Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 13:38


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 13 okt 2018 02:58 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Hey gro folk :)

Jeg har lavet 2 stk LED lamper i størrelsen 35x50cm, med 15 RGB bånd på hver plade, som sidder på den lange led, hvilket giver mig en total forbrugt effekt på 40W på hvert panel, og et okay skarpt lys.
Jeg har valgt at fordele farverne således, at der er 8 bånd der lyser blå, 3 bånd som lyser grønt, og 4 bånd som lyser rødt, hvilket giver et koldt blå/lilla lys, men er dette brugbart til og vegge planter under rent effekt mæssigt, eller er de for svage?

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2018 12:26 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Tror ikke RGB bånd er så velegnede, ikke så meget fordi LED bånd er ubruglige, men fordi der er sket ret meget innovation på området, og de Samsung bånd de bruger i f.eks. i HLG's Quantum Boards er lysår forud. Der er faktisk ikke så mange der går efter Blurple LED-lys længere. Tror ikke RGB er mere effektivt end f.eks. CFL-pærer.
Hvis du vil give det forsøget vil jeg skifte farven på de grønne bånd - hvis ellers båndene kan afspejle dét spektrum af lys, er det forholdsvist ubrugligt for planterne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2018 13:21 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Det er jo det der er fordelen ved rgb bånd, at man kan ændre farven efter ens eget ønske, og loddefærdigheder hehe.
Grunden til jeg har valgt et par grønne baner, er bare så planten ser mere almindelig grøn ud i lyset, og er ikke en del af spektret, det er udelukkende for nemmere og kunne se om planterne fejler noget, men kan sagtens ændre dem til en anden farve, eller blanding, hvis du har nogle forslag?

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2018 13:35 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Så vidt jeg har forstået består hver RGB diode af henholdsvis én Rød, èn Grøn og én Blå diode, som så blandes for at lave de resterende farver, men det er kun de 3 farver, som den kan producere 'ægte'. Jeg ville nok bare holde mig til at bruge Rød og Blå, med RBG leds. Til vegge vil jeg gå efter 10xBlå og 5xRød strips, og omvendt 10xRød og 5xBlå blomst (hvis du også vil forsøge det). Jeg vil tro at du godt kan holde nogle små planter kørende, men det er ikke den mest effektive lyskilde til plantevækst.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2018 14:51 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 08 aug 2011 20:04
Indlæg: 706
Geografisk sted: Trekantsområdet
Okay, så lodder jeg dem om og giver dem et forsøg, og hvis de ikke virker, så må jeg have gang i nogle lysstofrør :)

_________________
Mvh Narkopolo.

"Kemi, det er satme smart! :D"

Jeg er udlært elektriker med speciale i styring og regulering, så hvis nogen mangler teknisk hjælp, så skriv en PM.

(̅_̅_̅_̅(̲̲̲̲̲̅̅̅̅̅̅(̅_̅_̲̅м̲̅­­­­­­a̲̅я̲̅i̲̅j̲̅u̲̅a̲̅n̲̅a̲̅̅­_­̅­_­̅­_­̅()ڪے

"Mennesker glemmer ofte, at de psykedeliske stoffers virkning, rent faktisk tager udgangspunkt i den individuelles psyke, og at dette ofte kan forklare uventede ubehagelige virkninger."


Top
 Profil  
 
Indlæg: 13 okt 2018 16:17 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Ellers er både de føromtalte Quantum Boards og en række Cob leds kommet ned i en pris, hvor du kan få ret gode Cob lamper til en 600-1000 per 50W, eller omkring 1700 for en 135W's HLG QB lampe, omkring 2600 for en 260W udgave. Begge er meget bedre teknologier, og nok noget af det mest energieffektive pt., der samtidig er til at betale.
Hvis man gerne vil holde indkøbsprisen nede, og stadig gerne have en effektiv grolampe så er HPS stadig konge. Vil man gerne holde elprisen nede, relativt til det udbytte man får, så kan det godt betale sig at investere lidt flere penge i nogle gode LEDs, og gerne bygge sin egen lampe, hvis man har styr på el, som du jo har. Jeg ville ikke bruge CFL teknologi, som f.eks. lysstofrør, hvis jeg skulle ud og købe ny lampe.

Jeg tror btw. dine RGB lamper vil være glimrende belysning til kloner og til spiring, om ikke andet, så hvis du vælger at opgradere, kan du stadig få gavn af dem.


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team