Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 10 jul 2025 10:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: KOL
Junior medlem

Jeg skriver da jeg har været ved lægen og fået svar på min puste test som desværre ikke var så god som jeg havde håbet jeg er i anden stadie ud af fire og mit problem er at jeg er inkarneret bong ryger og har røget bong dagligt siden 2002 samtidigt med at jeg også ryger cigaretter så det er vel egenligt ikke noget under at jeg i en alder af 30 får konstateret kol...

Nu er mit problem så at jeg egenligt ikke ønsker at stoppe mit forbrug/misbrug af cannabis men der må vel være en anden måde jeg kan indtage mit cannabis på som ikke smadre mine lunger for er noget trist over at jeg har fået den diagnose for selv om jeg ved det er slemt prøver jeg o at bilde mig selv ind at bare jeg kvitter smøgerne går det nok.

Skal nok lige tilføjes at jeg har alle tegn på kol hoster dagligt med slim og min kondi er nok heller ikke den bedste.

håber nogen her på forumet har lidt forstand på kol på forhånd tak.

Titel: Re: KOL
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Din diagnose gør mig ondt, har du ikke vejrtrækningsproblemer ?
Jeg tænker at med kol kan det da heller ikke være nemt at ryge bong ?

Du kan jo spise tjalden, men tror du ikke at det er en god ide at bare stoppe ?
Jeg mener at med et misbrug er det jo ikke sjovt mere at ryge, og ikke ligefrem
noget wondertobak, så er der en grund til du ryger dagligt ?

Smerter ? psykiske eller fysiske ?

Det er jo nok bedst at du bare stopper, og især med smøgerne,
jeg ved ikke fandens meget om kol, men jeg kunne forstille mig
at hvis du bliver ved, vil du udvikle sig til noget ikke særligt rart.

Min læge sagde engang til mig, at hvis jeg har skadet lunger grundet rygning,
og jeg vælger at stoppe, vil mine lunger ikke blive rarske og normale igen,
men man kan sige de ryger et hak tilbage i den rigtige retning, ikke helt, men lidt.

Så hvis du har det slemt, så stop nu, du vil få det bedre, og jeg er sikker på at du
i fremtiden vil kunne nyde en lille hashkage, eller guldkakao med meget større fornøjelse,
end hvad du får ud af din cannabis nu :)

Held og lykke og de bedste tanker herfra.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Velkommen til Excon

Jeg er ked af, at høre om dine problemer med KOL, er dog glad for, at du lægger smøgerne på hylden.
Tilgengæld kan jeg oplyse dig om, at der er andre måder, at blive skæv på. Du kan f.eks. endten bare spise dit hash/skunk/pot eller lave mad af det. Kage og kakao er de mest almindelige. Du kan søge rundt omkring på denne side eller på google om hvordan du laver en god kakao/kage med hash.

Jeg ved selv, hvor svært det kan være, at stoppe med røgen, men jeg tager hatten af, hvis du holder det.

Held og lykke med det.
Link

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: The Wind Waker
Ellers skulle en vaporizer også være en del mildere for lungerne.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Urethra, anywhere/anybody.
Har selv haft en seriøst bongmisbrug, og uden at komme med et alternativ til indtagelse af din hash, så vil jeg råde dig på det kraftigste til at lægge piben på hylden.
Tro mig, jeg fik det så meget bedre, bare efter en måned uden bongen.
Dit KOL burde bare være endnu en wakeup-call imo.

Junior medlem

Tak for de gode svar jeg ryger pga. at det får mig til at falde til ro og til at sove da eg har en diagnose som hedder pttsd og eg får endnu ikke medicin så derfor har jeg brugt cannabisen som en slags selv medicinering uden at det skal lyde som en stor tudesang fra min side.

Jeg er ikke så bange for det med at kvitte smøgerne det er piben der bliver et problem og det er det allerede da jeg her til middag forsøgte mig med guldkakao uden det store held for jeg knækkede mig allerede efter 5 min. så forventer ikke den store virkning og lige nu kredser jeg rundt om min bong for selv om jeg godt ved at det ikke er hensigtsmæssigt bliver jeg ved med at prøve at bilde mig selv ind at der nok ikke sker det store ved et enkelt hovede eller to... Nogen herinde som kender den snak med sig selv.

vil også lige høre om hvorvidt det vil blive min død hvis jeg engang imellem falder i min bong.. Jeg forventer at kunne påbegynde medicin om tre mdr. så igen har eg snakken med mig selv som går på hvor meget skade jeg kan gøre på yderliger 3-4 mdr. Jeg har så absolut ingen rygrad hvad angår talen med sig selv så den taber eg som regel.

Jeg har ikke vejrtræknings problemer kun hoste med slim.

Skal nok også lige tilføje at min læge sagde at jeg ikke skulle kvitte smøgerne endnu da jeg stadig får for mange nedsmeltninger oven i hovedet så han ville vente et par år endnu så jeg kunne nå at få min medicin og lidt bedre styr på min psyke inden et stop men han tilføjede også at eg på et tidspunkt skulle stoppe for ellers ville det blive et ubehageligt liv jeg ville få om tyve år.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Away...
Link said it... Køb en vaporizer.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Søg lidt om herinde hvordan du laver en lækker guldkakao.
Hvis du knækker dig efter 5 minutter, er det jo ikke virkningen på kakaoen der gør det
mere nok smagen, og med en toms chokoladebar, sukker, cocio, hash, og lidt tid
kan du altså lave en lækker guldkako :)

Prøv også inden du spiser, at holde en dags pause væk fra bongen,
altså stå op, ryg ikke hele dagen, og når kl bliver 7-8 kunne du prøve
at lave dig en kop :)

Du bliver altså nok nød til at kvitte den pipe.. den er ikke special sund.

Junior medlem

noname skrev:

Ja det lyder som om det kunne være løsningen men syntes bare at jeg har læst et sted at den alligevel ikke er 100% da der vist nok stadig kommer noget tjære med men ved det ikke med sikkerhed min kortidshukommelse er nok lidt svækket.

Men det skal da prøves.

Medlem
Brugeravatar

hvis du ikke kan lade bongen stå, så kan du jo stadig ryge din hash rent derpå.

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Min nuværende kæreste har en del med folk at gøre der har KOL, det er en lungesygdom du ikke skal tage let på.
Hvis du vælger vaporizer-løsningen skal du tænke dig godt om.
Jeg har selv en vapir vaporizer med mobilt batteri, så jeg kan have dem med.
MEN, hvis du har bongvanen ville jeg nok vælge alle andre modeller end volcano og vapir.
Find en vaporizer model der minder mest om det at ryge bong. Bare sundere, da du kan spare tobakken væk.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Danmark
Excon609 skrev:
noname skrev:

Ja det lyder som om det kunne være løsningen men syntes bare at jeg har læst et sted at den alligevel ikke er 100% da der vist nok stadig kommer noget tjære med men ved det ikke med sikkerhed min kortidshukommelse er nok lidt svækket.

Men det skal da prøves.

Det er vel stadig meget bedre end at blive ved med at ryge bong? Hvis du ikke mener det er realistisk at stoppe helt, så sælg din bong og køb en vaporizer!

Kaktus Klausen > Vil du sige at Vapir er pengene værd? Eller er der et bedre alternativ? Vil nemlig også gerne kvitte rygningen helt...

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Schwiez
Vapir er ikke helt pengene værd
Vælg en vaporizer der minder om det at ryge bong, som nogen af de nye slags der har et varmehoved du laver anslag på.

Junior medlem

Jeg siger tak for alle de gode råd eg har fået jeg har desværre ikke kunne lægge min bong helt på hylden endnu men jeg har kvittet smøgerne og er gået fra at ryge 20-30 hoveder om dagen til at ryge 4 så det er et lille skridt i den rigtige retning men jeg ved godt at eg skal stoppe helt og mange vil nok mene at jeg er meget svag og til dem kan jeg kun sige ja det er jeg for når det kommer til min cannabis har jeg slet ingen rygrad hvilket er noget lort men arbejder stærkt på at kvitte den helt.

Jeg har siden onsdag løbet 2 km om dagen kan det virkelig passe at jeg allerede nu kan føle lidt bedring i form at mindre slim og hoste eller lyver jeg bare for mig selv. :hm:

Medlem
Brugeravatar

At du ryger 5-7 gange mindre mindre bong burde uden tvivl have sin indvirkning. At du samtidigt har kvittet smøgerne burde så sandelig også gøre sit til det.

Der udover vil ja da mene at gå fra 30 hoveder til 4 er noget af en bedrift. Derudover en rigtig god ide med at løbe. Det burde også få tid og tanker væk fa bongen plus at du nok kommer noget ned på jorden af det. Derudover burde du nok overveje at tage hashen oralt om ikke det hele så noget af den. At skaffe bongen af vejen ved enten at sælge eller smide den ud, kunne også være en ide. His man føler det har en effekt af at ødelægge den kunne dette jo prøves.

Fosæt et gode arbejde, håber du få en masse vind i sejlene.

Medlem

Geografisk sted: Sønderjylland
Jeg er selv stoppet med at ryge tobak for 1/2 år siden.
Effekten viste sig meget hurtigt - allerede efter et par uger var smags og lugtesans væsentligt forbedret og jeg blev ikke nær så hurtigt forpustet. Jeg havde altid morgenhoste og masser af slim i lungerne før. Den smertefulde hoste forsvandt hurtigt - slimen tiltog lidt i starten men forsvandt så også efter en måneds tid.
Jeg ryger skunk og har stadig ikke den vilde tolerance da jeg holder mit forbrug på et minimum, så de joints jeg typisk ryger er rimeligt tynde og kan godt være besværlige at få til at brænde ordentligt uden tobak. Jeg hoster lettere nu end jeg gjorde før - jeg tilskriver dette at min hosterefleks er intakt fordi slimhinderne ikke mere er sovset ind i tjære - så det er sværere for mig at ryge bong. Oftere og oftere ryger jeg så i stedet bubblehash selvom jeg egentlig bedre kan lide smagen af skunk.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 16 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]