Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 20:13

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej med jer!

Jeg er total nebynder, og har derfor et spørgsmål inden processen starter.
Er der nogle der kan anbefale en god sort til en nybegynder med et skab der måler 40 x 40 x 80 cm høj LED 180 watt. Jeg er meget interreseret i, at sorten skal være så sativa dominant som overhovedet muligt. Så en sort der ikke bliver så høj, er forholdsvis nem for en nybegynder, og som er sativa dominant. Håber på svar, det vil være en stor hjælp. På forhånd tak :)

Moderator
Brugeravatar

Geografisk sted: Sjælland
Jeg er ikke den stor sort-nørd, men generelt hænger det modsat sammen, sativa bliver markant højere end indica.

Selv indicaer skal holdes nede for at kunne være på 80 cm - potte og lampe.

Idag kan vi dø af at elske med hinanden
Så vi lever som vi gør. fordi vi ved vi' på spanden
Verden er for fuld af lort, til jeg kan sortere
Så jeg prøver bare på at få mit liv til at fungere

Medlem

Tak for svar. Er helt med på at jeg aldrig nogensinde kan få en ren sativa sort grundet højden. Men mon der findes en god hybrid som indeholder et fair indhold af sativa, som jeg kan gro i skabet. Det kunne være super :)

Jeg har kigget på lowryder #2, som eftersigende skulle være ret jævnt fordelt mellem sativa og indica. Er det ikke en god sort til en nybegynder med relativt lidt plads? Og tilpasser planterne sig ikke ret godt den kapacitet af plads, som der nu er? Hvor mange planter tror jeg kan have i et 40x 40x 80x skab? Hjemmesiden påstår at der er plads til 4, men synes det lyder af ret meget pladsen taget i betragtning.

Moderator
Brugeravatar

Lowryder #2 er ihvertfald en god begynderplante og 4 af dem lyder meget fornuftigt

Planter gror sig så høje de nu kan, så du kan ikke forvente de holder sig nede bare fordi dit skab ikke er så højt. Du kan selvfølglig begrænse deres adgang til lys og næringsstoffer og holde dem nede på den måde, men det plejer at give bagslag med auto blomstrende sorter, som har det med at gå helt i stå med at vokse og bare koncentrere sig om at blomstre, hvis de ikke har det optimalt.

Men det skal nu nok gå. Du kan f.eks. bruge nogle snore og trække dem ud mod hjørnerne af skabet, så de ikke gror lige op i lampen.

Medlem

Super :) Men kan det evt. være mere fornuftigt at satse på nogle femi hun frø i så fald? Er der ikke en tendens til højere planter ved brug af auto? Og nu spørger jeg måske lidt dumt, men kan det være brandfarligt med et tændt LED lys for tæt på planter?

Moderator
Brugeravatar

Ja, men feminized frø så undgår du at skulle luge hanner fra. Det er ihvertfald en fordel.

"Almindelige" cannabis planter, der ikke autoblomstrer, kan du selv gro til den størrelse du vil have inden du sætter dem i blomst, og du kan f.eks. forme dem under et metalnet og lave screen of green, og holde dem nede på den måde. Men lowryder #2 eller tilsvarende autoer vil stadig være blandt de mindste planter du kan finde dig - deraf navnet.

Der er støm og brandbart materiale tilstede, så ja, der er altid en vis brandfare forbundet med det. Du skal altid sørge for ordentlig ventilation og planterne skal ikke i kontakt med lampen, så skal dit hus nok overleve.

Medlem

Okay, helt sikkert. Hvilke størrelse potter vil være mest optimalt til 3-4 planter på den her lidt begrænsede plads?

Junior medlem

Du kan ikke have 4 planter derinde, Den ide kan du ligeså godt glemme.. Medmindre du vil bruge meget tid på nedbinding og klipning, for 1 plante bliver næsten 40cm bred .. Maks 2 vil jeg sige, men jeg ville sq nok kun have en derinde .. Men du kan bruge 6L Potter, de er fine til det telt. Så kan du også have 2 Potter.. De er 20cm brede, større Potte og du kan kun have en derinde

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 15:20, rettet i alt 1 gang.

Moderator
Brugeravatar

Jeg kan godt se i egentlig har ret i det med antallet, men på den anden side, så er 180 watts lys til en enkelt auto voldsomt uøkonomisk.

Er både lampe og skab indkøbt, eller har du mulighed for at ændre på noget af det?

Medlem

Det er udelukkende til konen og Jeg, men vil selvfølgelig gerne have så meget udbytte som muligt pr. omgang :) Jeg tænker, at jeg prøver med 2 planter. Kan det have indflydelse på bredden af plantenrne hvis jeg nu f.eks. går ned på 4-5 liters potter til dem begge? Altså at de så passer bedre til skabet. Jeg har set nogle billeder af forskellige planter som var imponerende små men med relativt stort udbytte, alle sammen groet i meget små potter. Derfor regnede jeg egentlig med at det måske godt kunne lade sig gøre, men hellere et bedre og flottere resultat og igen - det er jo aller mest for hyggen og interessens skyld.

Tror i jeg vil få problemer mht. højden hvis jeg vælger auto blomst lowryder #2? Eller foreslår i hellere femi af samme sort? Vil helst gerne have at det går så nemt som muligt da det jo er min aller første gang, og så betyder det egentlig ikke så meget at processen bliver en smule længere.

Til dig Bubber - Der er tale om et samlet skab hvor der følger den her 180w lampe med. Sælgeren påstår, at det giver et bedre resultat. Ved i om det gør det? For alternativt kan jeg jo sælge den og evt. købe en 90w i stedet, men hvis det medfører et bedre og hurtigere resultat, så bruger jeg den self.

Moderator
Brugeravatar

Du kan godt dyrke 4 planter, jeg har blomstret autoer færdig i 15x15 cm så det det er noget pjat at det ikke skulle kunne lade sig gøre på 20x20 cm. Så længe man holder planterne små (f.eks. ved at begrænse jordplads, sætte hurtigt i blomst, nedbinding/scrog) så er det ikke det store problem, og evt. kæmpe blade der skygger for de andre kan jo nemt nippes af.

Mht. lyset så er mere lys=bedre indtil et vidst niveau, begrænset ar varme og overeksponering.

Jeg har i øvrigt flyttet emnet herover.

Moderator
Brugeravatar

Om den er feminized eller ej betyder ikke noget for plantens størrelse. Det er udelukkende en garanti for at planten bliver en hun. Lidt forenklet er dens far dens mor, og derfor har den kun X kromosoner at vælge imellem.

Jamen hvis sælgeren siger det passer sammen, så gør det nok det. Det lyder bare som meget lys i forhold til skabets størrelse. Der skal jo en vis udbytte til før det går op med elregningern.

Hvis vi f.eks. siger 100 dage x 18 timers lys x 0.180 kilowatt x 2 kr/kwh = 648 kr. Bare for at lave et meget hurtigt prisoverslag. Så hvis du så får 20 gram, hvad vel er meget realistisk for en auto i den størrelse, så har det kostet dig 32 kr/grammet i strøm.

Medlem

Jeg har købt nogle 2 samt nogle 3,5 liters potter, alle sammen 20 cm dybe. Tror jeg vil prøve med 2 planter i 2 liters og en i 3,5. Jeg har set nogle ret gode resultater med brug af både 2 og 3,5, så jeg prøver sgu :)
Sælgeren kontaktede mig i øvrigt for at sige, at de havde sendt en 270w ufo LED i stedet for en 180w som en slags ekstra service. Umiddelbart tænker jeg at det lyder en smule voldsomt i forhold til pladsen? Og vel også i forhold til prisen? De skriver at det giver et bedre resultat, og det lyder selvfølgelig godt, men er alligevel en smule skeptisk.

Junior medlem

hey prøv at kig her inde de har næsten alt
hjemmeside : http://en.seedfinder.eu/search/results/ ... autoflower

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Nordjylland
...

Senest rettet af Freidrich Gauss 12 jul 2018 15:21, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem

Geografisk sted: Skanderborg
Bubber skrev:
Jeg kan godt se i egentlig har ret i det med antallet, men på den anden side, så er 180 watts lys til en enkelt auto voldsomt uøkonomisk.

Både og. Der findes mange typer LEDlys - fælles for dem alle er dog at de er MEGET økonomiske i drift og at de holder utroligt længe. Jeg har selv købt mine fra https://DinMor.dk der klart kan anbefales. Vildt billigt og et stort udvalg. Sørg for at købe LEDlys med en forholdsvis bred belysningsvinkel, for at få mest ud af dem og dobbelttjek hvilket farvespektrum du er ude efter :)

Moderator
Brugeravatar

180 Watt/h er jo 180 Watt/h, det bliver ikke mindre strømforbrug bare fordi det er LED. Ikke medmindre producenten har fiflet med tallene og pannelet reelt set ikke bruger 180W men derimod bare er udtryk for hvor mange 1W, 2W eller 3W leds der er i.

Junior medlem

Geografisk sted: Skanderborg
@Bismann Selvfølgelig :) Min pointe var blot at det sagtens kan betale sig at investere lidt ekstra penge i LED, fordi du får mere for pengene på sigt. Deres levetid er jo betydelig længere. Derudover skal du heller ikke være nær så bekymret for at skulle udskifte det i tide og utide.

Medlem

Jeres svar har været til stor hjælp indtil viderese så tak for det :)

Jeg har lige et par spørgsmål til - Hvad er jeres erfaringer med spiring af Femi frø? Går de som regel i spiring når man gør det rigtigt, eller bør man sætte flere end nødvendigt i spiring inden for at sikre man når sit antal af succes frø? De er ikke lige frem billigere, så jeg vil da helst foretrække at satse på alene at sætte de antal frø som jeg skal bruge i spiring.

Jeg har noget CANNA Terra Professional Substrat pottemuld til rådighed, bør jeg blande det op med noget sand eller lignende for at gøre det mere porøst, eller er det ideelt at bruge alene?

Hvor langt vil i ca. mene at en 180w LED bør være fra planterne i den første vegative fase?

Jeg bedte i øvrigt sælgeren om at bytte lampen ud. Ingen grund til at gå op i en 270w på så begrænset plads.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 25 indlæg ]  Gå til side 1, 2  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]