Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 23:35

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg har været i den uheldige situation at jeg har pådraget mig en mindre hjernerystelse i en brandert i søndags. Desværre har jeg først fundet ud af dette i torsdags, da jeg fik bekræftet min mistanke - troede bare jeg havde slået hovedet lidt, og det var derfor jeg var svimmel. I mellemtiden har jeg været på svampe en gang, og i byen en gang. Mit spørgsmål lyder: Har jeg grund til at være nervøs? Og hvor lang tid går der typisk før ens hoved bliver normalt igen efter en lille hjernerystelse? Har snart eksamener, så er ikke helt tilfreds hvis jeg kan regne med at mit hoved ikke fungerer optimalt inden for den næste måned - det gjorde det nemlig ikke i tirsdags.

Titel:
Dedikeret medlem

Nu er jeg ikke læge, men jeg er temmelig sikker på, du ikke behøver være nervøs for, at kombinationen af hjernerystelse og psilocybin er farlig. Hvis trippet var godt, og ikke lod sig påvirke af eventuel forvirring efter hjernerystelsen, så er der intet at frygte, for psilocybinen er helt ude af dit system nu.
Hjernerystelsen derimod... Ja, sådan noget kan sgu tage lang tid at komme over. Nogle folk oplever koncentrationsbesvær i måneder, ja, år efter sådan en. Det kan også være, du kommer hurtigt over det, det skal jeg ikke kunne sige. Men mht. svampetrippet så no worries :-)

Dette var i øvrigt mit indlæg nr. 666 :twisted:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Okay, det var godt at høre. Hmm, ja men i det der er tale om en ret mild hjernerystelse håber jeg lidt på at jeg er klar indenfor en uge eller to :D ellers er jeg på røven.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I geometriens hule, uha uha!
Lige en påmindelse til andre, som har pådraget sig en hovedrystelse fx, eller har mistanke derom - spørg herinde, eller din læge før du tripper. Det er ikke rart at sidde på svampe og din ven går i selvsving. Det er sgu noget lort!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Du lægger dig i din seng i 3 dage i træk og sover så meget så muligt. Du ser ikke fjernsyn og du forsøger så vidt så muligt at holde dit hoved fuldstændig i ro. Hvis dette lykkes, er der ikke noget at mærke efter de 3 dage.

Hvis du fortsætter med at leve dit liv som sædvanlig kan det, som the bo nævner, vare op til år før du er helt fri for symptomer, men det kan også være væk en uge efter.

Jeg har haft utallige hjernerystelser. Både alvorlige, mindre alvorlige og ganske milde, og den kur har altid hjulpet. De mest alvorlige har dog krævet op til en uge i sengen, men jeg forstår på dig, at det er en mildere hjernerystelse du har pådraget dig.

lykke til

Titel:
In our memories

Geografisk sted: Provinsen
Jeg tror tilgengæld, at det er dumt at drikke alkohol...du skriver jo, at du har været i byen. Det er godt nok langt fra nogen videnskabelig kilde, men Jønke skriver om en bekendt i en af sine erindringsbøger, der blev totalt hjernedød af at drikke igennem ovenpå en hjernerystelse.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Psyko skrev:
Jeg tror tilgengæld, at det er dumt at drikke alkohol...du skriver jo, at du har været i byen. Det er godt nok langt fra nogen videnskabelig kilde, men Jønke skriver om en bekendt i en af sine erindringsbøger, der blev totalt hjernedød af at drikke igennem ovenpå en hjernerystelse.

Ja, det har jeg også hørt. Af samme årsag har jeg heller ikke været i byen yderligere, læseferie til trods og for sikkerhedens skyld holdt jeg mig til øl på den pågældende aften, hvor jeg plejer at hælde forholdsvist store mængder sprut i hovedet. En kammerat, hvis' hjernerystelse dog var ret voldsom, fik også at vide at han ikke måtte drikke i et halvt år eller noget.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Bergthora skrev:
Du lægger dig i din seng i 3 dage i træk og sover så meget så muligt. Du ser ikke fjernsyn og du forsøger så vidt så muligt at holde dit hoved fuldstændig i ro. Hvis dette lykkes, er der ikke noget at mærke efter de 3 dage.

Hvis du fortsætter med at leve dit liv som sædvanlig kan det, som the bo nævner, vare op til år før du er helt fri for symptomer, men det kan også være væk en uge efter.

Jeg har haft utallige hjernerystelser. Både alvorlige, mindre alvorlige og ganske milde, og den kur har altid hjulpet. De mest alvorlige har dog krævet op til en uge i sengen, men jeg forstår på dig, at det er en mildere hjernerystelse du har pådraget dig.

lykke til

Vil du mene at det er muligt at kombinere det? Med dette mener jeg, så vidt muligt holde mig i ro og sove så meget som muligt, men kan dog ikke forholde mig fuldstændig i ro. Det er det jeg har gjort de sidste par dage, og synes det virker som om det er i bedring.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: vestsjælland
Jo mere du kan holde dig i ro jo bedre. Hvis man ikke har mulighed for at give sig selv denne "pause", så er det jo altid en god ide at holde sig så meget som muligt i ro, i stedet for bare at ignorere det. Det er jo ikke alt eller intet, men mere gradbøjet :)

Men du må da efterhånden være ved at have det helt fint :)?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København N
Jeg ved godt jeg hiver op i en gammel tråd, men hellere det end at lave en ny.

Fik en hjernerystelse for en uges tid siden.. lægen udelukkede druk nytårsaften men hvad med en smule amfetamin?
Eller bare en lille smule druk?

Vil gerne høre folks mening og eventuelle erfarringer så jeg ikke går ud og dummer mig.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
altså amfetamin er jo et nerveødelæggende stof ligesom alkohol - bare meget stærkere.
så hvis lægen siger det er en dårlige ide at drikke tror jeg ikke du skal tage amfetamin..
så hellere drikke lidt. (det er ikke en opfordring!!!)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg vil ganske enkelt råde dig til at følge lægen råd.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Et værtshus, nær ved gammel strand
Portuz skrev:

Chiller-Dog skrev:
lægen udelukkede druk nytårsaften

så du mener han godt kan tage lidt amf eller hva?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: På sølvfadet med flag i
Anledningen til hjernerystelsen er måske druk?

Du skal selvfølgelig høre hvad din læge siger, Måske burde du have spurgt hvad den præcise grund til du ikke må drikke er.

Nu kan du jo ikke få fat på din læge nu, men du kan også selv bedømme hvordan du har det. Føler du at du er fit for fight, eller hvordan?

Din læge mener formegentlig ikke, at du ikke kan tåle at drikke, men bare at du skal være påpasselig, efter nogle få genstande har man en tendens til at opføre sig vildt + at alkohol er små bedøvende.

Selv ville jeg være påpasselig, men et champange glas eller 2 ville jeg aldrig holde mig fra. Du skal måske holde dig helt fra det, hvis du er typen der ikke kan stoppe igen.

God Nytår!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

galskabens-gardner skrev:
Portuz skrev:

Chiller-Dog skrev:
lægen udelukkede druk nytårsaften

så du mener han godt kan tage lidt amf eller hva?

Selvfølgelig gør jeg ikke det. Lægen nævnte heller ikke noget om LSD eller Opium, men derfor er det nok stadig en dårlig idé.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Der mangler stadig en masse forskning på området, men p.t. lader THC til at have en neuro-beskyttende effekt. Se f.eks. Exogenous Anandamide Protects Rat Brain against Acute Neuronal Injury In Vivo.

Citat:
The CNS is highly vulnerable to ischemia. Neuronal death caused by ischemia is executed via a complex array of processes in which excitotoxicity plays a major role. In excitotoxicity, cell death is triggered by the overstimulation of excitatory amino acid receptors. This leads to cytotoxic levels of calcium and to subsequent activation of destructive pathways, involving among others caspases, calpains, and the generation of reactive oxygen species (Dirnagl et al., 1999; Doble, 1999).

Compounds that interfere with excitotoxicity may be used as neuroprotective therapeutic agents. Interestingly, the brain has various endogenous protection factors at its disposal (e.g., adenosine, melatonin, and estrogens) (Reiter, 1998; Hurn and Macrae, 2000; Picano and Abbracchio, 2000). Several reports have also revealed a connection between the endogenous lipid anandamide [N-arachidonoylethanolamine (AEA)] and neurodegenerative diseases (H. S. Hansen et al., 1998, 2000; Di Marzo et al., 2000b; Baker et al., 2001).

AEA mimics in part the actions of Delta 9-tetrahydrocannabinol (THC), the psychoactive compound in marijuana. Together with 2-arachidonoylglycerol (2-AG), AEA represents a class of lipids, termed endocannabinoids because of their ability to activate the CB1 and CB2 cannabinoid receptors. AEA is rapidly translocated into the cell via a transporter protein and is then immediately inactivated by a fatty acid amide hydrolase (FAAH) (Pertwee, 1997; Di Marzo et al., 1998).

Several lines of evidence indicate that AEA can serve to protect the brain against neuronal injury (H. S. Hansen et al., 1998, 2000): (1) AEA and its precursor N-arachidonoylphosphatidylethanolamine are normally found in low concentrations in the brain, but their levels increase in a calcium-dependent manner postmortem and with severe neuronal injury (Schmid et al., 1990; Kempe et al. 1996; Hansen et al., 1999; H. H. Hansen et al., 2000, 2001; Sugiura et al., 2000); (2) exogenous AEA protects cerebral neurons from in vitro ischemia (Sinor et al., 2000); (3) CB1-mediated closing of N- and P/Q-type calcium channels protects neurons against in vitro secondary excitotoxicity (Shen et al., 1996; Shen and Thayer, 1998); (4) we have demonstrated recently that THC can reduce neuronal damage via the CB1 receptor in an in vivo model of excitotoxicity (Van der Stelt et al., 2001); (5) WIN55.212, a synthetic cannabinoid, protected rat brains against focal and global ischemia (Nagayama et al., 1999); and (6) CB1 expression is enhanced in the cortical mantle zone in rats after ischemia (Jin et al., 2000). As yet, in vivo neuroprotection by AEA has never been reported.

(og den fortsætter...)

Det er dog stadig tvivlsomt, om det er en særlig smart ide at kaste sig ud i diverse fester blot med den forskel at man ryger hash. Med en hjernerystelse skal man holde sig fuldstændig i ro, ellers risikerer man såvidt jeg ved langvarige komplikationer.

Ting som alkohol og amf bør i særdeleshed være udelukket. Alkohol kan slå hjerneceller ihjel, bedøve dig så du ikke mærker din tilstand og gøre dig overmodig, og jeg tvivler meget på at amfetaminen med den kraftige ansporing til hård fysisk aktivitet og forhøjet blodtryk er et hak bedre.

Som jeg startede med at sige, så pas på selvom det er hash. Der er ikke forsket tilstrækkeligt i emnet til at frikende hash med sikkerhed, og det ville sgu være ærgerligt at bytte én nats utålmodig fest for måneders bivirkninger. Det bedste råd må stadig være mådehold.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]