Hmmm... Har gået hele ugen siden i mandags og tænkt over at lave det her indlæg, fik så taget mig sammen i dag.
For et 1½ års tid siden var jeg til session på flyvestation Ålborg og da jeg ikke fejler noget af betydning blev jeg selvfølgelig med det samme erklæret egnet. Jeg fortalte også sessionslægen på det tidspunkt, at jeg røg noget hash indimellem, og det lod han ikke umiddelbart til at reagere på, han noterede det bare og fortsatte undersøgelsen.
Jeg trak derefter et nummer som viste sig helt sikkert IKKE, at være frinummer, derfor meldte jeg mig som frivillig for at få lov til, selv at vælge, hvor jeg vil hen. Jeg valgte Skive kaserne da jeg kun har hørt godt om stedet.
Så her for et par måneder siden dumpede der så en masse post ind fra Skive kaserne – deriblandt en indkaldelsesordre og en masse spørgeskemaer. Spørgeskemaerne handlede allermest om mit helbred og spørgsmålet: ”Har du røget hash/marihuana siden sessionen?” Forekom selvfølgelig også på skemaet. Uden at tænke videre over det svarede jeg det samme som jeg gjorde til sessionen, at det skete 1-2 gange om ugen; det man også ville betegne som: ”Til festlige lejligheder” Jeg svarede ærligt fordi jeg vidste at papirerne havner hos lægen på Skive kaserne og den læge har, ligesom alle andre læger, tavshedspligt.
I mandags oprandt dagen for indkaldelse så endelig, og jeg havde længe gået og været ret spændt og havde også haft en del stress p.g.a af at jeg, kort forinden, var flyttet hjemmefra. Da jeg så mødte op på kasernen og havde været inde for at aflevere div. papirer og sygesikringsbevis blev jeg pludselig bedt om at træde ind i et rum ved siden af fordi ”jeg skulle lige en tur til lægen” – sådan lød beskeden. Først tænkte jeg at det nok var p.g.a en skade i min højre arm, men da jeg ikke har døjet med den længe, slog det mig pludselig: Det er garanteret mit hash-forbrug.
Da jeg så endelig kom ind til lægen (rigtig klam gammel irriterende kælling) spurgte hun om jeg vidste hvorfor jeg var blevet kaldt ind, og jeg fik dér min mistanke bekræftet. Straks efter spurgte hun mig så: ”Hvordan har du tænkt dig at gennemføre værnepligten sammen med mit misbrug?” Der slugte jeg lige en klump… Med ét var jeg blevet stemplet misbruger. Jeg protesterede og argumenterede selvfølgelig straks for, at det var i hvert fald ikke et misbrug – Jeg har flere gange holdt lange pauser og føler mig langtfra afhængig af THC. Men lige lidt hjalp, ifølge hendes og hærens overbevisning, så kan man ikke have et forbrug af noget som helst stof, udover alkohol og den ultimative dræber – nikotin. Jeg blev bedt om at afgive en urinprøve (bare for at være sikker på at jeg ikke kun havde skrevet det for at slippe) som viste positiv for THC, da jeg havde røget weekenden inden.
Herefter blev jeg, og 7 andre indkvarteret i en bygning for os selv. Dagen efter skulle vi stå overfor en bedømmelses kommission bestående af 2 læger, bataljonschefen, en seniorsergent og en oversergent, som skulle bedømme og jeg skulle have lov til at blive. Det skal lige siges at jeg det sidste stykke tid har forberedt mig ret meget på at komme derind og blive soldat og hele min familie har set meget frem til det – især min farfar, da han er gammel Major. Så jeg er naturligvis temmelig nervøs for om jeg får lov til at blive, eller om jeg bliver kasseret og skal tage hjem for at fortælle hele min familie at jeg har et ”Skadelig hash/cannabis misbrug”
Tingene udarter sig heldigvis sådan at jeg får talt mig til en aftale med henholdsvis lægen og bataljonschefen som går ud på at jeg får lov at blive på den betingelse at jeg hver 2. uge skal møde op til urinprøve for at de kan se om jeg holder mig på måttet, så at sige.
Konklusion:
Puha, det var en ordentlig smøre. Havde lyst til at dele den med jer herinde for at høre jeres mening om min historie. Skulle jeg have løjet på de spørgeskemaer eller har jeg handlet korrekt? Evt. spørgsmål er også velkomne.
Jeg har gået meget og tænkt over de ting som lægen(rne) sagde til mig siden kommisionen, og jeg kan selvfølgelig godt forstå forsvarets holdning: ”Stoffer og omgang med våben, kan ikke forenes” Og de kan jo selvfølgelig langtfra være sikker på at jeg holder mig fra hashen mens jeg er i tjeneste. Jeg valgte at være ærlig og det fik nogle konsekvenser jeg nemt kunne have undgået ved blot at fyre en løgn af, som størstedelen af de andre menige der er ved forsvaret nu, også har gjort.
P.S. Lige til sidst, 2 gode råd herfra: Hvis du vil slippe så for værnepligt, så skriv at du ryger fast også selvom du ikke gør det. Ryg en enkelt joint dagen inden, og du er sikker på at blive kasseret. Et andet godt råd – Psykedelika som svampe, dmt, meskalin, LSD, ketamin (tror jeg nok), natskygger osv. Tester de ikke for hos forsvaret. Har dog alligevel ikke tænkt mig at eksperimentere med nogle af disse substanser mens jeg er aftjener.
P.P.S. Jeg aftjener ikke kun min værnepligt af pligt, jeg bryder mig også om at være der

Hygge herfra og pas på jer selv.