Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 21:15

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hey alle psychonauter.

Jeg vil gerne fortælle om en voldsom oplevelse jeg havde på hash d. 30/12 sidste år, og høre jeres vurdering af denne, for at blive lidt klogere på, om min psyke måske er latent overfor psykiske sygdomme. Det skal ikke forstås som en decideret trip-rapport - jeg vil snarere blot opsummere nogle af de oplevelser jeg havde på 'trippet', og høre jer erfarnes vurdering, om hvad jeg oplevede var usædvanligt eller blot logisk, den indtagede mængde taget i betragtning.

Først skal det siges, at jeg har røget hash et par gange tidligere (måske 10-15 gange i alt), men aldrig som denne gang indtaget det oralt i form af guldkakao. Mine tidligere oplevelser med hash tror jeg ikke, måske med undtagelse af en enkelt gang, har været spor anderledes/voldsommere end mine venner, som har indtaget samme mængde som mig. nå, men til selve oplevelsen:

kl ca 13.30 drak jeg hurtigt 1½ kop guld-kakao indeholdende måske 1½-2g hash i alt (mængden af hash er jeg ikke særlig sikker på, ej heller styrken af denne - én ting er dog sikkert: vi havde misforstået opskriften, og var kommet til at indtage for meget). Mine to venner drak hhv. 1 og ½ kop hver samme tid.

en times tid efter begynder effekten at tage kraftigt til, og det gør den sådan set i de følgende 11-12 timer, hvor den altså er på sit højeste omkring kl 24:00 - 01:00! Tiden op til da husker jeg ikke særlig godt - jeg var ret blæst, dog ikke anderledes end jeg har oplevet det de gange jeg har røget det. Men da jeg prøver at lægge mig til at sove, går det helt galt: min tankevirksomhed er så kraftig, at jeg umuligt kan sove. Især min fornemmelse af balance/bevægelse er meget påvirket, og jeg føler, at jeg nærmest svæver opad og på en måde dybere ind i mine tanker, indtil jeg til sidst når et punkt, hvor jeg føler, jeg ikke kan komme længere. Jeg er nået til selve essensen i tankevirksomhed, hvor jeg tankerne ikke længere er tanker men blot vibrationer af partikler - jeg har ingen tanker, men føler blot mit hoved bliver slynget fra side til side i hovedpuden. Netop dér, får jeg det rigtig dårligt, hvorfor jeg vækker mine forældre og fortæller dem om min situation. Jeg hallucinerede en del: bla. oplevede jeg, at skyggerne på græsplænen fra nogle nærtliggende træer forsvandt og kom frem igen i impulser. Altså at de i det ene øjeblik var der, og i det næste, væk (Dette skete måske 2-3 gange i sekundet). At mit syn "pulserer" har jeg under tidligere hashrus haft fornemmelsen af - det nærmest sker i takt med min hjerterytme. Derudover syntes ting i mit perifere syn skiftevis at bevæge sig frem mod mig og væk fra mig (fx så jeg forhjulene fra en cykel nærme mig og blive kæmpestore samtidig med at dens baghjul bevægede sig væk fra mig) . Samtidig var min sans af bevægelse stadig meget påvirket, og min balance registrerede det meget lig jeg konstant lavede kolbøtter, trods jeg stod stille eller sad ned, hvorfor jeg også havde svært ved at holde mig stående.

Mine tanker var som lå jeg og drømte: usammenhængende, ulogiske og svære at samle. Ydermere kunne jeg ikke lade være med at knibe øjnene sammen og rynke på øjenbrynene på mærkelige måder, især ikke hvis jeg sad med lukkede øjne for at slappe af. Egentlig gjorde jeg præcis, som en person i REM-søvn (Rapid Eye Movement), hvilket forstærkede min fornemmelse af, at mit sind stadig drømte, trods min krop var vågen.

Trods denne åbenlyst ubehagelige kropstilstand, kunne jeg dog stadig sagtens rationalisere og relativt ubesværet forklare mine forældre hvad jeg havde været ude for osv., og efter nogle timer kunne jeg endda sagtens pakke min taske til en udelandsrejse jeg skulle på den efterfølgende dag, selvom mit sind endnu ikke var i ro.

Efter godt 24 timer og en hård nat uden søvn, skiftevis indenfor og udenfor med få minutters mellemrum (temperaturskiftet havde en stærk virkning, og fik mig i et øjeblik tilbage til virkeligheden ), var effekten stort set væk, dog ikke medregnet den ustyrligt hurtige hjertebanken, og jeg kunne efter yderligere 10 timer falde i søvn igen.

Min ven, som er lidt mere vant til hash-rusen end jeg, der drak en enkelt kop af kakao'en, havde ligeledes en kraftig og lang rus, dog ikke ligeså ubehagelig som min. Han fortæller at have fornemmelsen af at være skæv helt til aftenen efter, altså mindst 36 timer efter indtagelse.

Jeg håber I har haft tålmodighed til at læse min lille historie :P Som nævnt, var oplevelsen ret voldsom for mig, hvorfor jeg også har afholdt mig for enhver form for hash siden. Grunden til, at jeg ville dele denne oplevelse med jer, er som sagt hovedsageligt for at høre, om _så_ voldsomme 'hallucinationer' osv., er usædvanlige efter en sådan mængde indtaget hash? Er der nogen, der evt. har oplevet noget lignende? Bør jeg holde mig langt væk fra hashen fremover, og vil det være uansvarligt, senere i livet evt. at eksperimentere med psilocybinsvampe (en tanke, jeg tidligere har gået og lejet lidt med)? èn i hele min familie (vi er en ret stor familie) - min mors søster - har de seneste år fået nogle psykoser sandsynligvis udløst af meditation og er muligvis mildt skizofren, så kunne det tænkes at jeg har 'arvet' et sind latent overfor psykiske lidelser?

På forhånd mange tak for jeres tid og jeres svar

Marcus

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Hmm. Kan ikke med 100 procent sige at du ikke har en psykose der ligger og lurer og bare venter på at blive udløst, men jeg vil sige at hele din oplevelse skyldes den kraftige overdosering du har lavet. 1,5-2 g. er alt for meget, selv af røg i den lave ende. At du heller ikke har røget vildt meget før og aldrig prøvet oralt, spiller også en rolle.

Det er ikke for at være en bitch, men hvordan kan det være du ikke engang ved noget om hvilken hash i har haft med at gøre?

Med henhold til hallucinationer, så er det da noget man har hørt om før. Det er en gåde for mig, nogle er åbenbart mere modtagelige.
Dog kan hjernen også spille en et puds, hvis man er godt skæv, og det handler om skygger osv.

Håber du kommer oven på denne tur og kommer videre. :)

Titel:
Junior medlem

Mange tak for svaret - selvom du selvfølgelig ikke kan svare mig med 100% sikkerhed, er det stadig betryggende at høre ;)

Angående styrken af hashen, så giver jeg dig helt ret. Det var virkelig uansvarligt at lave det ud af hash, jeg ikke engang kendte styrken på, men jeg vil umiddelbart skyde på, at det vel var "normal" styrke.. Normalt ansér jeg mig ellers slet ikke for at være uansvarlig i disse henseender; dette var vist et enkelttilfælde :P

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Lyder som om du er disponeret for kraftige trips, sammen med oralt indtag af sådanne mængder kan det godt give trips af voldsom styrke...

Jeg blev da også lidt skuffet da jeg prøvede svampe første gang, selvom dosen var ret høj syntes jeg det var mærkeligt at jeg kommer længere ud på cannabis end svampe... Jeg får også voldsomme trips på cannabis

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Apfe skrev:
Mange tak for svaret - selvom du selvfølgelig ikke kan svare mig med 100% sikkerhed, er det stadig betryggende at høre ;)

Angående styrken af hashen, så giver jeg dig helt ret. Det var virkelig uansvarligt at lave det ud af hash, jeg ikke engang kendte styrken på, men jeg vil umiddelbart skyde på, at det vel var "normal" styrke.. Normalt ansér jeg mig ellers slet ikke for at være uansvarlig i disse henseender; dette var vist et enkelttilfælde :P

Helt sikkert, det kan jo selvfølgelig glippe for enhver. Held og lykke med det, hvis du har tænkt dig at prøve igen. Husk for guds skyld at ligge stille ud. :P

Titel:
Junior medlem

Naturligvis, Kemal ;)

Det kunne være rart at høre fra lidt flere, om der er nogen, der evt. har haft lignende oplevelser?

Titel:
Medlem

Jeg ved ikke lige om du kan bruge det til så meget, men jeg kan næsten ikke TÅLE hash.

Hver gang jeg har prøvet, har jeg bare fået det SÅ dårligt. Føles utrolig tung i hovedet og kroppen - meget irriterende. Desuden bliver jeg meget svimmel og får kvalme, hvilket eskalerer indtil jeg knækker mig. Herefter går det som regel gradvist ned indtil jeg har det godt igen og rusen har fortaget sig. Alt i alt en meget negativ oplevelse.

Sådan har ca. alle mine forsøg med hash forløbet, bortset fra et par gange hvor jeg slet ikke har kunnet mærke noget.

Det skal lige siges, at de første par gange var efter en gedigen mængde alkohol, hvilket jeg fandt ud af ikke ligefrem hjalp. Efterfølgende har jeg forsøgt nogle gange kun med hash, både rent og som joints, uden bedre eller mere positiv virkning.

Jeg mangler at forsøge mig med oral indtagelse, da jeg måske tror at selve røgen kan have noget at sige. En guldkakao med omkring 0,4g-0,6 burde nok kunne gøre det for mig, men ved slet ikke om jeg tør. :)

Til gengæld Apfe, har jeg aldrig oplevet noget negativt ved psilocybinsvampe, ud over et par måske LIDT for kraftige trips. :wink: Der er kun happii thoughts hvad det angår.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Hej Apfe,

Der kan være flere forklaringer i spil. Du siger du har røget 10-15 gange før, og det er altså nok til at få en rimelig god fornemmelse for stoffet. Jeg går ud fra, at du ikke har oplevet noget lignene der(?)

Min hovedmistænkte er din oralt indtagne guldkakao. Hash (THC) virker kvalitativt anderledes, når du spiser det, fordi din lever omformer hashen til en metabolit, der er meget mere psykoaktiv og psykedelisk end den THC du ryger. Røget hash går altså i udpræget grad "direkte i hjernen" og en langt mindre del bliver metaboliseret i leveren. Ved oral indtagelse bliver meget større mængder omformet til de mere psykoaktive metabolitter.

Desuden er det efter min mening en voldsom dosis at indtage næsten 2 gram hash - næsten uanset kvaliteten af hashen - når du givetvis ikke har nogen specielt udviklet tolerans (du har trods alt kun røget 10-15 gange og det var sikkert ikke i samtlige dage op til dit bad trip).

Hash kan i enkelte tilfælde agere "lakmuspapir" for folk med tendenser til psykotiske og skizofrene træk. Altså forstået på den måde at deres trips meget oftere udvikler sig dårligt end hos de fleste helt normale mennesker uden rod i deres hjerner. Det er dog ikke noget jeg umiddelbart vil mistænke dig for at være i fare for.

Så bottom line: overdosis og oral hash ;)

Titel:
Junior medlem

Mange tak for dit svar Malkavian, det var ganske oplysende :)

Hvis det passer hvad du siger (og det går jeg udfra det gør :D), at leveren omformer THC til et andet stof, der er mere psykoaktivt, virker det ret sandsynligt, at problemet ligger netop der.

De gange jeg tidligere har prøvet hash, som når jeg tænker mig om, nok højst har været 10 gange, er strukket ud over en periode på 2 år, så nogen form for tolerance tror jeg heller ikke jeg har haft.

Da jeg givetvis ikke har været inde i mine venner, når de har røget sammen med mig, kan jeg naturligvis have svært ved at vurdere, om mine oplevelser har været anderledes/kraftigere end deres, tidligere gange jeg har røget. Jeg husker dog en bestemt episode tidligere, hvor jeg har haft røget end del, hvor jeg havde nogle meget pudsige oplevelser. Bla. følte jeg, at jeg kunne smage min tinnitus (!), at min tunge var en som en trappe, og at mine øjne blev helt vildt varme i et bestemt punkt, som var der en laserstråle, der lyste på dem :P - men jeg går udfra, at sådan nogle tanker netop er hvad man oplever på hash generelt? derudover var der meget svage hallucinationer, tror jeg faktisk. kunne ligesom fornemme lidt farver på væggene, der ellers ikke var der, som pulserede. (Hvor ser jeg alting pulserende?! :O) De gange, hvor jeg har røget det i mindre doser, har jeg blot følt en behagelig fornemmelse i kroppen, opløftet humør/grineanfald og diskret svimmelhed, som man også hører andre rapportere.

Til det du skriver sidst:
Citat:
"Hash kan i enkelte tilfælde agere "lakmuspapir" for folk med tendenser til psykotiske og skizofrene træk. Altså forstået på den måde at deres trips meget oftere udvikler sig dårligt end hos de fleste helt normale mennesker uden rod i deres hjerner. Det er dog ikke noget jeg umiddelbart vil mistænke dig for at være i fare for. "

vil jeg gerne knytte en kommentar. Jeg forstår udmærket hvad du mener, og det var rent faktisk folk med "disse tendenser" jeg var i tvivl om, jeg var iblandt. Men at mine trips meget oftere udvikler sig dårligt, vil jeg langtfra mene. Denne gang har været den eneste, hvor jeg ikke har kunnet nyde rusen, blot fordi det simpelthen har været for voldsomt og jeg ikke har kunnet slappe af i frygten for at blive permanent 'fucked up' :P - selvom jeg var klar over, at oral indtagelse betød en meget længere rus, blev jeg alligevel nervøs, da jeg ikke var fuldstændig ædru før efter 20 timer!

Utroligt at en misforståelse af

-'du skal bruge halvt så meget ved oral indtagelse, i forhold til hvad du gør, når du ryger hash' (hviket jo må betyde, at man skal bruge 50% af en joint i en kop)
og, den måde jeg havde forstået det:
-'du skal kun bruge halvt så meget, når du ryger hashen' (hvilket jo må betyde, at man skal bruge 200% af en joint i en kop :P)

kunne have så 'store' konsekvenser ;)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Gemmer mig i nordsjællands skove..
Det lyder som en skræmende episode, men jeg tror sgu bare det var et virkelig slemt bad trip, ikke en skid andet ;) så bare tag det roligt.. og 2g oralt indtaget hash er også pænt stærkt for en person som kun har prøvet det 10-15 gange :)

God ryger ..

Titel:
Dedikeret medlem

Tror heller ikke, du skal være urolig i forhold til psykoser og skizofreni. Selv hvis din søster eller bror var skizofren, var der kun ½% chance for, at du også er - hvis ikke jeg husker helt forkert. Men risikoen er i hvert fald minimal.

Titel:
Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Malkavian skrev:
Min hovedmistænkte er din oralt indtagne guldkakao. Hash (THC) virker kvalitativt anderledes, når du spiser det, fordi din lever omformer hashen til en metabolit, der er meget mere psykoaktiv og psykedelisk end den THC du ryger.

Det har jeg aldrig hørt før. Kan du fortælle hvilket stof det drejer sig om, og har du evt. en kilde på det?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
TheBo skrev:
Tror heller ikke, du skal være urolig i forhold til psykoser og skizofreni. Selv hvis din søster eller bror var skizofren, var der kun ½% chance for, at du også er - hvis ikke jeg husker helt forkert. Men risikoen er i hvert fald minimal.

En halv procent er vist lidt af en underdrivelse..

Netdoktor:
Citat:
Årsagen til skizofreni er ukendt. Der er dog uden tvivl et arveligt moment. Risikoen for at man udvikler skizofreni på et tidspunkt i løbet af livet er cirka en procent. Hvis man har en bedsteforælder med sygdommen, stiger risikoen til tre procent. Risikoen er cirka 10 procent, hvis den ene af ens forældre har sygdommen, og stiger til cirka 40 til 50 procent, hvis begge forældre er ramt. Risikoen for at udvikle skizofreni, hvis ens enæggede tvilling har sygdommen, er 40 til 50 procent.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Lyngby
du har taget en alt for høj dosis og det er nok det der har gjort det.

hvis du vil finde ud af om du er latent for sindslidelser er det en god ide at kigge tilbage på dit liv.
er der nogle negative mønstre der gentager sig?
har du brugt alkohol til en måde at slippe væk fra virkeligheden?
har du i din opvæks følt at du havde det svære end dine venner?
er du den lidt stille altid hjælpende type i din omgangskreds?
selv om du kan svare ja til alle disse spørgsmål betyder det ikke nødvendivis at du er latent for psykiske lidelser,
men måske at du er lidt mere følsom end folk din omgangskreds.
dette er nødvendigvis ikke en dårlig ting men det betyder bare at du har et støre ansvar for at passe på dig selv.
hvis der er nogle negative møstre der går igen bør du ikke fortsætte i dem, men konfrontere din familie/venner med dem og prøve at bryde dem, selvom det kan være svært.

men umidbart lyder du bare heldig få visuals af hash, ja tak :wink:

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]