Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 16 jul 2025 21:55

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Når man læser omkring behandling af heroinmisbrugere gentages det i litteraturen, at det er nemmere at gå fra Heroin til Subutex end fra Metadon til Subutex.

Hvordan starter et behandlingsforløb op omkring nedtrapning eller vedligeholdelsesbehandlig?? Møder man op på områdets misbrugscentre og fra dag 1 begynder man enten på Metadon eller Subutex behandling?? Eller hvordan sker det i praksis??

Der står en masse farmakologisk omkring det - men ikke hvordan det foregår i det virkelige liv. For mig der ikke begåes på behandlingssteder eller i miljøet, men har pårørende som gerne skulle støttes op om 110 pct., vil jeg være taknemlig, såfremt én af Jer, der kender systemet vil sætte nogle ord på hvordan overgangen fra gaden til behandling foregår.

På forhånd tak.

Kenzy

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Man møder ikke blot op og får sin metadon, men skal igennem samtaler og opfølgende samtaler med en behandler. Alt efter situationen, møder man op hver morgen på et misbrugscenter og får sin daglige metadon, henter den på apoteket, eller får med hjem til en uge fra centret.

I de fleste tilfælde skal man også aflægge kontrol-urin-prøver og i nogle tilfælde også tage antabus, da man ikke ønsker et sideløbende alkoholmisbrug.

Om subutex er bedre end metadon er der stadig delte meninger om, også blandt brugerne af de to stoffer.

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Bull Lee skrev:
Om subutex er bedre end metadon er der stadig delte meninger om, også blandt brugerne af de to stoffer.

De fleste er dog enige om, at afhængigheden af metadon er langt værre - mange vurderer det endda til at være mere afhængighedsskabende end heroin. Jeg kan klart anbefale, at man slår et slag for at få Subutex i stedet for metadon. Det er et meget rarere stof, der slet ikke har samme "lamme"-effekt som metadon, hvilket også gør at det er meget lettere at leve et almindeligt med skole eller arbejde mens man er på det.

-Psyko

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Metadon er også en sniger pga. den lange onset, hvilket har en tendens til at resultere i overdosis - især hvis brugeren prøver at lamme sig i stoffet og er utålmodig. Såvidt jeg ved, så viste sidste oversigt over emnet (vist for 2006), at der nu dør flere af metadon end heroin.

Subutex kan vist ikke slå ihjel, da det er en partiel agonist.

Titel:
Junior medlem

Tusinde tak for Jeres svar.

Såfremt man skifter over på Metadon og skal trappes ud med tiden, har jeg læst mig til at Subutex er nemmere at komme ud af. Men man skal ned på et vist antal mg metadon før skift til Subutex.

Skal man i 2-3 døgn helt undværre metadon før man kan/må give Subutex?? Eller hvordan fungerer skiftet fra metadon til Subutex??

Mvh

Kenzy

Titel:
Insane psychedelia user!

Geografisk sted: On a placid island of ignorance amidst the black seas of infinity
Kenzy skrev:
Skal man i 2-3 døgn helt undværre metadon før man kan/må give Subutex?? Eller hvordan fungerer skiftet fra metadon til Subutex??

Det tror jeg bestemt ikke. Subutex virker som en partiel agonist med høj affinitet til opioidreceptorerne, og hæmmer på den måde andre opiaters virkning. Der er altså ikke risiko for at der sker en synergistisk virkning med andre opioider, men faktisk det modsatte. En vigtig årsag til at Subutex bliver set som et godt middel til opiat-afvænning er at det hæmmer effekten af andre opiater ganske effektivt. Man kan tage ret store doser af stoffet uden det bliver farligt, og uden at effekten bliver specielt forøget, og hvis man forsøger at blande f.eks. heroin i, er effekten bare skuffende.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Der bør gå minimum 48 timer fra man har taget metadon, før man tager subotex. Dette er fordi de to stoffer modvirker hinanden, og man bliver meget syg hvis man tager dem samtidigt. Det svarer lidt til at blande alkohol og antabus.

Og ja, subotex blokerer for effekten af andre opiater. I den brochure jeg har liggende her står der at man skal have 16 mg for at det blokerer fuldstændig for heroin. Hvilket vil sige at brugeren ikke vil kunne mærke noget hvis han tager heroin. Noget andet smart ved subotex er at man kan give dobbelte og trippel-doser. Effekten bliver ikke stærkere, men virker bare længere, så ved at give en trippel-dose er man dækket ind for 3 abstinens-fridage.

Desuden vil de fleste opiat-misbrugere, specielt dem der har været på metadon, ikke blive påvirket af subotex. Man snyder bare abstinenserne, og jeg synes selv at det egentlig bare føles som om at man er clean. Men man kan satme godt mærke hvis ligepludselig man ikke får dem, eller hvis man trapper for hurtigt ned. Ellers er de i min personlige overbevisning den mest smertefri udtrapning af opiat-misbrug. Jeg kan dog ikke se hvorfor folk skulle gide og blive vedligeholdt på dem, for man kan stort set ikke mærke dem alligevel. Så hellere tage en nedtrapning og få de små-abstinenser man får overstået.

Men lykke til...

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]