En af mine nære venner besvimede sidste weekend, efter at have drukket 5 dåse øl og røget en ½ joint ( i løbet af 3-4 timer). Han faldt først om ca. 1½ time efter jointen var blevet røget.
Jeg opdagede at der var noget galt da han pludselig under en samtale stoppede med at svare. Jeg spurgte om han havde det dårligt, og han nåede lige at svare 'ja' inden han faldt forover. Jeg nåede heldigvis at gribe ham. Han var helt hvid i hovedet og jeg tilkaldte en ambulance med det samme.
Da ambulancen ankom, efter 15 min (ja det tog et kvarter!), havde han det okay igen, men der havde han også været HELT væk i 5 min.
De tog ham selvfølgelig med på hospitalet for en god ordens skyld, og da hans blodtryk og vejrtrækning blev målt på hospitalet var alt som det skulle være, hvilket man kan undre sig over... Hans promille var på 0,4. Han havde i øvrigt spist 2 timer forinden episoden, og havde drukket vand.
Det er sket én gang før, også hvor cannabis og alkohol blev 'blandet' og jeg er derfor temmelig sikker på at der er en sammenhæng, da jeg har røget med ham masser af gange før uden problemer, men hvor alkohol ikke var involveret. Det er heller aldrig sket når han kun har drukket alkohol.
Er der nogen herinde, der har oplevet eller hørt om noget lignende, i forbindelse med så lille en cocktail?
Jeg har nemlig aldrig hørt noget tilsvarende i min omkreds, og jeg kender en del der både ryger og drikker i langt større mængder, nærmest på et dagligt basis. Vi ryger typisk en joint 1-2 gange om ugen, med det der svarer til 0.4 g skunk. Det hører så med til historien at min kammerat er kæderyger, og snildt kan tømme en 20 packs cigaretter på en dag, og helt op til 2 i weekenden. Udover det har han før i tiden drukket temmelig meget sprut, men det har han heldigvis skåret lidt ned på efter jeg lærte ham at kende (jeg drikker sjældent).
Altså noget kunne tyde på at hans generelle helbred er ikke i top, og er pt. i gang med at overtale ham til at få et grundigt lægetjek.
Jeg vil bare gerne til bunds i det her, jeg vil kende årsagen, have en form for diagnose, fra intelligente mennesker, og ikke arbejdsmyrer der fortæller én hvad de får besked på! Hos lægerne på hospitalet lå den naturligvis lige til højrebenet; HASH'EN SELVFØLGELIG, det må være årsagen! "Stop med at ryge hash, det er farligt" "man får psykoser af det"
Jeg er så træt af at når noget som det her sker, så bliver alle fordomme og myter vækket til livs på et split sekund! Der var ikke hvad jeg ikke måtte lægge øre til fra ambulancefolkene og lægerne om hvor FARLIGT cannabis er og hvor tit folk får hash psykoser og jeg ved ikke hvad. Ikke ét eneste ord om hvor farligt alkohol er, generelt, og de spurgte ikke engang min ven om han røg smøger, eller havde et heftigt alkoholforbrug (som han har haft før), hvilket ville have været utrolig relevant i den sammenhæng.
Efter deres prædiken kunne det ikke gå hurtigt nok med at få os ud af hospitalet, ikke noget med at tage blodprøve, tjekke blodsukker, eller tilbyde ham noget frugt. Der gik en halv time før han fik et glas vand! Jeg er virkelig målløs over standarden på danske hospitaler, man forstår pludselig hvorfor vi kun ligger nr. 34 på verdensranglisten