Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 20:14

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: øl
Junior medlem

Geografisk sted: hjemme
skål

Senest rettet af odyssey 17 sep 2007 00:14, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Site Admin
Brugeravatar

Geografisk sted: Nord for københavn
Hej Odyssey og velkommen til!
Det er godt at du er opmærksom på dit problem! Det virker som om du er et udpræget vanemenneske, og det at være påvirket når man kommer hjem "og sidde foran computeren" er en vane som er meget indgroet i dig. Jeg tænker lidt, at det måske kunne hjælpe at bryde vanen endnu mere hvis du også dropper computeren lidt. F.eks. kunne du begynde at dyrke noget sport eller meditation efter arbejde et par gange om ugen, skifte øllet ud med the og i det hele taget bryde dine gamle mønstre. Det at du begynder at styrke din krop kan også vække en avasion mod konstant påvirkning og lede dig i en mere sund retning.

Jeg ønsker dig held og lykke med projektet! Og du skal vide, at hvor der er vilje er der vej!

Hilsen Fanny

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: P-p-på t-t-toppen af ddd-d-den store s-s-s-sssnotklat..
Har det på præcis samme måde! I 2 år drak jeg mig stiv hver dag, alene eller ej, og jeg havde selvfølgelig de elendigste tømmermænd hver dag, så da jeg fandt hashen, blev hverdagens alkohol skiftet ud med joints..

Jeg kan sagtens rende rundt og være upåvirket om dagen.. Men om aftenen er det som om, jeg "mangler noget" hvis jeg ikke bliver påvirket.. Så føler jeg, "jeg har spildt en aften hvor jeg kunne være blevet fucked"..

Har tænkt meget lang tid over dette, og er kommet frem til, at hvis hjernen bliver påvirket af et rusmiddel hver aften i lang tid, som den i dit og mit tilfælde gør og er blevet, "vænner" den sig til det og den "ved" at den skal belønnes snart, når den kan mærke det er ved at blive aften (alkohol/hash udløser dopamin) og så bliver man lidt trist til mode, rastløs og frustreret når man sidder der og er ædru på alle måder..

Det har, som Fanny nævnte, helt sikkert også noget med vaner at gøre..

Du ved godt i din underbevidsthed, at hvis du ikke køber de bajere kommer du til at sidde og ha' nedtur på senere..

Det eneste der er lykkedes for mig er, at sige til mig selv fra morgenstunden af, at jeg ikke skal påvirkes af noget i dag..

Held og lykke herfra!

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Sønderjylland 6000
hvis jeg skulle komme med min mening og råd, så ser jeg det som om at du er rus-afhængig, dit "belønnings system" skal ha noget, så du er afhængig!!! jeg ville forhører mig om der ikke er noget kommunal hjælp at hente, i kolding kommune, kan man komme i grupper, og få hjælp til at stoppe afhængigheden, man kan sågar få akupunktur;) som hjælper mod afhængig heden + du kan også bare prøve at ringe, og få en anonym snak med dem, de har styr på sagerne, og kender meget til problemerne!!! og de kan så gi nogle råd, eller komme med nogle alternative forslag..

men, håber det går godt!!!

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Håber du får styr på det.
Dog synes jeg det er skræmmende at psykiateren, siger det er OK at du drikker 6-8 øl om dagen så længe du ikke ryger. Eller er det bare mig ?.

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: hvor der er ild
Kender alt for godt det der med at man føler man har spildt dagen hvis man ikke har oplevet noget. I manges tilfælde er en af de største oplevelser ruspåvirkelsen, prøv at spring i faldskærm, tag i biografen, lav noget vildt, spil musik, spil fodbold med gutterne, se spændene dokumentar, find noget at fordyb dig i - du siger du stener meget computer, prøv at sæt dig ind i photoshop! dengang jeg startede på det sad jeg 10 timer om dagen og læste tutorials konstant, blev fuldstændig grevet af det - 1 time føltes som 10 minutter.

Man kan blive ved med at lede efter årsagen, men tror personligt sjældent folk finder en specifik årsag, tit overanalyserer folk og tænker tilbage til da de lå i vuggen og fik kogende kaffe ud over sig... tit er det meget mindre kompliceret, som i også er inde på - belønningssystemet.
Siger ikke at det altid er så simpelt, bl.a. tror jeg at en usikker barndom eller en barndom med lavt selvværd let kan føre til en form for utryghed, hvilket gør man meget nemt kommer til at søge det trygge, og de faste rammer.

Når man grænsker sit sind efter en årsag, er det vigtigt at stoppe op engang imellem og tænke "kan jeg bruge dette til noget? Hvis ikke, så lad vær - evt. arbejd med at tilgive visse folk. Men man skal kun tilgive hvis man selv er parat til det. Dette kan måske tolkes som om jeg foreslår man skal fortrænge ting, det er slet ikke det jeg mener. Jeg mener at ofte når folk de tænker tilbage på barndommen osv for at finde svar, er det nemt at blive bitter over meget lort der er sket en. Personligt er jeg kommet meget længere da det gik op for mig, at minimum 99% af alle dem jeg har kendt, har gjort deres handlinger i fuld overbevisning om at det var det bedste for mig(her tænker jeg primært forældre, familie osv.)

Hvis jeg var dig, ville jeg ringe til TORM asap og sige jeg gerne vil med ud på en boreplatform. Så er der lige 1-3 måneder hvor du ikke har mulighed for at lamme dig. Tror ikke engang det vil være særlig ubehageligt at vende sig til, fordi hele ens hverdag og ens rutiner er blevet skiftet ud. Det meste af afhængigheden sidder i vanerne!

Held og lykke og PLUR fra Peter!

Titel:
Junior medlem

kan helt sikkert godt følge det der med beløningen man vil gi sig selv.
havde gået hele dagen, efter at ha læst fannys svar, og tænkt at jeg skulle hygge mig med te og noget andet end computeren.
har det med at rode en hel del i min lejlighed, så jeg brugte tiden på at rydde op samt lave noget lækker mad.

men så skulle jeg åbenbart liiige "belønne" mig selv med en flaske rødvin, jeg havde stående, til maden.

det ku være akupunktur ville være en go ide.
det er især irreterende hvis man seriøst har sat sig op til at iaften skal være anderledes og den så ikke blir det.
jeg kunne ikke tænke mig at skifte alkoholen ud med joints, for så ved jeg at jeg hurtigt begynder at ryge de 4-15 joints om dagen. nu er det i det mindste kun om aftenen jeg er påvirket.
det er bare ekstra nedern da alkohol helt klart er et af de stoffer jeg i teorien ikke bryder mig om. (for jeg ved det påvirker mig i negativ retning i forhold til mine omgivelser)

men alligevel drikker jeg iaften. og sikkert osse imorgen hvis jeg ikke får tømt flasken iaften :?

tak for svarene! og skål

Titel:
Junior medlem

hva

Senest rettet af odyssey 17 sep 2007 00:15, rettet i alt 1 gang.

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: On top of myself i hope
Hey oddysey jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan det går nu ??

Titel: e
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: der hvor det sker...?
heY... nu er jo nu godt nok ikke så gammel som dig osv... men jeg havde et massivt misbrug af hash i ca. et år.. altså bong fra morgen til aften og hvis jeg var i skole så kørte den self osse i frkvarterende... jeg søgte godt nok hjælp med mit problem til sidst..

mine råd.. skriv nogle noter ned om hva du kan gøre hvis trængen kommer... det gjorde jeg.. ps 2 smøger osv.. små ting hjælper...

så istedet for at f.eks. belønne dig selv med spiritus, hash osv. så køb noget slik eller hva du nu godt kan li og belønne dig med det..eller måske en ny trøje ..hvem ved...

og hold dig beskæftiget med så meget som muligt.. men sørg for ikke at blive stresset det første stykke tid.. det er vigtigt da trangen hurtigt kommer så...

lav evt. en kalender hvor du sætter kryds for hver eneste dag hvor du har opnået dit mål så du kan selv kan se at der sker noget..

skriv nogle mål ned... små og store

og skriv nogle sprøgsmål ned om hvorfor du gør det og hvordan du kan forbedre det..

selvom det måske lyder åndssvagt så virker det sku... jeg er i hvert fald meget taknemmelig for de her råd jeg engang fik...

held og lykke fremover... pas på dig selv mester

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Jeg tror du skal prøve at finde dig en hobby, noget du kan gå op i. Så du ikke har tid til at drikke og ryge. Du kunne også tag over til nogle venner istedet for at sidde hjemme

Titel:
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: KBH
Som mange af de andre siger, så er ølene en belønning du giver dig selv hver aften, og du føler at du har spildt aftenen uden (kender følelsen).
Du sagde at du havde fundet dig en ny kæreste? Hende kunne du vel bruge en masse tid på?
Hvis ikke så find dig noget konstruktivt at lave såsom at motionere. Det belønner også din hjerne, så på den måde kunne du langsomt bytte det ud med ølene.

Ønsker dig al held og lykke

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]