Fanny skrev:
Du får det til at lyde som om, at alle psykiske kriser som regel vil "ende dårligt" ved at man får en permanent psykisk lidelse.
Jeg sagde ikke at
alle kriser udvikler sig til psykiske lidelser, men at de
kan og at de fleste psykiske lidelser har rod i en krise. Jeg mener ikke at alle kriser udvikler sig til deciderede lidelser, men af dem der kommer ud i en krise, er der nok en procentdel af dem, der ender med en lidelse, og man bør derfor i det mindste forsøge ikke at skabe krisen.
Citat:
Min holdning til det menneskelige sind er, at det grundlæggende er bygget sundt op, og hvis vi arbejder med det og ikke imod det, vil vi udvikle os på en hensigtsmæssig måde. Derfor synes jeg det er en temmelig nedslående holdning du giver udtryk for, hvis du mener at kriser bør undgåes fordi de bare vil udvikle sig til permanente skader.
Er det ikke lidt at fornægte livet og stikke hovedet i busken?
Det skal du da nok også have ret i, men hvordan ved man hvad der er at arbejde
imod det, og hvad der er at arbejde
med det? Har du en bog, hvor der står hvordan man arbejder imod sit sind og hvordan man arbejder med det? Eller da du tilsyneladende får det til at lyde som om
du ved hvordan man skal gøre, burde du måske skrive en?
Det er ikke for ville lyde arrogant, for selvfølgelig bør man gøre det, der er mest hensigtsmæssigt for sig selv, men hvad det er, tror jeg ikke alle er klar over og jeg tror ikke det er lutter lagkage, som jeg synes du får det til at lyde. Det handler ikke om at skulle stikke hovedet i busken og flygte fra det, der er svært at arbejde med, men der er, på en eller anden vis, en grund til at man ender i en krise, og det er måske netop fordi man ikke er i stand til at løse konflikten eller kan se, hvor problemet ligger og hvad man skal gøre.
Jeg tror ikke det er alle med diverse psykiske lidelser, der ved hvor krisen de er i, stammer fra, og det er jo netop derfor de mangler hjælp. Hvis PTSD, OCD og angstneuroser var noget man umiddelbart selv kunne løse, så tror jeg landets psykiatere ville have meget fritid. Men du skal ikke tro jeg er uenig, for det er jeg ikke, men jeg tror bare din indstilling til det er, at det er nemmere end som så.