Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 01:25

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel: fanget..
har det nogenlunde paa samme maade.. jeg har osse taget lidt for meget gennem de seneste aar og jeg er stort set stoppet med haarde stoffer undtagen til speciel events..hehe.. men har osse en psykolog og familie der siger at jeg kun skal drikke for jeg er aabenbart den eneste i kredsen der foretraekker en joint engang om maaneden istedet for at drikke...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Kjær skrev:
Tårnet Der Åd Mennesker skrev:
Selv har jeg en smule angst. Jeg er ikke meget for at være inde i centrum i en weekend hvis jeg er ædru, eller hvis folk spiller macho, højtråbende eller bare lidt fjendtlige er jeg heller ikke langsom til at tage benene på nakken nogengange. Men det bizarre er, at jeg sommetider godt kan lide min angst. Du har ikke haft det på samme måde nogengange, Kjær?

Angst i forbindelse med OCD er lidt mere komplekst. Det drejer sig om en form for angst, der træder ind, hvis jeg ikke udfører visse ritualer (heldigvis er jeg ovre den værste del - som sagt er der ekstremt lidt ubehag og ritual-præget tankegang tilbage :))

okay det er meget anderledes. Men godt at høre du har haft fremgang :)

Titel:
Insane psychedelia user!

Kjær skrev:
Treasure skrev:
Nu vil jeg ikke virke fordømmende på din egen behandlingsmetode, men at have en "sygdom" der delvist er styret af angst-mekanismer og så indtage stoffer der kan virke angstprovokerende ser jeg ikke som særlig hensigtsmæssigt. Det kan måske også være derfor din psykolog ikke vil behandle dig, hvis du indtager noget der kan frempovokere angst og så at sige ødelægge den proces du er i gang med under behandlingen.

Jeg kom lige i tanke om noget, der manglede i min forrige kommentar til dette indlæg.

Ja, OCD er en lidelse delvist styret af angst-mekanismer, men hvordan behandler man så? Den behandling jeg selv har ført og har fået redskaber til tidligere, går jo netop på at provokere OCD'en og angsten, og herefter belønne sig selv. Så egentlig kunne man jo sige, man opnår det hele ved at indtage psykedelika - provokation af angst og belønningen er vel oplevelsen? :P

Nu skal jeg ikke direkte udtale mig om noget jeg ikke ved noget om, men jeg går da ikke ud fra at de værktøjer og den behandling de tidligere psykologer har givet dig, direkte går ud på at provokere angsten som man f.eks. kan gøre det med stoffer. Ved indtag af stoffer (ihvertfald psykedeliske) kan man nemt få provokeret de centre i hjernen der bliver aktiveret når man bliver angst (altså flugt-mekanismer). Men det er måske en anden form for provokering du mener?

Hvis jeg skal komme med et bud, så ved jeg at denne perfektionisme og følgen af ritualer nogle gange opstår fordi personen kommer fra et meget kaotisk hjem eller en anden kaotisk situation, som man ligesom forsøger at dæmpe ved at "gøre det man ved er rigtigt". Hos nogle ved jeg at behandlingen går ud på at "provokere" OCD'en ved at lade sig indse, at verden ikke går under fordi man ikke udfører sine ritualer og at der findes en mere rationel og sundere måde at få "orden" i det kaos man føler. Det vil vel normalt også kræve at man går ind og bearbejder de tidligere kaotiske situationer, som om muligt har haft en indflydelse.

Men jeg kan da kun sige, at jeg synes du skal fortsætte i den behandling du er i nu - det kan vel kun hjælpe.

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Selv har jeg en smule angst. Jeg er ikke meget for at være inde i centrum i en weekend hvis jeg er ædru, eller hvis folk spiller macho, højtråbende eller bare lidt fjendtlige er jeg heller ikke langsom til at tage benene på nakken nogengange. Men det bizarre er, at jeg sommetider godt kan lide min angst.

Adrenalin junkie ;)

Jeg forstår godt dit rush, når du har sådan en episode (men det er nu ikke et rush jeg selv har gjort meget for at jage). Det er vel noget med, at man efter en farlig episode, eller hvad man opfatter som sådan, kun kan bryde ud i en sindssyg latter, mens man råber mod himlen "jeg lever, jeg LEVER! Muuuaawaaaahahahhahahahahaha". Det er også derfor nogle mennesker kører ræs og udsætter sig selv om andre for ekstrem livsfare.

OCD'en har sikkert nogle ligheder i det at personen bliver ekstremt angst, hvis ritualerne ikke bliver fulgt til punkt og prikke. Overladt til sig selv har de dog en tendens til at adlyde angsten, og deres rush er også følelsen af at have "overlevet faren" - altså belønning når den tvangsmæssige adfærd er udført.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det var nu mest en Fuck-kommentar, jeg lavede, dog med en hel del sandhed i sig.

Treasure: Ja, du rammer ikke langt ved siden af sandheden om min OCD. ;)

Malkavian: Ja, der er en lille belønning der. Men som min tidligere psykolog sagde, ville det klart være bedst at belønne mig selv på andre måder også.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Odense
Malkavian skrev:
Selv har jeg en smule angst. Jeg er ikke meget for at være inde i centrum i en weekend hvis jeg er ædru, eller hvis folk spiller macho, højtråbende eller bare lidt fjendtlige er jeg heller ikke langsom til at tage benene på nakken nogengange. Men det bizarre er, at jeg sommetider godt kan lide min angst.

Adrenalin junkie ;)

Jeg forstår godt dit rush, når du har sådan en episode (men det er nu ikke et rush jeg selv har gjort meget for at jage). Det er vel noget med, at man efter en farlig episode, eller hvad man opfatter som sådan, kun kan bryde ud i en sindssyg latter, mens man råber mod himlen "jeg lever, jeg LEVER! Muuuaawaaaahahahhahahahahaha". Det er også derfor nogle mennesker kører ræs og udsætter sig selv om andre for ekstrem livsfare.

OCD'en har sikkert nogle ligheder i det at personen bliver ekstremt angst, hvis ritualerne ikke bliver fulgt til punkt og prikke. Overladt til sig selv har de dog en tendens til at adlyde angsten, og deres rush er også følelsen af at have "overlevet faren" - altså belønning når den tvangsmæssige adfærd er udført.

jeg har to binyrer som drypper adrenalin hele tiden :lol:
men faktisk søger jeg ikke spænding i form af ræs, eller ekstrem livsfare. Har ingen intentioner om at skaffe mig kørekort, sætter mig ikke så gladeligt op på en knallert - da jeg altid glemmer hvor fanden bremsen sidder, så jeg tror bare jeg er lidt ængstelig af natur :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 26 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]