Hej heavy smoker
Jeg synes du ramme plet med dit valg af navn - det er i den grad et hæftigt forbrug du har gang i.
Jeg har oplevet en hel masse posititve ting ved at skære ned på røgen:
Jeg bli'r mere udadvendt. Dels kan jeg ha' rigtig svært ved at finde motivationen til at ta' kontakt til folk jeg ikke kender, eller ikke kender så godt, når jeg er skæv (jeg gider simpelthen ikke gøre forsøget), og dels kan røgen pvirke min selvtillid negativt, så jeg simpelthen ikke "tør". Begge dele er selvfølgelig mest udtalte når jeg er skæv, men jeg synes også jeg ka' mærke det når jeg ikke er, i perioder hvor jeg ryger meget.
Alle de penge jeg sparer! Når man ryger hver dag, så bli'r det hurtigt virkelig dyrt (synes jeg i hvert fald), og der er i forvejen så mange ting jeg gerne vil bruge mine penge på.
Jeg blir mere "skarp og fresh": Jeg har ikke behov for at sove nær så meget, jeg har
meget lettere ved at komme op, mentalt føler jeg mig mere veloplagt, og jeg føler jeg bli'r sværere at "løbe om hjørner med"
Man risikerer også let, når alle ens kammerater ryger, og når dét bli'r den centrale del i samværet (hvilket det lyder til det er for jer), at det bli'r rigtig svært at stoppe, når man engang vil det (for den tid kommer). Det er ikke fedt at alle ens kammerater sidder og ryger fede, når man ikke selv gider.
Desuden er der al den tid man "spilder" med at være skæv. Hvis man bruger de sidste to timer af dagen på at sidde og stene foran TVet, ja så smider man i mine øjne sgu et par timer væk, hvor man med lethed kunne ha' lavet noget andet og langt mere givende. Du ku' ha dyrket sport, fundet dig en kæreste, været sammen med din syge moster eller whatever
Men ... det er sgu umuligt for
mig, at afgøre om
du ryger for meget. Det er noget du selv må beslutte. Måske kan du kende nogle af de ting jeg har skrevet ovenover, måske ikke.
Men som tommelfinger regel ka' man måske sige, at når du nu er nået dertil, hvor du begynder at sætte spørgsmåltegn ved dit forbrug, så skulle du måske overveje at ændre det. Endten holde en pause, så du kan mærke hvad det vil sige ikke konstant at være bagskæv, aldrig at ha' nogen penge og generelt bare være ugidelig og sløv (jeg smører måske lidt for tykt på her

), eller måske bare skære ned til weekenden kun.
Du ku' jo prøve at slynge idéen ud i din vennekreds. Når i er så mange, så er du da næsten helt sikkert ikke den eneste, der har haft nogle tanker om det. Og desuden er et stop også altid sjovere når man ikke er alene