Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 18 jul 2025 01:10

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Hvis han er bare en smule som jeg var, da jeg var 14, var jeg 100% forelsket i cannabis - og der var intet i verden der vill kunne ha slået det ned - det vigtigste er en fortsat åben dialog - det lyder umiddelbart som om at du er ret tolerant, ihvertfald mere end min mor var - det er et plus, for han er bestemt i (endnu) en trodsalder...

Er enig i, at en efterskole etc ku være en go løsning - mange kommuner gir støtte hertil - jeg kom selv på efterskole, både i 9. og 10. klassse, hvilket gjorde, at jeg for det første udviklede mig meget på et personligt plan - ikke røg i hverdagene (bortset fra enkelte gange vi luskede os til det om natten)...

Men vil vove at påstå, at du ikke kan få ham til at stoppe helt - dog vil du, evt med denne tråd, ku få ham til at indse, at han ikke bør kampryge i så ung en alder... Min korttidshukommelse er bestemt ikke optimal den dag idag, efter omkr 15års hverdagsrygning (er 28) - dog har jeg mere eller mindre altid været igang og ikke blot sat mig godt til rette i sofaen, selvom den er blød og dejlig...=)

konklusion, få ham væk fra sine valgte omgivelser og de venner han ryger med i hverdagene - at få ham til at stoppe helt, blir nok sværere end som så, er jeg overbevist om at du må sande....

Hvis han ryger bong, så overtal ham i det til at skifte til joints - bongen kan være svær at slippe hvis den først implementeres som en fast del af hans liv og osteklokkens vægge er meget matte og tykke - derudover bør han stoppe med skunken og i stedet ryge pot eller marok, jo højere cbd indhold jo bedre i "forebyggelsen" af eventuelle psykotiske tilstande, skunk har som regel et meget lav indhold af cbd og et enormt indhold af thc - prøv og læs lidt om det evt...

Hatten af for dig, mor - det er ikke mange forældre der vil skabe dialog, men derimod bare siger nej, det må du ikke... og den taktik er stupid =)

Håber ikke det blev for rodet - det er trods alt søndag jo :P

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Desuden, så mener jeg personligt at du skal sætte grænser for ham, og det er foruroligende at du kan have ladet det komme så langt mht. hans forbrug.

Stupid kommentar! Hvor meget lyttede du lige til dine forældre da du var 14? Han har vel ikke fodlænke på - men det havde du måske...

Medlem

Jeg røg også hash som 14-15 årig og fortsatte med at ryge hver eneste dag i resten af mine teenage år.Jeg kender ikke en eneste af dem der røg hver dag der fik sig en boglig uddannelse,tror faktisk ikke engang der er nogen af dem der fik en erhversuddannelse.Kun dem som var i udkanten af vores gruppe og som kun røg lejlighedsvis har fået uddannelser.

Vi står alle selv til regnskab for vores gøren og laden,men eftersom vi her snakker om børn er det altid forældrenes ansvar at passe på dem.Hvis et barn der bor hjemme kan ryge sig skæv hver evig eneste dag,uden at forældrene griber ind så er der tale om omsorgssvigt.

Det skal tages i opløbet før det er for sent,hvis ikke du griber ind nu så er der stor risiko for at du vil fortryde det inderligt senere hen.

Junior medlem

Jeg må slutte mig til flertallet: Det er et problem, og der skal gøres noget ved det.

Jeg prøvede selv at ryge hash første gang som 14-årig, og i løbet af 8. og 9. klasse prøvede jeg det ca. 4 gange om året, og var meget bevidst om ikke at gøre det oftere.
I dag er jeg 25 år, og har det samme forhold til det som for 10 år siden - gør det stadig lejlighedsvis med bestemte gamle venner.
Dem der har introduceret mig til det gjorde det ofte, og nogle af dem tog også andre stoffer, og de mennesker så jeg ikke mere til efter folkeskolen.
Jeg havde og har stadig de andre venner, som jeg sidenhen introducerede det for både i folkeskolen og senere i gymnasiet, og vi lavede en aftale dengang om at det kun skulle benyttes ved specielle lejligheder.

Der er ikke én af de personer, der gør det ofte eller har lidt under det på nogen måde. En læser medicin, en læser ingeniør, en læser jura, en er IT-supporter, en er speditør, og en læser datalogi. Jeg selv har læst HA og er nu selvstændig.

Jeg gik, ligesom din søn, også meget op i temaet, og undersøgte ALT om emnet. Jeg og en kammerat dyrkede også skunk i en periode efter vi blev studenter, og interesserer mig faktisk stadig for emnet - har dog ikke tiden og kontakterne længere - desværre.

Mine forældre har aldrig kendt til at jeg har gjort det, og det har aldrig været meningen, at de skulle vide noget om det.

Min holdning er faktisk den, at hvis man som forælder kender til et forbrug som din søn har, så skal man gribe ind. Havde jeg selv haft et barn, ville jeg ikke acceptere det forløb, du skitserer.
Et er at tage ham i at gøre det en enkelt gang, og ellers vide sig sikker på at han har styr på sit liv og sætter sig mål, men at kende til et forbrug som du gør, det mener jeg forpligter til at få gjort noget ved det.

Jeg synes, det er flot at din søn er så åben om det (kunne det være et råb om hjælp?), og jeg mener det giver dig en mulighed for at gribe ind. Jeg må dog give nogle af de andre ret - jeg har ikke den gyldne løsning. Har drengen en far, du kan tale med om emnet? Det kunne være godt for dig med hans støtte, og tale med din søn sammen med faderen.
Jeg er til dels uenig med dem, der siger, at du ikke må forbyde ham det. Der er nødt til at være nogle spilleregler - omvendt er det selvfølgelig vigtigt, at han ved at du er der for ham uanset hvad. Sådan har det altid været i min familie, hvilket er mit grundlag for at udtale mig.

Der er ingen enkeltstående "fuckup", der ikke kan accepteres - så kan man komme videre bagefter og har familiens fulde støtte.

Held og lykke med det, og sæt ham nogle mål, han kan bruge til noget!

Mvh.

Medlem
Brugeravatar

Som nogle af de andre siger, skal han væk fra miljøet, sine ryger venner, osv. Det er den eneste løsning, tro mig. Han ryger sikkert meget mere end du tror. Da jeg var 14 sad jeg skæv hver dag, og tro mig han stopper ikke ligegyldigt hvad, så længe han bliver hvor han er, og det bliver nok kun værre.

Svaret for din søns vedkommende, på grund af hans alder, er efterskole. Send ham på efterskole næste år, det bliver han sikkert også selv glad for, det er det bedste du kan gøre. Og så sig han ikke må komme hjem hver weekend, for så sidder han bare og blæser igennem hver weekend ;) Du kan også være uheldig at han ender sammen med andre rygere, og han så bliver smidt ud fordi han også bare ryger der, men det er en chance du skal tage. Kunne også være han mødte en sød pige, der fik ham til at stoppe.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Syd for Skagen
Som mange er inde på med at få ham sendt afsted til en efterskole, syntes jeg er en lidt voldsom reaktion til at starte med. Ideen er god nok, med at få ham væk fra sin omgangskreds, men er det ikke også lidt at sende problemet væk istedet for at arbejde på det? At han kommer på efterskole er ikke ensbetydeene med at han stopper! Jeg selv fortsatte med at være skæv på ugentligt basis da jeg på efterskole, ikke noget jeg er stolt af i dag, men problemet bliver der altså ikke taget hånd om.
Desuden, efterskole tager 1-2 år normalt vis, men hvad så bagefter, vil han starte hvor han slap?

I første omgang, ville jeg nok tage en samtale med drengen også lægge kortene på bordet. Kort sagt, snakke med ham om hans forbrug og få skabt en atmosfære som ikke skæller knægten ud, men vis at man er bekymret.
Spørg ind til hans forbrug og snak lidt frem og tilbage om hvad han sagde i starten.

Nok er det alderen, hvor man leger rebel overfor sine forældre, men en bekymret mor som viser sin ærlige bekymring omkring sin dreng, mon ikke han vil tage det til overvejelse at holde lidt igen.

DDSIT: LÆS OP PÅ DIT STOF kong.svamp, inden du udtaler dig om noget du tilsyneladende ikke aner en skid om...
kong.svamp: øhm har du HTX på 2 år med fyskik OG kemi på A?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]