Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 01 jul 2025 23:12

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Misbrug
Junior medlem

Hej er ny på siden så håber i kan lide mit inlæg.

Jeg vil høre om hvornår man kan kalde sig selv for misbruger og hvornår du/i syntes man er det. Jeg er en dreng på 17 år og har i lang tid røget hash og med lang tid mener jeg i over 2 år nu. i starten var det self ikke så meget men her det sidste år har det stort set været hver dag, self er der pauser men kun hvis jeg er til familie fest eller på ferie og sådan nogn ting. jeg er tit i andre byer hvor jeg også kender folk der selv syntes de ryger meget. men de ryger måske et par joints eller hovder om aften eller kun i weekenderne. men i min vennekreds der består af ca. 7 drenge laver vi ikke andet end og ryge vi har regnet ud at i hverdagene hvis vi har penge bruger vi ca 400kr på alm ryger eller remelig god skunk. og vi køber 3 grams klumper for 100kr. og ca. 2,5g skunk for 100kr. så det bliver aligevel til meget på en hverdag hvis du køber for 400kr. og der er sådanset aldrig til en joint næste dag. vi holder også nogen gange rygerweekender hvor vi fx tager i sommerhus og ryger. rekorden er for 2000kr. ice og 1500kr. hash på en wekkend hvilket jeg syntes er rigtig rigtig meget/ alt for meget. og vi har altid hash med i byen så vi kan gå ud og lave en joint i ny og næ. jeg syntes selv jeg har et misbrug. glæder mig til og høre jeres komentare og om hvordan i ryger i jeres vennekreds så jeg kan se om det er meget normalt eller helt galt:D på forhånd tak.

Titel: Re: Misbrug
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: NørrebronX
Der er en tråd i gang om netop det her emne, men synes personligt at grænsen til misbrug er svær at definere. Tråden hedder vidst nok: skillevæggen mellem brug og misbrug.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Tommerup, Fyn
Det er egentlig ganske simpelt, hvis du, som jeg altid kan finde en undskyldning for at ryge, har du et misbrug!
Så er spørgsmålet bare, om man vil erkende det eller ej?!

Junior medlem

Tak for jeres svar indtil videre:D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Hej heavy smoker

Jeg synes du ramme plet med dit valg af navn - det er i den grad et hæftigt forbrug du har gang i.

Jeg har oplevet en hel masse posititve ting ved at skære ned på røgen:
Jeg bli'r mere udadvendt. Dels kan jeg ha' rigtig svært ved at finde motivationen til at ta' kontakt til folk jeg ikke kender, eller ikke kender så godt, når jeg er skæv (jeg gider simpelthen ikke gøre forsøget), og dels kan røgen pvirke min selvtillid negativt, så jeg simpelthen ikke "tør". Begge dele er selvfølgelig mest udtalte når jeg er skæv, men jeg synes også jeg ka' mærke det når jeg ikke er, i perioder hvor jeg ryger meget.
Alle de penge jeg sparer! Når man ryger hver dag, så bli'r det hurtigt virkelig dyrt (synes jeg i hvert fald), og der er i forvejen så mange ting jeg gerne vil bruge mine penge på.
Jeg blir mere "skarp og fresh": Jeg har ikke behov for at sove nær så meget, jeg har meget lettere ved at komme op, mentalt føler jeg mig mere veloplagt, og jeg føler jeg bli'r sværere at "løbe om hjørner med" :D
Man risikerer også let, når alle ens kammerater ryger, og når dét bli'r den centrale del i samværet (hvilket det lyder til det er for jer), at det bli'r rigtig svært at stoppe, når man engang vil det (for den tid kommer). Det er ikke fedt at alle ens kammerater sidder og ryger fede, når man ikke selv gider.
Desuden er der al den tid man "spilder" med at være skæv. Hvis man bruger de sidste to timer af dagen på at sidde og stene foran TVet, ja så smider man i mine øjne sgu et par timer væk, hvor man med lethed kunne ha' lavet noget andet og langt mere givende. Du ku' ha dyrket sport, fundet dig en kæreste, været sammen med din syge moster eller whatever :)

Men ... det er sgu umuligt for mig, at afgøre om du ryger for meget. Det er noget du selv må beslutte. Måske kan du kende nogle af de ting jeg har skrevet ovenover, måske ikke.
Men som tommelfinger regel ka' man måske sige, at når du nu er nået dertil, hvor du begynder at sætte spørgsmåltegn ved dit forbrug, så skulle du måske overveje at ændre det. Endten holde en pause, så du kan mærke hvad det vil sige ikke konstant at være bagskæv, aldrig at ha' nogen penge og generelt bare være ugidelig og sløv (jeg smører måske lidt for tykt på her ;) ), eller måske bare skære ned til weekenden kun.
Du ku' jo prøve at slynge idéen ud i din vennekreds. Når i er så mange, så er du da næsten helt sikkert ikke den eneste, der har haft nogle tanker om det. Og desuden er et stop også altid sjovere når man ikke er alene ;)

Junior medlem

Goodag :)

Min defination på et misbrug: når en person ikke længere selv er herre over hvornår man vil indtage substansen man er afhængig af, være det mad der smager godt, sex, fantasy-bøger eller stoffer.

Mit svar: Kan du ikke bare tage en pause, på min 14 dage? :) Hvis du ikke kan klare det, er det et misbrug du har gang i.
At spørge her kan jeg ikke se skulle hjælpe dig, med mindre du skriver noget om, at du ikke kan lade være med at ryge selvom du gerne vil, eller lignende :)

Grunden til at jeg skriver min defination er, at det for mig lyder som om at du måler om man er misbruger eller ej på hvor meget man indtager.

Håber ikke du har et misbrug og hav det godt :)

Junior medlem

Jeg har set flere gode kammerater gå ned med depression/psykoser efter få års misbrug af hash på daglig basis - Meget lig den mængde du indtager: Lidt hver dag, og masser i weekenden.
Din alder taget i betragtning oven i, vil jeg klart anbefale dig at tage dit forbrug op til grundig overvejelse, og f.eks. sætte nogle grænser for dig selv - F.eks at du ikke vil ryge før efter solnedgang, eller at du kun vil ryge i weekenden... Eller hvad du nu finder på virker for dig.

Men den måde du kører dit liv på nu, er ikke noget du vil blive glad for at se tilbage på om 10 år. Det vil blot stå som en stor tåge af surrealistiske og halve oplevelser. Tro mig!

Jeg vil ikke male fanden på væggen, men jeg vil bare understrege at selvom hash er blevet utrolig anerkendt som et sikkert rusmiddel, så er det bestemt ikke uden risici at ryge dagligt :) Pas på dig selv!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: ved havnen
jeg røg også gram efter gram i starten da jeg begyndte at ryger hver dag, ganske´simpelt fordi jeg røg joints, da jeg gik over til bongen blev de mange gram der til cirka et gram okay godt røg om dagen. men ja jeg vil mene at du er i et misbrug hvis du har svært ved at lade være, har du problemer når du nogle gange holder dine pauser? altså når du er på ferie og sådan som du selv skriver. er de´t så et problem for dig, foreksempel og sove og sådan ? for så har du e´t misbrug.

Dedikeret medlem

Misbrug er ifølge ICD-10 (det diagnosesystem vi oftest anvender i Danmark) defineret som et skadeligt brug og har udelukkende fokus på det individuelle:

"Et brugsmønster af et psykoaktivt stof, som medfører, at helbredet skades. Skaden kan være fysisk (som ved hepatitis efter injektionsmisbrug) eller psykisk (f.eks. episoder med depression efter svært drikkeri):

- Fysisk og psykisk skade (herunder skadet dømmekraft og adfærd).
- Skaden klart påviselig.
- Varighed mindst 1 måned eller gentagne gange inden for et år.
- Afhængighedssyndrom udelukkes, og det udelukkes ligeledes, at der er tale om psykisk eller adfærdsmæssig lidelse eller forstyrrelse, uspecificeret fremkaldt af alkohol eller andre rusmidler"

(Pedersen, M.U. 2005)

Der findes hvert fald yderligere to opfattelser af misbrug:

1) Den kontrolpolitiske forståelse
som har fokus på det moralske: I en international kontrolpolitisk sammenhæng forstås misbrug som indtagelse af et hvilket som helst psykoaktivt stof, som er under international kontrol, hvor formålet med indtagelsen ikke er medicinsk eller videnskabeligt, herunder indtagelse der ikke er ordineret, i større doser end angivet eller over en længere periode end angivet (Ibid.).

2) DSM-IV R (Amerikansk diagnosesystem) medtager også den sociale dimension:

DSM-IV kriterierne for misbrug:

”Et dårligt tilpasset brugsmønster af et eller flere rusmidler, som fører til en klinisk signifikant funktionsnedsættelse, manifesterende sig ved én (eller flere) af følgende kendetegn indenfor en 12 måneders periode.
(1) Tilbagevendende brug af et eller flere rusmidler medfølgende manglende evne til at indfri betydelige forpligtigelser på arbejdet, i skolen, eller i hjemmet (f.eks. gentaget fravær eller ringe arbejdspræstation relateret til indtagelse af rusmidlet(erne); rusmiddel-relateret fravær, suspendering, eller bortvisning fra skole; forsømmelse af børn og familie/husstand).
(2) Tilbagevendende brug af en eller flere rusmidler) i situationer hvor det er fysisk farlig (f.eks. at køre bil eller betjene en maskine mens man er hæmmet af rusmidlet(erne).
(3) Tilbagevendende rusmiddel-relaterede juridiske problemer (f.eks. arrestation for rusmiddel-relateret forstyrrelser af offentlig ro og orden).
(4) Fortsat indtagelse af et eller flere rusmidler på trods af varige eller tilbagevendende sociale eller interpersonelle problem forårsaget af dette/disse rusmidler (f.eks. konflikter med ægtefælle om konsekvenser af beruselse, fysiske slagsmål)
B) Symptomerne har aldrig opfyldt kriterierne for rusmiddel-afhængighed

Medlem

Geografisk sted: Bornholm
Der er nok ikke dens tore tvivl om at det er et småheftigt misbrug i har kørende der. Jeg synes selv jeg ryger rigtig meget, men det er altså nærmere for 400 kr. om ugen. Det holder til mig og mine venner i weekenden, plus en lille joint til migselv på de fleste hverdagsaftener. I ryger krafthelvede bare igennem mand, jeg er selv imponeret. Jeg selv har også stort set kun venner der ryger som jeg selv, men deres økonomi holder forbruget på et nogenlunde fornuftigt plan synes jeg selv. Jeg selv føler næsten ingen bivirkninger af hashen, udover at man kan være lidt bagskæv efter en fredagsryger. Jeg er skarp, rimelig punktligt og god i skolen. Jeg har et godt forhold til min familie, mine lærere og bekendte. Jeg har en dejlig kæreste og en velfungerende hverdag. Jeg kan forestille mig at det kniber med pligter og skole osv. med det forbrug/misbrug du har. Du skal sgu til at overveje hvor du er om et par år, hvis du fortsætter din livsstil. Jeg anbefaler dig at trappe dit forbrug ned, til du tilsidst kun ryger i weekenderne. det er sgu sundest for dig og din fremtid.

Held og lykke bro :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]