Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 23 jun 2025 11:27

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Jeg har fundet tre geniale rektangulære containere som passer perfekt med mit skab... Jeg er meget glad..
Meeen.. Det er skraldespande fra Ikea, og derfor er der naturligvis ikke drænhuller i. Ligesom der jo heller ikke fulgte underskåle med.

Så nu er mit spørgsmål: Hvis jeg har ret godt styr på vandingen, og så godt som aldrig overvander.. (Jeg har m.a.o. en kande som jeg lige nøjagtig ved hvor langt rækker. Og mine nuværende murerspande er 20 l, og mine nye spande er 24 l)..
BEHØVER jeg så dybest set drænhuller? Eller kan jeg nøjes med at fylde den nederste femtedel af spanden med f.eks. lecasten?

Jeg plejer ikke at flushe min planter alligevel, men stopper i stedet bare med gødningen et par uger før høst.

Kun kvalificerede svar, tak...

Moderator
Brugeravatar

Det behøver du i bund og grund ikke. Problemet kan dog være at der kan opstå lommer eller hele bunden af spanden hvor der er iltfattigt vand. Det gør at rødderne ikke kan penetrere disse lommer og evt. rådner hvis de når ned/ind i disse. Det er selvsagt ikke noget planten er glad for. Man skal være noget mere nøgeregnende end ellers. Jeg ville sørge for at ompotte min. en gang før de kommer i spandene uden drænhuller. Da der nemt og hurtigt opstår en rådnende pøl i bunden hvis man starter med en seedling i 24 liters spande uden drænhuller.

Alternativt kunne du bruge dem til et hydro-setup? I feks. en bubbler/DWC skal der ikke være drænhul og det kræver bare en luftpumpe en slange med fordeler, tre luftsten og tre netpotter, hvis ellers der er låg på spandene.

Dedikeret medlem

Kunne man forestille sig, at bore nogle huller i beholderene og finde nogle underskåle af passende størrelse? ;)

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Det ville være dumt at formindsk sit udbytte pga. et par huller. Er det ikke muligt at bore, smelte eller banke et stort søm i gemmen bunden? Stille dem på på opvaskebakker eller et par mursten med plastik under. Jeg er sikker på du kan hitte på en eller anden ghetto fidus hvis du meditere lidt over problemet :)
Problemer med en potte uden huller er ophobning af salte (ikke kun i slutningen af dyrkningen), råd, usund jord og du ikke har nogle muligheder for at flushe ved et gødnings fu. eller lig.
Hvad der spandene lavet af?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 4 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]