Fanny skrev:
Kære Honey,
stærkt at du begynder at lade ærligheden strømme ud af dig, ved at skrive din historie herinde! Dette er første skridt til at finde dit sande selv, bag al den facade af negativ selvdestruerende jeg-er-et-nul-energi du sminker dig med..
Ja, jeg tror du kender vejen selv. Du ved udmærket godt at det ikke var din skyld at din mor drak. At din mor var svag og egocentreret, da hun valgte at drikke frem for at se sin egen skam i øjnene og tage ansvar for at hendes datter var overvægtig (det var vel hende som købte den usunde mad du spiste, og som gjorde dig overvægtig?). Dybt i dit hjerte ved du også at hun burde have ranket sin ryg, og været den voksne, ansvarlige forældre du havde brug for, i stedet for det flæbende alkoholiske bløddyr, der ikke magtede at være en ordentlig mor over for dig og din bror. Hun burde have slugt sin skam og skyld, og sendt dig på et julemærke hjem.
Fordi HUN var for svag til at se sin skam i øjnene, gav hun den videre til dig, og fik dig til at skamme dig over din egen eksistens! Du skærer dig fordi din mor var for SVAG til at tage sit ansvar, - til at tage sin egen skyld.
Du skærer dig, fordi du stadig tager din moders skam. Fordi du ikke tør være vred på hende over det svigt hun gav dig, fordi du så frygter at miste hende helt. Så du tyr til medlidenhed fra hende, indirekte ved at søge medlidenhed gennem andre, ved at udslette dig selv: Se mig mor: jeg dør for din skyld!
Du kan stoppe dette nu hvis du tør rumme dine følelser ærligt.
Vi skal ikke bære hinandens synder. Vi skal kun bære vores egne. Giv din moders synder tilbage til hende. De er den eneste medicin som kan gøre hende rask i det lange løb. Hun bliver ikke et bedre menneske af, at du tager hendes smerte og ansvar fra hende. I sidste ende vil det bare være endnu mere skyld, som hun rister sig selv på gennem at fortrænge det.
Dit liv er berettiget. Din eksistens er en realitet. Gå nu ud og mød verden ærligt og åbent som DIG.
Kærlig hilsen
Fanny
Hej Fanny.
At finde mit sande jeg, er mere skræmmende end det gør godt for mig.
Jeg ved ærligt talt ikke om jeg kan eller tør. Du må kunne forstå at de ting der står skrevet her, og så mange andre ting der er sket, er noget jeg har gået med i så lang tid. At det er blevet en vane for mig at skulle undskylde for min eksistens.
Jeg ved godt hvad vejen er frem for min helbredelse er, og det er at få hjælp.
Men det er så fucking svært for mig, fordi jeg simpelthen ikke tør.
At ikke give mig selv skylden for de ting der skete, når det i realiteten er min skyld.
Min storebror viste tidlige tegn på hvad han havde i sinde, og jeg kunne jo bare ha sagt noget, fordi så kunne det jo være at noget af det ikke var sket.
Det var ligeså meget min egen skyld jeg var overvægtig, fordi jeg pga. mobningen i skole valgte at gå hjem og trøstespise. Jo det kan da godt være at hun for starten af ikke, ligefrem har lavet den sundeste mad., men blev jo ikke tvunget til at spise den. Så vidt jeg ved, var det mig selv der løftede gaflen og proppede maden i mig. Når jeg så endelig var inde i en ’’god periode’’ spiste jeg hverken morgenmad eller frokost, ligesom jeg gør nu. Jeg ved godt dagen i dag at mine kostvaner er helt skudt hen i vejret, fordi jeg kan lade vær med at spise selvom jeg f.eks. er på arbejde 11 timer. Der kan sagtens gå 12-13 timer før jeg spiser noget, som dagens første måltid.
Så hun har vel også givet mig en form for had til mad.
En af de ting som slår mig ud lige nu, så meget at jeg ikke vil skrive hvilken ting det er.
Fordi jeg skammer mig, fordi jeg vil ikke give dig ret, selvom det nok passer.
Fanny, det er jo lige den del det med at turde.
Jeg ved ikke om jeg kan eller tør, forsøger virkelig, men føler ikke at jeg er det værd til at få det godt igen.
------------------------------------------------------------------------
En lille update.
Jeg har igennem de sidste 14 dage, indset at det nok er en smule alvorligt, som folk siger, selvom jeg har svært ved at se det på samme måde.
Jeg var begyndt at få støtte igennem en, som i sidste ende valgte at svigte mig i sidste uge.
Jeg ved godt jeg tit havde sagt, at jeg ikke kunne, men havde valgt at gennemføre den frygtede samtale og møde, valgte personen at svigte mig. Hvilket jeg fuldt ud kan forstå, for jeg er ikke det værd.
Jeg ved godt at nu sidder i som personer at tænker, hold kæft hvor hun dum. Så gør det, bekræfter jo bare i sidste ende hvad jeg er. Jeg er indrømmer gerne at jeg ikke tør, jeg er bange, jeg er svag. Kald det hvad i vil.
Min egen eksistens på denne jord, efter denne aften, hvor jeg har ønsket jeg en dag finde mod nok i mig selv, til at tage mit eget liv. Puha.. Og det ønsker jeg ikke ligefrem, men det er tankerne der kommer. Ligesom jeg er dag er bange for at det med at skære i mig selv, ender galt selvom jeg føler jeg selv har kontrollen over det.