En del af IDM 10-definitionen på afhængighed lyder jo sådan:
Citat:
Vedblivende brug trods erkendte skadevirkninger.
Hvis du mener at hashen er skyld i dine problemer, så er der jo kun en klar løsning: at skære ned på, eller eliminere, forbruget.
Personligt har jeg ikke oplevet problemet med at være indelukket eller have ubehag ved større forsamlinger i min dagligdag, men jeg kender godt følelsen af at være en smule mindre social
under cannabisrusen. Det har jeg selv løst ved at følge disse regler:
1. Jeg ryger kun i situationer, hvor folk kan tolerere min anderledes, THC-påvirkede adfærd.
2. Jeg ryger (næsten) kun i situationer, hvor jeg også indtager alkohol (forklaring nedenfor)
3. Jeg ryger kun hvis jeg i forvejen er i godt humør.
Regel nr. 1. følger jeg, fordi det tillader mig at være social, uden at folk vil se skævt på (no pun intended) at jeg f.eks får grineflip eller tåger en del

.
Regel nr. 2. skyldes alkohol for mit vedkommende fjerner THC'ens "indelukkende" virkning, og gør mig mere social. Denne regel er selvfølgelig kun brugbar, så længe den ikke accelererer dit alkoholforbrug. For mit vedkommende har det faktisk nedsat både mit hash- og alkoholforbrug, da synergieffekten mellem de to stoffer gør at jeg kan klare mig med mindre mængder af hvert stof (det glæder man sig en hel del over når man vågner op uden tømmermænd dagen efter).
Dét sagt, så synes jeg at den "indelukkende" virkning ved THC'en delvist er hvad man gør den til - hvis man tillader sig selv at couch-locke totalt, ja, så bliver man ret indelukket, men hvis man vil det kan man jo også være overordentligt social med cannabis

.