Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 25 jun 2025 21:07

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem
Brugeravatar

Hej grow-buddies !

Har i dag fået installeret mit kulfilter med tilhørende kanalventilator.
Mit growtelt står lige ved siden af min seng, og ventilatoren oven på et skab.

Jeg har læst at jeg skal lade ventilationen køre 24/7, men det er ikke muligt på nuværende tidspunkt.
Lige som mine planter skal jeg selv, minimum have mine 6 timers søvn, men det kommer jeg ikke til med den støj ventilatoren udsender.

Til at starte med, har jeg tænkt mig at slukke for ventilationen/filteret, når lyset er slukket. Stadig dog med cirkulationsblæseren tændt.... Vil det være så slemt for planterne? eller er reglen om 24/7 mere for at undgå "duft-gener" når planten er i blomst?

En anden mulighed jeg har overvejet, er at smide en lyddæmper på ventilatoren.. eller kal jeg have en på hver side af ventilatoren?
Billede

Er der nogen der bruger denne løsning der kan fortælle mig lidt om hvor effektivt det er?

Vh. SinseMilla

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: øen
put motoren i en lydisoleret kasse og hæng den op med noget elastiksnor, og køb eller lav noget lydisoleret rør

en lyddæmper tager lidt, men meget af støjen kommer fra bøjninger og indensiden af røret, så gå efter så lige rørføring som muligt og brug rigtig ventilations rør som er glat på indersiden, de der flex rør larmer af helveds til, og til sidst kan man så putte rockwool eller andet materiale ind i røret for at dæmpe luftstrømmen

hvis disse ting bliver gjort ordenligt kan du fjerne 80-90 % af støjen

Medlem
Brugeravatar

Tak for svaret Crime!
Så er der da lidt at gå i gang med i weekenden.
Jeg må lige sætte mig ned, og tegne en kasse.

I mellemtiden har jeg også fundet ud af at man kan købe "isolerings-sok" som man bare hiver ud over den nuværende slange. Billede her under:

Billede

Jeg tror at jeg vil prøve med kassen, og isolerings-sokken... Undlader at udskifte flex-slangen lidt endnu, da jeg tror det godt kan blive noget bøvlet med de masive rør.

Skal nok lave en update med hvordan det kommer til at virke.

Moderator
Brugeravatar

Det er en god ide at have udsugningen kørende konstant, da den relative fugtighed ellers eskalerer når temperaturen falder pga pæren slukkes. Det kan fører til mug og misvækst. Generelt er det en god ide at købe en for stor udsugning og så skrue ned for den, det larmer som regel mindre.

Medlem
Brugeravatar

Tak for dit bidrag Bisman, så fik jeg svar på alle mine spørgsmål ind til videre 8)
Allerede i morgen får jeg fat på en isolerings-strømpe, og regner med at købe en ø100, 300mm lyddæmper i næste uge.

Men jeg må tilstå, at i nat der slukkede jeg for ventilationen og om morgen da jeg så på hygro-meteret, kunne jeg se at den højeste luftfugtighed, der havde været i løbet af natten, var været 60%.
Da jeg nu er i veg-fase, så synes jeg godt at jeg kan tillade mig at lade venten slukke sammen med lyset, ind til jeg for styr på støj-problemet.

Moderator
Brugeravatar

Problemet bliver større jo mere blad masse og jo varmere maks temperaturer man får, og er helt sikkert også størst i blomst hvor skudene nemmere mugner, og afgiver mere duft. Men en god ide at holde øje med det.

Medlem
Brugeravatar

Så har jeg fået anskaffet mig noget mineral-uld, 3 meter isolerings-sok og en papkasse.
I næste uge køber jeg nok også en lyddæmper, men vil lige se hvordan dette kommer til at fungere.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 7 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]