Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 mar 2024 12:39


Alle tider er UTC + 1 time [DST ]




Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 
Forfatter besked
Indlæg: 02 mar 2018 16:22 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 mar 2018 15:31
Indlæg: 4
Hej Psychedelia

Er lige begyndt at gro, og skal i gang med mit andet grow nu her om et par uger, men ville sikre mig at jeg har overvejet alle tænkelige muligheder for at optimere inden jeg går i gang.

Lige nu gror jeg på 5 autoflower af forskellig art jeg har fået af en kammerat da de var et par uger gamle. På det tidspunkt havde jeg intet gear og planterne stod ca. en måned uden meget sol før jeg fik mit lys. Jeg gror stadig på dem, og de har faktisk fået en del buds, men pga. de dårlige startforhold har jeg svært ved at bedømme hvor effektivt mit growspace egentlig er, og om det jeg laver er rigtigt.

Så kunne godt bruge nogen med erfaring til at vurdere om jeg har glemt at tænke over noget til næste grow. Indtil videre er planen at gro 2 planter (en "quick one" fra RQS, og en "Kritic auto" fra Kannabia) i 18l potter fyldt med hver 10 l all-mix fra biobizz, 3 l perlite, og 1l wormhumus. Mit growspace er et skab der er måske 80 x 60 x 180 cm, så altså sådan et klassisk klædeskab, siderne er beklædt med hvidt pap, en 30 Ø blæser i loftet rettet nedad mod planterne, og en 300W LED fullspectrum lampe. Indtil videre har jeg kun noget Biobizz Bloom gødning. Er også i gang med at skaffe en PH måler til vand og et termometer/hygrometer til at monitorere skabet. Skabet står inde på mit værelse. Desværre er det ikke muligt hverken at installere udsugning eller male skabet.

Lige nu tænker jeg især på om min blæser kunne bruges anderledes til at optimere airflow (om jeg skal have flere?), og hvilke andre gødninger fra Biobizz eller andre mærker det er nødvendigt at have, udover grow selvfølgelig. Derudover har jeg et problem med højde på skabet, da jeg har set noget light burn på de planter jeg har i forvejen, selvom min lampe er ca. 60 cm væk fra bladene. Min løsning er lige nu, er at jeg har valgt nogle sorter der naturlig ikke bliver så høje, som jeg så prøver at træne til at vokse primært horizontalt. Er der andre måder at undgå lysstress?

Ser frem til nogle svar :)


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2018 17:20 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Jeg ville helt klart køre en form for LST på dem, havde selv scrog-net da jeg kørte i skab af samme dimensioner som dit. Så sikrer du at alle planter/skud har samme højde, og kan lettere indstille højden for at undgå lysstress. Lyder dog lidt underligt at de får light burn af LED-lampe. Hvad hedder den du har? Og hvad er symptomerne? Kan du evt smide et billede op? (med et digitalkamera, ikke tlf, så der ikke kommer GPS-data).

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2018 17:58 
Offline
Medlem

Tilmeldt: 22 dec 2016 18:28
Indlæg: 245
Der skal være luftudskiftning i skabet. Går ud fra at den nævnte ø30 blæser kun er til intern cirkulation.
Hvis der ikke er mulighed for udsugning, må det give en rimeligt markant duft i rummet hvor skabet står
300 w i et lukket skab må også give problemer med høj temperatur


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2018 18:27 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 mar 2018 15:31
Indlæg: 4
Først og fremmest, tak for hurtige svar. Råd er værdsat!

@Shambhala: Havde også tænkt mig at køre LST på dem, men scrog metoden lyder optimal. Men det kræver vel at man topper dem, og det er vel ikke så hensigtsmæssigt at gøre på autos er det? Det er en billig kinesisk en som jeg har købt på Ebay. Nu ved jeg ikke hvor godt dit franske er, men det er den her: https://www.ebay.fr/itm/300W-LED-Pannea ... 2965218925.

Symptomerne er miscolorering på de øverste blade (som jeg kan se er blivet en smule værrere). Kan godt tage et billede hvis det er på et tidspunkt.

@Ryhudaso: Det ved jeg, men det er som sådan ikke mit skab så kan ikke modificere noget på skabet. Derfor har jeg udelukkende en fan kørende, med døren stående åben næste hele tiden. Jeg har overvejet at købe endnu en som blæser luft ud af skabet og en der blæser ind, men tænker ikke det er mega effektivt, da døren alligevel er åben. Og ja, det giver en ret "markant duft", men heldigvis er det bare mig der skal være derinde :D. Mht. til temperatur ved jeg ikke lige hvor højt den kommer inde i skabet, eftersom jeg ikke har et termometer endnu. Men lyset har indbygget køling, og på gefühl virker det ikke som om at temperaturen rammer noget der er meget over 25 grader.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2018 19:07 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Scrog kræver ikke at du topper dem, dog er lidt nedbinding i starten at foretrække, så de nederste skud kan vokse sig høje. Topping og beskæring er lige præcis no-go for autoer, som du nævner. Metoden er meget nem, når først du har bygget nettet. Du folder bare top- og sideskud ned i ternene, så du får et helt plant lag af skud.

Angående lampen, så vil jeg desværre opfordre dig til at skrotte den. Kinalamper er slet ikke egnede til grows, forskellen på dem og de prof LED-lamper er uendelig. Der er en grund til at de koster 10k+. Du kan self lige køre growet færdig og få dig noget erfaring. Hvis jeg var dig ville jeg enten:
1. købe en af de rigtige LED-paneler
2. Nørde igennem, indkøbe de rigtige LED-pærer og bygge dit eget panel til lidt billigere penge.
3. Skaffe et 250W HPS kit + cool tube + udluftning og kulfilter.

Hælder mest til 3, men kan forstå på dig at du ikke har mulighed for at bore hul i skabet. Det er lidt noget skidt, for så har du egentlig ikke særlig gode forudsætninger for at køre et grow. Luftudskift er et must. Lugten kan, som Ryhudaso siger, blive et problem. Hvordsn bor du? Hvis du bor i lejlighed, kollegie eller lignende vil jeg på det kraftigste råde dig til at få noget lugtrensning på, eller også gemme udstyret og vente med grow til du har bedre forudsætninger. Lugten er det som flest bliver bustet på. Med tiden vænner man sig selv til den, men folk kan lugte det MEGET langt væk, hvis ikke der er kulfilter på.

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 02 mar 2018 19:19 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Alternativt kan du anskaffe en 'bærbar' luftrenser, med kulfilter. Den renser luften i rummet og fjerner lugten, så kan du stille den så tæt på skabet som muligt og håbe det er tilstrækkeligt. Lugten kan være meget intens (afhænger self af strain), og er specielt slem de sidste par uger. Men det fjerner self ikke problemet med luftudskift i skabet. Til sommer vil du helt klart få temperaturproblemer, uanset hvilken type lampe du kører mrd

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2018 12:39 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 mar 2018 15:31
Indlæg: 4
@Shambhala: Ok fair nok, kan høre du tænker det er bedst bare helt at droppe growet under de forudsætninger jeg har. Det er ikke fordi jeg ikke tænker du har ret, men jeg tror jeg prøver med et enkelt grow alligevel, fordi de planter jeg har nu trods alt gik i blomst efter 1 måned uden lys og stadig vokser. Så det må jo kunne et eller andet, det giver nok bare aldrig fuldt potentiale for planterne.

Omkring lugt, så er det heller ikke noget jeg ser som et stort problem. Jeg bor i et bofællesskab, men de andre er cool med at jeg gror. Temperaturproblemet er noget andet. Ville man kunne lave CO2 på flaske og stille det ind i skabet for at afhjælpe problemet lidt?


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2018 12:53 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 02 mar 2018 15:31
Indlæg: 4
Forresten, angående det jeg tænkte var light burn. Kan det være kommet af meldug? Havde meldug på planterne, så tænker det måske kunne have svækket bladene til at de bliver sådan lidt visne.


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2018 13:00 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Kan ikke se hvordan det skulle hjælpe på temperaturproblemet? Selvom CO2 kan være godt at supplere med, det er dog ikke noget man bør gøre før alt det andet basic er på plads.
Den eneste løsning jeg kan komme på, er at aflede varmekilden, ved at flytte luft ud af skabet. Og det kræver jo at du saver hul i det.
Medmindre du er meget opfindsom. Har du evt mulighed for at hive en skabsdør af, montere en træplade og så bore hul i dén i stedet? Så skader du jo ikke skabet :)

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 03 mar 2018 13:09 
Offline
Dedikeret medlem
Brugeravatar

Tilmeldt: 03 maj 2009 19:50
Indlæg: 1002
Hvis det er de øverste blade/skud, og de ser brændte ud, så tænker jeg at de må være svitset og ikke pga meldug. Lidt svært at bedømme når jeg ikke kan se det. Hvis det føles det mindste varmt når du holder hånden under lampen, i samme højde som planten, så er der for varmt. Troede forresten det var light wash du snakkede om i starten, derfpr jeg ikke kunne få det til at passe med en LED lampe.
Men at du har/har haft meldug taler jo også klart for at du har et problem med at der skal flyttes luft ud af skabet

_________________
Ain't nothing to it, but to do it


Top
 Profil  
 
Indlæg: 14 mar 2018 14:46 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 14 mar 2018 14:42
Indlæg: 1
Har du overvejet at investere i et grotelt? Dine skabsmål passer perfekt til nogen af de telte man kan finde. De er lidt pricy nogen af dem, men du vil se rasende gode grows!
Har mit herfra https://gro-lys.dk/11-grotelt


Top
 Profil  
 
Indlæg: 12 aug 2021 14:56 
Offline
Junior medlem

Tilmeldt: 12 aug 2021 14:51
Indlæg: 1
Hvis du overvejer at få noget mere grolys i det telt, kan jeg anbefale at købe hos SunFlux, de har nok de bedste priser på LED Quantum Boards...


Top
 Profil  
 
Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 12 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]


Hvem er online

Brugere der læser dette forum: Ingen og 9 gæster


Du kan ikke skrive nye emner
Du kan ikke besvare emner
Du kan ikke redigere dine indlæg
Du kan ikke slette dine indlæg

Søg efter:
Hop til:  
Powered by phpBB® Forum Software © phpBB Group
Danish translation & support by Olympus DK Team