Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jul 2025 14:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Depression
Junior medlem

Geografisk sted: Århus
Ved ikke om denne besked hører til her, men hurtige svar, ville være dejligt :-)

Jeg har pr. 14 januar 2008, fået konstateret en moderat depression af min læge. Han har desuden givet mig recept på Tolmin, hvoraf jeg skal begynde imorgen (18 januar), og tage én (10 mg.) inden sengetid.

Grunden til at jeg har fået netop disse, er at jeg har haft mange problemer med at falde i søvn om natten (dog ikke om dagen), og at jeg aldrig er udhvilet når jeg vågner.

Jeg har altid haft en afstandtagen til piller mod depression, og efter jeg havde tænkt lidt over det, ringede jeg til min læge, for at høre, hvorfor han ikke havde foreslået psykolog istedet for? Jeg har nemlig den tanke, at selvom mine problemer (med søvnen) er fysisk, skyldes det vel noget psykisk? Vil medicinen ikke blot udskyde problemerne? Vil de hjælpe mig?
Min læge siger, at for at jeg skal kunne få et bedre, har jeg brug for søvn, og det hjælper pillerne mig med. Men jeg er stadig nervøs.

Nogen der har erfaring med Tolmin?
- Virkede de?
- Bivirkninger (vægt?)?
- Forværing?

osv.

Titel:
Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Det er altid en god idé at slå sit medicin op på http://www.medicin.dk der står de mest alm. bivirkninger.

Titel:
Junior medlem

Jeg er klar over mulige bivirkninger osv.
Men ville gerne høre personlige erfaringer.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Lige præsic Tolmin kender jeg faktisk godt - har en kammerat der fik præperatet på et tidspunkt.. Han skiftede dog præperat, da disse piller virkelig er slukknap!

Så dum som jeg kan være, prøvede jeg 10mg en dag - og var så tåget den næste dag, på en virkelig ubeahgelig måde at jeg blev nødt til at råbe op om det.. Det fik min makker til at gå til lægen for at få et andet præperat, og det fik han... Jeg har endnu ikke prøvet noget psykofarmeka der levede mere op til trykket i pillen (det ligner sluk tegnet på ældre tv)... vikelig ubehageligt...

Mht til min kammerat, så var bivirkningerne overvejende så kraftige at han skiftede til noget mildere, han tog dog ikke på i vægt, og hans tilstand rokkede sig ikke en tomme, hverken frem eller tilbage da disse piller satte han på stand by....

Håber du kan bruge det til noget=)

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus C
Jeg fik engang Tolmin udskrevet af min læge. De var virkelig klamme og slukkede for al hjerneaktivitet. Og så blev jeg svimmel og så dobbelt og havde pletter for øjnene. Få hellere nogle Mirtazapin, som også er et antidepressiv og virker søvndyssende. Jeg har taget dem i nogle måneder uden at opleve nævneværdige bivirkninger.

Titel:
Bare lige et hurtigt spørgsmål, håber det går.
Men er der nogen der har prøvet at anvende perikon imod depression?

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Dollface skrev:
Jeg har altid haft en afstandtagen til piller mod depression, og efter jeg havde tænkt lidt over det, ringede jeg til min læge, for at høre, hvorfor han ikke havde foreslået psykolog istedet for? Jeg har nemlig den tanke, at selvom mine problemer (med søvnen) er fysisk, skyldes det vel noget psykisk? Vil medicinen ikke blot udskyde problemerne? Vil de hjælpe mig?

Har du fået andre piller mod depression, eller er dette første gang?
Jeg kender naturligvis ikke din historie, men jeg synes det lyder som et lidt voldsomt første valg af medicin til dig, hvis du ikke har prøvet andet før.

Hvis jeg var dig ville jeg prøve at høre om der ikke var andre medicinske muligheder, eller betal for en psykolog selv. Du skal nok ikke regne med at få tilskud til det.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

HopIFjordeN
Tak for svaret, selvom det var negativt. Hehe.
Havde han nogle negative efterfølger, eller stod han bare samme sted efter medicinen?

Fanny
Jeg har aldrig fået andet, det er allerførste gang.

Jeg har været kritisk overfor lægen, men han synes at blive ved at holde fast i sin beslutning, nok mest fordi jeg har problemer med at sove om natten?
Jeg spurgte ham om psykologhjælp ikke var bedre, men det virkede ikke som han synes det?

Syn|tese
Er det bare mig, eller er Tolmin, Tolvon og Mirtazapin det samme?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Astralt plan
Jeg fik selv Tolmin for et halvt års tid siden. På det tidspunkt havde jeg fået 40 mg cipralex i et halvt års tid, men havde stadig en del uro. Jeg blev så overdrevet skæv (på en ikke behagelig måde) at jeg aldrig tog mere end den ene...

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Ud over dine søvnproblemer, må du vel have andre problemer... du skriver jo at du har en depression. Sådan noget kommer sjældent ud af den blå luft. Har du nogen ide om hvorfor du har en depression? Jeg synes det er mærkeligt at han vil udskrive Tolmin som det første valg, når f.eks. SSRIérne ikke er afprøvet.

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

Bull Lee
Ikke fedt :/

Fanny
Det skyldes mange ting.
Stress i gymnasiet, mange ting at tænke på, voldsomme oplevelser med x, samt en stedmor osv. :/

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Det lyder ikke som om Tolmin vil give dig mere overblik over den situation som stresser dig. En depression kan godt afhjælpes af noget medicin (f.eks. er der da flere som har fået glæde af SSRI), men hvis der ikke bliver fulgt op på at bearbejde årsagen til depressionen, vil den jo ikke bare forsvinde. Du vil højest blive et lidt mere medgørligt og et ligeglad menneske som lader stå til.
Jeg vil anbefale dig at følge op med en psykolog eller anden form for terapi, hvis du starter på medicin. Hvis din læge ikke vil give dig tilskud, så betal selv (og skift læge).

Hilsen Fanny

Titel:
Junior medlem

Citat:
Det lyder ikke som om Tolmin vil give dig mere overblik over den situation som stresser dig. En depression kan godt afhjælpes af noget medicin (f.eks. er der da flere som har fået glæde af SSRI), men hvis der ikke bliver fulgt op på at bearbejde årsagen til depressionen, vil den jo ikke bare forsvinde. Du vil højest blive et lidt mere medgørligt og et ligeglad menneske som lader stå til.
Jeg vil anbefale dig at følge op med en psykolog eller anden form for terapi, hvis du starter på medicin. Hvis din læge ikke vil give dig tilskud, så betal selv (og skift læge).

Hilsen Fanny

Jeg tror jeg vil få det bedre fysisk (pt. er det lidt værre end det psykiske, såsom søvn, træthed, udmattelse), og har et håb om, at hvis jeg får det fysisk bedre, vil det psykiske være mere overskueligt - og dermed løse sig ligeså stille.

Jeg begynder på pillerne idag (mangel på anden løsning) og skal derefter til samtale ved min læge om lidt under 2 uger -den 29 januar.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Ok, dit valg.
Men husk, kemi kan ikke løse sår på sindet som familie/ ekskæreste, ect. har påført. Det kan højest være et plaster.

Hilsen Fanny

Titel:
Insane psychedelia user!

Fanny skrev:

Ja, kom her, lad Dr. Phibes tage din temperatur Billede

Jeg forstår simpelthen ikke hvordan lægerne bare kan smide piller i hovedet på folk. Det er fundamental viden at depression skal både behandles medicinsk og gennem samtaleterapi. I nogle tilfælde kan man endda nøjes med sidstnævnte. Og med al respekt for dig, dukkefjæs, så lyder det langtfra som en fullblown depression, men mere som et uheldigt sammenfald af dårligdom i dit liv. Vær stærk!

Titel:
Junior medlem

Dr. Phibes
Ah, det vil jeg nu ikke mene. Det er tydeligt en depression. Har ikke lyst til at stå op om morgenen, vil helst have folk lader mig være alene, har konstant dårlig samvittighed og en mangel på livsglæde mm. Tror blot de dårlige tilfælde, såsom x, osv. har udløst det?

Jeg er stærk, og vil jeg altid være ;)

Titel:
Medlem

Dr. Phibes skrev:
Og med al respekt for dig, dukkefjæs, så lyder det langtfra som en fullblown depression, men mere som et uheldigt sammenfald af dårligdom i dit liv.!
Og med al respekt for dig, Phibes, så har du slet, slet ikke nok viden om mandens(?) situation til at vurdere det.

Titel:
Insane psychedelia user!

Mungojohn skrev:
Dr. Phibes skrev:
Og med al respekt for dig, dukkefjæs, så lyder det langtfra som en fullblown depression, men mere som et uheldigt sammenfald af dårligdom i dit liv.!
Og med al respekt for dig, Phibes, så har du slet, slet ikke nok viden om mandens(?) situation til at vurdere det.

Bemærk jeg skrev "lyder" fordi jeg baserede min konklusion på de oplysninger hun har opgivet i tråden. Nej, jeg har rigtigt nok ikke mere viden end den. Jeg er derfor ikke i en bedre eller ringere position til at kommentere på Dollfaces situation end nogen anden i denne tråd. Surprise. Hvad er pointen, Captain Obvious? Et let slag under bæltestedet? Well, you missed.

Det jeg ville frem til var, at der er en klar grænse mellem en klinisk depression og dårligdom/modgang, som er en naturlig del af livet, men det er ikke alle som er lige gode til at skelne, og det kan virke selvforstærkende hvis man stempler sig selv som deprimeret. Hvis jeg mente at Dollface tilhører den gruppe, og at jeg er i en position hvor jeg kan vurdere det, så havde jeg nok ikke brugt så vag en formulering som jeg gjorde. Jeez...

Depression er selvbegrænsende og har en god prognose. Vejen til bedring er tit ujævn, så lad dig ikke slå ud af i dårlige dage i en god periode. Prøv at vær så aktiv som muligt, men undgå uoverkommelige opgaver. Babysteps er vejen. Sørg for at bruge tid med andre mennesker og lad vær med at bebrejde dig selv. Mørke tanker er en del af lidelsen og de vil forsvinde.

Jeg er ikke dr. Phibes for ingenting.

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Wonderland
Nu har jeg ikke den store viden indenfor de anti depressive læge midler, men nogen der ved om de kan gå ind og øge serotonin niveauet i hjernen, efter brug af for meget X??

Syntes jeg at have hørt. Mener det var SSRI er dog ikke sikker

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Guardian skrev:
Nu har jeg ikke den store viden indenfor de anti depressive læge midler, men nogen der ved om de kan gå ind og øge serotonin niveauet i hjernen, efter brug af for meget X??

Syntes jeg at have hørt. Mener det var SSRI er dog ikke sikker

SSRI hæmmer genoptagelsen af serotonin, således at transmitterstoffet virker lidt længere tid i synapsekløften.
Hvis du vil opbygge et større seretonin niveau kan du tage 5-HTP som kosttilskud. Det kan ikke fås i danmark, men med lidt held kan du finde det på udenlandske hjemmesider.

Hilsen Fanny

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]