Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 24 jun 2025 08:52

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem
Brugeravatar

Hey Folkens.
Er så småt ved at sparke gang i mit mikrogrow. Og har besluttet mig for at bruge nogle PC-blæsere til ventilation.
Har også købt nogle 220 til 12v adaptere, så jeg kan koble blæserne derpå.

På blæseren står der at inputtet til den skal være 12 - 13,2V og 0,27A "MAX".

Men nu kigger jeg nærmere på mine adaptere og ser at de har et output på 12V og 2A.
Betyder det at jeg ikke kan køre blæserne via. disse adaptere?

Sikkert et idiotisk spørgsmål, men jeg vil virkelig ikke risikere at stikke ild til noget :shock:

//Paternoster

Medlem

Geografisk sted: Kbh
Volt er spændingen, og den skal matche nogenlunde præcist. Dog kan de fleste PC blæsere godt køre på 5 eller 7 volt.
Ampare er strømmen. Din adapter er på 2A så i princippet kan den trække 2/0,27=7,4 blæsere af den type du har.

Moderator
Brugeravatar

Enig med Lektier, den bruger max 0.27 ampere og kan ikke bruge mere, volt derimod bestemmer hastigheden (omdrejningerne) på blæseren, og de har som regel et minimum, der skal til for at kører rundt. Vær i øvrigt opmærksom på at finde en blæser der kan levere et højt tryk, hvis du vil bruge aktivt kulfilter (lille eller hjemmelavet) da de ellers ikke er i stand til at flytte luft igennem, og så er der ikke meget udsugning over det.

Fortæl gerne om dit kommende mikro setup, hvis du har lyst, synes det er en spændene måde at dyrke på.

Junior medlem
Brugeravatar

Jeg takker for svarene!

Mit mikro setup er en tanke der har været undervejs længe. Jeg har ikke et særligt stort forbrug, men nyder da gerne en pind engang imellem. Derfor tænkte jeg at mikro groning måtte være vejen frem.

Først bør det lige nævnes at jeg bor et sted hvor diskretion er meget vigtigt. Jeg har derfor spekuleret mest i effektivitet, lydløshed og naturligvis størst muligt udbytte. Jeg har besluttet mig for at starte med én plante, da jeg – som sagt – først skal prøve om jeg kan holde det hele diskret især ift. lyd og lugt.

Så langt er jeg nået med planlægningen i grove træk:

1. Hele skabet er allerede tætnet med diamond mylar for optimal reflektion.

2. Jeg har også (som sagt) købt nogle NoiseBlocker PC-blæsere der kun kaster 13db af sig når de kører på max. Efter at have udregnet rumfanget af mit skab, kan jeg se at disse to blæsere til sammen kan udskifte al luften i skabet på lidt over 1 minut (sådan cirka).

3. Udover pc-blæserne til ventilation, har jeg også en "Desktop Tower Fan" som er en oscillerende blæser der, efter sigende, skulle være ganske lydløs.

4. Angående lyskilde så har jeg valgt at køre med 400W MH under den vegetative fase.

5. Mit gromedie er kokosmuld iblandet perlite og vermiculite.

6. Jeg har også købt et jordtermometer og en større temperatur- og fugtighedsmåler.

7. Jeg har valgt at benytte mig af SCRoG og FIM'ing. Hvilket naturligvis forlænger den vegetative fase en del, men det bekymrer mig nu ikke.

8. Angående gødning så vil jeg bruge GH's Powder Feeding. Da jeg kan forstå, at det også indeholder alle de andre gavnlige mikro-elementer. Så jeg ikke skal fucke rundt med alle mulige tilsætningsprodukter. Jeg bruger også SuperThrive.

9. Når planten har udfyldt 70-80% af mit SCRoG-net, sætter jeg planten i blomst. Hertil bruger jeg en 400W HPS.

10. Så kommer jeg naturligvis til problemet med lugt, men da jeg har et overskab på mit groskab tænker jeg, at udsugnings-Pc-blæseren skal blæse luft op i dette skab, hvor jeg så vil føre luften gennem et perforeret rør der er omgivet af ONA-Gel. (Det er især dette påfund jeg stadig overvejer en del). Aktivt Kulfilter er ikke rigtig en mulighed da støjen og mængden af udsugningsrør osv. bliver ret svær at komme til at skjule.

Hvad siger I?

Senest rettet af Paternoster 04 sep 2015 11:06, rettet i alt 1 gang.

Junior medlem
Brugeravatar

Hov forresten!
Jeg har valgt at dyrke Arjan's Haze #3, da jeg er mest til Sativa og det eftersigende skulle være en ret lille og busket plante der er velegnet til SCRoG. Den lader i hvert fald til at passe bedst til mine behov. :)

Moderator
Brugeravatar

Jeg tror du får nogle gevaldige problemer med at holde varmen nede. 400W er imo. alt for meget til et micro grow, og til at holde køligt med pc-blæsere. Jeg prøvede på et tidspunkt med 400W, 4x pc-blæsere (to til at blæse på pæren, to til udsugning) samt en bord ventilator, og jeg kunne ikke holde varmen fornuftig (om vinteren) i et 1x1x2 meter telt, så jeg skiftede til 250W HPS. Hvor stort har du tænkt dig det skal være?
Mht. Ona gel, så har jeg ikke erfaringer med det, men efter hvad har læst synes jeg ikke den virker som en varrig løsning.

Har du lavet et hul til passiv indsugning for neden i skabet? Ellers vil det begrænse airflow og udsugning en hel del.

Vær opmærksom på at dit gromedie skal behandles som hydro, og pH og EC justeres. I hvert fald når eventuelle buffere løber op i kokosen.

Derudover tror jeg du skal overveje at blomstre når nettet er ca. halv fyldt. Sativa dominerende planter kan godr blive lidt ustyrlige hvis de vegges for længe.

Junior medlem
Brugeravatar

Tak for rådene, som sagt så er jeg helt grøn, så det er meget værdsat!

Jeg har skam spekuleret en del i om varmen varmen fra lampen ville blive for meget. Tror du jeg ville have nemmere ved at kontrollere varmen hvis jeg gik over til CFL?
Og i så fald, hvor kraftig skal min CFL så være?

Ellers kan jeg nok godt nøjes med en 250W MH og en 250W HPS til henholdsvis vegge og blomstring.
Jeg har lavet passiv indsugning.

Skabet er 65 x 45 x 145 (B, D,H) Og jeg vil naturligvis udnytte pladsen bedst muligt.
Er der en forholdsvis billig og færdig løsning ift. kulfilter, som ikke er støjende?

Endnu en gang tak for dit svar!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
som bissman også siger så er 400w hps til et så lille skab lige i overkanten

en hps pære bliver typisk 150-200c varm, en cfl bliver 30-60c, så det vil være meget nemmere at styre varmen, problemet med cfl er bare at de ikke er særlig effektive for planten, men når det er sagt så kan cfl sagtens lave nogle fine planter, specielt i nybegynder fasen, hvis du vælger cfl så gå efter 250-400w

det bedste for planten vil nok være 250w mh i vegge og 250w hps i blomst, men selv 250w hps bliver meget varm så du skal lave noget ordenlig ventilation både i skabet og i rummet det står i, en cooltube er måske også nødvendig

det ville være det mest effektive men også det dyreste og mest besværlige, så det kommet lidt an på hvor meget du gider at ligge i projektet

som nybegynder havde jeg nok valgt cfl løsningen i et grow eller to indtil man lige har fået styr på alle de forskellige ting

Moderator
Brugeravatar

@Paternoster
Er det indvendige mål? For så vil jeg anbefale min yndlings micro grow belysning PL-L. Det er lidt en dekonstrueret sparepærer. Hvor man ofte har 2-16 dobbeltrør som danner en krans i normale sparepærer (CFL), har man ved PL-L taget et af de dobbelrør ud, som har fået sin egen fatning og en ballast der kan placeres væk fra lyskilden. Fordelene ved det er at man kan placere en reflektor på bagsiden af røret, så man kan udnytte den lys der ellers for det meste ville lyse ind på de andre rør i en almindelig CFL. Desuden er ballasten i en CFL (typisk) i sammenhæng med lyskilden, det er den hvide klods der siddder mellem rør og fatning. Den afgiver en del varme, så ved at man kan flytte ballasten på afstand, kan man også fjerne en del af varmen fra planterne, og komme tættere på med rørene. Det kræver de tilgengæld, altså at være tæt på planterne, men det er ikke anderledes end CFL i øvrigt. Den aflange form gør dem også nemmere at køle og gør at varmen er mindre koncentreret end andre lyskilder.
Et rør på 55W (som er de mest effektive per Watt), er ca. 61-63 cm langt efter hvilken fatning man bruger, så et forslag kunne være at bruge 2-4 rør af 55W, og så bruge 3-5 rør til at blomstre, eller at skifte til 250W HPS i blomstring og så leve med en mere larmende udsugning i den tid.
Man kan købe PL-L i færdige armaturer, men der sidder ballasten direkte på reflektoren, hvilket gør det mindre smart, end hvis man laver et selv. Jeg har set ballaster med fatning til 3-4 dollars stykket, hvis man bestiller fra kinesiske forhandlere, og så koster et rør typisk omkring en 50 kroner, så det er ikke voldsomt dyrt hvis man har lidt finger snilde. Men selv de færdige armaturer er bedre end CFL, til horisontal placering.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 9 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]