Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 12 jul 2025 22:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Jeg så et indlæg i nyhederne, hvor nogen påstod at man kunne få permanente huller i hukommelsen, ved et tilstrækkeligt hashforbrug. Jeg er ret overbevist om at det ikke er rigtigt, men jeg ville alligevel lige høre herinde. Kan det giver permanente huller i hukommelsen?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Kan det være at de mente at ens korttidshukommelses tab ved for stort hashforbrug går ud over evnen til at lagre minder som langtidshukommelse? Så man mister en del af de minder man havde fra selve misbruget?
Ved ikke om det er rodet skrevet (jeg er træt).

Der er jo folk på psy som taler om at deres liv (under et stort hashmisbrug) stort set er udvisket...
Tror det er det der tales om. Eller hvad?

Medlem
Brugeravatar

Det tror jeg også, har også selv prøvet noget lignende. Men at hjernen har en permanent reduceret evne til at huske? ahh

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for København
Jeg tror bestemt at hash kan gøre noget ved ens hukommelse. Kan ikke selv huske så meget fra dengang jeg selv havde et heftigt forbrug at hash og stoffer, næsten alt er visket ud. Det værste er at de ting jeg kan huske kun er dårlige ting, det lidt øv at kigge tilbage på ens teenager tid og tænke "Gud hvor var jeg fucked up!".

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hulen
Det var det pointen var i mit indlæg. At personen mente at det man IKKE kan huske, grundet hashmisbrug, altid vil være et hul i hukommelsen... så den dårlige hukommelse er ikke permantent, men det som går tabt fra misbruget kommer ikke igen.

Medlem

Geografisk sted: Nowhere
Paul Muad Dib skrev:
Det var det pointen var i mit indlæg. At personen mente at det man IKKE kan huske, grundet hashmisbrug, altid vil være et hul i hukommelsen... så den dårlige hukommelse er ikke permantent, men det som går tabt fra misbruget kommer ikke igen.

Er der ikke forskel på, om man glemmer bestemt viden for evigt (altså hukommelse), eller på om evnen til at huske og lagre viden i hukommelsen svækkes permanent (altså hukommelsesevnen)? Jeg ved jo ikke, hvad deres påstand var, men jeg mener der er stærke indikationer på, at hukommelsesevnen kan svækkes permanent af et voldsomt hashmisbrug.

Ang. hukommelsen af ting man har oplevet, tror jeg godt det kan rekonstrueres, da det nok (jeg ved det ikke) ikke kun er en fysisk-neurologisk ting, men lige så meget en sproglig-social ting. F.eks. kan man ofte huske noget - eller danne sig konkrete billeder af det - man ellers havde glemt, hvis andre genfortæller det. På den måde kan man måske få genfortalt visse minder, og på den måde genskabe en "lagret" oplevelse af dem?

Uanset hvad kan vi jo nok blive enige om, at der sjældent er nogen, der ligefrem er blive skarpere af at ryge en pind. ;)

Medlem

skambidt skrev:
men jeg mener der er stærke indikationer på, at hukommelsesevnen kan svækkes permanent af et voldsomt hashmisbrug.
Dén bliver du lige nødt til at dokumentere, for det er da lidt af et "bold statement".

Dedikeret medlem

Geografisk sted: Inde i pejsen.
Nu har jeg røget 30 - 50 g hash i ugen sammen med min kammerat i ca. 1 år (kun på bong) og jeg har stadig en bedre hukommelse end mange af mine venner og bekendte, så tror virkelig at det kommer an på det enkelte individ.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Min erfaring siger mig at indlæring kun bliver vanskeligere for ting man ikke rigtigt gider at lære, der er lige meget eller mere tryk på indenfor de emner der interesserer en (mig)

Hukommelsen er en kompleks ting og vi er enige om at cannabis påvirker nogle centre i hjernen der omhandler hukommelsen. En ting er også sikker: Man lærer at tænke og huske under rusen med tiden, man vænner sig simpelthen til at være skæv (tolerance kaldes det også). Selvom en større dosis stadig virker berusende har den ikke samme indvirkning på hukommelse og indlæring som en person der sjældent ryger eller lige er begyndt ved et vist level af beruselse.

Hukommelsen kan ligeledes blive forværret hvis en heavy hashryger IKKE ryger hash... Hjernen skal nu vænne sig til at tænke normalt uden tjalden. Anandamid har åbenbart en vis indvirkning på hukommelse, helt sikkert. Men alle tegn tyder på at det er akutte og ikke permanente ændringer; når der ikke ryges hash mere stabiliseres nivaeuet og hukommelsen bliver klart bedre, allerede indenfor uger/måneder alt efter forbrug.

Dog skal det siges at der normalt ikke kommer noget heldigt ud af at slam-ryge 80'er-hash på bong 24/7, der begynder man virkelig at kunne mærke en ændring. Jeg kender dog flere seriøse bongrygere der er stoppet helt og lever et helt "normalt" liv nu. At de nogensinde har røget hash er ikke det første man tænker når man møder dem i dag. Det er ikke noget der hænger ved, men hvis du ryger dig helt i gulvet mange år i træk kan du efter min mening udvikle "rygerhjerne", men det hænger sammen med individets manglende interesse i at holde sig hjerne i form. Det er gerne de virkelig tunge misbrugere der kun ryger for overhovedet at kunne holde sig selv ud som kører den stil, det er ikke hashen men dem selv som ødelægger sig selv.

IMO er der ikke noget værre end en passiv hashryger der bare sidder og sumper dagen lang. Kom op og ud, lav noget, byg noget, ødelæg noget. Bare gør noget! :)

Jeg ville dog ønske at man opfandt en hash med mindre indvirkning på hukommelsen, det er ikke nogen hemmelighed at det kan være et problem med hukommelsen ved for meget rygning, nogle kan styre det bedre end andre, men det er hashens dårligste side. Folk må mærke efter og hvis man ikke får det godt af at ryge hash skal man ikke ryge det. (så er det også mere til os andre :cool:)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]