Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 02:33

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
 Titel: Misbrug??
Junior medlem

hey jeg er en dreng på 16år jeg prøvede hash for første gang efter sommerferien i starten holdte jeg det meget fint men i jule ferien tog det overhånd jeg røg hver dag men tænkte ikke videre over det. der sker jo ikke noget ved at ryge i ferien :hm: men det skete der ikke heller ikke noget ved andet en jeg blev meget gladere for at ryge. så skete det at jeg fik andre venner folk der røg meget, også sker det at man også selv falder i :oops: har røget stort set hver dag siden januar.
kan ike rigtig sige hvor meget jeg ryger for det er sådan lidt op og ned nogle dage hvor det går godt med pengene kan mig og en ven nemt ryge 10-15 joints hvor andre dage ryger jeg kun 1-3 joints. kan der ske nogle alvorlige skader eller er det overhovdet et misbrug?

p.s. kan godt mærke det går ud over hukommelsen

vil være meget glad hvis i gidder tage denne post seriøst og ikke flame alt for meget

Titel: Re: Misbrug??
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Hej velkommen til :wink: Du lyder til at du gerne ville stoppe, eller holde en pause. Der er ikke andet at gøre, end at tage en kold tyrker, altså stoppe helt fra den ene dag, til den anden og finde nogle nye venner, eller holde lidt afstand fra dem. Rygervenner er ikke rigtige venner. Det vil være svært i starten, især fordi at du vil føle dig rastløs, utilpas og have svært ved at sove. Men du vil takke dig selv for det i sidste ende, det bliver kun sværre jo længere du trækker den ud. Jeg har svært ved at sove, bare efter en måneds bongrygnig hver aften i en måned. Håber det ku bruges.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Langt inde i mig selv
strik skrev:
kan der ske nogle alvorlige skader eller er det overhovdet et misbrug?

Det lyder meget som et overforbrug du er ude i. Altså misbrug. Især i en så ung en alder som 16 år :shock:

Og ja - der er skader ved at ryge hver dag. Prøv at læs i den 100 siders gratis bog "Cannabismyter" som der bliver linket til i stickien, eller søg lidt på boardet evt.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: !!!
den ligger også på http://cannabismyter.dk/

men dude, hvis du føler du har problemer med den mængde du ryger nu, og det går dig på... så skru ned og tag en pause?

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Du får ikke alvorlige skader, men det ER et misbrug, da hashrygning af den størrelsesorden sløver din udvikling utroligt meget ned. Hvis du fortsætter sådan vil dine jævnaldrene være langt mere udviklede end dig om nogen år. Det er en virkelig god ide at du stopper med at ryge hash. Det kan godt være lidt svært de første dage, men det bliver hurtigt meget lettere. Det behøver ikke at give søvnbesvær som arius skriver, jeg har fx aldrig haft søvnbesvær hvis jeg stoppede efter længere tids rygning hver dag. Jeg oplever ikke rigtig nogen abstinenser, udover en stærk lyst til at ryge de første 2-3 dage. Og den skal man så bare ignorere.

Medlem
Brugeravatar

Tilfælde som dette er et glimrende bevis for at man ikke skal ryge før 20-21 års alderen.

Trådstarter, tag en kold tyrker og vent nogle år endnu. Man skal ikke ryge mens kroppen og hjernen ikke har udviklet sig helt. Good luck.

Medlem
Brugeravatar

GangsterMark skrev:
Tilfælde som dette er et glimrende bevis for at man ikke skal ryge før 20-21 års alderen.

Trådstarter, tag en kold tyrker og vent nogle år endnu. Man skal ikke ryge mens kroppen og hjernen ikke har udviklet sig helt. Good luck.

True. Kender en på 25, snart 26 en gammen tripven, han har røget bong fast siden han var omkring 13. Han har krop som en 14-15 årig. Det er faktisk klamt.

Medlem
Brugeravatar

Arius skrev:
GangsterMark skrev:

True. Kender en på 25, snart 26 en gammen tripven, han har røget bong fast siden han var omkring 13. Han har krop som en 14-15 årig. Det er faktisk klamt.

Og han er sikkert heller ikke den skarpeste kniv i skuffen? Hash bør først ryges efter 21 synes jeg. Man kan da godt prøve et enkelt puf på en jay som barn men helst ikke meget mere..

Medlem

Misbrug jeg mener ikke man kan blive misbruger af hash, men vis du selv ikke mener du kan styre det, som det lyder som om burde du stoppe med det for altid.. det hvad jeg syns et bedeste

Medlem
Brugeravatar

GangsterMark skrev:
Arius skrev:
GangsterMark skrev:

Og han er sikkert heller ikke den skarpeste kniv i skuffen? Hash bør først ryges efter 21 synes jeg. Man kan da godt prøve et enkelt puf på en jay som barn men helst ikke meget mere..

Nej det er han godt nok ikke. Han gentager sig selv hele tiden, snakker ikke med ham mere, er ude af alt det der. Ryger lidt engang imellem. Feks hvis han havde købt en ny t-shirt, kunne han sige, hey har du set min nye t-shirt og ligge den ind i skabet igen, 5 min efter kunne han tage den frem og vise mig den igen. Det jo sørgeligt !

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: paradisæblevej 111
GangsterMark skrev:

Hvorfor synes du det? Fordi man fysisk ikke er udviklet før den alder, eller fordi det er midt i ens identitetsdannelse osv.. og man psykisk ikke er klar til det?

mini

In our memories
Brugeravatar

Geografisk sted: Jylland
Arius skrev:
GangsterMark skrev:

Mon det kun skyldes hashen?

Medlem
Brugeravatar

Mini-krøl skrev:
GangsterMark skrev:

Hvorfor synes du det? Fordi man fysisk ikke er udviklet før den alder, eller fordi det er midt i ens identitetsdannelse osv.. og man psykisk ikke er klar til det?

mini

Kroppen og egentlig også hjernen er først fysisk udviklet ved omkring 21. Derudover er identiteten heller ikke dannet, og så vil jeg skide højt og flot på hvad 18-årige pseudo-intellektuelle gym-elever synes om deres "jeg" ;).

Nej, synes sgu bare det er smartere at vente især fordi det er nemmere at styre når man er lidt mere moden.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Det er meget forskelligt hvornår folk er psygisk parate til at ryge hash. Men hverdag er da ikke at anbefale til nogen, det er ikke "det der er meningen med hash". Jeg syns godt de fleste kan starte når de er 15, så længe de kan styre det på et ferieforbrug der siger 1 gang pr. ferie eller ligende, som er det samme som et par gange om året. Selv er jeg 16 og har været afhængig i et år i perioden 14 - 15 år. Men så fandt jeg ud af hvad jeg ville, og trappede ned til hver dag i ferierne, og nu kun nogle gange om året. Har fortrudt lidt at jeg røg så meget, men tror at det har været med til at udvikle mig. Problemet er bare nu da jeg er "stoppet" at jeg ikke kan lade være med at tænke på hash (hvilket også fremgår lidt i at jeg deltager i forummer på det her site) og have lyst til at være skæv, uanset om det er 1 eller 2 eller 3 måneder siden jeg røg sidst. Men et lille tip os. Jeg tror ikke der er nogen tjald-afhængige mennesker, der kan stoppe hvis de dagligt ses med deres skæve rygervenner.

Jeg ville stoppe eller trappe ned hvis jeg var dig. Bare en joint færre om ugen er bedre end at fortsætte.

Alt held herfra

:peace:

Medlem
Brugeravatar

Det var såmænd også bare af ren nysgerrighed jeg spurgte...

Hvem er disse 18årige *************** gym elever?

Junior medlem

tak for mange gode svar :) tror jeg vil stoppe rygningen og begynde på træningen men har lige fået sommerferie så står lidt i et dilemma er bange for at kede mig hvis jeg stopper i sommerferien da det er lidt kedeligt at sidde der hjemme og glo al den tid man ikk træner

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
giver dig faktisk ret i at det er sværere at stoppe i sommerferien, dels pga man har fri og dels på grund af at det er så lækkert vejr. Men hvor der er en vilje er der en vej :)

Medlem

imo er der ikke noget der hedder at være gammel nok til at ryge hash, det kommer 100% an på hvor moden du er. En af mine bedste venner er 17 år nu. Han har røget siden han var 15, han er det mest udadvendte og varmeste menneske jeg kender, og han er rimelig skarp fagligt.

Men det er jo stadig dig der skal styre hashen, og ikke omvendt, så hvis du føler du har et problem så stop, eller hold i det mindste en lang pause. og somsagt er det stortset umuligt, så længe du stadig ses med dine rygervenner.

Medlem
Brugeravatar

strik skrev:
tak for mange gode svar :) tror jeg vil stoppe rygningen og begynde på træningen men har lige fået sommerferie så står lidt i et dilemma er bange for at kede mig hvis jeg stopper i sommerferien da det er lidt kedeligt at sidde der hjemme og glo al den tid man ikk træner

Hvis du oplever at du keder dig/ikke har det så sjovt når du ikke ryger er det ikke godt. Så skal du virkelig til at stoppe. Brug tiden på noget andet.

Medlem
Brugeravatar

Rasta Drengen skrev:
Det er meget forskelligt hvornår folk er psygisk parate til at ryge hash. Men hverdag er da ikke at anbefale til nogen, det er ikke "det der er meningen med hash".

:peace:

Hvad er så meningen med hash? (Og det er ikk et spørgsmål skrevet i en koger eller en opfordring til det)

mini

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 27 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]