Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 21 jul 2025 00:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Junior medlem

Geografisk sted: København
gode råd til dyrkning af skunk? hvilket lys er bedst osv?

Titel:
Dedikeret medlem

Udstyr

Men, den lidt halvpro/amatør metode, er at anskaffe dig en 400watts HPS lampe, lave dig et growrum/skab på 1.5X1.5 M (hvis større, anskaf en 600watt, eller 2* 400watt)

Først og fremmest skal du se om dine frø er potente.. dette gøres ved at ligge dem i et glas vand, mørkt i et døgns tid.. og når de så er sunket til bunden deri, er det fordi de har suget noget vand!.. Derefter læg dem på noget fugtig WC papir imellem 2 tallerkener mørkt!

Så ellers check til dem 2 gange i døgnet, og se hvornår de sætter deres første kim rod (lille hvid rod der kommer ud af skallen)..

Efter dette naturvidunder er sket, plant dem så forsigtigt over en en ny potte (1L) i en blanding af lega, muldjord (1/1 eller 25% lega kun) De skal puttes ned i et 1-2 cm dybt hul (stadig forsigtigt så du ikke brækker kim roden!)

Derefter er det så bare at vente til de gror op, og de første kimblade er fremme.. så vent til planten er en 10-15 cm høj (sæt din 400watts hps lampe 2cm pr watt væk.. altså 80 cm væk, så du ikke dehydrere planten, da den er lidt småsart!) men ellers går lystofrør/sparepære også an de første par ugers tid (og de kan godt stå tættere på.. men mærk med håndoverfladen hvor tæt på lampen de kan stå uden det bliver varmt!)

Veggative face!
De skal vandes ca 1 gang i dgønet, da det er små potter, og varmen fra lampen hurtigt kan tørre jorden ud! (ikke så kriminelt med lystofrør, men hold øje alligevel!) Og de skal belyses i 18/6 (18 timers lys, og 6 timers mørke) nogen vælger dog at bruge 24/0 (24 timers belysing).. men har ikke erfaringer inden for det, vil dog tro du bare stresser din plante, og ricikere at enten lave mange hermier (en han/hun plante i en) eller de simpelthen går hen og dør..
PAS PÅ OVERVANDING!!!

se din plante gro, og gødning er ikke nødvendig at tænke på i første omgang (første 2 uger, da jorden har lidt i sig endnu)

efter din plante så er blevet 10-15 cm høj, og har dannet 2-4 sæt blade, så er det på tide at blande om.. dengang vil jeg foreslå du anskaffer dig et par 10L potter, og laver en blanding som består af 65%muld, 25%lega og 10 % kompost!..

pas igen på ikke at beskadige rødderne for meget når du omplanter!..

Efter den er omplanten kan dine blade meget muligt blive lidt gule og hænge lidt (har jeg oplevet et par tilfælde af ihvertfald), hvilket skyldes du har beskadiget rødderne.. men bare rolig, de fleste hamp planter er ikke så sarte, så de kommer sig igen.. bare sørg for de ikke tørre ud når de står der (vand dagligt, med en ½ L vand) efter en uge når de har stået i den nye potte, vil jeg skaffe lidt hønse NPK gødning.. 3-3-6 og noget engelsk salt samt fosfat (magnesium, samt fosfat tilskud.. kan fås i matas!)

Så er det ellers bare at se sin plante(r) gro.. sørg for at justere din HPS lampe dagligt, så den er 1cm pr watt væk fra planten så den ikke bliver brændt!..

Og går ud fra det er dit første grow, så beskæring samt trim, vil jeg ikke råde dig til :?

Se forskel på han/hun

Hun planterne har for det mest karakteristiske hvide arme hvor der er skud ud fra plantens stamme
et par eksempler fra mine planter jeg har stående nu:

hun plante karakteristika!
Billede
som set fra dette billed, er der nogen vide arme ud fra planten (mit er fra et skunkfrø.. ukendt sort - desvære :()
Billede
og lige endnu et billed fra en anden af skunkene..

Hannerne
Hannerne besider en pollen sæk samme sted som hunnerne får deres hvide pollenfangere.. men panik ikke, pollensækkene åbner sig ikke før de bliver sat i blomst, så vent til du er 100% sikker på det virkelig er en han, inden du afliver den så hunnerne får mere plads i dit growrum!

Billede
Trods det lidt slørrede billed jeg fik taget, er det muligt at se den grønne pre-flower (pollensæk) der er i toppen af billedet..(stammer fra en dansk hamp plante som jeg vil klone med!)

Billede
Her er der så en han skunk, hvor det er lidt tydligere at se blomsterne på..

Men alt afhængig af om du vil have flere frø, eller bare noget pot ud af det.. så afliv (smid dine hanner ud) hannerne, så hunnerne har mere plads til at gro på.. da hunnerne vil miste noget af deres potens (THC indhold) hvis de bliver befrugtet og skal lave frø!

Blomstring!

Efter to måned hvor du vander 1-3 gange om ugen (sæt en finger et par cm ned i jorden og mærk om den er fugtig, ellers vand!) og gøder 1-2 gange om ugen.. er det på tide at sætte din hamp i blomst.. men sorter hunnerne fra med mindre du vil have frø som overnævnt..

Mørkelæg dine planter helt i 24 timer, hvorefter du så sætter dem under en 12/12 belysning (12 timers lys, 12 timers TOTAL MØRKE!), sådan skal de så stå en 2 mdrs tid.. gå over til en 5-20-5 NPK gødning (eller supler op på dit fosfat brug under bladningen) men igen pas på overgødning og overvanding.. du kan ricikere at ødelægge plantens rødder + smag..

Men efter en mdrs tid henne i blomstringen vil der for alvor være topskud at se, disse vil danne THC som alt efter din smag, skal høstes..

(poster billeder når min face er noget til det styk..)
Først vil thc'en være rimelig gennemsigtig i overfladen, Senere gå over og blive hvid og være mest potente (hvor du bliver mest skæv af det uden at stene for meget).. og senere gå hen og blive rød/brun (meget stener periode) Men du kan høste alt efter din smag og behag.. men stop med din gødning 1-2 ugers tid før du vil høste, og prøv at præcisere din vanding så planten ligepræcis skal høstes, når den ellers skulle være vandet igen..

Høst

Står lidt om høsten ovenfor, mne har ladet mig høre at planten er mest potent om natten, og derfor vil give bedst resultat hvis den bliver høstet der (i dens mørkeperiode).. dette kan du så klare ved blot at mørkelække planten i 24 timer, og derefter høste den..

Høst og tørringen af bladende foregår ved du kan vælge at klippe hele stænglen af ved jorden (og topskudet for sig) også hænge det til tørre.. tager bare længere tid om at tørre på den måde..

Den hurtigere måde opnår du ved at klippe hvert blad/sidegren af for sig, også hænge dem til tørring..

Det skal hænge MØRKT og tørt.. sollys og andet vil ødelægge THC indholdet i planten..

Hashfremstilling

Hvis det er skunk du laver, er det sjældent nødvendig at lave hash ud af din pot du får tilbage.. Men du kan selvfølgelig stadig vælge at gøre det...
Den måde jeg prøvede sidst virkede temmelig godt.. jeg tog et syltetøjsglas, lagde lidt blade deri (topskudende er spild af bruge til det.. ryg dem for sig!).. derefter et par timer i fryseren så harepiksen på den fryser.. (THC fryser ved 4 grader vistnok-) også ellers op på køkkenbrodet med syltetøjsglasset..
Så få fat i en meget finmasket stykke stof.. fx en nyolon strømpe (dem damer har på :roll: ) også sæt den hen over toppen på syltetøjsglasset og giv dig til at ryste ! så vil der falde noget "støv" ud på bordet, du senere vil kan skrabe sammen og presse til plader/klumper whatever du ønsker med dit hash..
Det kan presset i klumpet vha. vitavap (plastik indpaknings noget), hvorefter det så skal presset sammen i en skruetvinger eller mellem en masser bøger i et par timer.. også har du dig en klump hash

Nol

Det er også muligt at lave NOL ud af dine planterester.. har dog bare aldrig prøvet, så kan kun sige ud fra hvad jeg har hørt..

Dette kan fx foregå ved du putter dine stilke og blade ned i en gryde, overholder dem med æter i 10-20 sek. Hvorefter du så har en brun væske tilbage i bunden af din skål.. dette er så nol. Det kan du blande op med din tobak, og det virker skam.. tro mig

Men held og lykke med dit grow og noget, hvis der er nogen spørgsmål, skal jeg gøre mit bedste for at udybe og forklare så godt jeg nu magter

Senest rettet af sorn 13 nov 2003 20:19, rettet i alt 2 gange.

Titel:
mann

til en ande gang er det hampe dyrke forum den hører hjemme i :) men elles velkomme til håbe du får glæde af alt det info der legge på siden og vi medlemmer har......

sorn
dig topic er måske lidt for langt .folk mister tit tolmodighed når de skal læse så langt et topic.men elles udmarke post der :)

jeg flytte det lige
mvh trold

ps lol der min fede finger kom til og trykke på svampe forum i steden for.men det blive flytte omlidt igen :D

Titel:
Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Århus
Det er sgu da et supersvar, sorn! Sådan skal det være....

Titel:
Dedikeret medlem

check også florestans udmærkede guide:
http://www.cfmg.frac.dk/

Titel:
Dedikeret medlem

eb: ja også den side jeg gik ud fra, da jeg selv satte mine første frø.. prøvede bare at forkorte mine egne erfaringer lidt ned, i forhold til den side - Men kan kun rose den.. der står stort set alt hvad man lige har brug for at vide inde..

Titel:
Dedikeret medlem

du kunne også smide en tråd her:
http://www.mushroom.dk/svampe/index.php ... wforum&f=8

Titel:
Dedikeret medlem

hvidste heller ikke lige hvad der var blevet af dcf

Titel:
Junior medlem
Brugeravatar

Man kan også bruge andre slags lamper, jeg har prøvet med plante pærer på 60 Watt. Dem kan man købe i et fx Føtex osv. De koster vist 27,50,- pr. pærer…
Det virker fint ind til vider…
Jeg vil råde folk til at købe 4 stk. :D

Titel:
Dedikeret medlem

har du billeder mambuta?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
jeg holdt en G13 stikling i vegetativ vækst hele sidste vinter under sådan en 60w fætter, og ja den er udemmærket til at holde planten i live, men så heller ikke mere, planterne bliver extremt ranglede og bladende fik kun 3 fingre istedet for fem (efter 14 dage - 1 måned efter at den kom under hps var der 5 fingre igen), så det kan godt være at planten lige og lige kan vokse under en 60w pære men det er spild af tid at prøve at blomstre under den, så køb hellere sådan en her den bruger kun 70w http://www.DinMor.dk

Titel:
Medlem

Geografisk sted: DK
Sir Haze: Du snakkede om noget microrganisk goedning paa et tidspunkt, der kunne koebes paa en tysk side, men har glemt adressen!
Kan du hjaelpe mig?

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Skandinavien
Cornholio, prøv http://www.Joza.nl jeg bruger deres plagron gødning i øjeblikket, men over vejer at skifte til rent Guano.

men jeg tror det jeg snakkede om dengang var det her http://www.cellmax.nl/en/bio.htm , men det endte med at jeg valgte plagron det virkede ikke så "fancy".

Titel:
@Mambuta jeg er ikke 100% sikker på Sir Haze, måske har han fået interesse for at samle på billeder af pikke. ELLER så vil han evt. gerne se den plante du har kørene under dine 60 W'ere.

Men fair nok post du bare et billede af din pik også!

MVH
Piercer :twisted:

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Jubiiiiii!!!! Nu er der endelig langt om længe en 600 w hps-lampe på hjem til mig fra tyskland af, uha uha hvor jeg glæder mig til at komme igang med det hersens projekt, glæder mig dog mest til om en 4 måneders tid når den første høst er klar.
Jeg tror faktisk at jeg vil prøve at holde helt op med at ryge hash indtil jeg kan høste, har aligevel ikke råd til mit eget kolonorme hashforbrug og slet ikke da jeg lige har bestilt den lampe der. Men går udfra at den kan spare mig masser af penge i det lange løb.

Jeg har aldrig prøvet at dyrke hamp før men har læst den udemærket guide igennem som i har postet link til. Der er dog en ting jeg ikke kan finde noget om i den guide. Det har været oppe nogle gange her på boardet at man kan fremskynde fotosyntesen ved at sørge for at der er ekstremt meget co2 omkring planten, og derved opnå yderst anstændige resultater. Der er så nogle der vælger at have vand gær og sukker stående til at gære i nærheden af planten hvorved der produceres alkohol og co2 som affaldsstof. Jeg havde nu mere tænkt mig noget i stil med at købe en stor co2 beholder, men jeg ved ikke helt hvordan jeg skal få det her til at virke. Jeg bygger mig et groskab og heri skal der vel være et udluftningshul oppe i toppen af skabet da o2 vel er lettere end co2, på denne måde vil man vel opnå et lavt iltniveau og et højt co2 niveau, ikke???
Hvordan kan jeg føre co2'en fra gasbeholderen og ind i groskabet???
Hvad råder folk med erfaring på området, mig til at gøre hvis jeg absolut vil benytte mig af metoden med meget co2 omkring planterne.

Titel:
Dedikeret medlem

som dit første grow vil jeg nok bare foreslå du prøver at holde liv i planterne groft sagt.. Altså laver nogen forskellige potter med samme sort du kunne tænke dig at gro fremover, så ellers så godt som muligt prøve at gøde/vande rigtigt.. Så skal du nok opnå et værdigt resultat.. Bare sørg for et ordentlig grow rum til blomstringsperioden af platnerne :D hf og ser frem til lit billeder af dine planter engang du begynder

Titel:
Medlem

Geografisk sted: Månen
Hvorfor er mit indlæg blevet slettet??? Nå, men det må være en eller anden fejl...

Skrev sidst i dette topic at jeg lige har bestilt en hps som jeg går og venter på og jeg skal nu for første gang til at prøve kræfter med at dyrke hamp. Jeg har læst en masse om hampdyrkning rundt omkring på nettet bl.a det med at man kan speede fotosynteseprocessen op ved at sørge for at der er en meget høj koncentration af co2 i luften omkring planten. Hvordan kan jeg bedst muligt sørge for dette???
Har hørt at man bl.a kan sætte vand gær og sukker til at producere ethanol hvorved der produceres co2 som affaldsstof, men havde dog mere tænkt mig at prøve noget med en co2-beholder....

Nogen af jer som har erfaring med dette, som kan fortælle mig hvad jeg skal gøre og hvordan????????

Skal selvfølgelig osse til at bygge et groskab nu. Da CO2 er et tungere molekyle end O2 bør der så ikke være udluftningshuller i toppen af groskabet så O2'en kommer ud der??? Jeg mener planten indånder CO2 og udånder O2 og denne ilt som den udånder vil da vel stige op da det er et lettere molekyle end CO2, ikke????

Titel:
Dedikeret medlem

da der skal være konstant ventilation på dine blomster for du simpelthen ikke brænder toppen helt af, og får det for varmt i dit skab, vil CO2'en blive flyttet ligeså hurtigt ud af dit skab, som du egentlig kan få luft derind.. Hørt at man skal have en flow på over 30-40 m3 i min, hvilket simpelthen vil gøre at du skulle bruge abnorme mængder CO2 for at få en egentlig effekt ud af det..

Og som jeg skrev lige ovenfor til dit spørgsmål, vil jeg gerne sige det igen.. prøv at holde dine planter i live og se hvordan de reagere på forskellig gødning osv.. Husk det er dit første grow! forvent ikke at vær pro allerede nu :)

Og du kan sagtens dyrke udmærket god ryger uden hjælp af CO2 tilførsel :)

Junior medlem

nice tråd :D

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror der er almindelig konsensus blandt growers der har prøvet lidt af hvert,at de nye kompakte T5(ikke normale T5,selvom de er også ok)),er perfekte til veggetativ vækst.Rørene er også billige at anskaffe.
De kan fås i 55 watt pr dobbelt rør,og 85 watt tror jeg det er.De giver heller ikke ret meget varme fra sig.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 24 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]