Child of Aum skrev:
Hvorfor er der ikke plads til neurodiversity? Er der kun 1 korrekt måde at menneskehjernen kan fungere på? Nej det er der ikke, men det svært for de andre "indstillinger" at fungere i et samfund der næsten kun er skruet sammen til en type.....
PLUR
Du modsiger din påstand om at afhængighed er sygdom.
Du advokerer for at der bør være plads til kemisk ubalance(diversity), men når du samtidig sætter prædikatet "syg" på folk der er afhængige, så giver det altså ikke mening og pladsen i din holdning er svær at få øje på.
Det kan godt være at nogle genetisk/kemisk set har lettere ved at blive afhængige end andre, men det er ikke ensbetydende med at de bliver det og derfor mener jeg ikke de på grund af deres afhængighed, kan kategoriseres som syge. De folk der bliver afhængige bliver det af årsager der findes i deres forhold til deres omgivelser, opvækst, samfund og whatnot. Afhængigheden er dermed et symptom (lad os kalde det selvmedicinering) på noget "sygt" og ikke selve sygdommen.
Jeg vil ikke pr. definition kalde afhængighed for sygdom, kun i det tilfælde at en person er så afhængig af et stof, at det har direkte fysiske konsekvenser for personen at stoppe indtag. Dermed sagt, jeg mener ikke psykisk afhængighed er en sygdom (sygdommen findes andetsteds) men fysisk afhængighed derimod, betragter jeg som en egentlig sygdom forårsaget af et misbrug.
Det ku være interessant at høre nogle mere fagligt kompetente folks syn på dette, fremfor vores umiddelbare opfattelse af begreberne og fordrejningerne deraf.. Nogen der har nogle bøger de lige ka åben og citere fra? Artikler eller lignende?