Opis skrev:
3 måneder uden penge og en nyfødt er ikke sjovt. Heldigvis var jeg stadig gode venner med banken dengang og jeg fik lov til at lave et lån som jeg overlevede på.
Det var også det jeg mente med job-eksemplet som massage-pige; hvor går grænsen for hvad man må forlange af folk før man nægter dem social-hjælp (iøvrigt en meget typisk brugt trussel er mit indtryk. Ikke ligefrem motiverende for godt samarbejde at ha' hængende over hovedet hele tiden)
---
Job som massage-pige er et legalt og udemærket job, men kontroversielt. Det er et job som nogle ikke ville ku' acceptere, mens andre synes det er fint nok.
Og ka' man sige nej til 1 job, så ka' man jo godt spørge hvorfor nogle legale jobs må nægtes mens andre ikke må. Hvorfor må man feks ikke sige nej til de aktiverings-job's kommunen forlanger man ska' ta'? Og hvis man ikke må sige nej til kommunen's aktiverings-job's, hvorfor må kommunen så ikke tvinge folk til at ta' job's som prostitueret?
Hvem trækker den grænse?
arpheus skrev:
Jeg synes også den her diskussion er kørt af sporet og vil foreslå at der oprettes nye tråde i medaljens bagside, hvor enkeltpersoner kan få vendt deres problemer.
Så kan det være vi kan komme videre med en diskussion om det sociale system i DK.
Jeg synes det er langt ude, at det her bliver til en diskussion mellem enkeltpersoner om hvem der har det værst.
Ja, det er ret kedeligt at læse de der Uforstående person-angreb

Men om ikke andet, så viser det dog klart at der findes frustrationer der ikke pt bli'r løst, og at der derfor er plads til forbedringer i systemet. Så at systemet fejler er blevet gjort meget tydeligt.
Faktum er at nogle folk sidder i en mental kørestol der er ligeså Umulig at rejse sig fra som en synlig kørestol.
Og den forståelse findes bare ikke hos en del mennesker. Man ka' ikke dømme rent ud fra en's egne evner. Jeg ka' feks gå, men det er ikke alle der ka' gå. Jeg ka' høre, men det er ikke alle der ka' høre. Og det samme gælder også for folk's forskellige sociale og mentale evner. Nogle er stærkere end andre, sådan er det bare. Og nogle har mere brug for hjælp end andre. Så dén debat er sådan set ikke relevant, for vi HAR bare forskellige behov.
Det der er interessant er hvordan vi får 'systemet' til at fungere så optimalt som muligt, for dem der har behov.
Googler man ka' man finde mange flere debatter hvor folk beskriver at det er en kamp af få hjælp i det danske social-system, så det er jo et klart gennem-gående træk at man møder modstand i systemet istedet for hjælp.
Men hvorfor ska' systemet være sådan negativt indrettet? Hvorfor prøver man ikke istedet at hjælpe folk på andre betingelser, feks nogle der er mere imødekommende overfor dem der søger hjælp. Måske ku' man nå længere?
Hvis man nu antog at folk søgte hjælp fordi de havde brug for det, altså en 'good faith' tilgang til borgerne der henvender sig, og ikke bare tror at det er fordi de ikke vil tage sig sammen, og ikke stillede en masse hindringer i vejen for denne hjælp, så ville folk måske komme hurtigere videre?
Dem der har permanent brug for hjælp vil altid ha' brug for hjælp, så der vil selvfølgelig ikke være nogen forandring her (på stats-budgettet). Men de personer der i dag fast-holdes i systemet, fordi systemet har en negativ tilgang til folk der søger hjælp, man bli'r jo nærmest betragtet som kriminel hvis man henvender sig for at få hjælp, de ville måske ikke ende med at blive hængene i systemet hele deres liv?
Spørgsmålet er jo, i al sin enkelthed, hvad der egentlig gavner folk bedst:
Er det at få pisk, som er det man forsøger iøjeblikket?
Eller er det at være imødekommende på folk's egne betingelser, i et forsøg på at opnå udvikling.
Mit indtryk er helt klart at pisk kun fører til apati og har den direkte modsatte effekt end den man egentlig ønsker fra systemet's side (at spare penge)
Det er på sin vis sammenlignligt med 'nul-tolerance' politikken man ser på narko-området. Den hårde kurs man anlægger overfor folk fører jo ikke til bedre gensidig respekt eller sam-eksistens. Tværtimod. En hardliner kurs fører kun til mere negativitet og had og modsætninger.
Det er ikke den slags metoder der skaber vækst, det ka' vi jo tydeligt se på feks CA.