Citat:
Ja, den bliver genopbygget - der er ikke noget der forsvinder "for altid", men hvis du indtager kiks for ofte kan du ødelægge de hjerneceller der danner serotoninen, og man får dermed permanent underskud af serotonin, der kan resultere i langvarige depressioner/manier o.lign.
Nu vil jeg på ingen måde forsvare respektløs brug af MDMA. Men, samtidigt vil jeg anbefale at læse noget mere omkring "is burnout permanent?" spørgsmålet. Bare google efter "
MDMA serotonin permanent", det er meget kontroversielt.
Det viser sig, at grundlaget for at forvente at MDMA'ets skade er permanent er meget, meget tyndt baseret, og at konklusionen i flere studier beviseligt er forkert, motiveret af etablissementets sædvanglige "hyperbole vil nok afskrække de unge fra stoffer" teknik.
Anden forskning tyder på, at du helt sikkert kan få skade, men at "permanent" er et forkert ord. Du kan arbejde dig helt op på originalt serotonin-niveau, ved at gøre hvad almindelig sund fornuft da også siger - undlad at tage mere, og hold dig sund på anden måde. Dette kan dog tage tid, optil år.
Det er også tydeligt, at nogle genoparbejder sig til gammelt niveau hurtigere end andre (har større plasticitet) - dette har sikkert dels noget at gøre med, hvordan du er født, og dels med
hvad du gør. MDMA-induceret depression har vel samme grundlag som såkaldt naturlig depression. Med andre ord: du kan, i stor grad,
vælge.
Jeg har aldrig selv prøvet MDMA. Jeg går nok i gang, når jeg er ca. 30-40 år.