Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 05 jul 2025 22:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3
Forfatter besked
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: Kolding
Tak for din feedback, Culpepers. Dejligt du gider sætte dig ind i min situation :)

Jeg tror umiddelbart de skal vende sig til chokket, men sidenhen lærer at leve med det. De har aldrig selv fortalt mig om deres erfaringer med rusmidler, og dem tror jeg først jeg finder ud af, når jeg fortæller dem om mine. De har aldrig sat de store grænser for mig, ikke fordi de ikke er omsorgsfulde, men fordi jeg i løbet af min opvækst nok har virket som en fornuftig dreng. Jeg har 3 ældre søskende, hvor to af dem indtil videre har erkendt overfor mig, at de har prøvet at ryge cannabis. Den ene røg på hospitalet, da hun fik det dårligt, fordi hun havde røget mens hun var meget fuld - det var min mor dog ikke glad for, husker jeg.

To af mine tre søskende har børn, og min største bekymring er nok, om mine søskende nu vil have kvaler ved at lade mig være omkring dem nu når jeg har bruger stoffer. Jeg har nogen gange passet de små børn, og selvom jeg aldrig kunne finde på at være påvirket mens jeg var sammen med min familie, vil jeg nødig risikere at de ville afskære mig for at være sammen med dem i fremtiden. Nogle af børnene er nemlig i en alder hvor rusmidler begynder at vække interesse, og vil nødig blive gjort til syndebuk hvis de skulle begive sig ud i noget, selvom jeg aldrig ville opfordre dem til brug af stoffer. Dette er kun gisninger, jeg kan ikke rigtig forestille mig at mine søskende ville reagere sådan, men man ved aldrig. Jeg kommer lidt fra en familie, hvor mange ting ofte bliver fortiet, så derfor alle disse spekulationer.

Lang smøre, stopper nu :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordsjælland/Hundested
LarmerFyr skrev:
Så har du jo heller ikke fortalt dine forældre at du tager stoffer men at du ryger hash, der er jo trods alt lidt forskel.
Men tillykke med at de tog det fint.

Nej, har fortalt dem om hårde stoffer også..

Dedikeret medlem

Kajkage skrev:
Tak for din feedback, Culpepers. Dejligt du gider sætte dig ind i min situation :)

Jeg tror umiddelbart de skal vende sig til chokket, men sidenhen lærer at leve med det. De har aldrig selv fortalt mig om deres erfaringer med rusmidler, og dem tror jeg først jeg finder ud af, når jeg fortæller dem om mine. De har aldrig sat de store grænser for mig, ikke fordi de ikke er omsorgsfulde, men fordi jeg i løbet af min opvækst nok har virket som en fornuftig dreng.
Meget samme historie for mig, men jeg kan høre at du har nogle flere familieforhold at tage højde for (dine søskende med deres børn mv.). Jeg var så heldig allerede at tage snakken med de gamle i en ret ung alder så der var mindre at "miste" for mig - du ved, man tilgiver teenagere mange sære ting... Jeg fik dog argumenteret nogenlunde for min sag, så de tog det alt i alt pænt.
Helt generelt tror jeg dog at din familie vil tilgive dig dit stofbrug, selv hvis du ikke kan få dem overbevist om at det er "i orden" eller måske endda kan give nogle brugbare oplevelser. Men jeg ved selvfølgelig intet om din familie - jeg tror bare generelt at der skal mere til at ødelægge ens syn på nære familiemedlemmer. Dit forbrug af psykedeliske stoffer ændrer jo ikke grundlæggende på hvem du er (for nu at brug en lidt corny vending :wink: )

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Culpepers skrev:
Meget samme historie for mig, men jeg kan høre at du har nogle flere familieforhold at tage højde for (dine søskende med deres børn mv.). Jeg var så heldig allerede at tage snakken med de gamle i en ret ung alder så der var mindre at "miste" for mig - du ved, man tilgiver teenagere mange sære ting... Jeg fik dog argumenteret nogenlunde for min sag, så de tog det alt i alt pænt.

Det er jeg glad for at høre. Det er dejligt at have fundet nogen at sparre lidt med, da jeg ikke umiddelbart har nogen i min vennekreds der har stået i lignende situation :)

Culpepers skrev:
Helt generelt tror jeg dog at din familie vil tilgive dig dit stofbrug, selv hvis du ikke kan få dem overbevist om at det er "i orden" eller måske endda kan give nogle brugbare oplevelser. Men jeg ved selvfølgelig intet om din familie - jeg tror bare generelt at der skal mere til at ødelægge ens syn på nære familiemedlemmer. Dit forbrug af psykedeliske stoffer ændrer jo ikke grundlæggende på hvem du er (for nu at brug en lidt corny vending :wink: )

Jeg tror faktisk du har helt ret, man kan bare hurtigt komme til at fokusere på de negative konsekvenser. Tror jeg samler mig lidt mod til og får det sagt når tiden føles rigtig :)

Dedikeret medlem

Du kan jo eventuelt sætte dig ned - hvis du ikke allerede har gjort det - og gruble lidt over hvorfor du tager psykedeliske stoffer, og i det hele taget gennemgå de tanker du har gjort dig om psykedelika gennem tiden. Måske endda skrive noget af det ned. Det var i hvert fald sådan jeg gjorde det "dengang". Ikke dermed sagt at den tilgang virker for alle, men det hjalp i hvert fald mig en del med at få gjort det klart over for mig selv, hvad min egen holdning til psykedelika egentlig var. :-)

(Du PM'er selvfølgelig bare hvis der er nowet du vil vide :-P )

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg grubler fra tid til anden over det, og føler, som det virker til du også har ment, at det er vigtigt at gøre op med sig selv hvad, hvorfor, fremtid, konsekvenser osv.

Jeg tager imod invitationen om at droppe dig en PM, for ikke at hawke tråden helt. Om ikke andet får du lige en update når bomben er smidt :)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Du skal da helt sikkert smide et referat af forløbet, når du kommer ud på den anden side. Vi er sikkert mange her, som meget gerne vil høre hvordan det gik! :)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jamen det vil jeg da klart gøre, så. Kan dog ikke umiddelbart sige hvornår det bliver :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Aalborg
Hvis jeg var dig ville jeg lade det ligge. Der kommer ikke noget godt ud af at forklare det for din mor, for ser man logisk på det kan man sætte det op sådan her:
Din mor har i mange år arbejdet med misbrugere. det har højst sandsynligt givet hende et indædt had til narkotika, fordi hun dagligt oplever hvad det gør ved kroppen, psyken og folks liv. Hun ser kun ekstremerne, og ser ikke alle dem der ikke er misbrugere, derfor har hun kun 1 indgangsvinkel til narkotika - prøver du det, ryger du ind til hende som misbruger. Derfor kan hun ikke se det fra dit synspunkt, det vil hun aldrig komme til, derfor er det spild af tid og kræfter at forsøge at svare hende.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

For lige at følge op, fortalte jeg igår min nærmeste søster om mit "dobbeltliv". Hun tog det alt i alt pænt, for at koge det helt ned var resultatet at hun mente ikke hun ville se anderledes på mig, men dog var bange for min "besættelse" af at tildrage mig viden om stofferne og at jeg ville kunne udvikle misbrug. Hun gav mig godt modspil, for man kunne godt mærke hun ikke delte den samme holdning omkring stofferne. Jeg fik nogle ret "hårde" spørgsmål, og det tror jeg egentlig det var meget sundt, da jeg nok længe (som mange andre herinde) har følt mig sikker pga. den viden jeg har opnået ved at læse og eksperimentere med de forskellige stofgrupper.

Vi blev i første omgang enige om at jeg ikke fortalt mine forældre om det, da de for det første er ved at gennemgå en seperation, og for det andet nok ville skade mere end gavne. Skulle mine forældre dog finde på at spørge til min erfaring med stoffer, har jeg tænkt mig at være ærlig.

Jeg ved ikke hvor meget det kommer til at fylde i samtalerne med min søster i fremtiden, men jeg vil i hvert fald ikke skjule noget. Jeg forestiller mig også at mine andre søskende får det at vide inden længe. Så alt i alt er jeg glad for at have delt det med et af mine nærmeste familiemedlemmer, selvom det ikke helt var en dans på roser.

Dedikeret medlem

Godt at høre at hun tog det pænt!
Citat:
Jeg ved ikke hvor meget det kommer til at fylde i samtalerne med min søster i fremtiden, men jeg vil i hvert fald ikke skjule noget.
Jeg vil nok råde dig til kun at dele ud af dine psykedeliske erfaringer hvis hun direkte spørger. Sådan gør jeg det i hvert fald selv, da jeg ikke gider give det indtryk at det fylder voldsomt meget i mine tanker. Det er jo ikke sikkert, at hun findet det spændende på samme måde som du gør - måske nærmere bekymrende.
Dog er nogle af mine familiemedlemmer begyndt at spørge ind til det, specielt her efter at noget af den "psykedeliske forskning" har været dækket i TV (DR2 Udland, f.eks). :)

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: helt væk og lige her.
Jeg har gjort som førnævnt i posten.
Sat mig ned sammen med min mor ( som iøvrigt er gammel hippie og har røget massere af hash da hun var ung - og hun ved jeg har et hashmisbrug )
Så prøvede jeg at forklare hende forskellen på de psykedeliske stoffer og stimulanserne... den fattede hun faktisk okay, altså hun var lidt kritisk og sagde feks ting som ( du ved jo godt din storesøsters kæreste blev syg i hovedet af svampe ) ja men det var jo også fordi han åd dem som slik, og måske var en smugle syg i roen i forvejen oven på alt den amf og benzo han gik og dræbte hjernen med ( NO OFFENCE ) men ved siden af hans " personligheds " forstyrrelser var det måske ikke en fed ide, så hun udnævnte straks ham som ( se hvor man ender hvis man ) og jeg måtte prøve at vise hende nogle dokumentar film, nogle psykedeliske stoffer og nogle om stimulanser og diverse... hun var stadig ikke helt overbevist og mente ikke at man burde søge " sjov og ballade " i den slags ting når det kunne være så farligt.

Hun meditere... dagligt.. så jeg sagde :
Når du vil have indre ro og være fri fra folk, eller bare fra denne verden sætter du dig ned og meditere.. den virker for dig... og det jo fint nok,
Ellers sætter du dig ned fredag aften sammen med far og bælder et par flasker rødvin.. og høre musik .. og det jo fint nok ?
Sådan kan jeg bare ikke gøre det, det er ikke min metode og jeg er god til at passe på mig selv, og ved nogenlunde hvad jeg laver, jeg er ung og skal have lov til at eksperimentere, og hvis det endelig skulle ske at jeg ikke kan styre det mere, så lover jeg at komme og bede om din hjælp.

Det gjorde hende glad... mest at jeg lovede hende at så snart jeg ville få et problem med stimulanser eller andet psykisk - at jeg ville komme til hende med det samme...
Jeg kan heller ikke lade vær at tænke på, at det er kvinden der har lavet mig, og født mig, hun har opdraget mig og gjort mig til det menneske jeg er, uden hende var jeg her ikke, og jeg må sige hun har skitsme gjort et godt arbejde trods kampen... så bare tanken om at jeg en dag dør før hende, og hvor knust min mor ville blive, kan få mig til at holde igen sommetider, og sige nej tak til at fyrre den af i et par uger.. kærlighed er det stærkeste psykedeliske stof jeg nogensinde er blevet " presset " til at prøve ;)

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Culpepers skrev:
Godt at høre at hun tog det pænt!
Citat:
Jeg ved ikke hvor meget det kommer til at fylde i samtalerne med min søster i fremtiden, men jeg vil i hvert fald ikke skjule noget.
Jeg vil nok råde dig til kun at dele ud af dine psykedeliske erfaringer hvis hun direkte spørger. Sådan gør jeg det i hvert fald selv, da jeg ikke gider give det indtryk at det fylder voldsomt meget i mine tanker. Det er jo ikke sikkert, at hun findet det spændende på samme måde som du gør - måske nærmere bekymrende.
Dog er nogle af mine familiemedlemmer begyndt at spørge ind til det, specielt her efter at noget af den "psykedeliske forskning" har været dækket i TV (DR2 Udland, f.eks). :)

Jeg formulerede mig nok lidt dumt der. Jeg mente, at hvis hun spurgte ville jeg svare ærligt. Lidt som jeg førte samtalen igår, jeg åbnede bare op med bekendelsen, og lod hende derfra trække oplysningerne ud af mig. Jeg vil ikke selv bringe emnet på banen i fremtiden netop af samme grund som dig.

Og hun deler ikke den samme interesse, hvilket er helt fair. Hun har faktisk derimod her til eftermiddag skrevet at hun er bekymret og har haft mig meget i hendes tanker, og jeg prøvede selvfølgelig at berolige hende. Så vi mærker lidt konsekvensen af min trang til at få det ud lige nu, men i det lange løb håber jeg at jeg stadig mener det var den rette beslutning.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 53 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2, 3

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]