Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 19:08


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 
Forfatter besked
 Titel: Tørretelt
Indlæg: 22 jun 2018 15:56 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Jeg får nok mere pot i år, end de sidste par år.
De er autoer og dyrket udendørs. Paranoierne er selvfølgelig veludviklet efter årtiers rygning.
Jeg lever med den udendørs lugt(har forstående naboer) men problemet eskalerer når det skal tørres, da huset ligger tæt på vejen og lugten trænger ud af huset og kan lugtes på vejen. Oveni det får jeg 2 høste med 5 ugers mellemrum, så det er lang tid det stinker.
Har måske tænkt på et tørretelt med kulfilter udsugning, og mit spørgsmål er hvor lugtfrit bliver huset, altså kan jeg invitere folk på besøg uden de kan lugte det. Har tænkt på dette telt. https://chillo.dk/komplet-set-med-telt/ ... r-kit.html


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 17:24 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Okay det lyder til at jeg må til lommerne igen.
Lige et tillægsspørgsmål, hvor lang tid duer kulfilteret eller kan det vaskes?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 17:51 
Offline
Insane psychedelia user!

Tilmeldt: 18 mar 2014 21:14
Indlæg: 2744
Hva med og finde en tæt granskov i den rigtige størrelse (ikke for store træer der står tæt) og hænge dem i træerne?

Edit ah rimelig ugennemtænkt kommentar :D


Senest rettet af Fso 22 jun 2018 19:39, rettet i alt 1 gang.

Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 18:33 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Du har ikke et halvtag eller andet, hvor de kan stå i læ i haven? For så er det jo bare at købe nogle flyttekasser og noget snor, og hænge planterne op deri, og lave nogle huller i kassen til udluftning.

Jeg ville passe på med sådan et tørretelt, det kan hurtigt gå for stærkt med tørringen, når der er konstant udskiftning af luften, hvis du går med den løsning, så ville jeg i hvert fald købe en timer (billigst) eller en regulator (mere stabilt, og konstant lugtreduktion) så luftudskiftningen kan reguleres, og potten ikke bliver for tør til at curre. Jeg vil nu også mene at det er en relativ dyr løsning til få ugers brug, tror i stedet jeg ville gå efter flyttekasserne igen, snor, noget flexrør, gaffatape, en badeværelsesventilator og et billigt kulfilter. Derefter bare forbinde kasserne med flexrør, og tætne hullerne i alle kasser undtagen den bagerste med gaffa og placere kulfilteret i den foreste. Det burde kunne lade sig gøre for en 600-700 kroner, eller billigere hvis man i forvejen har dele liggende.

Psykofreak skrev:
Okay det lyder til at jeg må til lommerne igen.
Lige et tillægsspørgsmål, hvor lang tid duer kulfilteret eller kan det vaskes?

Stoffilteret udenpå kan nogle gange vaskes og forlænge brugen, men det aktiverede kul skal 'genaktiveres' efter noget tid hvor porerne fyldes, det kræver ekstremt høje varmegrader og er vidst ikke til at gøre selv. Hvis du kun bruger filteret få uger om året så pak det ind luftæt efter brug, så holder det længere. Vasker du det aktive kul, så er mit bud at det stopper porerne mere til end renser dem.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 19:07 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Kulfiltre dur til de ikke dur længere, dvs til de ikke længere fjerner lugten, filtret kan ikke renses eller vaskes. Hvor lang tid det holder er, afhænger af den belastning filtret udsættes for og mængden af aktiv kul i filtrer. Når det drejer sig om lugt er kapaciteten meget stor, selv en billigt filter vil holde i årevis. Kulfiltrer skal passe til den luftmængde man vil sende igennem. Når filtrer ikke er i brug skal det opbevares i en lukket plast pose.

Jeg plejer at tørrer ved at tage topskuddene ind og blæse dem godt igennem en 3-4 timer med en 2000 W varmeblæser, det gør at de bliver så overflade tørre at de ikke mugner. Herefter bliver de hængt ude under et halvtag 3-4 uger før de kommer ind og tørrer helt færdigt.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 19:42 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 25 aug 2011 00:18
Indlæg: 104
Ryhudaso skrev:
....og blæse dem godt igennem en 3-4 timer med en 2000 W varmeblæser...


:shock:


Top
 Profil  
 
Indlæg: 22 jun 2018 20:24 
Offline
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Tilmeldt: 17 sep 2006 21:46
Indlæg: 2857
Mener at pengene til et kulfilter er rimelig godt givet ud, da de holder i ok lang tid - altså 1-10 år, alt efter hvor meget du bruger det, så nok en 3-4-5 år ved moderat brug? agtigt

_________________
Når du har lortesmag i munden, så tag en cola til bunden

Hvis du ikke er i stemning til at tage stoffer, så kommer du formentlig heller ikke i stemning af at tage dem.
<@jimfear> jeg kom engang mens jeg dødløftede


Top
 Profil  
 
Indlæg: 23 jun 2018 10:05 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Dr. Flækæx skrev:
Ryhudaso skrev:
....og blæse dem godt igennem en 3-4 timer med en 2000 W varmeblæser...


:shock:


:nus:

Det er en metode der virker når man vil tørre udendørs om efteråret. Planterne hænges og den varme luft blæses direkte på. Det er min bitre erfaring at hvis man ikke gør det begynder mug inden for få dage. Jeg syntes at udendørs langsom tørring giver et godt resultat. + lugt frit hus


Top
 Profil  
 
Indlæg: 24 jun 2018 11:46 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Tak for svarene. Tror det ender op med tørreteltet, da jeg skal have minimeret den samlede tid det lugter. Hvis jeg skulle tørre det udendørs bliver det tæt på vejen og vil påkalde sig opmærksomhed.
+ det lyder som om at filteret holder i årevis, så den samlede pris falder jo år for år. Så tak for alle indput.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 27 jun 2018 18:38 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 24 aug 2012 19:07
Indlæg: 770
Endte op efter lidt research at handle et billigere sted.
Teltet blev et Homelap 60 gange 60 gange 160.
Filteret blev et Empire filters 2600/250.
Fanen blev Ram 2 speed mixed-flow inlinefan.
5 meter flexslange + tørrenet.
Og en regulator Ram Varidspeed.
Ialt slap jeg efter forhandling med 1500 kr.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 28 jun 2018 01:54 
Offline
Moderator
Brugeravatar

Tilmeldt: 29 mar 2006 02:27
Indlæg: 5081
Lyder som en god løsning. God høst! :)


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 11 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 19 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team