for at få hende til at gøre det? Jeg tror ikke det nytter noget, hvis man bare siger sådan noget som at man kan dø af stoffer, for det er jo de færreste, der rent faktisk gør det . Men jeg vil bare ikke se hende ødelægge det for sig selv på den måde, som hun er i godt i gang med at gøre nu.
Håber I har nogle gode svar/kloge råd til ovenstående.
Med venlig hilsen
Illusinoa - den bekymrede veninde.