Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 04:03

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: BUSTED!
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
for at gøre en kort historie lang ;)

Jeg er en dreng på 17 år, jeg er igang med en uddannelse som kok (grundforløb)!
har haft et intensivt mis/for-brug af hash, ca. hver dag siden omkring december 2006.
jeg er kommet meget langt bagefter med min uddannelse, og i den forbindelse skrev min lærer en email til min kontaktlærer! Jeg havde så en samtale, og havde fået at vide af en 3. lærer, at min lærer, havde sendt den mail til min kontaktlærer!... hehe, er i stadig med? ;)
MEN, min kontaktlærer havde ikke læst mailen før samtalen, så vi læste den sammen! DER, fik jeg nogle fortrolige oplysninger omkring mig selv at vide! (var ikke meningen jeg skulle ha set den mail)

bla.a. at de havde en mistanke om at jeg røg hash, pga. blodsprængte øjne, dårlig hukommelse, dårlig koncentrations evne og konstant sløvhed ;) (mistænkt af en opserversions lærer i 3. lektioner samme dag, rimelig godt set, men også et tyndt grundlag, at mistænke mig på)

Jeg fortalte nemlig så min kontaktlærer (som tilfældigvis også er min naturfagslærer) at jeg da ryger lidt i ny og næ! :P

for at gøre historien værere! så er min ene lærer tilfældigvis min stedmors venindes, veninde! så jeg kan risikere at lærerne snakker sammen, min lærer fortæller det vidre til min stedmors veninde, som så fortæller det til min stedmor! MEN, forhindre tavshedspligten det?

for at gøre historien endnu værere! så blev jeg også busted i at snyde, ved at aflevere en opgave jeg ikke selv havde lavet! hvilket er udsmidnings grundlag! men heldigvis ville de se mildt på sagen, da det kun var en enkelt opgave! (hvad de ved ;) )

MEN nu kommer spørgsmålet!

Hvad har hun ret til ikke at sige, eller hvad er hun nødsaget til at sige, i henhold til hendes tavshedspligt? altså min kontaktlærer!?

+ Hvad tror i vil ske, hvis hun "meddeler" det til hele "systemet", skal jeg så til misbrugskonsulent og tage pis prøver hver uge og alt muligt andet lort?

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Din stedmors venindes veninde har tavshedspligt. Hvis hun bryder den, er hun den der kan få røven på komedie.

Titel:
Medlem

er der ikke noget med, de godt må bryde tavsheds pligten, hvis de vurdere det er meget skadeligt?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Lithium skrev:
er der ikke noget med, de godt må bryde tavsheds pligten, hvis de vurdere det er meget skadeligt?

mener jeg nemlig også!?!?!?

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Nordsjælland
Hvis den givne ting bryder med loven eller er direkte skadeligt for dig selv eller andre, da mener jeg at de må bryde tavshedspligten, men hæng mig ikke op på det. Prøv at lave et par søgninger om tavshedpligt.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Forvaltningsloven § 27 stk.1 præciserer med et katalog på syv punkter over offentlige og private interesser. Oplysninger skal holdes fortrolige, hvis det er nødvendigt for at beskytte væsentlige hensyn til

Personlige forhold
Private erhvervsinteresser
Det offentliges økonomiske interesser
Statens sikkerhed og rigets forsvar
Udenrigspolitiske interesser
Retshåndhævelse, sigtede og vidner
Offentlig kontrol, regulering og planlægning

§ 152. Den, som virker eller har virket i offentlig tjeneste eller hverv, og som uberettiget videregiver eller udnytter fortrolige oplysninger, hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab, straffes med bøde eller fængsel indtil 6 måneder.

Stk. 3. En oplysning er fortrolig, når den ved lov eller anden gyldig bestemmelse er betegnet som sådan, eller når det i øvrigt er nødvendigt at hemmeligholde den for at varetage væsentlige hensyn til offentlige eller private interesser.

§ 152 b. Med samme straf som efter § 152 straffes den, som udøver eller har udøvet en virksomhed eller et erhverv i medfør af offentlig beskikkelse eller anerkendelse, og som uberettiget videregiver eller udnytter oplysninger, som er fortrolige af hensyn til private interesser, og hvortil den pågældende i den forbindelse har fået kendskab.

MEN___________________

§ 152 e. Bestemmelserne i §§ 152-152 d omfatter ikke tilfælde, hvor den pågældende:

er forpligtet til at videregive oplysningen eller
handler i berettiget varetagelse af åbenbar almeninteresse eller af eget eller andres tarv.
§ 152 f. Overtrædelse af §§ 152-152 d, hvorved der alene er krænket private interesser, er undergivet privat påtale.

Stk. 2. Offentlig påtale kan dog ske, når den forurettede anmoder herom.

er jeg indfattet der?

Senest rettet af Polle pot 23 feb 2007 15:59, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et brostenskast fra Staden
De må kun bryde tavshedspligten hvis det er noget der kan skade dig selv eller andre. Om cannabis-rygning så indgår under at skade dig selv kan jeg ikke svare på. Er nok et spørgsmål om hvordan man fortolker det.

Hvis hun er nogenlunde ordentlig, så tag en snak med hende? Fortæl hende fx. at du ryger engang i mellem, men at du ikke er så glad for at alle og enhver ved det?

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Xp3rt skrev:
De må kun bryde tavshedspligten hvis det er noget der kan skade dig selv eller andre. Om cannabis-rygning så indgår under at skade dig selv kan jeg ikke svare på. Er nok et spørgsmål om hvordan man fortolker det.

Hvis hun er nogenlunde ordentlig, så tag en snak med hende? Fortæl hende fx. at du ryger engang i mellem, men at du ikke er så glad for at alle og enhver ved det?

Ok, det lyder ikke ret godt så! men har også et andet spørgsmål!

Hamber aka. Polle pot skrev:
+ Hvad tror i vil ske, hvis hun "meddeler" det til hele "systemet", skal jeg så til misbrugskonsulent og tage pis prøver hver uge og alt muligt andet lort?

Titel:
Dedikeret medlem

Læreren har ikke tavshedspligt, medmindre oplysningen er sagt fra knægten til hende i fortrolighed. Men det er jo ikke tilfældet i denne sag, og når han til og med er under 18, er der ikke noget, der står til hinder for, at stedmoren kan få det at vide.

Titel:
Dedikeret medlem

Geografisk sted: Danmark
Min egen erfaring med lærere og et par enkelte psykologer er at de godt kan skide højt og helligt på deres tavshedspligt, uden at det får konsekvenser.

Måske du burde lægge hashen på hylden de næste par måneder?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]