Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 08 jul 2025 20:59

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Har de sidste 5 år røget hash i relativ små mængder minimum en dag hver weekend, ofte to dage. Har haft svært ved at holde en pause, men rusen kræver stadig større mængder og giver i det hele taget ikke den intense rus som den gjorde engang. Til nytår besluttede jeg at nu skal det være. Jeg lovede mig selv en pause på min en måned for at blive clean, skåne mine lunger og måske få den intense rus igen.

Nu har jeg holdt 17 dage, har fået meget mere energi og initiativ end jeg tidligere har haft, så det er fedt nok, men jeg savner stadig at ryge mig en ordentlig koger på, dog ikke på den lidt paniske måde jeg gjorde tidligere.
For at have noget at se frem til og motiverer mig, lovede jeg mig selv at der skulle gå en måned inden jeg igen røg.
Er en måned nok til at blive clean og få intensiteten igen, og er det samtidig nok til at jeg ikke så let falder i igen og begynder at ryge hver weekend. Jeg ved godt det er et subjektivt spørgsmål men kom alligevel med et bud på hvad I tror.

Freud

Titel:
Junior medlem

Hey.

Det er jo meget forskelligt, og det kommer an på mange ting. Som du selv er inde på har du ved at ryge uden større mellemrum i en årrække opbygget en tolerance overfor hash. Derfor synes jeg det er en god ide, at holde den pause på en måned som du allerede er i gang med. Stod det til mig ville jeg dog nok foretrække endnu længere. Gevinsten ved dette er både at du kan genskabe din "gamle" koger, og det at være skæv vil være lige så sjovt som det var i starten. Desuden vil du måske endda føle dig mere frisk og oplagt end du har været vandt til.

God vind, og held og lykke med din rygepause :)

Wiki Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Vest for Roskilde
Freud skrev:
Er en måned nok til at blive clean og få intensiteten igen, og er det samtidig nok til at jeg ikke så let falder i igen og begynder at ryge hver weekend.

Efter en måned får du i hvert fald en del mere ud af din røg - men jo længere tid jo bedre. Det med at falde ind i vanen igen kan ske lynhurtigt, især at dømme efter hvor meget viljestyrke det var nødvendigt for dig at mønstre for at starte den nuværende pause. Også selv om der er gået en måned eller to - så vær forsigtig.

Medlem

Er stadig røgfri, trangen er stort set væk, men lyst er der stadig tilbage. Har de sidste 3 - 4 år følt mig små drprimeret, udmattet og lidt initiativløs, men nu er det ligesom jeg har fået det meget bedre, meget mere energi, initiativet er ved at komme tilbage og jeg er ved at genfinde lidt af mit gamle liv, interesser osv. it humør er også meget bedre. Jeg troede kun rygningen gik ud over initiativet, er det også jeres erfaring? eller påvirker rygningen også energien og humøret?

Freud

Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Freud skrev:
Jeg troede kun rygningen gik ud over initiativet, er det også jeres erfaring? eller påvirker rygningen også energien og humøret?

Freud

Initiativ og energi/humør hænger vel lidt sammen. Hvis man ikke har energi har man heller ikke initiativ og humør.. Men godt at høre at du har haft så meget selvdiciplin at du nu har rundet en måned.
Håber at du i fremtiden kan holde dig til kun at ryge lidt.

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
jeg har det bare sådan . vis der er noget man ønsker og gøre ved sit liv.. hvorfor så udskyde det til nytår ?? hvorfor ikke bare gøre det med det sammen.. det er bare og tage en beslutning og stå ved den.. handling skaber forvandling... :)

men det er nu os kun de sidste år jeg har fået det syn på det..

Titel: Måske ret
Medlem

Det kan du på sin vis have ret i, problemet er at det også bare er fedt at ryge sig skæv. Vil gerne holde en pause for at komme lidt i form, skåne mine lunger, få bedre virkning og se om jeg kan genkende mig selv uden rus.......så langt så godt, men lysten er der stadig, for det er jo også fedt, når så man når til weekenden er det let at bilde sig selv ind at en enkelt smøg jo heller ikke betyder så meget.

På fredag er det en mdr. siden jeg sidst røg (målet jeg havde sat mig) et eller andet sted har jeg egentlig lyst til at fortsætte pausen når jeg nu er nået så langt, men vil frygtelig også gerne opleve rusen igen og føler også der skal være en eller anden form for belønning ellers er motivationen for pauserne svære at finde, selv om jeg på mange måder har det meget bedre.

Vil gerne ryge noget mindre men ved endnu ikke om det skal være 1 gang mdr eller hver 14 dag som er en god balance?

Freud

Titel:
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Freud skrev:
Vil gerne ryge noget mindre men ved endnu ikke om det skal være 1 gang mdr eller hver 14 dag som er en god balance?
Freud

1: Ryger 2-3 gange om året
2: Ryger 1 gang om måneden
3: Ryger 4-5 gange om måneden
4: Ryger 2-3 gange om ugen
5: Ryger 1 gang hver dag
6: Ryger 2-3 gange eller mere hver dag.
7: Ryger næsten konstant
Alt efter niveauet vil der typisk være meget forskellige skadevirkninger og oplevelser i forbindelse med rygestop. Dette er ikke skarpt adskilte kategorier. Nogle generelle betragtninger:

1-2: Helt uproblematisk niveau af forbrug, der ikke rummer nogen nævneværdige farer eller ulemper. Kun farligt for psykisk ustabile mennesker eller hvis det er muggen pot, der ryges. Absolut ingen mentale eller sociale problemer.

3: Generelt ingen skadevirkninger hverken fysisk eller socialt. Burde ikke give de fleste økonomiske problemer trods forbudets kunstige høje priser. Ingen nævneværdig påvirkning af hukommelse eller mentale forhold uden for selve beruselsen. Kun svag eller ingen opbygning af tolerans overfor THC'en.

4: Er omtrent skillelinie fra brug af hash som et nydelsesmiddel til festlige lejligheder, og der hvor det begynder at blive en daglig vane eller decideret selvmedicinering. Overgang fra festryger til regelmæssig bruger. Det vil være meget individuelt her, om et forbrug indenfor dette spænd er godt eller skidt for den enkelte. De fleste vil sandsynligvis fungere uproblematisk, enkelte vil pga. deres specielle omstændigheder være mærkbart påvirket. Det kan måske være en svag påvirkning af lunger og luftveje. Økonomisk kan der være være problemer pga. de kunstigt høje priser på cannabis. Der udvikles en vis tolerans overfor THC.

5: Kan give abstinenssymptomer med brat rygestop (ofte en kombination af nikotin og THC afhængighed). Søvnproblemer, angst, depression, svedeture, øget aggression/irritabilitet kan optræde ved rygestop, men styrken af disse vil variere meget fra person til person. Milde eller ingen abstinenser ved nedtrapning. Der udvikles mærkbar tolerans overfor THC'en. Mulig virkning på lungerne. Mange vil opleve negative sociale og mentale virkninger fra den daglige beruselse. Enkelte får brug for at holde regnskab med de ting, de skal huske, f.eks. ved at notere alt ned i notesbøger. Andre vil uden problemer kunne passe deres hverdag. Økonomisk er forbruget måske belastende grundet de kunstige høje priser.

6: Der er et niveau af selvmedicinering over brugsmønsteret. Enkelte vil fint kunne bære daglig rygning. Alle vil udvikle høj tolerans og behøve større doser for at mærke virkningen, og ofte vil rusen ændre sig kvalitativt og til tider ikke give samme eufori som i begyndelsen. Rygningen er daglig vane og der er et klart element af afhængighed til stede, og der ryges ikke så meget for at få de store åndelige oplevelser som blot for at klare dagen og vejen. Brat rygestop vil næsten med garanti give mærkbare abstinenser (uro i kroppen, søvnbesvær, irritabilitet). Flertallet vil have mærkbart forringet funktionsdygtighed på de fleste kendte områder: nedsat hukommelse, sociale problemer, store økonomiske udgifter. Mange oplever ved dette niveau følelsesmæssig afstumpethed og ligegyldighed, som om der er en barriere mellem følelserne og oplevelsen af dem. Ting kan virke uvirkeligt dagen igennem.

7: På dette niveau er afhængigheden hinsides enhver tvivl, og næsten alle kendte symptomer vil optræde i varierende styrke. Den konstante rygning vil ofte udgøre personens midtpunkt i hverdagen, og den sociale kreds udgøres af andre der deltager i stof-fælleskabet.

Citat fra Malkavians "Cannabis myter"
http://malkavian.topskud.dk/cannabismyter/

6990 ulfborg
Ullsgade 4a

Titel:
Medlem

Geografisk sted: hasselager
en gang om månede så når din organisme og rense ud :)

Titel:
Psychedelia Sponsor
Brugeravatar

Geografisk sted: up yours
Jeg synes du skulle fortsætte pausen, når nu du føler at det gavner dig. Som daglig bruger i 5 år, siger det altså en del om, at du har en tendens til at misbruge. Jeg frygter også at når du endelig beslutter dig for at ryge igen, vil blive blæst bagover, men få dårlig samvittighed bagefter. Det højner IMØ chancen for at falde tilbage.

held og lykke...

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: København
Halugenlampe skrev:
Som daglig bruger i 5 år, siger det altså en del om, at du har en tendens til at misbruge.

Han skriver da i indlægget at det er 1-2 gange om ugen? :wink:

Titel: 1 måned
Medlem

så var der gået 1 måned siden jeg røg sidst, det var fedt nok at ryge igen men jeg havde slet ikke den øgede følsomhed over for hashen som jeg havde forventet, de første par år røg jeg måske hvad som svarede til et tændstik hoved hash og jeg var kanon skæv på den fede måde (sativa?) i lang tid, rolig og behageligt afslappet med øgede sanse indtryk.
Nu selv efter 1 måneds pause bliver jeg kun moderat skæv med en lidt stenet rus som hurtigt topper og igen klinger af (indica?) og som slet ikke giver mig samme ro og behagelige afslappethed som jeg tidligere fik , dette på trods af at jeg nu ryger, hvad som svarer til to hele tændstikker hash i en joint, som jeg så ryger en 3 - 5 af på en weekend. (jeg ved godt det ikke er meget men det har til nu været udviklingen i mængde, som stadig gav mig en god rus)

Er det overhovedet muligt at nå tilbage til stadiet som da man begyndte at ryge hash og igen få de store tanker og oplevelser jeg fik i starten, hvad er jeres erfaring Har jeg bare fået noget indica hvor jeg tidligere måske havde sativa ??

freud

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]