Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 23:39

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste
Forfatter besked
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Outside
Hmmm... Har gået hele ugen siden i mandags og tænkt over at lave det her indlæg, fik så taget mig sammen i dag.

For et 1½ års tid siden var jeg til session på flyvestation Ålborg og da jeg ikke fejler noget af betydning blev jeg selvfølgelig med det samme erklæret egnet. Jeg fortalte også sessionslægen på det tidspunkt, at jeg røg noget hash indimellem, og det lod han ikke umiddelbart til at reagere på, han noterede det bare og fortsatte undersøgelsen.

Jeg trak derefter et nummer som viste sig helt sikkert IKKE, at være frinummer, derfor meldte jeg mig som frivillig for at få lov til, selv at vælge, hvor jeg vil hen. Jeg valgte Skive kaserne da jeg kun har hørt godt om stedet.

Så her for et par måneder siden dumpede der så en masse post ind fra Skive kaserne – deriblandt en indkaldelsesordre og en masse spørgeskemaer. Spørgeskemaerne handlede allermest om mit helbred og spørgsmålet: ”Har du røget hash/marihuana siden sessionen?” Forekom selvfølgelig også på skemaet. Uden at tænke videre over det svarede jeg det samme som jeg gjorde til sessionen, at det skete 1-2 gange om ugen; det man også ville betegne som: ”Til festlige lejligheder” Jeg svarede ærligt fordi jeg vidste at papirerne havner hos lægen på Skive kaserne og den læge har, ligesom alle andre læger, tavshedspligt.

I mandags oprandt dagen for indkaldelse så endelig, og jeg havde længe gået og været ret spændt og havde også haft en del stress p.g.a af at jeg, kort forinden, var flyttet hjemmefra. Da jeg så mødte op på kasernen og havde været inde for at aflevere div. papirer og sygesikringsbevis blev jeg pludselig bedt om at træde ind i et rum ved siden af fordi ”jeg skulle lige en tur til lægen” – sådan lød beskeden. Først tænkte jeg at det nok var p.g.a en skade i min højre arm, men da jeg ikke har døjet med den længe, slog det mig pludselig: Det er garanteret mit hash-forbrug.

Da jeg så endelig kom ind til lægen (rigtig klam gammel irriterende kælling) spurgte hun om jeg vidste hvorfor jeg var blevet kaldt ind, og jeg fik dér min mistanke bekræftet. Straks efter spurgte hun mig så: ”Hvordan har du tænkt dig at gennemføre værnepligten sammen med mit misbrug?” Der slugte jeg lige en klump… Med ét var jeg blevet stemplet misbruger. Jeg protesterede og argumenterede selvfølgelig straks for, at det var i hvert fald ikke et misbrug – Jeg har flere gange holdt lange pauser og føler mig langtfra afhængig af THC. Men lige lidt hjalp, ifølge hendes og hærens overbevisning, så kan man ikke have et forbrug af noget som helst stof, udover alkohol og den ultimative dræber – nikotin. Jeg blev bedt om at afgive en urinprøve (bare for at være sikker på at jeg ikke kun havde skrevet det for at slippe) som viste positiv for THC, da jeg havde røget weekenden inden.

Herefter blev jeg, og 7 andre indkvarteret i en bygning for os selv. Dagen efter skulle vi stå overfor en bedømmelses kommission bestående af 2 læger, bataljonschefen, en seniorsergent og en oversergent, som skulle bedømme og jeg skulle have lov til at blive. Det skal lige siges at jeg det sidste stykke tid har forberedt mig ret meget på at komme derind og blive soldat og hele min familie har set meget frem til det – især min farfar, da han er gammel Major. Så jeg er naturligvis temmelig nervøs for om jeg får lov til at blive, eller om jeg bliver kasseret og skal tage hjem for at fortælle hele min familie at jeg har et ”Skadelig hash/cannabis misbrug”

Tingene udarter sig heldigvis sådan at jeg får talt mig til en aftale med henholdsvis lægen og bataljonschefen som går ud på at jeg får lov at blive på den betingelse at jeg hver 2. uge skal møde op til urinprøve for at de kan se om jeg holder mig på måttet, så at sige.

Konklusion:
Puha, det var en ordentlig smøre. Havde lyst til at dele den med jer herinde for at høre jeres mening om min historie. Skulle jeg have løjet på de spørgeskemaer eller har jeg handlet korrekt? Evt. spørgsmål er også velkomne.
Jeg har gået meget og tænkt over de ting som lægen(rne) sagde til mig siden kommisionen, og jeg kan selvfølgelig godt forstå forsvarets holdning: ”Stoffer og omgang med våben, kan ikke forenes” Og de kan jo selvfølgelig langtfra være sikker på at jeg holder mig fra hashen mens jeg er i tjeneste. Jeg valgte at være ærlig og det fik nogle konsekvenser jeg nemt kunne have undgået ved blot at fyre en løgn af, som størstedelen af de andre menige der er ved forsvaret nu, også har gjort.

P.S. Lige til sidst, 2 gode råd herfra: Hvis du vil slippe så for værnepligt, så skriv at du ryger fast også selvom du ikke gør det. Ryg en enkelt joint dagen inden, og du er sikker på at blive kasseret. Et andet godt råd – Psykedelika som svampe, dmt, meskalin, LSD, ketamin (tror jeg nok), natskygger osv. Tester de ikke for hos forsvaret. Har dog alligevel ikke tænkt mig at eksperimentere med nogle af disse substanser mens jeg er aftjener.

P.P.S. Jeg aftjener ikke kun min værnepligt af pligt, jeg bryder mig også om at være der :)

Hygge herfra og pas på jer selv.

Titel:
Dedikeret medlem

Jeg syntes nu det var godt at du var ærlig! Det kan du godt klappe dig selv på skulderen for. Og det er godt du syntes om det, så bliver værnepligten så meget bedere og mere lærerig.

Held og lykke herfra :wink:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et eller andet sted og så alligevel ikke..
Synes helt sikkert at det er fedt at du var ærlig... Hatten af for det.. Når du nu bare kunne have løjet og forsat emd at ryge mens du aftjente eller i hvert fald gjort det når du havde fri...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: inner loop
Der kan være mange situationer hvor ærlighed om ens stofbrug og misbrug er fornuftigt, men i forbindelse med session kan jeg ikke se at der skulle komme noget godt ud af det.

Det er da også fornuftigt set fra hærens synspunkt at de reagerede som de gjorde i forhold til dig. Tænk hvilke slags avisoverskrifter det kunne resultere i hvis de ikke gjorde.

Hvad havde du forventet at din ærlighed ville resultere i?

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Tamara9k skrev:

Ved det ikke helt, tænkte som sagt ikke meget over det... En anden af mine venner som også ryger nogenlunde ligeså meget som mig, skrev på hans at han røg jævnligt. Det har de så åbenbart tolket fuldstændig anderledes da han ikke blev kaldt ind. Havde måske forventet at de ville give mig en chance som de jo så også har gjort, men havde ikke forventet at jeg skulle igennem en proces i den her størrelsesorden.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg løj. Jeg kan ikke se at det vil gavne dem at vide den slags om mig, man ved aldrig hvor snævertsynede folk er.

Det skal dog også siges at jeg dengang næsten var sikret ikke at komme ind da jeg forinden havde været alvorligt syg, men det er underordnet i forhold til om jeg havde løjet eller ej, det havde jeg gjort igen idag.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et eller andet sted og så alligevel ikke..
Jeg skrev det i indkaldelses papirene og at jeg har astma og henviste til min læge.. Og så fik jeg at vide at jeg slet ikke behøvede at møde op til session...

Titel:
Dedikeret medlem

Det er da godt at høre, at du trives i militæret (og det siger jeg KUN, fordi du virker flink og fornuftig, for ellers synes jeg folk i militæret er nogle idioter - no offense), men hvad er det lige, du regner med, når du befinder dig i en fascistoid organisation, hvis største og primære kompetence er at at slå mennesker ihjel på den mest effektive og hurtige måde? Tror du helt ærligt, at folk som hele deres liv har arbejdet med at uddanne folk i at være mordere for "Illusion Fædreland" kan forholde sig sagligt til noget som helst kontroversielt - og især noget så slemt som hash, som kan gøre deres små morderaspiranter mindre i stand til at håndtere et våben?

Som sagt synes jeg, du lyder som en flink fyr, og undskyld hvis du føler, jeg putter dig i en kasse, men tænk dig lige om! Du har valget mellem

1: at være i militæret og blive hundset rundt og koste staten et betydeligt antal milliarder hvert år, selv om alle ved, at en professionel hær, hvor man kan samle idioterne på ét sted vil være langt mere effektiv

2: at være en chillet laid back fyr, som ved bedre end idioterne og derfor godt kan chille med en joint ved festlige lejligheder, uden det går ud over nogens liv.

Beklager hvis jeg støder din verdensanskuelse, men jeg kan SLET ikke klare militæret og de typer, som det tiltrækker.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
jeg kender flere der har sagt de tit tager stoffer osv. for at slippe for millitæret.. jeg vil selv benytte mig af det samme når de engang kalder mig ind(er heldivis i gang med uddannelse pt)

men for en sikkerheds skyld nævner jeg osse lige at jeg tit og ofte bruger lsd, meskalin og svampe..

føler mig næsten sikker hvis jeg fyrer den smørre af..

eller evt. sige at jeg godt kan li at se folk lide. :D

og har ca. plus 10 på begge mine øjne så der er endnu et godt argument til hvorfor jeg er uegnet da jeg fakatalt er blind uden min briller/linser.

Titel:
Quarrelsome sponser

Geografisk sted: Den ukendte frihed - Fri af underudviklet stakler, der fylder verden med mørke og ulykkelighed
.............

Senest rettet af Troll 28 aug 2007 19:45, rettet i alt 2 gange.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

TheBo skrev:
Det er da godt at høre, at du trives i militæret (og det siger jeg KUN, fordi du virker flink og fornuftig, for ellers synes jeg folk i militæret er nogle idioter - no offense), men hvad er det lige, du regner med, når du befinder dig i en fascistoid organisation, hvis største og primære kompetence er at at slå mennesker ihjel på den mest effektive og hurtige måde? Tror du helt ærligt, at folk som hele deres liv har arbejdet med at uddanne folk i at være mordere for "Illusion Fædreland" kan forholde sig sagligt til noget som helst kontroversielt - og især noget så slemt som hash, som kan gøre deres små morderaspiranter mindre i stand til at håndtere et våben?

Som sagt synes jeg, du lyder som en flink fyr, og undskyld hvis du føler, jeg putter dig i en kasse, men tænk dig lige om! Du har valget mellem

1: at være i militæret og blive hundset rundt og koste staten et betydeligt antal milliarder hvert år, selv om alle ved, at en professionel hær, hvor man kan samle idioterne på ét sted vil være langt mere effektiv

2: at være en chillet laid back fyr, som ved bedre end idioterne og derfor godt kan chille med en joint ved festlige lejligheder, uden det går ud over nogens liv.

Beklager hvis jeg støder din verdensanskuelse, men jeg kan SLET ikke klare militæret og de typer, som det tiltrækker.

Kan godt følge dine holdepunkter og jeg synes også selv at det med at Danmark har værnepligt er dybt godnat. Hovedårsagerne til at jeg gerne vil blive der er sådan set bare at ha det på mit CV, lære førstehjælp, lære brandbekæmpelse, lære mere om udeliv, komme i bedre form og evt. få nogle nye venner.

Hele delen med at lære at bruge et våben, og slå ihjel på den hurtigste måde siger mig ikke et kvæk. Vi skal faktisk på skydebane i morgen og må ærligt indrømme at jeg har et lidt ambivalent forhold til det for det blir sgu da fedt nok at komme ud at prøve og pløkke lidt, men idéen bag formålet med skydetræning (at slå ihjel så effektivt som muligt) tiltaler mig heller ikke i nogen henseender.

Du fornærmer ikke spor, tværtimod, kan næsten kun give dig ret i det meste af det du skriver. Jeg vælger selvfølgelig primært at være en nr. 2, men har ikke noget imod at klare de 4 måneder som en nr. 1 og blive hundset lidt med. Jeg kun kan se positive ting komme ud af det, selvfølgelig har jeg kostet staten en hel del, men man kan jo på en måde sige at jeg ikke selv har valgt det (selvom jeg har, i og med at jeg bad om at få lov til at blive), så jeg kan ikke se hva det skulle skade.

Hyg jer!

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Far Away
Synes også det var godt du var ærlig omkring det, selvom jeg nok selv havde valgt den nemme løsning at sige nej til det hele

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Jeg kan godt forstå at de ikke vil have MISBRUGERE eller folk der er påvirkede i tjenesten. Men hvis jeg ryger et par gange i ferien eller 2-3 dage før jeg skal tilbage ser jeg ignen problemer i at have et forbrug. Problemet er at de ikke skelner mellem brug og misbrug. Tror heller ikke en alkoholiker kommer igennem. Men derfor er det da OK at drikke i weekends, ligesom det skulle være OK med stoffer på et eller andet plan, bare det ikke påvirker din dømmekraft.

Faktum er at alle krige er blevet udkæmpet på seriøse mængder rusmidler fra tidernes morgen, det er sku nødvendigt for at udholde de rædsler!

Citat:
men hvad er det lige, du regner med, når du befinder dig i en fascistoid organisation, hvis største og primære kompetence er at at slå mennesker ihjel på den mest effektive og hurtige måde?

:lol: :lol:

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
TheBo skrev:

Det skuffer mig, at en person som selv forventer at bleve mødt fordomsfrit i forhold til sine egne valg i livet, kan være så fordomsfuld og dømmende overfor andre og deres valg. At påstå, at alle folk i militæret er "nogle idioter" som befinder sig i en "fascistoid organisation", hvis eneste formål er, "at slå mennesker ihjel på den mest effektive og hurtige måde" forekommer mig en anelse perfidt. Jeg troede faktisk at du stod for noget andet, efter at være trofast "medlytter" på forummet her i et par år nu.

Enten har du ikke været i militæret, eller også har du et fordrejet forhold til virkeligheden. Jeg er på ingen måde fortaler for militæret som en væbnet offensiv enhed, men det er nu heller ikke tilfældet for det danske forsvar som jeg ser det. Jeg tager derimod hatten af for folk som ofrer sig selv for et andet lands fremtid.

Vi skal på ingen måde diskutere hvad det danske forsvar står for eller ej, og dette var oprindeligt heller ikke meningen med dette indlæg. Pointen er blot, at vi på et forum som psychedelia bør færdes fordomsfrit, specielt set i lyset af vores eget krav om respekt og anerkendelse.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: kbh et sted
Tamara9k skrev:
Der kan være mange situationer hvor ærlighed om ens stofbrug og misbrug er fornuftigt, men i forbindelse med session kan jeg ikke se at der skulle komme noget godt ud af det.

Det er da også fornuftigt set fra hærens synspunkt at de reagerede som de gjorde i forhold til dig. Tænk hvilke slags avisoverskrifter det kunne resultere i hvis de ikke gjorde.

Det spørger jeg osse mig selv om. Man skulle se på sagen en smule alternativt, for at se at der kunne komme noget positivt ud af at være ærlig i den situation.

Jeg regner osse med at holde kæften lukket når jeg skal ind nu her. Kun en hårprøve, vil på det tidspunkt kunne vise at jeg ikke har været helt clean.

Men nu ryger jeg stort set aldrig hash. Så det er nemt nok ikke at blive taget.

Titel:
Dedikeret medlem

ryan skrev:
Det skuffer mig, at en person som selv forventer at bleve mødt fordomsfrit i forhold til sine egne valg i livet, kan være så fordomsfuld og dømmende overfor andre og deres valg. At påstå, at alle folk i militæret er "nogle idioter" som befinder sig i en "fascistoid organisation", hvis eneste formål er, "at slå mennesker ihjel på den mest effektive og hurtige måde" forekommer mig en anelse perfidt. Jeg troede faktisk at du stod for noget andet, efter at være trofast "medlytter" på forummet her i et par år nu.

Naturligvis ønsker jeg selv at blive mødt fordomsfrit, det gør vel alle. At skære alle over en kam som værende idioter er naturligvis at sætte tingene op på en spids, men jeg kender flere folk, som har været i militæret, og de har oplevet det som et sted, hvor man finder langt flere idioter end andre steder i Danmark.
Det med at det er en fascistoid organisation er jo ikke noget, jeg finder på - det er fakta. Der er en magtstruktur i militæret, som på INGEN måde kan udfordres. Et hierarki som bygger på magt oppefra og ned. Derudover er det er voldsmonopol. Hvor meget mere skal der til, før man kan tale om fascisme?
Og hvad er der forkert i påstanden om, at deres primære formål er at være dræbermaskiner? Jovist, de trænes også i fresbevarende situationer, men de er jo ikke ligefrem diplomater, og den ultimative udvej for dem vil altid være statsautoriseret mord.

ryan skrev:
Jeg tager derimod hatten af for folk som ofrer sig selv for et andet lands fremtid.

Det ville kræve, at jeg startede en helt ny tråd for at besvare dit udsagn, men jeg vil opfordre dig til at kigge på nogle filosoffer/teoretikere, som beskæftiger sig med nationen som en illusion. Tjek fx Benedict Andersons glimrende og rigtig spændened artikel "Imagined Communities," som måske kan findes på nettet. Tjek også Hagen Schulzes "The invention of the "people's nation" fra "States, nations and nationalism." Og tjek eventuelt Michael Billigs "Banal nationalism."
Hvis du skulle få lyst til at tjekke dem ud (for det er virkelig god læsning), så skal jeg gerne anbefale dig nogle få kapitler, som ikke tager så lang tid at læse, og som opsummerer problemstillingen rigtigt fint.

ryan skrev:
Vi skal på ingen måde diskutere hvad det danske forsvar står for eller ej, og dette var oprindeligt heller ikke meningen med dette indlæg. Pointen er blot, at vi på et forum som psychedelia bør færdes fordomsfrit, specielt set i lyset af vores eget krav om respekt og anerkendelse.

Enig, og godt sagt :-)
Jeg respekterer alle, som ikke gør skade på andre og tillader dem at gøre lige præcis, hvad de har lyst til, uanset hvad loven siger. Men jeg respekterer ikke, at nogle mennesker fra statens side er autoriserede til at udøve vold over andre, og især ikke, når vi i et lille land som Danmark SLET ikke kan bruge militæret til en skid.
At militæret så bliver et opsamlingssted for nogle unge mennesker, som har lidt svært ved at få styr på tilværelsen er en fin ting - men mon ikke man kunne finde et bedre alternativ.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Storkøbenhavn
TheBo skrev:
Enig, og godt sagt :-)
Jeg respekterer alle, som ikke gør skade på andre og tillader dem at gøre lige præcis, hvad de har lyst til, uanset hvad loven siger. Men jeg respekterer ikke, at nogle mennesker fra statens side er autoriserede til at udøve vold over andre, og især ikke, når vi i et lille land som Danmark SLET ikke kan bruge militæret til en skid.
At militæret så bliver et opsamlingssted for nogle unge mennesker, som har lidt svært ved at få styr på tilværelsen er en fin ting - men mon ikke man kunne finde et bedre alternativ.

Jeg er træt, og kan oprigtigt talt ikke overskue at skrive et længere indlæg på nuværende tidspunkt - og da slet ikke eftersom vi dybest set er rørende enige :)

Jeg giver dig ret utroligt langt af vejen, og du er meget velkommet til at poste passager/kapitler fra de omtalte tekster :)

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Syd for vest, 3. stjerne til venstre.
.................

Senest rettet af Opis 28 jul 2008 16:38, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

TheBo skrev:
Det med at det er en fascistoid organisation er jo ikke noget, jeg finder på - det er fakta. Der er en magtstruktur i militæret, som på INGEN måde kan udfordres. Et hierarki som bygger på magt oppefra og ned.

Den er god nok, mere facistisk bliver det sgu ikke i dagens Danmark... Og det irriterer mig faktisk lidt, synes godt de kunne slække en smule på disciplinen, for der er folk som ikke kan klare den hårde tone, men på den anden side er der så også folk som ikke kan opføre sig ordentligt hvis ikke den var der - og jeg giver forældrene skylden, der er mange af dem i min deling som ikke forstår at underordne sig en autoritet eller at vise den påkrævede respekt, men det er vel også én af de ting som man er der for.

Én par ting som jeg har svært ved at døje eller må vende anden kind til ved militæret er bl.a. den måde de træner os på. Jeg ved godt at ude i virkeligheden (i krig) blir du dræbt hvis du ikke skyder først, men langt størstedelen af dem derinde vil aldrig ende i en kampsituation og derfor synes jeg det virker lidt latterligt at blive ved med at omtale vores mål som den farlige fjende/talibaner/iraker som skal nedkæmpes med størst mulig effektivitet. Jeg tror ærlig talt sergenterne har fået et lidt forkert billede af mig, for jeg er virkelig en fighter når det kommer til det fysiske og det disciplinære og så skyder jeg tilmed også ret så godt. Men min holdning til alt det med udsendelse er at jeg aldrig nogensinde ville gå med til det, om så jeg stod til en fængseldom for at nægte. Jeg er ultra pacifist og jeg tyer kun til vold i alleryderste tilfælde og jeg kunne derfor aldrig drømme om at deltage i noget hvor jeg riskerer at skulle komme til at slå et andet menneske ihjel.

OFT: Er lige kommet hjem nu efter 2 ret hårde uger med 3 feltdage og har ikke fået mit kort til netcaféen på kasernen endnu så jeg har sgu savnet forummet en del :D Dejligt at se der stadig er en smule liv i mit topic :P

Edit: Blev forresten også lidt stødt da en af sergenterne valgte en vise en video ´fra 50'erne hvor amerikanerne brugte en såkaldt psyko-gas på deres egne soldater (læs: LSD i dampform) for at teste om det ville gøre dem ukampdygtige, hvilket det selvfølgelig gjorde. Jeg blev stødt fordi at det strider mod alt hva jeg har læst om LSD som et rekreativt stof, at bruge det som et våben, jeg sagde selvfølgelig ikke min mening højt da der er et meget strengt syn på alt hvad der har med stoffer at gøre og det derfor nemt kunne føre til mistanke og derefter ransagning...

Peace!

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Mr.Ambient skrev:
Edit: Blev forresten også lidt stødt da en af sergenterne valgte en vise en video ´fra 50'erne hvor amerikanerne brugte en såkaldt psyko-gas på deres egne soldater (læs: LSD i dampform) for at teste om det ville gøre dem ukampdygtige, hvilket det selvfølgelig gjorde.

LOL! er det ikke den film, hvor de påvirkede soldater smider deres våben og kravler op i træerne? Det er ret smukt synes jeg!

Godt at der findes pasifister i hæren! Det er fint hvis du kan lide det og bare udnytter den gratis træning det giver.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 45 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]