Fra Annonym05:
Fanny skrev:
Hej Anonym05
Det er godt at læse, at du bekymre dig så meget for din ven. Dog vil jeg sige, at du skal passe på kun at give hashen skylden for hans depression. Når han ikke har røget mere end en gang hver 14. dag, så finder jeg det ikke særlig sandsynligt, at det skulle være skyld i hans faldende humør. Hvis han derimod sad og sugede på sin bong flere dage om ugen, ville der være grund til bekymring.
Andre ting kan også spille ind, som f.eks. alder. Hvor gammel er din ven? Det er jo ikke helt ualmindeligt at mange unge (teenagere), der begynder at tænke over livet, også kommer forbi følelsen af meningsløshed. Dette kan være en drøj periode at komme igennem, men i sidste ende kan det være den periode som gør en stærkere og mere rustet til livet senere, netop fordi man tillod sig selv at tage sine tanker og følelser alvorligt. I den henseende tror jeg "lykkepiller" gør mere skade end gavn.
Jeg synes du skal tage en god snak med din ven, og lad være med at stigmatisere hans (beskedne) forbrug af hash. Tag i stedet hans tanker og følelser alvorligt. Ordet "depression" bliver idag skødesløst brugt om alle tilstande hvor man ikke lige har armene højt løftet i luften af jubel. Dette har desværre en selvforstærkende effekt på mange unge mennesker når de begynder at danne bevidsthed omkring sig selv og verden. Det er i den forbindelse helt normalt at få humørsvingninger, men hvis man sygeliggøre tilstanden ved at kalde den en depression,blandes angst og hypokondri ind i et allerede oprørt sind.
Hilsen Fanny
Mange tak for indlægget. Jeg er næsten sikker på det ikke er hash der har skabt hans depression men jeg har ikke lyst til at ryge sammen med ham da der såvidt jeg ved er større chance for psykoser når man har tendens til psykiske sygdomme.
Han er 17 år så han kan da godt være nået til en form teenage periode i sit liv hvor et eller andet skal falde på plads.
Jeg syntes også det lyder som om lægen har været for hurtigt ude med lykkepiller. Men noget må være galt siden man vælger at gå til læge. Min ven er ikke glad for at snakke om sine problemer så tror ikke han er gået til lægen uden grund. Personligt tror jeg på en mild form af depression.
Jeg har snakket lidt med ham om det men jeg har lidt svært ved at vide hvad jeg skal spørge ham om når han har fortalt mig om hvad han mener der er galt. Så kan vi ikke rigtig fortsætte samtalen. Det kan godt være han ikke har mere at sige og han har bedst af at leve videre normalt nu hvor han er kommet ud med noget af det.
Også tak til jer andre der har skrevet. Til windblows så tror jeg ikke det er så galt med ham som du skriver. Jeg tror ikke han brug for ekstra dopamin han kan sagtens være glad og han kan også godt se forskel på sjov og alvor. Han bider sig altså ikke i små ting.