Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 29 jun 2025 01:22

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Psykoser
Medlem

Hej alle sammen. Det er efterhånden velkendt at hash, amf, coke og hvad der ellers er. Kan fremkalde psykoser hos særligt psykisk følsomme individer.

Men har aldrig nogensinde hørt om en morfin psykose, heroin eller for den sags skyld opium psykose... Hvordan kan det være, er det fordi at det påvirker hjernen på en anden måde, som ikke har relevans hvis man fx. har en psykisk lidelse?

Jeg har hvertfald ikke hørt om nogen der fik en morfin psykose((Tilgengæld er det jo så, meget vanedannende. Men det er en anden snak))

==Ret mig endelig hvis jeg er forkert på den==

Mange tak for jeres svar

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jeg vil ikke tro at man kan få en morfin psykose da det jo ikke ville lyde så godt hvis en patient på et sygehus bliver indlagt for at få operet foreksempel sit ben og så kommer ud med en psykose :P

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Opiater er jo afslappende, afstressende og modvirker angst... Man får ikke psykoser af dem. Den eneste mulighed, jeg kan se, ville være, at man var så afhængig af dem, at det under nedturen slog helt klik for én.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

et eller andet sted kan man jo godt, hvis man er så afhængig eller føler sig så påvirket/efterpåvirket af man til sidst bliver i tvivl om hvordan verden er og alt falder fra hinanden for én, så er man jo i en psykose

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Portuz skrev:
et eller andet sted kan man jo godt, hvis man er så afhængig eller føler sig så påvirket/efterpåvirket af man til sidst bliver i tvivl om hvordan verden er og alt falder fra hinanden for én, så er man jo i en psykose

Opiater blokerer for mange ting. Hvis man lever i en osteklokke, er man ikke rigtig i stand til at se det selv. Jeg tror sgu ikke, at man kan få en psykose af at være opiatlam i årevis. Men hvis man stopper igen, kan det helt sikkert fucke meget op.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Portuz skrev:

Opiater blokerer for mange ting. Hvis man lever i en osteklokke, er man ikke rigtig i stand til at se det selv. Jeg tror sgu ikke, at man kan få en psykose af at være opiatlam i årevis. Men hvis man stopper igen, kan det helt sikkert fucke meget op.

Så kan det vel også fucke så meget op at man ender i psykose, hvilket jo så er triggered af selve stoffet.

Titel:
Medlem

Mange tak for jeres gode svar.. Syns helt bestemt at jeg kan bruge dem til noget, men jeg har tænkt på.

Hvis man nu brugte det en gang i måneden, om det så ville fucke en masse ting op.. Altså man ved at bruge det sjældent, netop ikke går rundt i en osteklokke hele tiden. Så burde det da vist ikke fucke noget op..

Tænkte bare på en opiums koger eller lidt morfin i ny og næ, om det ville være skadeligt for sindet. Hvis man bruger det en gang i måneden. HVIS man nu er psykisk sårbar eller har en psykisk sygdom samtidigt..

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Spasmo skrev:
Mange tak for jeres gode svar.. Syns helt bestemt at jeg kan bruge dem til noget, men jeg har tænkt på.

Hvis man nu brugte det en gang i måneden, om det så ville fucke en masse ting op.. Altså man ved at bruge det sjældent, netop ikke går rundt i en osteklokke hele tiden. Så burde det da vist ikke fucke noget op..

Tænkte bare på en opiums koger eller lidt morfin i ny og næ, om det ville være skadeligt for sindet. Hvis man bruger det en gang i måneden.

Altså det kan du jo godt, men du skal jo have dit liv til at hænge sammen, gerne godt, så det er mest op til dig selv at vurdere.

En god regel er at holde det til "en gang i mellem" ikke ofte eller et par gange om måneden, det er jo stærke ting du leger med :)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke der er nogen herinde, som er i stand til at bedømme, om du vil være i stand til at håndtere det. Det er, som Portuz siger op til dig selv at vurdere. Jeg ville dog være yderst forsigtig med opiater og Benzodiazepiner, da begge stofgrupper kan være ret vanedannende og har stort misbrugspotentiale. Samtidig er det bestemt ikke et misbrug det er sjovt at trappe ud af igen, hvis den først er kørt at sporet.

Senest rettet af Scented 30 jan 2008 23:18, rettet i alt 1 gang.

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Spasmo skrev:

Tænkte bare på en opiums koger eller lidt morfin i ny og næ, om det ville være skadeligt for sindet. Hvis man bruger det en gang i måneden. HVIS man nu er psykisk sårbar eller har en psykisk sygdom samtidigt..

Jeg tør godt sige, at det ikke vil fucke dig psykisk op på andre måder end ved at gøre dig muligt mere eller mindre afhængig. Nu skal vi ikke overdramatisere, men det er vanedannelsen, du skal tage dig i agt for, ikke vrangforestillinger.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Minimal skrev:
Spasmo skrev:

Jeg tør godt sige, at det ikke vil fucke dig psykisk op på andre måder end ved at gøre dig muligt mere eller mindre afhængig. Nu skal vi ikke overdramatisere, men det er vanedannelsen, du skal tage dig i agt for, ikke vrangforestillinger.

Jeg vil erklare min enig, selvom der er en sammenhæng, psykisk/fysisk.
Bare pas på dig selv, som sagt, det er stærke sager

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Portuz skrev:
Minimal skrev:
Portuz skrev:

Så kan det vel også fucke så meget op at man ender i psykose, hvilket jo så er triggered af selve stoffet.

Nej, det er jo så udløst af manglen på stoffet ;)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Nomad skrev:
Portuz skrev:
Minimal skrev:
Portuz skrev:

Nej, det er jo så udløst af manglen på stoffet ;)

Den er jeg med på, og grunden til det er jo så selve stoffet ikke, for hvis han ikke tog det ville sagen vist være en anden

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Portus forstår godt hvad du skriver, men alligevel er det jo ikke stoffet i sig selv der ner den udløsende faktor...

Der er masser af fortællinger om fx personer ansat i sundhedssektoren, med adgang til fx morfin, læger, sygeplejesker osv, der i årtier lever med et opiat misbrug - de har bare adgangen til stoffet gratis...

Det er følgevirkningerne af et misbrug, skaffe, skaffe junk, opkræve penge - og i det hele taget en forhultet livsstil... Det kan sagtens lede til en depression...

Titel:
Medlem

Vidste ikke at set og setting også have betydning. Selv under en opiat rus.. Men der kan man bare se:)

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
Citat:
Men har aldrig nogensinde hørt om en morfin psykose, heroin eller for den sags skyld opium psykose... Hvordan kan det være, er det fordi at det påvirker hjernen på en anden måde, som ikke har relevans hvis man fx. har en psykisk lidelse?

Generelt er der kun risiko for psykoser ved de stoffer der piller ved signalstoffer som dopamin og serotonin og sikkert også andre.
Folk der har forhøjet risiko for at blive psykisk syg eller har en latent psykose, er tilsyneladende mere følsomme overfor ændringer i dopamin-niveauet i hjernen.
Folk der lider af en psykose har normalt for højt indhold af dopamin i hjernen, man kan sige at den får for meget energi og kører lidt af sporet/laver fejl

Et voldsomt trip kan på en måde også sidestilles med en forbigående psykose af få timers varighed, imens trippet står på. Hvis ens hjerne er ekstra følsom overfor ændringer i singalstof-balancen, kan det muligvis udløse en psykose hvor stoffet så har fremkaldt en psykose som måske først ville bryde frem om mange år eller aldrig nogensinde.

Derfor frarådes det at indtage stoffer der giver en risiko for psykoser hvis man har problemer med psyken. Mentalt stabile mennesker har ikke nævneværdig risiko for at udvikle stofpsykoser hvis hjernen ellers får tid til at bearbejde trippet mellem turene. Dvs. korrekt brug og pauser imellem.

Opiater påvirker primært nogle andre områder i hjernen, hvilket gør at psykoser ikke er normale, med mindre det er i forbindelse med afvnænning som det også er nævnt.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

HopIFjordeN skrev:
Portus forstår godt hvad du skriver, men alligevel er det jo ikke stoffet i sig selv der ner den udløsende faktor...

Der er masser af fortællinger om fx personer ansat i sundhedssektoren, med adgang til fx morfin, læger, sygeplejesker osv, der i årtier lever med et opiat misbrug - de har bare adgangen til stoffet gratis...

Det er følgevirkningerne af et misbrug, skaffe, skaffe junk, opkræve penge - og i det hele taget en forhultet livsstil... Det kan sagtens lede til en depression...

Jeg kan godt se det svære i det så jeg giver mig lidt :)

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right here, not there!
Har haft en stofrelateret psykose.
For en del år siden røg jeg noget vildt stærkt skunk......!
Jeg fik en forgiftning og var plaget af dødsangst....i mange timer!

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Vortex Surfer skrev:
Har haft en stofrelateret psykose.
For en del år siden røg jeg noget vildt stærkt skunk......!
Jeg fik en forgiftning og var plaget af dødsangst....i mange timer!

Er det ikke nærmere et angstanfald?

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right here, not there!
er angstanfald ikke også en slags psykose? Lige for at twiste dine ord :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]