Hey alle psychonauter.
Jeg vil gerne fortælle om en voldsom oplevelse jeg havde på hash d. 30/12 sidste år, og høre jeres vurdering af denne, for at blive lidt klogere på, om min psyke måske er latent overfor psykiske sygdomme. Det skal ikke forstås som en decideret trip-rapport - jeg vil snarere blot opsummere nogle af de oplevelser jeg havde på 'trippet', og høre jer erfarnes vurdering, om hvad jeg oplevede var usædvanligt eller blot logisk, den indtagede mængde taget i betragtning.
Først skal det siges, at jeg har røget hash et par gange tidligere (måske 10-15 gange i alt), men aldrig som denne gang indtaget det oralt i form af guldkakao. Mine tidligere oplevelser med hash tror jeg ikke, måske med undtagelse af en enkelt gang, har været spor anderledes/voldsommere end mine venner, som har indtaget samme mængde som mig. nå, men til selve oplevelsen:
kl ca 13.30 drak jeg hurtigt 1½ kop guld-kakao indeholdende måske 1½-2g hash i alt (mængden af hash er jeg ikke særlig sikker på, ej heller styrken af denne - én ting er dog sikkert: vi havde misforstået opskriften, og var kommet til at indtage for meget). Mine to venner drak hhv. 1 og ½ kop hver samme tid.
en times tid efter begynder effekten at tage kraftigt til, og det gør den sådan set i de følgende 11-12 timer, hvor den altså er på sit højeste omkring kl 24:00 - 01:00! Tiden op til da husker jeg ikke særlig godt - jeg var ret blæst, dog ikke anderledes end jeg har oplevet det de gange jeg har røget det. Men da jeg prøver at lægge mig til at sove, går det helt galt: min tankevirksomhed er så kraftig, at jeg umuligt kan sove. Især min fornemmelse af balance/bevægelse er meget påvirket, og jeg føler, at jeg nærmest svæver opad og på en måde dybere ind i mine tanker, indtil jeg til sidst når et punkt, hvor jeg føler, jeg ikke kan komme længere. Jeg er nået til selve essensen i tankevirksomhed, hvor jeg tankerne ikke længere er tanker men blot vibrationer af partikler - jeg har ingen tanker, men føler blot mit hoved bliver slynget fra side til side i hovedpuden. Netop dér, får jeg det rigtig dårligt, hvorfor jeg vækker mine forældre og fortæller dem om min situation. Jeg hallucinerede en del: bla. oplevede jeg, at skyggerne på græsplænen fra nogle nærtliggende træer forsvandt og kom frem igen i impulser. Altså at de i det ene øjeblik var der, og i det næste, væk (Dette skete måske 2-3 gange i sekundet). At mit syn "pulserer" har jeg under tidligere hashrus haft fornemmelsen af - det nærmest sker i takt med min hjerterytme. Derudover syntes ting i mit perifere syn skiftevis at bevæge sig frem mod mig og væk fra mig (fx så jeg forhjulene fra en cykel nærme mig og blive kæmpestore samtidig med at dens baghjul bevægede sig væk fra mig) . Samtidig var min sans af bevægelse stadig meget påvirket, og min balance registrerede det meget lig jeg konstant lavede kolbøtter, trods jeg stod stille eller sad ned, hvorfor jeg også havde svært ved at holde mig stående.
Mine tanker var som lå jeg og drømte: usammenhængende, ulogiske og svære at samle. Ydermere kunne jeg ikke lade være med at knibe øjnene sammen og rynke på øjenbrynene på mærkelige måder, især ikke hvis jeg sad med lukkede øjne for at slappe af. Egentlig gjorde jeg præcis, som en person i REM-søvn (Rapid Eye Movement), hvilket forstærkede min fornemmelse af, at mit sind stadig drømte, trods min krop var vågen.
Trods denne åbenlyst ubehagelige kropstilstand, kunne jeg dog stadig sagtens rationalisere og relativt ubesværet forklare mine forældre hvad jeg havde været ude for osv., og efter nogle timer kunne jeg endda sagtens pakke min taske til en udelandsrejse jeg skulle på den efterfølgende dag, selvom mit sind endnu ikke var i ro.
Efter godt 24 timer og en hård nat uden søvn, skiftevis indenfor og udenfor med få minutters mellemrum (temperaturskiftet havde en stærk virkning, og fik mig i et øjeblik tilbage til virkeligheden ), var effekten stort set væk, dog ikke medregnet den ustyrligt hurtige hjertebanken, og jeg kunne efter yderligere 10 timer falde i søvn igen.
Min ven, som er lidt mere vant til hash-rusen end jeg, der drak en enkelt kop af kakao'en, havde ligeledes en kraftig og lang rus, dog ikke ligeså ubehagelig som min. Han fortæller at have fornemmelsen af at være skæv helt til aftenen efter, altså mindst 36 timer efter indtagelse.
Jeg håber I har haft tålmodighed til at læse min lille historie

Som nævnt, var oplevelsen ret voldsom for mig, hvorfor jeg også har afholdt mig for enhver form for hash siden. Grunden til, at jeg ville dele denne oplevelse med jer, er som sagt hovedsageligt for at høre, om _så_ voldsomme 'hallucinationer' osv., er usædvanlige efter en sådan mængde indtaget hash? Er der nogen, der evt. har oplevet noget lignende? Bør jeg holde mig langt væk fra hashen fremover, og vil det være uansvarligt, senere i livet evt. at eksperimentere med psilocybinsvampe (en tanke, jeg tidligere har gået og lejet lidt med)? èn i hele min familie (vi er en ret stor familie) - min mors søster - har de seneste år fået nogle psykoser sandsynligvis udløst af meditation og er muligvis mildt skizofren, så kunne det tænkes at jeg har 'arvet' et sind latent overfor psykiske lidelser?
På forhånd mange tak for jeres tid og jeres svar
Marcus