DyrMedBønner skrev:
Det godt at få bekræftet de negative konsekvenser af nogle andre end en selv. Hash er sku en sniger.
Jeg er netop selv lige stoppet på 4 dagen efter 4 års on-off misbrug af hash. Da jeg kom ud af mili genoptog jeg mit misbrug med det samme, 1-2 joints om dagen. Jeg flyttede hjemmefra, og mit misbrug eksalerede, stille men stabilt. Røg mindst 3-4 joints om dagen, nogle gange meget mere. Bor inde i midtbyen så vennerne kiggede tit forbi, og når den ene ven var gået kom den næste og spurgte om jeg var klar på en j. Jeg skrev en jointkalender, og jeg kan se at der en dag er blevet sat 16 krydser. Jeg er igang med en uddannelse, og i starten af skoleåret kunne jeg sagtens passe skolen. Men efter første pjække-time eskalerede mit fravær også. Men det var ikke fordi jeg røg, bare fordi jeg var doven troede jeg. Det er sku skræmmende så snigeren det er. Man er ude af stand til at se det ude fra. Når jeg tænker tilbage har jeg godt nok været lam at høre på i klassen når jeg har siddet bagskæv og ikke fattet hvad lærerne har sagt. Men jeg synes jeg var pisse cool, og jeg forstod ikke hvorfor hashen ikke påvirkede mig negativt.
Som i andre nævner, så blev jeg også ret asocial til tider. Men det forsvandt i takt med at jeg blev skæv hele tiden. Hjem i 12 pausen og ryge(bor meget tæt på skolen). Lige en lille morgensplif på vej i skole - Så havde jeg det rart og kunne slappe af i stedet for at sidde og stresse ud. Man tænker ikke så meget over det, udover man siger til sig selv man har brug for det.
Men til en af de obligatoriske lære-elev samtaler, "tutor-samtaler", gik der ligesom et lys op for mig. Jeg fortæller at jeg synes det går godt, da jeg føler mig overlegen ifht de andre da jeg har været meget af det igennem før. Men udtalelserne fra de andre lærer var ikke så gode som jeg selv troede. De mente jeg havde svært ved at holde fokus, og jeg var meget diffus. Jeg blev mundlam og slukøret, jeg troede jeg havde styr på det hele. Jeg fortsatte med at ryge, men forsøgte at holde det på 4 joints om dagen max, selvom det ofte blev til 5.
Et par måneder gik uden nogen forandring, men jeg begyndte at reagere på nogle syrede måder følelsesmæssigt på mange ting, familiemæssigt. En dag hjemme hos de gamle gik jeg op i en spids imens jeg var ved at forklare et eller andet som ejg synes var helt grotesk vedr. et andet familemedlem, idag kan jeg ikke sætte en finger på hvad det er, tror det var en projektion af mine egne issues. Jeg bliver lidt klar over at det går sku ikke det her, jeg er langt ude. Jeg begynder lige så stille at trappe ned. Måske over en måned, husker det ikke så godt. 3-4 joints, 2-3 joints, 1-2 joints... og sidst jeg løb tør, lod jeg være med at hente nyt.
Hvad det var der gjorde at det netop var nu jeg stoppede, er jeg ikke helt klar over, men jeg tror det er fordi jeg er blevet klar over en masse af mine issues, hvilket har givet mig en større ro og et større overskud.
Det har forekommet meget nemt for mig, abstinenserne har været overraskende få.
Jeg tror det er vigtigt at gøre op med sig selv hvorfor man skal stoppe, og jeg tror det har terapeutisk virkning at dele sin historie med andre der forstår en; i dette tilfælde jer.
negativt om mit misbrug, grunde til jeg ikke vil ende i et misbrug igen:
- Drømmeverden: "jeg kan godt huske det svagt, men hvornår fanden er det sket?" "What er det marts nu? jeg husker julen som var det igår", tågede minder. Tendens til at blande drømme ind i virkelige erindringer
- At køre på repeat; sige og tænke de samme ting, men udrette intet.
- snøvlet tale, ja hvad fanden mon folk tænker om en?
- forvrænget realitetssans
- nedsat følsomhed
- alt for lidt motivation til alting
- det blot bliver sværre og sværre at komme ud af, jo længere tid der går
- daglige rygere får ikke særlig meget fjams
Jeg går i klasse med et par stykker der har røget noget mere end jeg har i deres liv, og jeg begyndte at kunne se mig selv i dem. - Selvoptagetheden pga osteklokken. At have ondt af sig selv. Har i ikke lagt mærke til folk der har røget rigtig meget hash begynder at have ondt af sig selv, blive hypokonderiske - undskyldninger for dit og dat.
En relativt okay mængde forskellige kemiske substanser har også helt klart fået mig mere følelsesmæssigt ud af balance. Men jeg er faktisk glad for det, det fik mig til at erkende mit problem.
Det er pisse rart at ryge hash, især fra man begynder at mixe, og til man har røget jointen. Man skodder den, har lyst til at ryge igen. Den tilfredsstillelse man fik før, er der bare ikke mere. Man begynder at lave nogle ordentlige mofo-joints, og ryger mere og mere alene.
Jeg har rigtig mange forskellige venner som jeg har røget hash med, men jeg ved, at hvis jeg var sammen med dem idag ville vi ikke have en skid at lave sammen. Ikke at det ikke er rigtige venskaber, men fordi det er så ingroet at man ryger sammen.
Er kun på 4 dagen, men jeg ved at der kommer til at gå lang tid før jeg ryger igen.
Kan godt være vi er ynkelige at høre på, og jeg er da også lidt skeptisk over at udlevere mig selv på nettet, men jeg gør det for at dele min historie, både for jeres, og for min egen skyld.
Jeg synes vi er seje og modige fordi vi tør være ærlige om os selv. Jeg opfordrer andre der har lyst til at komme med deres historie, ligesom Vortex Surfer også selv gør.
Mine afsluttende ord må være: jo mere hash, jo mere låg på følelserne, jo sværre at få dem frem igen. Pas på jeres mentale helbred, lad os deale med vores problemer i stedet! God karma herfra!
Flot tekst, jeg kan selv relatere til mange af de ting du nævner.
Jeg har selv sidet i den situation at jeg røg 3-5+ joints om dagen, og har dumpet ud af flere udanelser højst tænkeligt pga. hashen gjorde mig så doven.
Er dog stoppet nu og jeg havde sagt til mig selv jeg kun måtte ryge en enkelt joint engang i mellem når jeg var
dybt blæst på psykedelikum.
Skal dog lige siges at forleden dag da jeg var temligt blæst, røg jeg min første joint i et godt stykke tid, og jeg syntes faktisk ikke rigtigt at jeg fik noget ud af det overhoved. Jeg begyndte så at tænke over hvorfor jeg overhoved skulle ryge når det eneste der skete var jeg fik tør mund og højst tænkeligt ville blive lidt sumpet i hovedet næste dag, så nu overvejer lidt om det er slut for good !