Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 23:41

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg er godt klar over, at mit spørgsmål nok kan være svært at svare på, men måske har nogen oplevet noget lignende.

Jeg har af og til nogle smerter/muskelømhed efter træning et bestemt sted i ryggen, ikke noget der hæmmer mig eller noget.
Jeg oplever så når jeg ryger skunk, at disse smerter forværres væsentlig. Det føles som om min krop slapper mere af og derfor bliver smerterne mere tydelige.
Samtidig kan jeg opleve at andre smerter, som har været der over længere tid også grundet træning, forsvinder når jeg ryger, her har der været et eksempel i knæet.

Jeg er klar over at smerter er subjektive og meget komplekse, så det nok er umuligt at komme med en forklaring på det. Men måske nogle af jer har oplevet noget af det samme?

Jeg er ikke ude på hjælp til at få smerterne væk, da jeg bare kan lade vær med at træne så tungt og ryge :)

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg har prøvet ofte at cannabis kan forværre visse smerter. Det kan være svært f.eks på staden at vide hvad man får så selv om man rent faktisk går hjem og søger på nettet og finder ud af at den og den strain de har på staden skulle virke muskelafslappende og dermed sikkert også på visse rygsmerter, kan man ikke vide sig sikker på hvad man får derinde. Alt for ofte kalder de bare en skunk et navn de ved der sælger godt, som white whidow, jack herer, bluecheese, vanilla kush etc etc. Noget cannabis der kan være meget sativa præget har i nogle tilfælde hos mig gjort smerter meget mere intense, hvor indica ofte får mig til at slappe af og gøre mig lettere ligeglad med smerterne hvis de ikke er sindsygt intense, jeg synes aldrig at cannabis fjerner smerter helt det gør bare at man i nogle tilfælde lettere kan tolerere smerten, lidt ligesom lattergas hos tandlægen også kan gøre det. husk på at cannabis ikke kun kan varrigere en del i potens, men også i selve måde det påvirker dig. Nogle kan suge dig fast til sofaen og gøre dig afslappet hvor andre kan gøre det modsatte og gøre dig aktiv og måske intenst fokuseret på en ting, er det smerter bliver de helt sikkert værre, og det kan også være en blanding imellem de to. Du kan sagtens føle at du er afslappet men hjernen "tripper" stadig derudaf

Medlem

Det giver god mening, så det må være fordi skunken er sativadominerende, men ved det ikke præcis da jeg ikke kender kilden.
Det er dog stadig lidt spøjst, at røgen påvirker forskellige former for smerter på forskellige måder.

Insane psychedelia user!

Hvad med at ryge noget sort hash? Istedet for skunk, jeg synes virkningen sf sort hash som regel er den tunge stener.
Hvilket jeg sidestillende med indika, men ved ikke om jeg har ret?
Skunk bliver kva mer omsætning ofte høstet tidligt så den virker mere "opkvikkende" end hvis den havde fået længere tid.
Det kunne vel også have noget at sige.

Edit har du prøvet at spise det i stedet, synes jeg får bedst smerte dækning/søvn når ryggen driller den vej.

Dedikeret medlem

Umiddelbart tror jeg, at der er to niveauer til spørgsmålet.

Det ene er relationen mellem sativa / indica; at en mere bedøvende rus også betyder at smerte signaler falder i baggrunden, og man derfor oplever en rent psykologisk smertelinding. Hvor en mere opløftende/kognitiv rus, giver et øget fokus på smertesignalet - eller som minimum gør der sværere at ignorere det.

Den anden relation er hvorvidt smerten er en muskelømhed, der som sådan kun kan lindres symptomatisk. Altså ved på en eller anden måde at blokere smertesignalet - som fx med en tung skævert, morfin eller andet smertestillende. Eller om der er tale om en smerte der typisk grunder i noget inflammatorisk, som det oftest er tilfældet for ledsmerter. I forbindelse med ledsmerter har cannabis jo som bekendt visse anti-inflammatoriske egenskaber, og det giver derfor mening, at cannabis i forbindelse med ledsmerter kan yde en reel og relativt stabil lindring, hvor det i relation til muskelsmerter og generel ømhed er mere hit'n miss.

Samtidig slapper man (i hvert fald gør jeg) mere af under en cannabis rus, det giver vel mening at en øm muskel bliver mere øm, når den den strækkes og arbejder lidt, fremfor at kunne få lov til at sidde helt sammentrukket og gemme sig i myoser.

Medlem
Brugeravatar

@DDSIT

Mærkeligt. Jeg har har det præcist på samme måde. Jeg har haft smerter i ryggen i mellem mine skulderblade. Når jeg ryger så bliver det værre. Det er nærmest lige meget hvilken hash eller skunk det er. Kan godt føle at jeg ikke kan være i min egen krop pga det er så slemt. Det ender med at jeg fortryder, hver gang når jeg er har røget :S

En der læser til fysioterapeut, siger at smerter i ryggen mellem skulderbladene er psykisk.
Jeg har prøvet at google mig frem til at blive klogere. Dog eden held. Et sted læste jeg at man inde i sig selv skulle gentagende "Smerterne i min ryg er ikke fysiske", for at overbevise sig selv om der ikke var noget galt. Smerter er subjektive, og det ret interessant, men samtidig også skræmmende hvor kraftigt ens sind er.

Medlem
Brugeravatar

@Sideshow Bob

Citat:
Har tit prøvet det i snakker om, for mig hjælper 4-600 mg ibuprofen og evt. 1000 mg paracetamol. En god idé er at dyrke motion regelmæssigt og få al den næring man har brug for. Dét synes jeg hjælper.

Lederen af Det Nordiske Cochrane Center (uafhængigt forsknings– og informationscenter), Peter C. Gøtzsche han mener at Iprener (ibuprofen), burde forbydes, fordi de er for farlige. Ved indtagelse af ibuprofen der forhøjer man sin chance for hjertestop med 30%-50%!

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
yea det er noget hæftigt stads, det samme gælder iøvrigt ipren som jo også er ibuprofen, siger det kun fordi jeg har oplevet at mange at taget det som andet "mildt" smertestillende ofte. Pt pga grumme tandsmerter æder jeg meget ibuprofen i kombi med pernodil. Er der nogen der kender en anden kombi der også virker på tandsmerter men ikke giver en50% støre risiko for at kradse af ? Så et eller andet program for lang tid siden så hæng mig ikke ud mht til disse tal, men jeg tror det var en 100 danskere der døde om året af NSAID

Medlem

Fso skrev:
Hvad med at ryge noget sort hash? Istedet for skunk, jeg synes virkningen sf sort hash som regel er den tunge stener.
Hvilket jeg sidestillende med indika, men ved ikke om jeg har ret?
Skunk bliver kva mer omsætning ofte høstet tidligt så den virker mere "opkvikkende" end hvis den havde fået længere tid.
Det kunne vel også have noget at sige.

Edit har du prøvet at spise det i stedet, synes jeg får bedst smerte dækning/søvn når ryggen driller den vej.

Jeg ryger ikke for at få en smertedækning, ryger udelukkende for "the head high", ellers tak for det gode råd :)

Tak for nogle gode input, har helt sikkert gjort mig klogere.
Randomname, rigtig godt svar. Du har med garanti ret i det du skriver og det må helt sikkert være det, som jeg oplever, især når jeg ikke ryger for den bedøvende effekt, men for the high :)
God dag allesammen :)

Dedikeret medlem

Det virker meget logisk at når ens krop slapper af, så skal der bruges flere kræfter på det "anspændte" punkt, hvis det i forvejen køre på overkapacitet. Du kan starte med at finde punktet, og prøve at slappe af i de muskler, og skifte lidt rundt på din holdning, og se om der er noget der hjælper. Jeg har også selv en muskel der kan ende med at gøre meget ondt, hvis jeg overbelaster bare lidt for meget, og så sidder på en usund måde bag efter, men jeg har heldigvis sluppet uden om det i flere år nu, ved at lære det at kende. Det kan i det hele taget være meget spændende, lige at søge en kort tur på nettet efter hvad der er sundt for kroppen, og hvordan man kunne forbedre på de måder man gør ting, det er der altid plads til.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 10 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]