Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jul 2025 22:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Min kæreste og jeg har haft en lille diskussion på om han måske ku ha' nogle dopaminsforstyrrelser i hjernen.

Til hverdag er han for det meste på det niveau hvor at når han kommer hjem fra arbejde får de hersens udbrud.
Det kan være lige fra 2-10 gange i timen. Altså udbrud hvor han stiller sig op og siger nogle mærkelige lyde og/eller laver underlige vilde fakter med armene eller laver grimasser.

Det er forskelligt hvilket tidspunkt på dagen det kommer. Nogle gange har han masser energi, andre gange går han hurtigt kold og er træt. Det kan svinge meget.

Han tager end gang i mellem coke. Og når han er på det kommer udbrudende ikke, så han mere anspændt i det og seriøs.
Han ryger dagligt fede. Og har gjort det i 6 år. Dog med pauser indimellem. Sidst en på et halvt år. I 16-18 alleren ekspermenterede han en del med forskellige stoffer coke, kix, lidt svampe, speed og sådan.
Han har ikke taget andet en alkohol hash coke, siiden han var 18 ca.

Han har uddannelse og et seriøst job. Men disse udbrud bekymre mig lidt. Så også et pogram igår om mennesker med forstyrelser dopamin niveauet. Og de gjorde også en masse underlige ting.

Hvad kan det være?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
turretes syndrom måske, men det er svært at sige, syntes han skal gå til lægen og blive undersøgt hvis det irretere ham. har han svært ved indlæring, og andre ting også ? eller er det kun disse udbrud ? hvordan er han i sociale sammenhænge.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Har han også disse udbrud i hans hash pauser? Tror bestemt ikke at det er hashen der gør det, men det er bare for at udelukke så mange faktorer som muligt. :)

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Jeg tænkte også på Tourettes syndrom. Er det noget han også har lidt af som barn, eller er det kommet som voksen?
Jeg synes i hvertfald at han skal tage at gå til lægen med det, hvis det generer ham. Det lyder ikke til at det bare er en dårlig vane han kan lægge fra sig.
Får han også udbrud på arbejde?

Hilsen Fanny

Senest rettet af Fanny 23 mar 2008 23:42, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Medlem

Han får ikke rigtigt udbrudende på arbejde. Det er ihvertfald helt i småting afdelingen.

Det har været i mere eller mindre grad hele livet. Socialt kan han sagtens begå sig, dog er han dog en del genert/tilbageholden og har altid været en enspænder.
Han har MEGET svært ved at snakke med fremmede og skal først føle sig tryg ved folk. Ellers har han det skide godt med massere af venner osv.
Han synes ikke selv han bliver direkte generet af det.

Titel:
Medlem

Han har altid haft problemer i folkeskolen med de sproglige fag, Gad ikke lave lektior og lavede lidt balade. Men han har taget uddanelse som mekkaniker og har rigtig gode karektere helle vejen igennem. Det er det sproglige han har problemer med. Matematik er han skide dygtig til, men engelsk dansk osv. er han en meget meget dårlig til. Dog forstår han engelsk sådan nogen lunde til.

Titel:
Medlem

Han har selv skrevet det meste af indlægget. Og han er på alle andre måder den sødeste og kærligste kæreste.

Nu det mig kæresten der skriver. Jeg har ikke haft den her træng til og gøre fucked ting her de sidste par dage efter jeg har taget en god posion coke 1.5 g og Det kan jo godt spille ind i hjernens måde og reagere på.

Har også perioder hvor jeg er meget træt og ikke orger noget, og pludselig er jeg spræng fyldt med energi.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
hvis han har haft gennem helelivet, mere eller mindre, så kan det meget vel være tourettes. Men gå til læge med det... Eller psykolog.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Kender du noget til tourette? Ellers læs om det her:
http://www.3iii.dk/tourette/
Du kan også søge lidt rundt på nettet. Der står meget om det.
Det bedste du kan gøre er at slutte fred med det. Mange vokser fra det og lærer at lede energien ud af anden vej end gennem tics.

Hilsen Fanny

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: I centrum af solsystemmet.
Så drenge tag lige og vis lidt respekt og undlad de platte kommentare - det lyder til at være et seriøst spørgsmål der stilles og det burde være nemt og forstå at der ikke er nogen grund til at kommentere indlægget hvis ikke man har noget konstruktivt og bidrage med. :x

Tag til lægen og få hans vurdering - værd helt ærlig mht hvilke stoffer du indtager - dette vil gøre chancerne for at få en afklaring af din situation størst.

Titel:
Medlem

Jeg har lige læst om tourretes syndrom og er ret sikker på at det ikke er det jeg har, det er ikke ufrilligt jeg gør det. Det noget jeg får en trang til. Måske forde jeg føler jeg får opmærksomhed, synes det er sjovt, For en glæde af det. Disse uforklarige lyster har stadig ikke været der efter jeg har taget coke 4 dage siden nu.
Kan jo godt være jeg ikke fejler noget men at jeg bare er lidt gal efter mine eksperimenter med stoffer. Jeg bliver ikke generet overhoved af det og kan også sagtens lade være med og gøre det hvis situatonen ikke er passende.
Har jo haft et dagligt forbrug af thc siden jeg var 15. Eksperimenteret en masse med kix speed coke svampe. Havde også en periode da jeg var 14 hvor jeg sniffede en del lighter gas. JA EKSTREMT DUMT OG SKADELIGT men sjovt. Har altid været meget seriøs angående min uddanelse og arbejde og har da også en rigtig god stilling på det værksted jeg arbejder.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Hvis det ikke er ufrivilligt, så forstår jeg ikke hvorfor det er et problem?
Du skal vide, at folk med mild Tourette sagtens kan undertrykke lysten. Det er ikke noget som sker som hvis f.eks. en nerve hopper. Det er merer en trang der melder sig som kan være mere eller mindre stor.

Men hvis du kun gør det fordi det er sjovt/giver opmærksomhed er det jo ikke noget problem. Så kan du jo bare lade være.
Det er måske også derfor du lader din kæreste stille os spørgsmålet her? -For at få opmærksomhed?

Nu provokerer jeg dig lidt.. men det er fordi du siger to forskellige ting: På den ene side siger du, at det bare er en uforklarlig trang som du sagtens kan styre og nok bare gør fordi du får opmærksomhed, -på den anden side kommer du med teorier om at det kan være kommet fordi du har taget mange stoffer. Hvad tror du egentlig selv?

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Jeg kan jo ikke bruge opmærksomhed her til noget.
Det er forde min kæreste mener der er noget galt med mig hehe.
Men kan jo være mange ting kedsomhed osv. ved det ikke men kan jo også være lige meget.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Som Fanny siger, er tourettes eller ocd nemlig lige præcis en trang der er så stor at man ikke kan abstrahere fra den. Ligesom det kan være tanker man føler sig nødsaget til at tænke, selvom man er 100% klar over at det er forkert.

Du siger det kan også være ligemeget.
Nej det er ikke ligemeget, din kæreste er bekymret og synes det er underligt. Derfor vil jeg mene det er et problem.

Titel:
Medlem

Jeg tænker ikke tanker jeg ved er forkerte.
´Jeg tror det er kedsomhed, rastløshed osv. der gør det.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg gør meget værre ting sammen med min ven. Altså kravle hen ad væggene mjavende som en kat fx.
Det er bare en fjollet form for at udtrykke sig.

Synes nu det lyder som meget hyggeligt, jeg ville ihvertfald fjolle for vildt med.

"In many shamanic societies, if you came to a medicine person complaining of being disheartened, dispirited, or depressed, they would ask one of four questions: When did you stop dancing? When did you stop singing? When did you stop being enchanted by stories? When did you stop finding comfort in the sweet territory of silence?"
-Gabrielle Roth

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Speedfreek> Der er rigtig mange mennesker som mere eller mindre har tendens til Tourette, så det er ikke noget du behøver at have det skidt over, eller blive medicineret for, når det ikke er mere. I gamle dage var folk særlinge når de havde mærkelige trækninger, -idag har man en diagnose på alt, hvilket både kan være godt og skidt, da det også sygeliggører en masse tilstande.
Til kæresten: Lad være med at bekymrer dig. Det kan godt forværre tics´ne hvis man forbinder noget skamfuldt med dem, så det kan være derfor han får det værre når han er sammen med dig. Aksepter det istedet sammen med ham. Så vil han slappe meget mere af.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 17 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]