Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 04 jul 2025 09:21

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: depression
Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ovre i hjørnet
hej psychedelia
det er et spændende forum i har jer her, kan ikke påstå at ha deltaget meget, men jeg har dog fulgt med igennem en del år.

men nu har jeg nogle problemer som jeg tror i måske vil kunne rådgive mig i, så det håber jeg at i vil forsøge.

tja, jeg har nok haft mit livs største nedtur igennem de sidste par måneder, jeg har levet som hjemløs, boet rundt omkring hos folk, jeg har kunne besøge min mor engang imellem, men hun er for psykisk ustabil, så jeg har simpelthen måtte vælge hende fra mit liv. jeg har ikke nogen far.
mit problem er nu at jeg simpelthen ikke KAN holde mit humør oppe, jeg føler at jeg belaster mine omgivelser, jeg kan ikke sove om natten, vågner efter få timer og har det for skidt til at sove videre, og kan ikke holde ud at være alene.

jeg har været ude af stand til at kunne sige søde ting til min kæreste, og hun har simpelthen ikke kunne forstå min situation, har følt at jeg afviste hende, så i korte træk, har hun søgt omsorg hos en anden, og derefter dumpet mig.

jeg er så deprimeret at det gør fysisk ondt, det skærer i min mave.
jeg har drukket, spist morfin piller osv, igennem en tid, min krop kan bare ikke holde til det længere.
jeg magter bare ikke andet, men det er jo forfærdeligt ligeså snart jeg vågner igen.

jeg har et par konkrete spørgsmål, jeg har for mange år siden fået både antidepressiver(ssri) og sovepiller, men det droppede jeg hurtigt. jeg vil simpelthen ikke ha den slags, føler at det fucker mere end det hjælper.
jeg søger et eller andet som kan hjælpe mig igennem den her tid, jeg har endeligt fundet noget at bo i, et rigtigt hyggeligt kollektiv, men jeg føler bare at jeg ikke KAN komme ovenpå igen, og jeg er simpelthen så omtåget og desperat.

jeg har lige bestilt noget 5-htp som et kosttilskud, såvidt jeg har forstået øger det ens serotonin indhold igennem en mere naturlig vej.

jeg vil MEGET gerne høre fra nogen der har erfaring med dét, eller depression i det hele taget.
hvordan er i kommet ovenpå? hvis i ellers føler at i er dét.
har i nogle bedre forslag end 5-htp, eller et suplement til det?
af alt hvad jeg har kunne læse mig til omkring hjernens kemi, så er jeg sikker på at jeg er i ubalance.
jeg frygter bare at mere serotonin vil kunne "skrue ned" for mine receptors følsomhed, og dermed gøre mig mere "nede" hvis jeg ikke tager det, men min viden er begrænset, så det er også noget jeg meget gerne vil have forklaret lidt om, hvis der er nogen der vil/kan?

min far var depressiv, endte med selvmord da jeg var omkring 12, min mor er depressiv og har ikke været mig meget støtte igennem livet, hun har dog altid været utroligt kærlig. jeg nægter at gå samme vej, men der mangler bare noget indeni, den glæde jeg husker fra min barndom, den der lyst til at snakke, være tilstede, nyde livet. jeg kan hygge mig når jeg går i byen eller bare fjoller med folk, men altid, når jeg mærker efter indeni, så er der et tomrum der gør ondt, og sådan har det bare været i flere år efterhånden. som nævnt kan jeg ikke længere holde ud at være alene.
jeg ved at jeg er en meget følsom person, det ser jeg som noget positivt, men det er bare hårdt, og jeg er godt nok selvmedliden her for tiden, men damn, jeg har altså også haft nogle ting at slåsse med i mit liv.
bør nok også lige nævne at jeg har haft et cannabis misbrug igennem en del år, men ikke har røget i ca 2 måneder nu, og aldrig vil det igen..!

jeg har tænkt mig at opsøge en psykolog, det har jeg aldrig prøvet før, men jeg har ikke fået min adresse osv på plads, så jeg ved ikke hvor jeg har læge endnu, har ikke penge til selv at betale for en psyk.
nogen der ved om man hurtigt kan komme til noget gratis psyk?

håber på lidt råd eller idéer.
tak.

Dedikeret medlem

Godt at høre du har fået et sted at bo, det betyder en verden til forskel. Mit bud er også at tale med en psykolog. Der er kommet nye regler for at få en henvisning til psykolog af sin praktiserende læge. Man kan nu blive henvist til psykolog hvis man har en depression. Man får da bevilliget 12 sessioner hvor sygesikringen betaler ca. 2/3 af psykologens løn. Du ender ud med at skulle betale ca. 298 kr. pr. session. Hvis du er på kontanthjælp eller lign. kan du søge kommunen om at få dem til at betale egenbetalingen.
Ventetiden hos psykologer er meget forskellig, fra en uge til mange måneder. Det kommer også an på hvor i landet du bor. Du kan søge på psykologer som er medlem af Dansk Psykologforening her: http://www.psykologeridanmark.dk, hvor du også kan afgrænse din søgning til kun at vise psykologer som modtager klienter med henvisning fra lægen/via sygesikringen. Så du må i første omgang en tur til lægen og fortælle om din situation. Måske kender din læge en psykolog med kort ventetid.

/Flaban

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Et sted få finder.
Jeg ved at der findes sådan nogle psyk skadestuer som har døgnåbent i de fleste mellemstore byer og der op efter. Har en svigermor der arbejder sådan et sted og hun har jo så fortalt om det osv, der skulle man altid kunne gå hen hvis lokummet brælnder, det skulle vist være sådan et sted hvor du bare banker på også vuderere de om de kan hjælpe hvilket de vist oftest kan.

En af grundene til at du måske ligger vågen er også at du lige er stoppet med dit hashforbrug, det har samme effekt på mig når jeg holder pauser, så har jeg også oplevet problemer med at sove. Noget andet lidt alternativt du kan gøre er at begynde og gå nogle ture i naturen hvor du går en time eller to og bare nyder naturen hvis du forstår?

Jeg har aldrig selv taget 5-htp, men hvad jeg har læst mig frem til så skulle det vist hjælpe lidt på humøret. Du kan evt også prøve og låne bogen "Rusmidlernes biologi" der står også en del om hjernens kemi og hvordan man kan påvirke de forskellige receptorer i hjernen, en anden god bog hvor du kan finde råd er "urte medicin" mener den hedder det, det er sådan en orden fed mobbedreng som er grøn.. du kan ikke undgå og se den hvis du går på biblioteket og kigger ;)

Min mor blev også ramt af depression da jeg var 12, så ved godt at livet virkelig kan være noget lort nogen gange, noget jeg har benyttet mig af tidligere når flaget har været helt nede er at jeg har skrevet til min afdøde ven om hvordan jeg har det da jeg lider af hjernevridermani, så det er en alternativ måde og komme ud med hvordan man har det.. For kærester kan ikke forstå hvordan det føles, og man kan heller ikke forklare dem det.

Det er godt og høre at du har viljen til og sige at du ikke ville gå samme vej som din mor!
Og go bedring her fra

Mvh. Skou

Medlem
Brugeravatar

Jeg anbefaler på det groveste fiskeolie hvis du aldrig spiser fisk, ellers anbefaler jeg stadig fiskeolie hehe, især nu hvor du er anti SRRI. Uden omegaen er handicap nr1.
Hvad er du skilled til? altså hvad dyrker du uden at du får nok af det? Jeg har company of heroes. Uden det game ville mit liv være INTET :P. Hvordan påvirker dine medmennesker dig dybest set?

Meditation og motion evt?
Jeg er også påvej ud af psykisk lidelse/ubalance. Lyst til at smadre hovedet i vægen nogle gange men det er nu alt sjældnere og sjældnere. Dog ikke tomrummet som du snakker om. Mere irritation, mild rystelse og prikken, ligesom søvn i øjnet du ikke kan fjerne.
Kør den 100% clean eller et par bajsere. Eller modsat bliv nu ikke en der prøver det ene efter det andet. Det wastede jeg hverfald et år på. Vi var jo ikke på psykoaktive stoffer som børn.
Hvad med dine forældre hvordan gik det med dem og stoffer?
Held og lykke mister :|

Edit: jeg frygter bare at mere serotonin vil kunne "skrue ned" for mine receptors følsomhed, og dermed gøre mig mere "nede" hvis jeg ikke tager det, men min viden er begrænset, så det er også noget jeg meget gerne vil have forklaret lidt om, hvis der er nogen der vil/kan?

Jeg er ikke ekspert og dette var også mit første indtryk. Men den rette lykkepille behøver ikke fungere sådan. Du får det normalt hvor de små bivirkninger overhovedet ikke kan sammenlignes med den lidelse du har haft. Du får et nyt adfærdsmønster og kan give slip på alt det nedern shit du nu har lært med din situation. Efter måske 2 år kan du se dig selv som helt normalt fungerende og så burde du trappe meget langsomt ned. Hvis jeg ikke tager fejl så burde dit nye jeg hænge ved. Men tag det op med en erfaren læge og snak med folk på lykkepiller, og dem der har taget lykke piller. Det kan meget vel ske det er et mirakel du virkelig har brug for. Det er mere ansvarligt end morfin imo. Men jeg er også anti SRRI siden jeg har prøvet johannes urt og ikke trappet ud af det. Der findes ikke en mere nedern følelse end at stoppe bravt med lykkepiller. Jeg er heller ikke på sjette år i min lidelse. Men undersøg det og tag et stærkt tiltag uden. Og hvis du stadig er f0kked så undersøg det endnu mere. Det lyder somom du faktisk fortjener dem. hehe

Junior medlem
Brugeravatar

tusind tak for jeres respons, det er jeg virkeligt glad for.
jeg er også helt sikker på at nogle samtaler hos en psykolog vil være mig til stor gavn.
jeg er har søgt kontanthjælp da jeg ikke har haft en reel indtægt i 4 måneder, har ikke kunne overskue at finde et arbejde, og idag har jeg snakket med min sagsbehandler, hun fandt frem til at jeg HAR en læge, som jeg så har fået en aftale hos allerede imorgen, og det er en lettelse at det er gået så hurtigt.

jeg ved at jeg ikke vil magte et arbejde sådan som jeg har det, det forklarede jeg hende, og hun var egentligt meget forstående.

Citat:
En af grundene til at du måske ligger vågen er også at du lige er stoppet med dit hashforbrug, det har samme effekt på mig når jeg holder pauser, så har jeg også oplevet problemer med at sove. Noget andet lidt alternativt du kan gøre er at begynde og gå nogle ture i naturen hvor du går en time eller to og bare nyder naturen hvis du forstår?

jeg føler egentligt at det er ude af mit system, har ihvertfald ingen trang til at ryge, men jeg har så heller ikke oplevet at ha fået mere overskud, men det er nok pga min situation.
jeg vil helt klart prøve at finde de bøger når jeg har lidt mere overskud til at fordybe mig i dem, lige nu venter jeg med håb på mit 5-htp og psyk samtaler.
desværre er det ikke helt årstid endnu til det med naturen, men vil da forsøge når alting springer ud

Citat:
Jeg anbefaler på det groveste fiskeolie hvis du aldrig spiser fisk, ellers anbefaler jeg stadig fiskeolie hehe, især nu hvor du er anti SRRI. Uden omegaen er handicap nr1.
Hvad er du skilled til? altså hvad dyrker du uden at du får nok af det? Jeg har company of heroes. Uden det game ville mit liv være INTET . Hvordan påvirker dine medmennesker dig dybest set?

jeg har faktisk noget fiske olie, men er godt nok dårlig til at huske det.
mine skills? tja, jeg går op i botanik, det dyrker jeg ret meget, især kaktusser, men alle mine sjove vækster står ude hos én og mistrives, men nu hvor jeg har fundet et sted at bo, kan jeg snart få dem igen, det blir skønt..
det med computer spil; har spillet final fantasy en del engang, jeg købte faktisk 12'eren her forleden da jeg fik kontant hjælp, men da jeg så sad hos en kammerat og ville spille det, kunne jeg simpelthen ikke, jeg havde det så skidt at jeg ikke fattede hvad der foregik, så det droppede jeg igen. min koncentration er helt ødelagt, blev ved med at tænke på alt muligt andet. det må vente, men jo, det er godt for mig at lade mine tanker blive optaget af ting og sager..
det med folkene omkring mig, de er gode for mig, de mennesker jeg kender nu, sådan har det ikke altid været, men jeg gider bare ikke selvdestruktive narko typer længere, sådan var min omgangskreds engang.
jeg HAR prøvet det som jeg skal prøve, tør heller ikke eksperimentere mere af frygt for en endnu større nedtur..

Citat:
Jeg er også påvej ud af psykisk lidelse/ubalance. Lyst til at smadre hovedet i vægen nogle gange men det er nu alt sjældnere og sjældnere. Dog ikke tomrummet som du snakker om. Mere irritation, mild rystelse og prikken, ligesom søvn i øjnet du ikke kan fjerne.
Kør den 100% clean eller et par bajsere. Eller modsat bliv nu ikke en der prøver det ene efter det andet. Det wastede jeg hverfald et år på. Vi var jo ikke på psykoaktive stoffer som børn.
Hvad med dine forældre hvordan gik det med dem og stoffer?
Held og lykke mister

tomrummet, det kommer hele tiden, nogle gange glemmer jeg det, hvis fx en samtale optager mig, men mens folk snakker bliver jeg pludseligt ligsom ramt af en bølge af dårlig følelse, og så mister jeg tråden. jeg kan ikke holde ud at sidde alene, så kommer den der nedtrykkende smerte, jeg undrer mig om det kan være en fysisk/kemisk ubalance, eller om det er rent psykisk.?
det gør helt fysisk ondt, og jeg kan bare kun tænke 'nej nej nej' derfor har jeg desperat dopet mig selv.
men jeg er helt clean nu, drikker kun ved anledninger, og jeg forsøger ikke at dope mig selv, det hjælper at ha de der psyk samtaler at se frem til.
mine forældre? min far var psykisk syg, misbruger, han tog sit liv... ved ik om jeg skal skrive så meget om det, det er jo et offentligt forum, men det er godt nok rart bare at skrive det ned, kender alligevel ikke nogen herinde fra. det er bare langt ude at tænke på, han hældte benzin ud over sig selv........
min mor lever, såvidt jeg ved.

igen tusind tak, jeg vil meget gerne høre mere fra jer, og andre, det er virkeligt rart med noget respons.
også især ang hjernens kemi, ideer til at få et godt humør igennem fysisk velvære.
tak

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Godt at høre, at du har viljen til at komme til hægterne igen :D .
Alt i alt har du jo selv en masse gode ideer til hvad du skal gøre, så det er bare om at se fremad, og klap dig selv på skulderen for de ting du gør for dig selv i øjeblikket!

Det du skriver om din fars måde at begå selvmord på... det må godt nok være svært for dig (og din mor) at have været vidne til. Det at du er depremeret idag, behøver slet ikke at være arveligt, det kan sagtens være en psykisk følge af at have oplevet sine forældre så depremeret, som du har. Derfor er det rigtig godt, at du nu vil opsøge en psykolog.

Jeg ønsker dig held og lykke, og skriv endelig herinde af og til, hvis du har brug for at opdaterer os om din tilstand :)

Hilsen Fanny

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: DK
Hvis det bliver for slemt, så vil jeg opfordre dig til at overveje medicinske løsninger (i samråd med læge selvfølgelig). Du er imod ssri, men vil gerne ta et stof (5-htp) der skal øge din produktion af serotonin (ikke logisk for mig). Jeg tager selv ssri mod depression (cipralex) og det virker. For mig føles det også forkert at være afhængig af en medicin for at mit humør kan blive bedre og være mere stabilt, men jeg mener det er bedre (hvis alt andet slår fejl) end at leve med en depression og de menneskelige konsekvenser det kan ha (boligforhold, sociale relationer, misbrug, osv, osv).

Endelig er ssri ikke den eneste løsning. Jeg har selv prøvet en del andre typer psykofarmaka der også kan bruges. Spørg bare, hvis du vil ha forslag du kan bringe videre til din læge eller psykiater (mange af dem er ikke opmærksomme på alle de medicinske muligheder der findes).

Held og lykke fra mig.

Most of the physical world is unseen.

Senest rettet af Agathos D. 16 apr 2009 15:12, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Jeg har ikke læst hele indlægget da jeg ikke har tid. men jeg har fået cipralex 20mg igennem 7 måneder nu og det har virkelig hjulpet mig ud af min depression. i starten følte jeg slet ikke det hjalp men så lige pludstelig kan jeg virkelig se hvor meget det har hjulpet. tag til læge og få en dianogse på hvad der præcis er galt med dig, der kan evt. ligge små ting bag. jeg fandt ud af jeg både havde tourette og adhd.

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Jeg ville sgu ønske at jeg bare kunne skrive at du skal dykke ned i det og udvikle dig ud af problemerne og det håber jeg også du kan. Nogle af os er bare så ramt, at der skal medicin til.

Hvad angår dine receptorernes påvirkning af ssri på længere sigt er der delte meninger. Hvis jeg var dig ville jeg ikke være så nervøs. Viser det sig at ssri giver problemer på længere sigt, så vil det ramme millioner af mennesker og medicinalindustrien vil løbe om kap for at løse problemet.

Du er ikke alene. Prøv at se medicinen som en hjælp og lad være med også at lade dét blive en bekymring mere.

Hilsener herfra.

Medlem

Geografisk sted: hjortshøj
han hældte benzin ud over sig selv........
shit.. min far åd 100 panodiler i 99 fordi han opdagde at min stedmor var utro! kort efter hoppede hun ud fra 3. sal og blev lam så hun skulle sidde i kørestol resten af livet, men hun valgte i 2001 at køre kørestolen ud over havnekanten i kolding...og druknede!
jeg vil bare sige at dødsfald i nærmeste familie ofte udløser skizofreni, det er vigtigt at du fortæller lægen og psykologen om din familiesituation! gør endelig ikke noget dumt! jeg bor 2 km fra hvor tjille (r.i.p.) hoppede ud foran et tog!!! og det tænker jeg meget tit på når folk har problemer og man gerne vil hjælpe, men ikke ved hvordan. meget af det du skriver kan jeg nikke genkendene til, skriv endelig hvordan det går efterhånden, og husk du er IKKE alene, der er altid nogle der vil hjælpe en!

Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

THB skrev:
jeg undrer mig om det kan være en fysisk/kemisk ubalance, eller om det er rent psykisk.?
det gør helt fysisk ondt, og jeg kan bare kun tænke 'nej nej nej' derfor har jeg desperat dopet mig selv.

Psykiske tilstande kan beviseligt påvirke udskillelsen af signalstoffer i hjernen. Meget forenkelt vil det sige, at man både psykisk (eksempelvis gennem gode eller dårlige oplevelser) eller fysisk (medicin, drugs, elektrostimulation, osv.), kan påvirke udskillelsen af signalstoffer. Det er også påvist at depressive kan (med streg under kan) få langvarige påvirkninger af hjernen, selv efter depressionens ophør. Det er derfor ikke muligt, på en enkel måde, at adskille det psykiske og det fysiske.

Håber sgu snart du skriver, jeg er ærlig talt bekymret.

Medlem

står selv i samme problem og har jeg gjort mange gange før.
så kan give dig lidt råd : feks så er daglig motion ikke en dårlig ting, spis sundt og varierret, få dig en hobby og få nogle nye venner undlad dog at fortælle om din situation til at starte med og virk frisk. du skal helt sikkert til en psykolog for at komme af med nogle ting, og hold psykolog besøg rimelig jævnt hvertfald ikke under 2 gange md. og det er altid dumt at tage stoffer under en depression i det hele taget er det dumt at tage stoffer så længe du ikke er i godt humør og høj på livet. så lig det til side til du er ovenpå igen, hvilket du nok skal komme vis du finder de rigtige mennesker til at hjælpe dig. ALTID vælg din omgangskreds med omhu.

Junior medlem
Brugeravatar

hej igen, beklager der er gået lang tid, ville ha skrevet tilbage på den tråd jeg har startet noget før, men der har været en del distrahering

jeg er virkeligt glad for alle jeres svar
jeg kan fortælle at jeg fik noget 5-htp med posten som jeg straks gik igang med, og det gjorde godt nok en stor forskel, lettede virkeligt meget af den 'smerte' jeg har følt, og jeg begyndte at kunne sove bedre om natten, havde det selvfølgeligt stadig af h til, men der var klart en forskel, begyndte at grine med folk omkring mig osv.

nu har jeg så været løbet tør for det i en måneds tid, havde bestilt nyt fra en engelsk side, men det er aldrig kommet:/ nu refunderer de pengende istedet..
mit humør crashede totalt da jeg løb tør, nu føler jeg næsten at jeg er tilbage til start igen.

min læge har været meget forstående syntes jeg, og jeg har pt været til psyk 2 gange, er det hver 14 dag, jeg ved sg ik helt om jeg får noget ud af det, ved ik hvad jeg syntes om min psyk endnu.

jeg røg en aften, det endte med at jeg var skæv i 5 dage, så droppede jeg det igen, har virkeligt lyst til bare at trække dynen over hovedet med mere røg, men jeg gør det ikke...! virker på en måde bare meningsløst at la vær, men det gør bare alting værre og mere uoverskueligt

jeg går tur af og til, og oplever nogle korte humør "peaks" hvor det bare er så ekstatisk at være til, så jeg nærmest ikke kan rumme det, men kun når jeg går i naturen, det er vildt dejligt, så dét får jeg noget ud af.
ellers føler jeg mig bare tom, uden følelser, men det er på sin vis også okay, bare lidt trist, savner glæde, især den sosciale glæde, -når man snakker med folk, den der følelse af at have lyst til at dele sit sind, den er helt væk, har godt nok fået svært ved at forholde mig til folk.

mhs til medicin, så er jeg sikker på at 5-htp er DET som jeg skal bruge, har også bestilt noget nyt fra en svensk side, det glæder jeg mig til at få.

cloud9:
...damn... livet er sku noget rod... du har ihvertfald min sympati :(
jeg læste en del om det med chille dengang, det rørte mig godt nok..
jeg har forklaret min læge og psyk langt de fleste ting omkring mig.
ved sku ik om det har udløst en form for skizofreni? er vel svært selv at se?
men der er 'noget' der er anderledes, følelsesmæssigt, måske som et resultat af stres i den periode jeg har været hjemløs osv, min læge snakkede lidt om chok reaktion, ved det ik. men føler ihvertfald ikke at jeg har styr på noget som helst

jeg lever clean, spiser godt nok ikke sundt, kan sjældent overskue at lave rigtigt mad, men ingen drugs
jeg har nogle spids nøgenhat liggende jeg plukkede i vinters, jeg har tænkt mig at tage dem når jeg engang føler mig ovenpå, svampe, er for mig, altid en hård omgang med konfrontationer, men har det altid godt bagefter, på en sund og ægte måde, men jeg er for dyster til at tage dem nu her. er ca 2 år siden jeg sidst har taget svampe.

tak til jer alle sammen, i gør noget godt med det her forum, også helt generalt
har ikke rigtigt ord for hvor rart det er at møde forståelse, fra min læge, til dels min psyk, men bestemt også fra jer herinde, jeg vil gerne fortsat skrive lidt herinde engang imellem
og hvis jeg må, vil jeg lige dele lidt af mit mere positive tidsfordriv med jer:
http://img13.imageshack.us/img13/1513/illuminated.jpg
http://img530.imageshack.us/img530/8205 ... hicken.jpg
http://img218.imageshack.us/img218/8926/cosmos.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/5089/fiskebong.jpg
http://img188.imageshack.us/img188/7938/legoeye.jpg
http://img192.imageshack.us/img192/7200 ... ietoke.jpg
http://img177.imageshack.us/img177/9333 ... urmind.jpg

-thb

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: .....
Fede tegninger mand! Dem burde du da poste i Art - så er der sikkert flere der får dem, at se=)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Ja ind i art med dem... Især den sidste, "free your mind" er ekstremt flot og gennemtænkt. Jeg elsker symbolikken. Du har talent!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 15 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]