Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 21:55


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 26 jul 2020 13:31 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 jul 2020 13:28
Indlæg: 4
Hej

Overvejer at lave et lille gro rum på mit loft i huset.

Tænker at bygge et firkantet rum, på 1x1 meter og 2 meter i højden, ud af nogle spånplader - og male det hvidt indvendigt.

Har CFL pærer og lampeskærm til brug deri - og så måske med en blæser af en slags til noget ventalitation.

Hvad er jeres umiddelbare tanker omkring dette? Specielt til brugen af spånplader til et sådan projekt? Nogle erfaringer i vel dele?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2020 13:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Jeg har selv grow rum på loftet. Der er ofte en masse udfordringer med grow på loft, da der ofte er dårligt isoleret. Så afhængigt af hvordan dit loft ser ud, vil jeg have det med i betragtningerne.

Nogen særlig årsag til at du vil bruge spånplader? Du kan bare bygge et skelet af træ og klipse sort/hvid-plast på - så slipper du også for at male, tætne osv.
Ellers, hvis dit loft er dårligt isoleret, så kan du bygge dit tætlukkede 1x1x2m rum på loftet og bare isolere selve rummet i stedet for hele loftet

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2020 14:11 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 jul 2020 13:28
Indlæg: 4
Grunden til spånpladerne var det billigste jeg kunne finde hos jemogfix til at lave sådan et rum med;)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2020 14:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
I see. Mit forslag var ment som en måde at gøre det billigere og nemmere ;) I Jorge Cervantes' grow guide (https://www.youtube.com/watch?v=zDHEQ_I2f9Y) viser han hvordan man bygger det, samt en masse anden brugbar indoor info

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2020 15:35 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Og nå ja, ud over blæser til ventilation skal du også have ind- og udluftning (aktiv udsugning i toppen, passiv indsug i bunden), også selvom du ikke kører HPS-lampe. Så der ville skulle saves en del huller til ventilation og ledninger i de der spånplader. Der ville det gå 1000 gange hurtigere med sort/hvid plast som væg materiale. Men spånplader er selvfølgelig mere holdbare overfor slid. I sidste ende kommer det an på hvor mange ressourcer og tid du vil lægge i det. Du skal nok også overveje kulfilter på udsugningen, medmindre du bor meget isoleret og aldrig får gæster.

Hvis du gerne vil lægge meget tid og ressourcer i det, undrer jeg mig over at du nøjes med CFL-pærer. Hvorfor ikke køre med noget kraftigere, der kan give masse yield? Du kan have en 250W HPS på de 1x1x2m, hvis du laver rummet 1,5x,1.5m kan du have en 400W HPS. CFL alene giver ikke særlig stort udbytte, da de egner sig ringe til blomstringsfasen

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 26 jul 2020 17:12 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 jul 2020 13:28
Indlæg: 4
Jeg takker for jeres input - og kan allerede se og mærke på mig selv, at jeg nok skal investere lidt mere. Mine CFL pærer er nogle gamle nogle jeg havde liggende fra et gammelt hobby grow for mange år siden, lyder til de også skal have en opgradering:)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 10 jan 2021 15:10 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 26 jul 2020 13:28
Indlæg: 4
Har nu haft gang i et lille hygge gro på loftet sidste år - dog blev det meget varmt deroppe i sommers plus 40 grader så vidt jeg husker - og noget nær 2-4 grader når det var koldest her i november/december. Havde blot et skelet af træ, med noget hvidt plast halløj på - det gav noget okay røg, men tænker måske afkastet kunne have været større.

I år overvejer jeg at opgradere - hvad kan jeg gøre? Isolere hele træ skelet med rockwool, i alle siderne og toppen? Er det vejen frem?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 11 jan 2021 01:53 
Offline
Dedikeret medlem

Tilmeldt: 14 apr 2011 00:03
Indlæg: 1360
Kører du lyset om natten, er der både koldere om dagen og varmere om natten. Men bliver det rigtig vinter, slipper du nok ikke udenom at skulle tilføre noget varme. Selvom du isolerer, har du brug for at trække noget luft igennem rummet, så kold luft bliver jo aktivt suget ind.

At isolere rummet, vil naturligvis også hjælpe på at reducere temperatur udsving, og specielt om sommeren vil det nok være rigtig godt til at holde det varme tag på afstand.

For at få varme om vinteren, kan du gøre alt fra at bruge en el-radiator til at lave et rum mere og køre det modsat 12/12. Så kunne man cykle varmen mellem rummene så pæren kan agere varmekilde for 2 rum. Hvis du vil holde på varmen, ved at trække mindre luft ind. Så kan du sænke hastigheden på din blæser med en frekvensomformer, men pas på ikke at sænke luftgennemstrømningen i rummet så meget, at der kommer fugt og svamp.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 12 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team