cake skrev:
Fanny skrev:
At se Angst som en sygdom er at skabe en sygdom. Når man siger at angsten er noget dårligt som bør fjernes, sygeliggører man folk der føler angst, og dette skaber endnu mere angst (for angsten) og skam over at være syg. Jeg er meget imod angstforeningens måde at se angst på, og tror ikke på at angsten forsvinder i det lange løb, ved at spise piller.
Hilsen Fanny
Lev du HELE dit liv begrænset af angst og kom så og sig at det er noget godt som bør tilbedes under LSD-trips el. andet.
Piller mod angst, nej tror jeg heller ikk så meget på
Piller mod symptomer på angst - som derved gør det lettere at håndtere og arbejde med sin angst derimod, det er noget helt andet.
IMO.
Jeg ser ingen steder i denne tråd, at Fanny argumenterer for at angsten er noget godt, der bare skal "trippes" væk.
Din situation, cake, er anderledes end SKOGENs, da du altid har følt angst, og derfor er det forståeligt, at SSRI'er er en del af de værktøjer, der gør hverdagen tålelig for dig.
Men da SKOGENs angst er kommet i forbindelse med rygning, så mener jeg ikke, at medicin er vejen frem. Der er forskel på angst, der er biologisk betinget (ved ikke lige om det er den rette term at bruge), og den angst, der er opstået i forbindelse med en udefrakommende årsag (vil jeg mene).
SKOGEN - For ca. 2 år siden stod jeg selv og var ved at brænde helt sammen (og ja, jeg havde røget en del), frygtede at blive sindssyg, frygtede at jeg aldrig ville komme af med osteklokken/skyen, der omsluttede mig. Jeg følte mig sat ved siden af mig selv, eller på en eller anden måde som værende uden for mig selv. Jeg betragtede nærmest min krop bevæge sig rundt i verden, men jeg var ikke en del af det.
Jeg troede aldrig det ville holde op, men en dag indså jeg, at det måske er meget godt alt sammen - at det måske bare er sådan det er. Det der sker, når man, som Fanny skriver om, holder op med at sygeliggøre sine tanker, er at man bryder det indefra. Når den frygt man har bliver en del af dig, så kan den jo ikke skræmme længere.
Som Carmine Falcone siger i Batman Begins: "This is a world you'll never understand. And you always fear what you don't understand."
Indrømmet, det er en lidt anden kontekst, men han har en god pointe. Når man indser, at nogle ting bare ikke er forståelige, så kan de jo nødvendigvis ikke udløse angst.
Som du selv skrev, så var den hjemmeside som at være i en slikbutik for symptomer. Det får man det bestemt ikke bedre af. Vi har alle vores skævheder, vores frygt, angst, hvad du nu vil kalde det. Man kan altid finde en diagnose på sig selv.
Vi har en eller anden trang til at sætte navn på og kategorisere alt her i verden...
Du frygter at miste forstanden, at miste grebet om verden, at blive sindssyg - og dine tanker kredser derfor om dette, hvilket udløser en angst/frygt i dig - det er en form for angstens hermeneutiske cirkel.
Mon ikke de fleste har været i passagen mellem fornuft og vanvid, på et eller andet tidspunkt i deres liv... Jeg ser det som en del af en læringsproces, man skal igennem som de tænkende væsner vi nu engang er.
Men det lader til at du har fat i den lange ende

Held og lykke her fra
Mvh Indigo