FromCirclesAllRise skrev:
Jeg er blevet snuppet både med cannabis op til flere gange, og coke en enkelt gang, men jeg har stadig mit kørekort - så det må åbenbart ikke være noget policen praktiserer særligt meget...
Det er heller ikke mit indtryk, at Ribe-modellen bliver brugt til overflod - ganske som administrative udvisninger ikke bliver brugt meget.
Mit problem med fremgangsmåden er, at effekterne af modellen for alle praktiske forhold minder om kriminalretslige sanktioner, blot er individets nægtet enhver retssikkerhed, da det ikke rent teknisk er en straf man får ... bare en, øh, ting, der minder utroligt meget om det.
Vi har historisk tilladt administrative sanktoner ved relativt små ting. Intet samfund kan jo leve med at enhver bøde for manglende cykellygter skal ende i retten. Så det er ikke det at de administrative sanktioner ikke har deres plads. Jeg synes bare ikke det bør anvendes ved så store ting som kørekorter.
ISÆR ikke når det står klart at borgeren ikke har lovlige muligheder for at udfordre sanktionen, og især når det står klart at man kan pådrage sig sanktionen uden nogensinde at have siddet beruset bag rattet. INGEN alkoholbruger ville nogensinde finde sig i at få en spritdom for at have købt øl, men uden at have siddet bag rattet. Et ramaskrig ville rejse sig om sådanne regler blev indført for alkoholbrugerne.