Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 13:30

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hejsa kære potheads, jeg skal i gang med at udestue grow, ikke noget fancy overhovedet, men jeg har lidt et problem med valg af jord. Jeg har valgt bare at køre mine planter i noget af det jord jeg kan købe i et af diverse byggemarkeder, men jeg er lidt lost på hvad der vil være bedst ?

Jeg kender til dcf guidens jordblanding men det er ikke det jeg er ude i da jeg bor i lejlighed og ikke kan svine sådan.

Så hvad ville i vælge her ? pottemuld? spagnum? planteskolejord ?
som sagt skal det bare være et hygge grow der giver lille afkast ikke noget voldsomt.

det skal siges når de lige har spiret smider jeg dem i Jiffy PRO's for så at plante dem videre i jord.

mvh :)

Medlem

Ja, jordblandinger til cannabis er jo en videnskab i sig selv.
Heldigvis behøver det slet ikke at være så komplekst, som man ellers kan gøre det til.
Du kan sagtens nøjes med at plante i ren pottemuld, men hvis man skal maksimere udbyttet, så er der nogle få ting, som kan hjælpe en godt på vej:
-pH-værdien skal være så tæt på neutral som muligt for de fleste strains (har læst om nogen, der foretrækker et surt miljø, men det er vist meget mere undtagelsen end reglen. Derfor er det en DÅRLIG idé, at plante i spaghnum ;) )
-For at give rødderne bedre vilkår ift. ilt og vand, så kan du blande lecanødde, perlite og vermiculite i jorden. Det er små "sten" som er henholdsvis gode til at lave små "lufthuller" til rødderne, eller til at holde på vandet i jorden.
-Når du skal spire, så kan det være en fordel at have potter fuldt med et normalt gro-medium (som f-eks pottemuld), men så have en lille "klump" så- og priklemuld, som du ligger de spirende frø i. Nogen gange kan en gødet jord "brænder" de små planter af (det har jeg dog aldrig selv oplevet, men jeg har heller ikke plantet i mange år ;) )

Tl;DR: 70% pottemuld (sigt efter en med en neutral pH-værdi) 30% lecanødder (min egen blanding faktisk) skal nok få dig langt hen af vejen :)

Igen, du kan sagtens lave bedre jordblandinger, men mere kompliceret behøver det ikke være

Medlem

hov, læste lidt for hurtigt!
kan se, at du smider de spirende frø i Jiffy-potter

Det kan jeg desværre ikke hjælpe dig med :)
har kun hørt godt om dem, men har ikke selv nogen erfaring med dem

Medlem
Brugeravatar

Hejsa tak for svaret, det må blive pottemuld så :)
Jeg havde tænk på de der jiffypotter lige netop for at undgå at brænde rødderne af og for at lave en nem omplantning.

Leca har jeg masser af, blander du bare de 30% rundt i jorden?
Tænker også at lave en 1,5-2cm bund af leca for afvanding :)

Edit- læste lige din post : viewtopic.php?f=17&t=51788

og kan se ud fra det at det er blandet rundt,
Det ligner meget det set up jeg har dog kun 4stk 11L potter.

3stk nirvana short rider auto, 1stk northern light auto er lige sat til spiring :D
Måske en 5 potte med et ukendt lowryder frø, men det bliver nok til de 4 kun :)

Bliver sjovt at se hvad der kommer ud af det :D

Medlem

Jeg blander blot nødderne i jorden, så du kan se på billedet.
Om du også ligger et lag bunden er op til dig selv, men jeg tror ikke det er nødvendigt, hvis du bruger almindelige potter.
De dræner som udgangspunkt fint nok :)
Nogen ligger også et lag i toppen af planten, for at holde på vandet og varmen i jorden (de undgår altså direkte bestråling af jorden).
Det har jeg dog heller ikke eksperimenteret med, men det virker garanteret godt!
Billede

Medlem

Hov, du var vist hurtigere end mig, haha!

Men det lyder godt!

god dyrkning!

Medlem
Brugeravatar

Lige over! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]