Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 14:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
 Titel:
Psykedelisk Syreperker
Brugeravatar

Geografisk sted: Acidophilic environments
ELVEN RAVER skrev:
i rest my case - i har squ nok ret - har osse misbrugt det en del....

Godt at høre :) det var det jeg ville have dig til at sige.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Treasure skrev:
Den serotonin skal nu nok bygges op, hvis ikke man propper sig med kiks igen inden for en kort periode, men andre psykedeliske stoffer har i princippet samme effekt, da de virker som agonister til de serotonerge receptorer og derigennem skaber understimulering til andre neuroner, da receptorerne ved hyppig stimulering, nedregulerer sig selv og bliver inaktiveret. Og færre receptorer, er det samme som manglende serotonin, da summen under alle omstændigheder, er at postsynaptiske neuroner modtager mindre stimuli. Det er denne proces, der gør at man bliver modstandsdygtig eller tolerant over for et stof. Da mange psykedeliske stoffer i bred grad aktiverer de samme typer receptorer, er der dermed også ofte tale om krydstolerance.

Så rent teoretisk kan du også få nedtur, hvis du indtager psykedeliske stoffer for ofte. Der er så den hage ved dem, at oplevelsen er lidt mere markant, end med MDMA, så psykedeliske stoffer som LSD, Meskalin osv. indtager de færreste en gang om ugen.

Du kan da ikke sammenligne nedturen fra MDMA med f.eks. LSD.
Uden at have nogle kilder på det, er jeg sikker på at der er noget andet på spil når vi snakker tolerance på stoffer som LSD, end at receptorerne nedregulerer deres 'følsomhed'.. Det sker alt for hurtigt og fuldstændigt til at det kun kan være derfor. Man kan sammenligne det med fysisk afhængighed af heroin, hvilket jo netop skyldes at receptorernes følsomhed bliver nedreguleret. Det er jo ikke nok at tage heroin en enkelt gang (eller en gang i ugen for den sags skyld) for at opleve fysisk afhængighed, netop fordi at hjernen ikke tilpasser sig de nye forhold så hurtigt.
Men hvis det var tilfældet, ville MDMA jo have samme bivirkning, oven i at det tømmer en masse serotonin ud. På det punkt har LSD jo faktisk den modsatte virkning, da det jo virker som en partiel agonist og derfor 'sparer' på serotoninen.

Titel:
Insane psychedelia user!

ELVEN RAVER skrev:
Men det der med serotoninen - bliver den genopbygget efter et stykke tid - jeg har gået i den tro at når den var væk så var den væk - eller det var måske en sst skrøne?

Ja, den bliver genopbygget - der er ikke noget der forsvinder "for altid", men hvis du indtager kiks for ofte kan du ødelægge de hjerneceller der danner serotoninen, og man får dermed permanent underskud af serotonin, der kan resultere i langvarige depressioner/manier o.lign.

Titel:
Insane psychedelia user!

TimeKiller skrev:
Treasure skrev:
Den serotonin skal nu nok bygges op, hvis ikke man propper sig med kiks igen inden for en kort periode, men andre psykedeliske stoffer har i princippet samme effekt, da de virker som agonister til de serotonerge receptorer og derigennem skaber understimulering til andre neuroner, da receptorerne ved hyppig stimulering, nedregulerer sig selv og bliver inaktiveret. Og færre receptorer, er det samme som manglende serotonin, da summen under alle omstændigheder, er at postsynaptiske neuroner modtager mindre stimuli. Det er denne proces, der gør at man bliver modstandsdygtig eller tolerant over for et stof. Da mange psykedeliske stoffer i bred grad aktiverer de samme typer receptorer, er der dermed også ofte tale om krydstolerance.

Så rent teoretisk kan du også få nedtur, hvis du indtager psykedeliske stoffer for ofte. Der er så den hage ved dem, at oplevelsen er lidt mere markant, end med MDMA, så psykedeliske stoffer som LSD, Meskalin osv. indtager de færreste en gang om ugen.

Du kan da ikke sammenligne nedturen fra MDMA med f.eks. LSD.
Uden at have nogle kilder på det, er jeg sikker på at der er noget andet på spil når vi snakker tolerance på stoffer som LSD, end at receptorerne nedregulerer deres 'følsomhed'.. Det sker alt for hurtigt og fuldstændigt til at det kun kan være derfor. Man kan sammenligne det med fysisk afhængighed af heroin, hvilket jo netop skyldes at receptorernes følsomhed bliver nedreguleret. Det er jo ikke nok at tage heroin en enkelt gang (eller en gang i ugen for den sags skyld) for at opleve fysisk afhængighed, netop fordi at hjernen ikke tilpasser sig de nye forhold så hurtigt.
Men hvis det var tilfældet, ville MDMA jo have samme bivirkning, oven i at det tømmer en masse serotonin ud. På det punkt har LSD jo faktisk den modsatte virkning, da det jo virker som en partiel agonist og derfor 'sparer' på serotoninen.

Grunden til at tolerancen opstår er enten fordi receptorerne stadig er stimuleret af det pågældende stof, så nyt stof ikke kan komme til og stimulere - og dermed får det til at føles som tolerance - eller, fordi receptorene er blevet nedreguleret/inaktiveret, så der skal mere stof til, for at udløse den samme ruseffekt. Receptorer kan sagtens nedreguleres over kort tid - og det er jo netop det der sker - men ligevægten, altså den biodynamiske effekt, der hele tiden sker i hjernen - indstiller sig hurtigere første gang, end anden og tredje gang - naturligvis alt afhængigt af med hvor kort interval stoffet er indtaget. Der opstår tolerance med heroin første gang du tager det ja, men den mere permanente tolerance og afhængighed, opstår først når belønningssystemet, altså banerne fra det ventrale tegmentum (VTA) og op til nucleus accumbens, er blevet stimuleret så meget over længere tid, at den normale kemiske balance i hjernen ikke er tilstrækkelig, for at man kan føle sig tilpas.

Og mht. LSD, så er der ret store forskellige resultater hvad angår virkningsmekanismer - nogle siger det er en partiel agonist, mens andre siger at det er en agonist. Jeg ved ikke rigtig hvad jeg skal tro på og hvad der virker mest rigtigt og det er derfor lidt svært at konkludere hvilke andre mekanismer, der følger efter et forbrug af LSD.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Nowhere land
Har du ikke et link eller noget som forklarer den hurtige tolerence LSD giver? Jeg er ret overbevist om at det skyldes noget andet end at receptorerne bliver nedreguleret, for hvis det var tilfældet ville man da tydeligt kunne mærke det dagen efter, da der jo også ville være brug for meget mere serotonin for for at aktivere de samme receptorer.

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Ude i solen , ! :b
Hvis jeg bare holder mig beskæftiget dagen efter, bliver jeg næsten aldrig depri..

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Right behind you...
Jeg gør det at jeg tager omkring 200mg 5-HTP og 1stk Ren C-vitamin og en multivitamin, inden jeg går i seng. Så plejer der ikke at være det mindste dagene efter... :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Citat:
Ja, den bliver genopbygget - der er ikke noget der forsvinder "for altid", men hvis du indtager kiks for ofte kan du ødelægge de hjerneceller der danner serotoninen, og man får dermed permanent underskud af serotonin, der kan resultere i langvarige depressioner/manier o.lign.
Nu vil jeg på ingen måde forsvare respektløs brug af MDMA. Men, samtidigt vil jeg anbefale at læse noget mere omkring "is burnout permanent?" spørgsmålet. Bare google efter "MDMA serotonin permanent", det er meget kontroversielt.

Det viser sig, at grundlaget for at forvente at MDMA'ets skade er permanent er meget, meget tyndt baseret, og at konklusionen i flere studier beviseligt er forkert, motiveret af etablissementets sædvanglige "hyperbole vil nok afskrække de unge fra stoffer" teknik.

Anden forskning tyder på, at du helt sikkert kan få skade, men at "permanent" er et forkert ord. Du kan arbejde dig helt op på originalt serotonin-niveau, ved at gøre hvad almindelig sund fornuft da også siger - undlad at tage mere, og hold dig sund på anden måde. Dette kan dog tage tid, optil år.

Det er også tydeligt, at nogle genoparbejder sig til gammelt niveau hurtigere end andre (har større plasticitet) - dette har sikkert dels noget at gøre med, hvordan du er født, og dels med hvad du gør. MDMA-induceret depression har vel samme grundlag som såkaldt naturlig depression. Med andre ord: du kan, i stor grad, vælge.

Jeg har aldrig selv prøvet MDMA. Jeg går nok i gang, når jeg er ca. 30-40 år.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Between somewhere, elswhere, right there and everywhere!
tja jeg mærkede suset i går aftes... ingen depri overhovedet! men nu tager jeg jo heller ikke voldsomt meget mdma! :)
har bare haft mega bonghjerne hele dagen! :D lægger en ting et sted og 2 sek senere har jeg glemt at om det!

Mvh

-Foger

Titel:
In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: København
kiksehoved skrev:
Hvis jeg bare holder mig beskæftiget dagen efter, bliver jeg næsten aldrig depri..

Sjovt, sådan har min kæreste det også... Hvis hun hopper ned i træningscenteret dagen efter, får hun det meget bedre psykisk.
Hun lokkede mig til at tage ud og løbe for nyligt (dog uden at vi havde været lamme dagen inden), og jeg måtte da ærligt erkende at det giver et væsentligt psykisk boost at lave noget fysisk...

Dog har jeg bedre forslag til hende om hvordan man dyrker motion, uden at skulle bevæge sig ud for sengen... :)

Mht. MDMA/kex og tudefjæs dagen efter, så er kvaliteten næsten alt-afgørende for mit vedkommende.

Piller med urent produkt giver (gav, jeg æder ikke piller mere) en betydelig after-burner, hvor MDMA af farmaceutisk kvalitet (eller deroppe omkring) til tider giver mig et herligt afterglow, men ingen kortvarig depression.

Titel:
Dextrose skrev:
Mht. MDMA/kex og tudefjæs dagen efter, så er kvaliteten næsten alt-afgørende for mit vedkommende.

Piller med urent produkt giver (gav, jeg æder ikke piller mere) en betydelig after-burner, hvor MDMA af farmaceutisk kvalitet (eller deroppe omkring) til tider giver mig et herligt afterglow, men ingen kortvarig depression.

Ja.. Jeg syntes sq også næsten at jeg har det "harmonisk" inde i skallen dagen efter man har taget kex/mdma af god kval.. Hvis der endelig kommer noget der ligner en nedtur/dårligt humør/depri så er det altid en 3-4 dage efter, når jeg får lyst til at tage det igen.. :D Men det skyldes nok at jeg bliver lidt sur på mig selv og min "sige nej" evne.. :roll:

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tannhäuser Gate
Dextrose skrev:
Dog har jeg bedre forslag til hende om hvordan man dyrker motion, uden at skulle bevæge sig ud for sengen... :)

Det er bare oftest manden i forholdet der synes det er en bedre idé end kvinden gør :D

(Women! Can´t live with ´em, can´t kill ´em :twisted: )

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 32 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]