Jeg havde tænkt på at skrive noget om dette, så det virker som en god lejlighed. Jeg har selv brugt svampe som en form for terapi. Inden jeg forklarer nærmere, vil jeg lige skrive en lille disclaimer:
Jeg vil ikke på nogen måde anbefale dette til folk. Selvom jeg fik gode resultater er der absolut ingen garanti for at det vil være tilfældet for andre og selv hvis det virker er det bestemt ikke behageligt. Hvis nogen beslutter at gøre noget lignende er det helt på eget ansvar.
Derudover, for mig virkede det relativt hurtigt, men jeg havde også spekuleret over mine problemer i et godt stykke tid inden og havde derfor gjort en del af forarbejdet. Hvor lang tid det vil tage i andre tilfælde er umuligt for mig at vurdere.
For ca. halvandet år siden begyndte jeg at blive klar over nogle personlige problemer, hovedsageligt i forhold til selvhad og social kontakt. De havde været der i et stykke tid, men nu begyndte de at genere mig alvorligt. Jeg gik og tumlede rundt med det i et års tid uden at det blev bedre. Jeg snakkede med en psykolog, men der kom ikke rigtigt noget ud af det, bl.a. fordi en del af problemet var tillid til andre. Jeg så ikke rigtigt nogen muligheder for at få hjælp udefra, men jeg var ikke i stand til at komme nogen veje selv.
For et halvt års tid siden fik jeg, ligesom Ars, den ide at forsøge at bruge psykedelika som terapiværktøj. Jeg havde læst om LSD terapi og den slags og nærmest ved et tilfælde opdagede jeg at jeg, når jeg kom ned fra et trip, fik en knivskarp hjerne. Jeg har altid interesseret mig for psykologi generelt og har læst en del om det. Det virkede meget logisk at kombinere det hele og se om det måske kunne hjælpe. Det kunne det.
Min metode var simpelthen at forsøge at gøre det klart hvori mine problemer lå, og så trippe med det i baghovedet. Når jeg så kom ned (dvs. ikke flere visuals, men stadigvæk en ændret sindstilstand) lå jeg bare og lod tankerne vandre. Her fandt jeg ofte at nye synsvinkler på problemet sprang lige ind i hovedet på mig. Jeg så sammenhænge som jeg aldrig havde været bevidst om før, i forhold til mine handlinger og oplevelser. Hvor jeg før havde haft en vag følelse af at noget var galt, fik jeg nu en klar udlægning; hvad var problemet, hvordan fungerede det, hvor kom det fra, osv. Over en periode på et par måneder fik jeg opbygget et skema over mit sind og tankemønstre, som jeg så kunne gå ud fra.
Det var hårdt. Flere gange sad jeg i lang tid og græd. Terapi gør ondt.
Til gengæld gik det også fremad. Jeg fik en bedre og bedre ide om hvem jeg gerne ville være og hvilke ting jeg skulle ændre. Det kom til udtryk i en generelt mere positiv indstilling, en følelse af at det rent faktisk nyttede noget, og når jeg ser tilbage kan jeg se at der er permanente ændringer i den måde jeg opfører mig på.
Det er langt fra ovre endnu, men det kommer så småt og til forskel fra før, så tror jeg på at det kan blive bedre.
Så, det fungerer helt sikkert. Jeg gik ikke ud fra nogen standard tekst, og jeg har aldrig læst noget særligt af Stanislav Grof (totalt mangel på psykedelisk kultur

). Hvordan det er med en terapeut, kan jeg naturligvis ikke udtale mig om, men der er helt sikkert potentiale inden for denne disciplin.