Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 jul 2025 03:44

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2
Forfatter besked
Junior medlem

Og som test til din psyke:

Når du drømmer og har haft et mareridt, lad os sige at et familiemedlem som ikke er til stede når du vågner (irl) dør i en drøm, hvordan reagerer du så, efter du er vågnet?
Hvis du ligefrem frygter, at drømmen vil gå i opfyldese, og bruger din dag på at tænke over dette, er der et klart problem.
Hvis du derimod, efter du lige har sundet dig, kan tænke "Det var bare en drøm" og derefter have en god dag, skulle der ikke være noget problem.
Du kan selvfølgelig også opleve drømmen som en øjenåbner, hvorefter det går op for dig at muligheden for at du kan miste en af dine kære, på et hvilket som helts tidspunkt foreligger, hvorefter du måske er lidt trist over det resten af dagen, dette er jo også godt nok, på den måde bliver du klogere, men hvis du oplever for meget af dette kan det selvfølgelig blive overvældende, dette skulle dog ikke være et problem hvis du generelt er reflekterende og ikke har for mange ting liggende 'som du slet ikke havde tænkt over'.

Til sidst så er der også den mulighed at du, mens du stadig drømmer, indser at dette bare er en drøm, og måske endda ændrer din drøm til noget positivt (lucid dreaming). I dette tilfælde skulle du være rimeligt godt rustet, da psychedeliske oplevelser (på stoffer, drømme er jo også psychedeliske = psyken der manifisterer sig i form af sanseoplevlser) for det meste er mindre virkelighedstro end drømme, du har generelt nemmere ved at indse at du tripper, og især på mindre dosis (alt under +++ på shulgin-skalaen, hvilket du ikke kommer til at overskride)

Jeg ved ikke hvor god en test dette er, har selv fundet på den :) Andre der har tænkt i disse baner?

Test vel! :P

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret. Jeg har ikke problemer med at adskille drømme fra virkelighed hvis det er det du lidt peger hen mod. Sjovt du skulle nævne lucid dreaming, har netop læst lidt om det her forleden. Virker som et spændende område. Jeg er ret sikker på det er svampe jeg skal prøve, både fordi det er det vi kan skaffe, og så fordi jeg har det bedre med at bruge noget naturligt. (Ja, det er måske at være ignorant, men sådan har jeg det).

Problemet er jo også at det er svært at ruste sig på et bad trip når man ingen anelse har om hvad det er man skal ruste sig imod, hvis du forstår. Nogle gange har jeg læst om folk der indså et eller andet om universet og derefter fik et bad trip. Jeg kan slet ikke forestille mig hvad jeg skulle opdage om universet der skulle gøre mig så deprimeret.

Junior medlem

Jeg tror måske at jeg lidt har misforstået dig. Hvad er det præcist du er bange for, ved et badtrip?
Den test jeg havde lavet var mere henad din tilstand efter trippet, da det er det jeg kunne forestille mig man kunne være bange for, at man får en længerevarende uønsket virkning af at have trippet. Er du også bange for 'bare' det at opleve midlertidig frygt/ubehag? Hvis du er dette vil jeg måske sige det var noget du skulle arbejde lidt med, at indse at det kun er en midlertidig tilstand. Du kan jo ikke undgå disse sider af livet, medmindre du er oplyst (buddhisme/yoga) eller lignende, i dit liv, så du kan ligesågodt vænne dig til det.

Medlem
Brugeravatar

SDBC skrev:
Jeg tror måske at jeg lidt har misforstået dig. Hvad er det præcist du er bange for, ved et badtrip?
Den test jeg havde lavet var mere henad din tilstand efter trippet, da det er det jeg kunne forestille mig man kunne være bange for, at man får en længerevarende uønsket virkning af at have trippet. Er du også bange for 'bare' det at opleve midlertidig frygt/ubehag? Hvis du er dette vil jeg måske sige det var noget du skulle arbejde lidt med, at indse at det kun er en midlertidig tilstand. Du kan jo ikke undgå disse sider af livet, medmindre du er oplyst (buddhisme/yoga) eller lignende, i dit liv, så du kan ligesågodt vænne dig til det.

Nej, du forstod det helt rigtigt... Forklarede det måske lidt dårligt. Altså, ja det er længerevarende negative virkninger jeg er bange for. Det jeg mente er at jeg synes det er svært at ruste sig til en oplevelse man ikke kan forstå hvad indebærer uden personligt at opleve det, forstår du? Og så at vide om man kan holde til det.

Før forstod jeg egentlig ikke helt hvad du mente din test var for, men efter denne post synes jeg egentlig den er meget god... Synes tankegangen passer osv., men jeg ved bare ikke helt om man kan sige det så bare er det. Altså jeg tror det stikker dybere og er en del mere komplekst end som så. Jeg så på et tidspunkt en dokumentar om hash hvor de benyttede en eller anden test der testede for psykotisk tankegang. Tror den kunne være meget sjov at finde, og se hvor meget man selv scorer. Tror muligvis den kan være en nogenlunde målestok, men igen... sindet er sgu så komplekst. Der er jo ikke kun et facit.

Junior medlem

fancysmoker skrev:
Nej, du forstod det helt rigtigt... Forklarede det måske lidt dårligt. Altså, ja det er længerevarende negative virkninger jeg er bange for. Det jeg mente er at jeg synes det er svært at ruste sig til en oplevelse man ikke kan forstå hvad indebærer uden personligt at opleve det, forstår du? Og så at vide om man kan holde til det.

Forstår. Altså man kan selvfølgelig aldrig vide det 100%, men man kan have sine anelser. Og jeg tror generelt det er sådan at hvis man tror man kan klare det (og selvfølgelig har undersøgt det teoretisk, inden man begynder at tro noget som helst), så kan man det også.

fancysmoker skrev:
Før forstod jeg egentlig ikke helt hvad du mente din test var for, men efter denne post synes jeg egentlig den er meget god... Synes tankegangen passer osv., men jeg ved bare ikke helt om man kan sige det så bare er det. Altså jeg tror det stikker dybere og er en del mere komplekst end som så. Jeg så på et tidspunkt en dokumentar om hash hvor de benyttede en eller anden test der testede for psykotisk tankegang. Tror den kunne være meget sjov at finde, og se hvor meget man selv scorer. Tror muligvis den kan være en nogenlunde målestok, men igen... sindet er sgu så komplekst. Der er jo ikke kun et facit.

Selvfølgelig er der ikke et facit, og min test giver da heller ikke mere end en idé om det, og sådan tror jeg sådan set det vil være med alle tests, men nogle vil selfølgelig være bedre end andre.

Kom i tanke om at jeg måske kunne høre mine forældre, de arbejder begge inde for psykiatrien, min mor med meget erfaring, og min far er uddannet psykolog, det kunne være de kender til nogle tests? Jeg vil høre dem ad :)

Junior medlem

De havde ikke kendskab til nogle tests, i den forstand du snakker om, kun den liste af symptomer der skal til før man bliver diagnosticeret psykotisk. Den fungerer sådan at man skal have mindst to af symptomerne fra én kategori, mindst én fra en anden osv. osv.
Denne kunne måske godt bruges på den måde du snakker om, dunno.

Interesseret? Kan godt prøve at se om jeg kan skaffe den.

Medlem

Jeg tror ikke du kan finde en sikkerhed for at det ikke vil gå galt. Lige som mange andre ting er der en rissiko for at det løber af sporet.
Hvis du er så nervøs for det som jeg læser mig til, har jeg to foreslag.

1. Det kan hjælpe at have et fokuspunkt i trippet, et eller andet ved dig selv du gerne vil zoome ind på. Det kunne fx være frygten for fremmede elementer i din verden(som langt de fleste mennesker har). Når/hvis der så opstår forvirring har du noget at vende tilbage til.

2. Overvej hvis du ikke har taget "stoffer" før om psychedeliske stoffer er det første der skal prøves. Det er tit en ekstrem oplevelse både fysisk og psykisk og jeg var glad for at have prøvet en ekstreme fysiske oplevelse igennem mdma før jeg hoppede ud i syre.

Mvh.
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

SDBC skrev:
De havde ikke kendskab til nogle tests, i den forstand du snakker om, kun den liste af symptomer der skal til før man bliver diagnosticeret psykotisk. Den fungerer sådan at man skal have mindst to af symptomerne fra én kategori, mindst én fra en anden osv. osv.
Denne kunne måske godt bruges på den måde du snakker om, dunno.

Interesseret? Kan godt prøve at se om jeg kan skaffe den.

Kunne være fedt, om ikke andet så for min nysgerrigheds skyld!

Anarkrig skrev:
Jeg tror ikke du kan finde en sikkerhed for at det ikke vil gå galt. Lige som mange andre ting er der en rissiko for at det løber af sporet.
Hvis du er så nervøs for det som jeg læser mig til, har jeg to foreslag.

1. Det kan hjælpe at have et fokuspunkt i trippet, et eller andet ved dig selv du gerne vil zoome ind på. Det kunne fx være frygten for fremmede elementer i din verden(som langt de fleste mennesker har). Når/hvis der så opstår forvirring har du noget at vende tilbage til.

2. Overvej hvis du ikke har taget "stoffer" før om psychedeliske stoffer er det første der skal prøves. Det er tit en ekstrem oplevelse både fysisk og psykisk og jeg var glad for at have prøvet en ekstreme fysiske oplevelse igennem mdma før jeg hoppede ud i syre.

Mvh.
Anarkrig

1. Tak for forslaget, det vil jeg huske lidt på.

2. Hvordan fysisk oplevelse mener du? Det er bl.a. derfor jeg har tænkt mig at starte småt. Jeg vil dog ikke overveje stoffer som mdma osv. Det kan måske lyde lidt ignorant-agtigt, men det eneste jeg skal have er alkohol, hash og psykedeliske stoffer. Kan godt være MDMA er fedt osv., men personligt bliver jeg nødt til at have min grænse for hvad det er i orden for mig at tage.

Medlem

Jeg kan rigtig godt forstå ideen med at have en personlig grænse for hvad man vil prøve. Det kan være en måde at holde fast i et forsvarligt forbrug. Jeg foreslår det som sagt fordi at alle psychedeliske stoffer jeg har prøvet, samtigdig med at vise mig min verden fra en anden vinkel også har været en fysisk rutsjetur.

Ved fx svampe som du er overvejer er der en bedøvende, forgiftet og kriplende kropfornemmelse der giver forskellige ret bemærkelsesværdige fysiske udslag. De gange jeg har introduceret folk for psychedeliske stoffer har MDMA altid været det første, hvis de ikke har erfaringer med stoffer. Det giver nemlig en rar intro til det jeg her vil kalde at være omfangsrigt påvirket. Alkohol er imo en rigtig dårlig intro fordi det fungere som nervemedicin og den måde man oplever sin egen tankevirksomhed kan derfor ikke samlignes.

Mvh
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

Anarkrig skrev:
Jeg kan rigtig godt forstå ideen med at have en personlig grænse for hvad man vil prøve. Det kan være en måde at holde fast i et forsvarligt forbrug. Jeg foreslår det som sagt fordi at alle psychedeliske stoffer jeg har prøvet, samtigdig med at vise mig min verden fra en anden vinkel også har været en fysisk rutsjetur.

Ved fx svampe som du er overvejer er der en bedøvende, forgiftet og kriplende kropfornemmelse der giver forskellige ret bemærkelsesværdige fysiske udslag. De gange jeg har introduceret folk for psychedeliske stoffer har MDMA altid været det første, hvis de ikke har erfaringer med stoffer. Det giver nemlig en rar intro til det jeg her vil kalde at være omfangsrigt påvirket. Alkohol er imo en rigtig dårlig intro fordi det fungere som nervemedicin og den måde man oplever sin egen tankevirksomhed kan derfor ikke samlignes.

Mvh
Anarkrig

Kan du evt. prøve at beskrive disse kropsfornemmelser lidt i dybden?

Medlem

Ikke at jeg vil påråbe mig at have leveret objektiv viden før, men prøvede ikke at komme for meget ind i detaljer fordi det er meget subjektivt.

Men jeg oplever som regel at få en forgiftet følelse i maven som går over og bliver en halv opiat agtigt bedøvelse. Det sumper min krop en i den svampede fornemmelse, hvor alting også mig selv har en tyktflydende kosistens.

Efter ca. en halv times effekt speeder mine tanker op i tempo og fornemmelsen kan samlignes meget med at have feber. De næste 1½-2 timer går det meget stærkt i mit hoved og jeg springer fra tanke til tanke. Kroppen er stadig bedøvet, men det går engang i mellem over og bliver mere som en maveforgiftning end en bedøvelse. Når febertågen så har lagt sig sidder jeg tilbage med det hyggeligste følelse. Rammer ofte en vinter aften foran pejsen følelsen. Tankerne køre enormt godt og jeg sidder konstant og har små åbenbaringer.
Det hele er meget interessant, men synes ikke jeg vil kalde den første del behagelig. Er sikker på at mange oplever det på andre måder, men sådan her oplever jeg svampe.

Mvh.
Anarkrig

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: Electric Ladyland
For at understrege subjektiviteten i Anarkrigs udemærkede indlæg kan jeg fortælle, at jeg ikke har det således. Personligt oplever jeg - ved at tygge svampene - en let stener der dog kun varer 5minutters tid, hvorefter jeg kan begynde at mærke det. Derefter et kvarter med latter og så kommer det ellers med visuals og et lækkert feel-good.

Men det varierer, som Anarkrig også er inde på, fra person til person, men også fra trip til trip

Medlem
Brugeravatar

And skrev:
For at understrege subjektiviteten i Anarkrigs udemærkede indlæg kan jeg fortælle, at jeg ikke har det således. Personligt oplever jeg - ved at tygge svampene - en let stener der dog kun varer 5minutters tid, hvorefter jeg kan begynde at mærke det. Derefter et kvarter med latter og så kommer det ellers med visuals og et lækkert feel-good.

Men det varierer, som Anarkrig også er inde på, fra person til person, men også fra trip til trip

Bliver sgu interessant at prøve... Bliver nok engang i næste måned... Dropper lige en trip rapport når den tid kommer :P

Læste noget fra erowid på det have været, med psychedeliske kriser, og læste at der var nogle piller man kunne tage der lige kan tage spidsen af hvis det bliver for meget. Det var forskellige slags - jeg går ikke ud fra nogle af dem er receptfri, men hvis de er, hvad vil i så anbefale? Evt. andre midler der kan dulme lidt?

Tak for hjælpen.

Junior medlem

fancysmoker skrev:
Læste noget fra erowid på det have været, med psychedeliske kriser, og læste at der var nogle piller man kunne tage der lige kan tage spidsen af hvis det bliver for meget. Det var forskellige slags - jeg går ikke ud fra nogle af dem er receptfri, men hvis de er, hvad vil i så anbefale? Evt. andre midler der kan dulme lidt?

Kan ikke anbefale nogle af dem (har ingen erfaring), men ved at de kun bruges ved ekstreme tilfælde (typisk tilfælde med rigtig dårlig HR), og tør næsten garentere dig at du ikke vil få brug for dem :) Skrug lidt ned for bekymringen, du skal nok klare den :D

Medlem

Kan ikke forestille mig at nervemedicin, som jeg går ud fra du hentyder til, er noget for dig sådan som du forholder dig til stoffer og hvad du vil prøve:
http://www.erowid.org/pharms/benzodiaze ... pine.shtml
Vent til du har haft en rigtig god uge/par dage hvor du virkelig har overskud før du hopper ud i det. Det er det sikreste råd du kan følge ud over self at lade være. Og vær åben over for det du oplever og se det som et eventyr.

Mvh.
Anarkrig

Medlem
Brugeravatar

Hvad betyder HR?

Problemet er bare at vi ikke rigtig selv kan vælge tidspunktet. Hvis vi skal have en god set/setting skal vi vente til vi kan få et hus for os selv i en weekend eller noget. Men jeg er sgu glad for det meste anyway, og altid når jeg er sammen med mine venner.

Hvordan er risikoen for at få nogle ikke-psychedeliske, giftige svampe i stedet? Og er der nogle man kan blive alvorligt syg af ved den lille dosis 1-1,5 gram?

Jeg vil ikke have en decideret benzo rus, men hvis de kan tage spidsen af ved en medicinsk dosis ville jeg ikke have noget problem med at have dem som backup. Men jeg gider ikke at skulle ud og skaffe dem eller noget hvis det ikke er receptfrit - og det kan jeg forestille mig det ikke er.

Junior medlem

HR = Harm Reduction. Psychedelia.dk Erowid.com etc. er alle sammen harm reduction sider, med reele fakta i stedet for skræmmekampagner, sådan at når folk, selvom de bliver rådet på det kraftigste af samfund etc. til ikke at tage stoffer, ikke dør/skader dem selv pga. misinformation, når de alligevel springer ud i det.

God weekend!

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 37 indlæg ]  Gå til side Foregående  1, 2

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]