Malkavian skrev:
Hejsa,
I snakken her på Medaljens Bagside optræder der næsten altid en sammenhæng mellem kvantiteten af forbruget og så problemerne. Hvor galt det går hænger dernæst sammen med den man er, hvor man vil hen og hvordan ens liv ellers former sig.
Hvis man nu tog disse kategorier af forbrug:
1. Ryger 2-3 gange om året
2. Ryger 1 gang om måneden
3. Ryger 4-5 gange om måneden
4. Ryger 2-3 gange om ugen
5. Ryger 1 gang hver dag
6. Ryger 2-3 gange hver dag.
Hvor ville folk så placere de dårlige virkninger osv.? Hvor er skærelinien efter jeres mening for a) ingen problemer, b) måske problemer, c) små problemer og d) tydelige problemer ...?
Af mulige problemer tænker jeg f.eks. på: økonomiske problemer, luftvejsproblemer, sociale problemer, hukommelsesproblemer, abstinensproblemer (ved rygestop), angst, depression, øget følsomhed, irritabilitet, sociale problemer (venner, familie, etc), problemer med at passe arbejdet.
Jeg vil bruge inputtet til min online-bog om hash.
Lidt sent ude, men så ikke tråden i sin tid da den blev oprettet..
I min snart 10-årige cannabisrygende karriere har jeg været alle kategorier igennem, og har da også sprængt din skala - da jeg en årrække røg bong fra da jeg stod op, til jeg gik i seng - i denne periode gik jeg på HF, og mødte skæv i skole hver eneste dag, røg joints i frikvartererne og fortsatte med bongen da jeg fik fri - på trods af dette gennemførste jeg min HF, og havde desuden et fritidsjob ved siden af skolen.. Men på trods af dette romantiserer jeg ikke cannabis, og føler mig ret heldig da jeg så hvordan flere af mine kammerater mere eller mindre forfaldt og låste sig inde med bongen i hånden..
Den dag idag, er det utrolig lidt jeg kan huske fra den tid, dog dukker der engang i mellem viden op, hvis en samtale fx tager en drejning hvor jeg pludselig kan sige noget jeg ikke umiddelbart vidste at jeg vidste=)
Har i min karriere haft flere kortere stop, alle med lignende udfald mht abstinenser - i form af massive svedeture, specielt om natten, søvnbesvær, appetit-problemer (kan føle den største sult, men 2 mundfulde mad efter føler jeg mig propmæt..
Mht sociale problemer har disse aldrig været det store problem, kunne og kan sagtens møde folk, både skæv og lige, stort set alle mine venner var/er selv cannabisbrugere/misbrugere, så den delte vi jo..
Mht familie har min mor fra en tidlig alder (15år) været vidende om mit misbrug, selv om hun bestemt aldrig har brudt sig om det, har jeg altid kunne fortælle hende om det uden de heeelt store pegefingre løftet i vejret - og dette er jeg rigtig glad for!
For 3 år siden havde jeg mit hidtil længste rygestop, på 1½mdr - og de positive effekter deraf var ikke til at løbe fra; kunne efter ca 2-3uger uden cannabis, formulere mig bedre, havde mere overskud, ryddede pludseligt op omkring mig helt af mig selv før bjergene af skrald byggede sig op omkring mig, fungere bedre sexuelt, tænkte klarere osv.. På trods af dette startede jeg langsomt op igen, dog uden bongen omkring mig, men har da i perioder røget fede fra jeg stod op til jeg gik i seng..
Har altid formået at have en (lovlig) indtægtskilde..
Sidder i skrivende stund på 7. dagen uden cannabis, dog er min kroniske skævhed ikke helt lettet endnu, men de positive effekter meget lig med de ovenfor beskrevne så småt ved at vende tilbage - men de 7 dage uden cannabis har ikke været særlig rare - havde dog i en periode skruet ned for mit forbrug og holdt det til en joint eller to efter fyraften - og har mest røget pot...
Vil vende tilbage for at, mere udførligt kunne beskrive de positive effekter jeg forhåbentligt opnår ved længere tid pause - har idag en fornyet tro på at jeg kan holde den kørende i endnu længere tid, end 1 enkelt uge, som i første omgang var mit mål...
For uddybelse, spørg bare lystigt løs - jeg vil svare åbent og ærligt!!
Edit:
Under alle mine rygestop og forsøg derpå, har det for mig personligt, været en fordel at have en klump tjald i huset, så føler jeg ikke at hvis det skulle brænde på være kaotisk - men dette er meget individuelt... Har desuden op til nuværende pause, gejlet mig selv op i en uge, før jeg startede på pausen, ville aldrig kunne gennemføre bare een dag uden dette...