Min erfaring siger mig at indlæring kun bliver vanskeligere for ting man ikke rigtigt gider at lære, der er lige meget eller mere tryk på indenfor de emner der interesserer en (mig)
Hukommelsen er en kompleks ting og vi er enige om at cannabis påvirker nogle centre i hjernen der omhandler hukommelsen. En ting er også sikker: Man lærer at tænke og huske under rusen med tiden, man vænner sig simpelthen til at være skæv (tolerance kaldes det også). Selvom en større dosis stadig virker berusende har den ikke samme indvirkning på hukommelse og indlæring som en person der sjældent ryger eller lige er begyndt ved et vist level af beruselse.
Hukommelsen kan ligeledes blive forværret hvis en heavy hashryger IKKE ryger hash... Hjernen skal nu vænne sig til at tænke normalt uden tjalden. Anandamid har åbenbart en vis indvirkning på hukommelse, helt sikkert. Men alle tegn tyder på at det er akutte og ikke permanente ændringer; når der ikke ryges hash mere stabiliseres nivaeuet og hukommelsen bliver klart bedre, allerede indenfor uger/måneder alt efter forbrug.
Dog skal det siges at der normalt ikke kommer noget heldigt ud af at slam-ryge 80'er-hash på bong 24/7, der begynder man virkelig at kunne mærke en ændring. Jeg kender dog flere seriøse bongrygere der er stoppet helt og lever et helt "normalt" liv nu. At de nogensinde har røget hash er ikke det første man tænker når man møder dem i dag. Det er ikke noget der hænger ved, men hvis du ryger dig helt i gulvet mange år i træk kan du efter min mening udvikle "rygerhjerne", men det hænger sammen med individets manglende interesse i at holde sig hjerne i form. Det er gerne de virkelig tunge misbrugere der kun ryger for overhovedet at kunne holde sig selv ud som kører den stil, det er ikke hashen men dem selv som ødelægger sig selv.
IMO er der ikke noget værre end en passiv hashryger der bare sidder og sumper dagen lang. Kom op og ud, lav noget, byg noget, ødelæg noget. Bare gør noget!

Jeg ville dog ønske at man opfandt en hash med mindre indvirkning på hukommelsen, det er ikke nogen hemmelighed at det kan være et problem med hukommelsen ved for meget rygning, nogle kan styre det bedre end andre, men det er hashens dårligste side. Folk må mærke efter og hvis man ikke får det godt af at ryge hash skal man ikke ryge det. (så er det også mere til os andre

)