Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 16:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste
Forfatter besked
Medlem

Geografisk sted: Fyn er fin
FromCirclesAllRise skrev:
hvis jeg lige må indskyde noget -det er ikke alle der får bivirkninger. jeg ryger selv omkring 2 gram galar om dagen, det har jeg gjordt i mange år, ca siden jeg blev 18 -dog med pauser engang imellem(ca. 1mdr. i ny og næ). jeg har snarere oplevet en forbedring, har ikke været syg en eneste gang siden jeg begyndte at ryge. min astma er blevet bedre, har ingen anfald, og bruger kun mit forebyggende medicin.

mange vil nok sige at det er et misbrug jeg er ude i, måske er det også det, men jeg har ikke noget problem med det. -faktisk kan jeg meget bedre li mig selv, som person, efter jeg er begynd at ryge.

okay, måske er jeg blevet lidt mere sløv i det, men det ser jeg nu ikke som en bivirkning. før jeg begyndte at ryge, var jeg meget manisk. og det resulterede tit i, at jeg kom ud i problemer, fordi jeg handlede før jeg tænkte..
og det har røgen altså hjulpet på..

-så nogen gange er cannabis et mirakel-stof.. :)

Har du læst det jeg skrev længere oppe om udiagnosticeret ADHD? hvor gammel er du?

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Hmm nu er det et lidt anderledes forhold end dig jeg har haft men håber du kun følge forløbet... Skal lige siges at jeg desværre nok startede med at ryge en del før dig og det kan godt have en anden effekt på inflydelsen af hashen

Da jeg var 13 år vil jeg sige jeg havde det som du har det nu. Jeg røg kun sent om aftenen og mener venner vidste det godt, eller ihvertfald det meste af det fremstillede det måske en smule bedre end det var, men det er aldrig noget jeg har været flov over at gøre på sin vis. Jeg røg højst en gang om dagen og som sagt kun sent uanset om det var hverdag, eller aften. Så gik der to år mere. Så var jeg 15 år havde fået en større tolerance, ikke fordi jeg røg meget oftere men røg så noget lidt bedre hash for at opnå samme effekt. Dengang påvirkede det stadig ikke min skolegang og klarede det skide fint :) Nu jeg 19 år, på torsdag har jeg ikke røget i en måned ( Er stoppet eller det ihvertfald min hensigt) syntes jeg har mere end prøvet det og vil gerne videre. Skal lige siges at da jeg var 16 og de næste 3 år frem til for en måned siden udviklede det sig på en måde der ikke er så hensigtmæssig for noget som helst, men kunne stadig ikke se jeg havde et problem. Jeg røg morgen, middag, aften også i skolen hvis ikke inden jeg tog afsted. Jeg følte ikke det gik udover min hverdag, men det eneste problem var jeg ikke selv kunne se hvad det havde gjort ved mig. Allerede da jeg var 15 år og havde et moderart forbrug ligesom dig var den gal. Det var bare ikke min opfattelse. Det gik meget hurtigt, jeg gik ikke sammen med mine andre venner, jeg prøvede en masse andre ting, tænkte at jeg kan ryge joints hver dag uden det gør noget dårligt, hvorfor skulle jeg så ikke kunne tåle at prøve noget nyt? så allerede to år efter jeg startede (altså da jeg var 15 år) havde jeg prøvet diverse hårde stoffer. Kom ud i en masse ting som ikke lige var hvad jeg eller var vokset op med i tankerne desværre. Nu går jeg på 3 år i en erhvervsskole ( måske ikke det mest interessante). Jeg er da blevet meget bedre til en masse mundtlige fag, i forhold til før jeg startede, men ting som matematik osv. der ryger jeg helt af selvom jeg var naturtalent til den salgs ting da jeg var meget ung. Jeg har nogle andre venner end jeg ville have haft (holder meget af dem da vi har haft forskellige oplevelser, men stadig forstår hinanden fuldt ud).

Men det jeg prøver at sige er at de fleste ændrer sig, det gjorde jeg men den eneste der ikke kunne se det var mig.. og jeg tror heller aldrig jeg bliver den samme igen desværre. Man må lærer af det man gør og det man ser, men prøv at vende det til det bedste for dig selv. At du har svært ved at sove er helt normalt, specielt i den periode i dit liv du er i. Mange mennesker er B mennesker inklusiv mig selv, og brug ikke dette til at retfærdiggøre dit forbrug/misbrug overfor dig selv. I enden skal du virkelig være meget heldig hvis der kommer noget godt ud af det, frem for det modsatte. Hvis du sansynlighedsregner så mit råd stop det faste rygning nu.

Hvis du har det som en rutine i dit liv (hvilket du selv beskriver) er det fra mit synspunkt et misbrug. Er jeg ikke misbruger hvis jeg siger at jeg tager coke og drikker mig fuld, men det er kun hver weekend og ikke hverdagene? så det jo ligemeget om jeg tager 1 streg eller 10. Problemet er bare det er en rutine og det skal man ud af. At gøre noget med måde, som f. eks hashrygning er efter min mening, at gøre det når der er stemning for det, ikke kun i weekenderne, eller hver torsdag eller 1 gang om måneden. Dette skal ikke være skematisk og det skal ikke være ofte. Så vil jeg opfatte det som et forbrug og ikke et misbrug.

Nu er du ikke så langt inde i det, og du har ikke abstinenser efter det når du pauser siger du, så mit råd er hold en lang en 2 måneder ihvertfald så det ude af systemet. Ikke fordi jeg vil sige du har et direkte problem nu, men det er lettere at forebygge end at bekæmpe. Så en film igår med et godt citat. "Hvornår byggede Noa arken? Før det begyndte at regne" så mit råd er at gøre det samme, du vil ikke fortryde det. Jeg er ikke din mor selvom det efterhånden godt kunne lyde sådan (bare et eksempel) men du spør til råds og efter min 6 årige hverdags rygning fra en meget tidlig alder er det mit råd. Håber du kan bruge det. Mvh Nico

8)

Insane psychedelia user!

Zorglub skrev:
hvis jeg lige må indskyde noget -det er ikke alle der får bivirkninger. jeg ryger selv omkring 2 gram galar om dagen, det har jeg gjordt i mange år, ca siden jeg blev 18 -dog med pauser engang imellem(ca. 1mdr. i ny og næ). jeg har snarere oplevet en forbedring, har ikke været syg en eneste gang siden jeg begyndte at ryge. min astma er blevet bedre, har ingen anfald, og bruger kun mit forebyggende medicin.

mange vil nok sige at det er et misbrug jeg er ude i, måske er det også det, men jeg har ikke noget problem med det. -faktisk kan jeg meget bedre li mig selv, som person, efter jeg er begynd at ryge.

okay, måske er jeg blevet lidt mere sløv i det, men det ser jeg nu ikke som en bivirkning. før jeg begyndte at ryge, var jeg meget manisk. og det resulterede tit i, at jeg kom ud i problemer, fordi jeg handlede før jeg tænkte..

Har du læst det jeg skrev længere oppe om udiagnosticeret ADHD? hvor gammel er du?

jeps jeg har læst det, tror nu ikke jeg har damp, har aldrig haft svært ved at koncentrerer mig, amfetamin virker heller ikke særligt beroligende/focuserende(eller hva fuck det nu hedder) på mig...

jeg er 25...

Medlem

Zorglub skrev:

jeps jeg har læst det, tror nu ikke jeg har damp, har aldrig haft svært ved at koncentrerer mig, amfetamin virker heller ikke særligt beroligende/focuserende(eller hva fuck det nu hedder) på mig...

jeg er 25...

ok måske ikke men damp er kun en form for ADHD (den hvor man har de sværeste symptomer), der er mange forskellige former og grader af diagnosen, nogen har koncentrationsbesvær andre ikke, nogen kan ikke sidde stille, nogen laver ballade osv. der er mange forskellige symptomer nogen har måske kun få af dem mens andre feks folk med damp har dem alle. Men ok hvis du ikke får bedre koncentration af amphetamin i mindre doser er det måske ikke det, men selv folk med ADHD får en rus af amfetamin hvis de får nok, tror bare de kan tåle en del mere før det kammer over

Men manisk og samtidig god til at koncentrere sig lyder nu lidt underligt

Insane psychedelia user!

Zorglub skrev:
Zorglub skrev:

jeg er 25...

ok måske ikke men damp er kun en form for ADHD (den hvor man har de sværeste symptomer), der er mange forskellige former og grader af diagnosen, nogen har koncentrationsbesvær andre ikke, nogen kan ikke sidde stille, nogen laver ballade osv. der er mange forskellige symptomer nogen har måske kun få af dem mens andre feks folk med damp har dem alle. Men ok hvis du ikke får bedre koncentration af amphetamin i mindre doser er det måske ikke det, men selv folk med ADHD får en rus af amfetamin hvis de får nok, tror bare de kan tåle en del mere før det kammer over

Men manisk og samtidig god til at koncentrere sig lyder nu lidt underligt

manisk er måske også et lidt voldsomt ord at bruge, men lidt der hen ad...
det er som heller ikke noget nogen læge, nogen sinde har diagnosticeret..

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Zorglub skrev:
Hmmm prøv og se hvad jeg skrev i den anden tråd om hash, det her lyder bekendt, well jeg paster her:

Citat:
ægget eller hønen, jeg fandt lidt tankevækkende ud af at THC øger koncentrationen af phenylethylamine i hjernen med en faktor fire og samtidig at underskud af phenylethylamine i hjernen normalt er forbundet med personer der har ADHD og depression. Men ADHD er først for nyligt ved at blive anerkendt som en ordinær diagnose og i danmark kendte man intet til den før i starten af 1990'erne. Det menes at 3-5% af befolkningen har ADHD, det er mest udbredt hos børn men ca 50% af dem har stadig symptomer som voksne i større eller mindre grad, alle disse mennesker havde det også før diagnosen blev anerkendt men havde ingen mulighed for behandling (125.000 danskere)

Jeg tror feks. en del af dem misbruger hash og selvmedicinerer med det fordi der var ikke andre ting til at hjælpe dem, det er jo ikke hashens skyld, tvært imod, og havde der ikke været hash havde de brugt det næst bedste. Hvis man endelig skal misbruge/selvmedicinere er hash heller ikke et af de værste stoffer, der er ikke mange alkoholikere der overlever 20 års misbrug, mens der er en del folk der ryger hash hver dag i mange år og stadig har en normal tilværelse, de har desuden svært ved at finde skader pga. THC, der ikke forsvinder igen ved ophørt brug, modsat alkohol

Man kan vel sige at hvis hash hjælper på ens sygdom (og ellers ikke har utilsigtede bivirkninger) så er det vel lige så godt som en pille lavet af kemikalier på en medicinfabrik der gør det samme. Noget tyder på at alle de personer der havde ADHD for mere end 5-10år siden kun havde valget mellem at bruge hash eller alkohol til at afhjælpe nogle af symptomerne eller leve et frustreret og deprimeret liv. En stor del af dem er voksne idag og specielt her kan det være meget svært at få stillet diagnosen hos ens læge da den ikke rigtig er anerkendt for voksne i danmark og danske læger ikke ved ret meget om den, jeg forstår godt hvorfor der er så mange hash rygere i DK

Jeg siger ikke at du nødvendigvis har ADHD eller ADD, men det er en da mulighed for meget af det du siger lyder bekendt

Hvor mange af følgende spørgsmål kan du svare ja til?

Jeg havde krudt i røven som barn
Jeg har svært ved at koncentrere mig i længere tid af gangen om en opgave
jeg er impulsiv
jeg har svært ved at følge en fast døgnrytme
jeg sover uroligt om natten
jeg har svært ved at tage mig sammen til at lave mit skolearbejde til tiden
jeg er ofte rastløs

Min lægmands diagnose siger du har en svagt nedsat norepinephrine receptor densitet i venstre hjernehalvdel, samt et lidt for lavt indhold af phenylethylamine og dopamin i hjernen :P

Det BadGer siger er sandt, det kommer snigende, man ryger lidt oftere mærker ingen forandring, man skubber den lidt mere og ryger hver dag og til sidst er det svært at stoppe og imens ændrer hashen stille og rolig din personlighed, så langsomt at du aldrig selv rigtig finder ud af det før du er lidt langt ude. Nogle kan styre det fint hele deres liv men vær meget opmærksom, der er også mange der ikke kan og er røget i på den måde du måske er igang med

Jeg kan kun svare ja til to af de symptomer du nævner. Jeg havde rimelig store problemer, med at følge en fast døgnrytme. Jeg havde også lidt svært ved de små lektier, men lavede altid mine afleveringer før i tiden. Jeg får ti i de fleste danske stile, - og nogle gange helt op til tolv i engelsk stile.
Jeg tror bestemt ikke at jeg er ADHD'er.
Jeg er 16 år gammel.

Medlem

heheh ok lige den sektion var også mest en joke :P

Og forresten ADHD er ikke = dum, en stor del af dem har tvært imod en højere intelligens end gennemsnittet, får gode karakterer og har ingen problemer med komplekse opgaver, udregninger, skolearbejde osv de skal bare have lidt pauser ind imellem, en del voksne der kun havde lettere symptomer som barn har som voksne lært at kompenserer for det

Medlem

Blæste Nico skrev:
Hmm nu er det et lidt anderledes forhold end dig jeg har haft men håber du kun følge forløbet... Skal lige siges at jeg desværre nok startede med at ryge en del før dig og det kan godt have en anden effekt på inflydelsen af hashen

Da jeg var 13 år vil jeg sige jeg havde det som du har det nu. Jeg røg kun sent om aftenen og mener venner vidste det godt, eller ihvertfald det meste af det fremstillede det måske en smule bedre end det var, men det er aldrig noget jeg har været flov over at gøre på sin vis. Jeg røg højst en gang om dagen og som sagt kun sent uanset om det var hverdag, eller aften. Så gik der to år mere. Så var jeg 15 år havde fået en større tolerance, ikke fordi jeg røg meget oftere men røg så noget lidt bedre hash for at opnå samme effekt. Dengang påvirkede det stadig ikke min skolegang og klarede det skide fint :) Nu jeg 19 år, på torsdag har jeg ikke røget i en måned ( Er stoppet eller det ihvertfald min hensigt) syntes jeg har mere end prøvet det og vil gerne videre. Skal lige siges at da jeg var 16 og de næste 3 år frem til for en måned siden udviklede det sig på en måde der ikke er så hensigtmæssig for noget som helst, men kunne stadig ikke se jeg havde et problem. Jeg røg morgen, middag, aften også i skolen hvis ikke inden jeg tog afsted. Jeg følte ikke det gik udover min hverdag, men det eneste problem var jeg ikke selv kunne se hvad det havde gjort ved mig. Allerede da jeg var 15 år og havde et moderart forbrug ligesom dig var den gal. Det var bare ikke min opfattelse. Det gik meget hurtigt, jeg gik ikke sammen med mine andre venner, jeg prøvede en masse andre ting, tænkte at jeg kan ryge joints hver dag uden det gør noget dårligt, hvorfor skulle jeg så ikke kunne tåle at prøve noget nyt? så allerede to år efter jeg startede (altså da jeg var 15 år) havde jeg prøvet diverse hårde stoffer. Kom ud i en masse ting som ikke lige var hvad jeg eller var vokset op med i tankerne desværre. Nu går jeg på 3 år i en erhvervsskole ( måske ikke det mest interessante). Jeg er da blevet meget bedre til en masse mundtlige fag, i forhold til før jeg startede, men ting som matematik osv. der ryger jeg helt af selvom jeg var naturtalent til den salgs ting da jeg var meget ung. Jeg har nogle andre venner end jeg ville have haft (holder meget af dem da vi har haft forskellige oplevelser, men stadig forstår hinanden fuldt ud).

Men det jeg prøver at sige er at de fleste ændrer sig, det gjorde jeg men den eneste der ikke kunne se det var mig.. og jeg tror heller aldrig jeg bliver den samme igen desværre. Man må lærer af det man gør og det man ser, men prøv at vende det til det bedste for dig selv. At du har svært ved at sove er helt normalt, specielt i den periode i dit liv du er i. Mange mennesker er B mennesker inklusiv mig selv, og brug ikke dette til at retfærdiggøre dit forbrug/misbrug overfor dig selv. I enden skal du virkelig være meget heldig hvis der kommer noget godt ud af det, frem for det modsatte. Hvis du sansynlighedsregner så mit råd stop det faste rygning nu.

Hvis du har det som en rutine i dit liv (hvilket du selv beskriver) er det fra mit synspunkt et misbrug. Er jeg ikke misbruger hvis jeg siger at jeg tager coke og drikker mig fuld, men det er kun hver weekend og ikke hverdagene? så det jo ligemeget om jeg tager 1 streg eller 10. Problemet er bare det er en rutine og det skal man ud af. At gøre noget med måde, som f. eks hashrygning er efter min mening, at gøre det når der er stemning for det, ikke kun i weekenderne, eller hver torsdag eller 1 gang om måneden. Dette skal ikke være skematisk og det skal ikke være ofte. Så vil jeg opfatte det som et forbrug og ikke et misbrug.

Nu er du ikke så langt inde i det, og du har ikke abstinenser efter det når du pauser siger du, så mit råd er hold en lang en 2 måneder ihvertfald så det ude af systemet. Ikke fordi jeg vil sige du har et direkte problem nu, men det er lettere at forebygge end at bekæmpe. Så en film igår med et godt citat. "Hvornår byggede Noa arken? Før det begyndte at regne" så mit råd er at gøre det samme, du vil ikke fortryde det. Jeg er ikke din mor selvom det efterhånden godt kunne lyde sådan (bare et eksempel) men du spør til råds og efter min 6 årige hverdags rygning fra en meget tidlig alder er det mit råd. Håber du kan bruge det. Mvh Nico

8)

Okay det lyder som om du har haft et meget heftigt forbrug. Det var også en meget tidlig alder at begynde i. Jeg prøvede at ryge første gang som 14 årig, sommeren til ottende klasse. Der røg jeg en del i sommerferien, og tit i weekenderne i skoleåret. så røg jeg næsten aldrig i et halvt år. I midten af niende begyndte jeg at ryge en del igen, dernæst begyndte jeg så småt at ryge tit, næsten hver dag hvis jeg havde tjald. Dog var der en del pauser imellem hverdagsrygningen. Så er jeg her nu, i midten af tiende. Jeg klarer skolen udemærket. Visse skolefag mestrer jeg i høj grad, andre er jeg håbløs til, såsom matematik og geografi.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Ama'r
Jepper ved godt at forbruget er det samme men hvis jeg skal sige det meget kort er hvad jeg mener, man kan ikke selv bedømme om man selv har et problem, ihvertfald ikke før det bliver så åbenlyst for en at det er svært at vende det. Men jeg vil ihvertfald deffinere et forbrug at gøre noget med måde, som jeg opfatter som tilfældig rygning, en sjælden gang imellem når stemningen er for det, og det ikke kommer i vejen for noget vigtigt. Hvis du har et misbrug, er det som regel rutinepræget så er hvilken måde det forekommer underordnet i mine øjne. Ved godt man kan blive bedre til specielt at tænke mere kreativt, og sætte ting i forbindelse med andre fordi tankerne spinder videre hvis man har det på sådan en måde. Det er selvfølgelig en fordel i mundtlige opgaver, samt skriftligt arbejde uden nogen form for facit. Men jeg er temmelig sikker på at du ville få bedre forståelse for de fag du selv nævner, om ikke andet så ihvertfald få lettere ved at lærer dem. Og tror samtidig heller ikke du vil blive dårligere til de fag du allerede er god til, fordi du stopper med at ryge. Du kan ihvertfald ikke bedømme den sag hvis du ikke prøver at stoppe i længere tid og ser hvordan det udvikler sig. Men uanset hvad er det ikke nogen hjælp for din indlæring eller ej, og i din alder er det vigtigt at lære en masse, du skal bruge det resten af dit liv...

8)

Medlem

Blæste Nico skrev:
Jepper ved godt at forbruget er det samme men hvis jeg skal sige det meget kort er hvad jeg mener, man kan ikke selv bedømme om man selv har et problem, ihvertfald ikke før det bliver så åbenlyst for en at det er svært at vende det. Men jeg vil ihvertfald deffinere et forbrug at gøre noget med måde, som jeg opfatter som tilfældig rygning, en sjælden gang imellem når stemningen er for det, og det ikke kommer i vejen for noget vigtigt. Hvis du har et misbrug, er det som regel rutinepræget så er hvilken måde det forekommer underordnet i mine øjne. Ved godt man kan blive bedre til specielt at tænke mere kreativt, og sætte ting i forbindelse med andre fordi tankerne spinder videre hvis man har det på sådan en måde. Det er selvfølgelig en fordel i mundtlige opgaver, samt skriftligt arbejde uden nogen form for facit. Men jeg er temmelig sikker på at du ville få bedre forståelse for de fag du selv nævner, om ikke andet så ihvertfald få lettere ved at lærer dem. Og tror samtidig heller ikke du vil blive dårligere til de fag du allerede er god til, fordi du stopper med at ryge. Du kan ihvertfald ikke bedømme den sag hvis du ikke prøver at stoppe i længere tid og ser hvordan det udvikler sig. Men uanset hvad er det ikke nogen hjælp for din indlæring eller ej, og i din alder er det vigtigt at lære en masse, du skal bruge det resten af dit liv...

8)

Det med det rutineprægede, ved hverdagsrygningen er også det der skræmmer mig. Jeg har tænkt mig så vidt muligt, at holde mit hashforbrug til rygeraftener og lejligheder der skriger efter det. Jeg har ikke røget to dage nu her, på trods af at jeg har en mixebakke med hash til en joint i. I morgen har jeg huset for mig selv i to dage, og der får jeg besøg af en ven og der skal nok også ryges. Jeg vil stadig være hashryger for fremtiden, dog i meget mindre grad en førhen. Tolerance er også en ting der begynder at irritere en lidt, når man ryger en joint om dagen. Førhen blev man jo sååå basket efter en joint delt med andre, nu skal man ryge en hel joint selv for at få samme virkning, eller en vildt stærkt delt med en anden.
Det er nok også en god tommelfinger regel, at sige, at man kun må ryge i selskab med andre - og ikke alene. Jeg har slet ingen abstinenssymptomer, men fik lige at mærke hvordan det var at falde i søvn inden jeg begyndte på hashen - bestemt ikke en døgnrytme at råbe hurra for. Jeg ved godt at der er nogle bagkloge folk der vil sige "Det er hashafhængighed der gør, at du ikke kan sove", men jeg kan jo genkende det fra førhen. Når jeg ikke ryger aften joint ligger jeg i min seng og vender og drejer mig og tænker alt for meget, nogle gange falder jeg bedst i søvn til en film eller noget tv. Nu må jeg bare vente og se om jeg bliver bombet tilbage til stenalderen pga. søvnighed i skolen og generelt bare ugidelighed, grundet søvnmangel. Hvis det forholder sig så slemt, vil jeg gå til lægen og hvis han vel og mærke er parat til, at give mig sovemedicin, vil jeg overveje om hashen er en bedre medicin. Er der ikke nogle der kan give mig nogle navne på ordinær sovemedicin, så jeg kan perspektivere det med gallar?

Junior medlem
Brugeravatar

Hey RaggingPussy.. Din situation både med skole, rygning og syn på den slags lyder meget som mit også var sidste år.
For et godt stykke tid siden holdte jeg en pause med at ryge i en måned..
Før jeg havde holdt den måned, havde jeg meget svært ved at sige nej tak til en pind når jeg blev budt på en. Sagde faktisk aldrig nej.
Jeg havde svært ved virkelig at nosse mig sammen. Svært ved at sove om aftenen, også selvom at jeg var fysisk aktiv. Jeg havde svært ved at holde øjnene åben i timerne.
I weekenderne røg jeg igennem, brugte nærmest weekenderne på at rende rundt mærkelige hideouts og crackspots for at ryge joints / bonghoveder med nogle venner i fred for andre mennesker.
Egentlig er det ikke længe siden det gik op for mig, at jeg var som de misbrugere der gemmer sig/bliver gemt væk af samfundet og dyrker deres misbrug i skjul for 'normale' mennesker.
Jeg har mistet den trang jeg havde før. Det er ikke svært at sige nej til hashen længere..
Har fået et andet forhold til Mary Jane, nu betyder settings og personerne jeg ryger med meget mere, end blot at blive skæv.

Jeg sover ikke specielt meger mere nu end dengang. Men efter og under den måneds pause, er jeg endnu ikke faldet i søvn i nogle af skole-timerne.
Er på det sidste stykke tid også begyndt at styketræne 3 gange om ugen, og cykler gode ture næsten dagligt og spise meget sundt.
Og har stået med venner som har røget mens jeg har været i deres selskab og sagt nej tak, under min pause periode. Og også siden :)
Havde røget som jeg beskev i ca. 1½ år og er 17 nu. Valgte for 6 ugen siden at holde den pause på 1 måned. Og det har sgu hjulpet meget.. Virkelig meget!
Overvej det, kraftigt!

Junior medlem
Brugeravatar

Ved godt at det jeg skrev er rimlig rodet.. men kunne sgu ikke rigtigt formulere mig anderledes. Håber du forstår hvad jeg vil frem til. Det er sgu det værd. Og selvom det kan være super-afstressende at smide noget godt musik på og nyde en lille pind selv, så synes jeg ikke at det skal foregå hver dag! Ville højest gøre det en gang måneden hvis jeg skulle gøre det. Har gjort det ofte og oftere end en gang om måneden :P men du vil helt sikkert også finde mere nydelse i cannabisen hvi du skærer ned!

Medlem

Paller skrev:
Ved godt at det jeg skrev er rimlig rodet.. men kunne sgu ikke rigtigt formulere mig anderledes. Håber du forstår hvad jeg vil frem til. Det er sgu det værd. Og selvom det kan være super-afstressende at smide noget godt musik på og nyde en lille pind selv, så synes jeg ikke at det skal foregå hver dag! Ville højest gøre det en gang måneden hvis jeg skulle gøre det. Har gjort det ofte og oftere end en gang om måneden :P men du vil helt sikkert også finde mere nydelse i cannabisen hvi du skærer ned!

Det er rigtigt det med, at nydelsen af urten bliver bedre jo mindre du ryger. Det med at falde i søvn i timerne har jo sjovt nok i mit tilfælde, været et ikke eksisterende fænomen siden jeg begyndte at ryge. Før jeg begyndte at ryge var det dagligdag, jeg var et pragteksemplar af en doven hashryger INDEN jeg begyndte, at ryge. Jeg har udviklet mig, især ifølge mine forældre, rigtig meget fagligt og socialt efter jeg begyndte at ryge (selvom de har været uvidende om det). De gange jeg er blevet opdaget i, at ryge fik jeg selvfølgelig smækket de to eneste argumenter min mor har imod hash i hovedet, det med psykoser og afhængighed, intet andet. Første gang jeg blev opdaget i at ryge, fik jeg en præddiken om, at det er alt for tidligt at være afhængig af noget, selvom det eneste hun byggede det på, var at hun vidste jeg havde røget i weekenden. Jeg tror grundet til, at jeg opbyggede en langt mere liberal holdning til hash og mistede respekten for det - hvis man kan sige det sådan, er at jeg forbedrede mig så meget efter jeg begyndte at ryge. Det var simpelthen som medicin sendt fra guderne, det fik mig først og fremmest til at more mig, men udover det blev jeg altså mindre sløv på grund af de 3 timer jeg fik at sove i ekstra om natten. Jeg blev bevidst om, at mange af de ting jeg "vidste" om hash var ren og skær propaganda fordi jeg havde prøvet det på egen krop. Lad mig give et eksempel, på apoteket.dk skriver de om hash: "Et jævnligt forbrug af hash kan være at ryge hver dag i en uge i træk, eller at ryge en gang om ugen i flere måneder i træk. Hvis man stopper et jævnligt forbrug af hash, vil der opstå abstinenssymptomer (som jeg ikke lige gider opremse". Først definere de jævnligt forbrug, dernæst forklare de dybt unuanceret at man utvivlsomt vil få abstinenser ved stop, af et sådant forbrug. Efter at have røget hver dag i 8 måneder i træk, og så holdt en 100% smertefri uges pause uden abstinenser, så mister man altså alt repsekt for den slags. håber i kan følge mig, jeg kan vidst ikke skære det mere ud i pap.

Dog vil jeg dybest set give dig ret, men det er så uendeligt individuelt, at man ikke altid kan rådgive folk udfra egne erfaringer. Dog fraråder jeg slet slet ikke folk til at stoppe med dette, blot at lade være med at sige at sådan er det, men det er der vist helder ikke nogle der decideret siger.

Junior medlem

Geografisk sted: sjælland
Jeg står i lidt samme situation, og har gjort mig de samme tanker.
Mit eget hverdagsforbrug er halvandet år gammelt, og har bidraget med meget godt - men, skal konstant belyses med kritiske øjne.
Tjalden har det med at lulle og forherlige sig selv - hash er i min krop meget selvfed.
Jeg har en skarp skæring for hvornår jeg gik fra afholdenhed til hverdagsforbrug, og holder fra nytår et par måneders pause for at sikre mig at
hashens selvfede væsen ikke har fået fat hvor jeg ikke er opmærksom.
Kan ikke se andre udveje end selv at føle efter, uden hash i kroppen - for derefter at vende tilbage når visheden om korrekt virkelighedsopfattelse foreligger.
Det lader til at du vil have let ved at distancere thc´en tilpas længe til at få upåvirket overblik, og hvorfor så ikke gøre det?
Jeg selv kold-transveder en uges tid, så glæd dig over egen reaktion.
Husk at formålet er glæde, og overskygger bekymringer rusglæden er det på tide at distancere - det gør jeg til nytår.
God fornøjelse, med og uden den selvfede :-)

Junior medlem

Geografisk sted: Falster, Nykøbing F.
Jeg plejer at sige, at man har et misbrug hvis man får absti uden. Hvis man ikke kan undvære..
Men den er svær, forskellig fra person til person.. Både min fætter og jeg ryger dagligt, han er studernede på uni i kbh og snart færdig som historiker, det er ikke noget problem for ham, han er ikke sløv eller noget..Passer sine mange jobs og studierne, jeg passer mit job, passede dog ikke mine studier, men det var kedsomhed tror jeg..Jeg er uden tvivl i et cannabis misbrug, kan ikke undvære den daglige ration af røg..Så ja jeg er i et misbrug, men det fungere udmiddelbare fint nok, og har gjort det i flere år:) Chill..hvis du føler inderest inde at du er i et misbrug, og det irritere dig, så stop..hvis ikke, så slap af man:)

Medlem

hverdagsglæde skrev:
Jeg står i lidt samme situation, og har gjort mig de samme tanker.
Mit eget hverdagsforbrug er halvandet år gammelt, og har bidraget med meget godt - men, skal konstant belyses med kritiske øjne.
Tjalden har det med at lulle og forherlige sig selv - hash er i min krop meget selvfed.
Jeg har en skarp skæring for hvornår jeg gik fra afholdenhed til hverdagsforbrug, og holder fra nytår et par måneders pause for at sikre mig at
hashens selvfede væsen ikke har fået fat hvor jeg ikke er opmærksom.
Kan ikke se andre udveje end selv at føle efter, uden hash i kroppen - for derefter at vende tilbage når visheden om korrekt virkelighedsopfattelse foreligger.
Det lader til at du vil have let ved at distancere thc´en tilpas længe til at få upåvirket overblik, og hvorfor så ikke gøre det?
Jeg selv kold-transveder en uges tid, så glæd dig over egen reaktion.
Husk at formålet er glæde, og overskygger bekymringer rusglæden er det på tide at distancere - det gør jeg til nytår.
God fornøjelse, med og uden den selvfede :-)

Tak for de gode råd, også til alle de andre.
Det er rigtigt, jeg skal have mig en måneds pause eller noget for, at se det hele i perspektiv. Jeg sidder netop nu og overvejer hvordan det skal foregå. Det med ikke at ryge i weekenderne er det jeg er mest nervøs for, fordi jeg hygger mig så meget med det der. Næsten alle mine venner ryger hash, men over halvdelen af dem er nogle broke asses der ikke selv har råd. Så plejer storebror at træde til med en 10 grams eller noget, jeg har ikke noget bedre at bruge min ugentlige pengeration på.
Det med sveden lyder ubehageligt, min pusher og hans venner siger også de får svederen når de ikke ryger. Jeg har aldrig oplevet det, ikke engang irritation og rastløshed som ved nikotin trang. Det kan måske forklares ved, at jeg kun ryger om aftenen. De sidste timer på dagen man alligevel ikke behøver være frisk i, det gør det uendeligt meget lettere at falde i søvn for mig, men har lidt af noget mindre søvnbesvær siden skolens mindste klasser. Jeg er en frisk person, hashen har givet mig meget bedre skoledage. Jeg sov f.eks. hele min 8'ende klasse væk og halvdelen af 9'ende lige til jeg prøvede at ryge spliff på hverdagsaftener, så kunne jeg sove om natten og ikke i timerne. Siden min hverdagsrygnings "fødsel" har jeg kun sovet 2 gange i alt i timerne på 1,5 år eller mere. Jeg er nervøs for hvad jeg skal give mig til med mine venner i weekenden, når jeg skal holde pause. Tilgengæld tror jeg det hjælper på hashlysten at spare penge op i pausen til 100 gram :D det har jeg tit tænkt over, at jeg vil gøre hvis jeg holdt pause. Så kan jeg begynde at ryge meget billigere, hvis jeg ikke skruger forbruget op efter pausen.

Medlem

Bobbleplast skrev:
Jeg plejer at sige, at man har et misbrug hvis man får absti uden. Hvis man ikke kan undvære..
Men den er svær, forskellig fra person til person.. Både min fætter og jeg ryger dagligt, han er studernede på uni i kbh og snart færdig som historiker, det er ikke noget problem for ham, han er ikke sløv eller noget..Passer sine mange jobs og studierne, jeg passer mit job, passede dog ikke mine studier, men det var kedsomhed tror jeg..Jeg er uden tvivl i et cannabis misbrug, kan ikke undvære den daglige ration af røg..Så ja jeg er i et misbrug, men det fungere udmiddelbare fint nok, og har gjort det i flere år:) Chill..hvis du føler inderest inde at du er i et misbrug, og det irritere dig, så stop..hvis ikke, så slap af man:)

Dejligt at høre hvordan andre folk derude klare hverdagsrygningen. Jeg er selv meget pligtopfyldende. Jeg passer mit fritidsjob (Arbejde på gården jeg bor på) og laver meget fysisk arbejde generelt. En normal dag kan se ud sådan her: 07:15 ud af køjen, morgenmad, morgenarbejde 10 min. gå 1,5 kilometer til hovedvejen og tage bussen. 14:00 fri fra skole, hjemad med næste bus eller scooter når den virker. Hjem og lave lidt arbejde og så slappe af, evt. lektier. Så lave noget grøntsagsjuice til mig og min far og varm mad hvis min mor ikke er hjemme til mig og min far. Her i weekenden har jeg også rengjort hans 3 værelser så de er klar til hjemkomst fra sygehuset. Som i nok kan se har jeg rigeligt at se til, og forsømmer aldrig pligter for at ryge! Nogle enkelte små lektier i de fag jeg hader kan jeg godt overse, men ellers er jeg flittig til afleveringer og fremlæggelser og får skidegode karakterer i disse (fik 12 i dansk stil idag f.eks.).
Jeg føler ikke at jeg er hverken misbruger eller afhængig, synes dog jeg ryger for tit. Det er lidt svært at ryge nogle hverdage og andre ikke, det er lidt enten eller. Nogle gange sørger jeg dog for at udrydde resterne af min nold på f.eks. en tirsdag så jeg ikke kan købe igen før fredag. Det gør jeg faktisk ret tit nu jeg tænker over det, så jeg holder jævnligt et par dages pauser.

Medlem
Brugeravatar

TheRagingPussy skrev:
Jeg føler det giver mig den ro, jeg ikke kan finde i mig selv, efter en hård og stresset dag kan det være svært af sænke tempoet selv. Jeg dyrker også yoga forresten, men det virker ikke halvt så godt som tjald til afslapning og afspænding.

Jeg synes det lyder som om du 'belønner' digselv. Ser du frem til 'afslutningsjointen' i løbet af dagen? Eller er det noget der kommer sådan impulsivt 'Argh fuck, jeg kan ikke sove, ryger lige en lille en'?

Men som udgangspunkt kan man sige at hvis ens hverdag fungere bedst ved at optage noget som ikke er naturligt for kroppen, har man et problem, men hvem siger det er et fakt så længe man kan styre det?

Men med hensyn til din skolegang, hvis du falder af i matematik, kan det få store konsekvenser hvis du har tænkt dig at tage en gymnasieluddannelse - det er faktisk få steder man kan få matematik på C niveau mere, og din studievejleder vil helt sikkert dunke dig i hovedet hvis du siger du vil have det på C niveau. Det er så nemt at sige 'jeg skal aldrig bruge det lorte fag alligevel', men hvad nu hvis? Man falder nemt af. Og i gymnasiet (hvertfald på HHX) skal man have cirka 50% rigtigt for at bestå. Men, ja, jeg har vidst 'ævlern' på. :P

Bliver nødt til at quoté dette:
TheRagingPussy skrev:
også er jeg for afkræftet til at træne - efter fysisk hestearbejde.

:lol: :P Grinern hvis man lige læser det. :P

Mvh. Den Sorte Samba, 17 år, i 2.g.
(Bruger selv kun alkohol og tobak i pulverform)

Junior medlem

.

Senest rettet af Bobbleplast 09 dec 2008 14:51, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

TheRagingPussy skrev:
Bobbleplast skrev:

Dejligt at høre hvordan andre folk derude klare hverdagsrygningen. Jeg er selv meget pligtopfyldende. Jeg passer mit fritidsjob (Arbejde på gården jeg bor på) og laver meget fysisk arbejde generelt. En normal dag kan se ud sådan her: 07:15 ud af køjen, morgenmad, morgenarbejde 10 min. gå 1,5 kilometer til hovedvejen og tage bussen. 14:00 fri fra skole, hjemad med næste bus eller scooter når den virker. Hjem og lave lidt arbejde og så slappe af, evt. lektier. Så lave noget grøntsagsjuice til mig og min far og varm mad hvis min mor ikke er hjemme til mig og min far. Her i weekenden har jeg også rengjort hans 3 værelser så de er klar til hjemkomst fra sygehuset. Som i nok kan se har jeg rigeligt at se til, og forsømmer aldrig pligter for at ryge! Nogle enkelte små lektier i de fag jeg hader kan jeg godt overse, men ellers er jeg flittig til afleveringer og fremlæggelser og får skidegode karakterer i disse (fik 12 i dansk stil idag f.eks.).
Jeg føler ikke at jeg er hverken misbruger eller afhængig, synes dog jeg ryger for tit. Det er lidt svært at ryge nogle hverdage og andre ikke, det er lidt enten eller. Nogle gange sørger jeg dog for at udrydde resterne af min nold på f.eks. en tirsdag så jeg ikke kan købe igen før fredag. Det gør jeg faktisk ret tit nu jeg tænker over det, så jeg holder jævnligt et par dages pauser.

God ide det med ikke at have noget liggende, før jeg blev "hverdags ryger" gjorde jeg det samme.
Ja du har sgu en del at se til der, i mine øre lyder det sgu som om at du har fortjent den skide joint når dagen er omme... ;D
Men hvis du syntes at du ryger for tit, så skær ned på dit forbrug, eller sæt en dato for næste gang du gerne må ryge, den dato kan du jo så vælge at rykke på så der bliver længere og længere tid imellem hver joint, hvis du gerne vil mindske forbruget:)

(Jeg arbejder som kok, så min hverdag er vendt lidt op og ned, mest weekend arbejde og aften arbejde..)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 62 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3, 4  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]