Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 26 jun 2025 21:19

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

Hej Venner.

Jeg er løbet ind i et "mindre" problem med mine planter, og kan ikke helt komme frem til hvad problemet er. De er blevet startet op fra frø i påsken indendørs under lysstofrør i små papirspotter, som så er plantet direkte ud i starten af maj. De er fordelt på 3 bede, som der også blev dyrket i sidste år med stor succes. Bedene er blevet jordforbedret siden sidste år, med 225L gødet sphagnum, fordelt på alle 3 bede. Stedet der bliver dyrket på ligger tæt op af en skov.

Som det kan ses på billederne er mange af planterne gået helt i stå, og er stort set ikke vokset siden de blev sat ud i det fri. Men samtidig er der andre der klarer sig helt fint i samme bed, hvilket jeg ikke kan greje hvorfor.... Der er tale om frø fra Cannaseeds, hovedsageligt Henkes Lolland, Power Lolland, Royal Nepal, GG/RDxBDM og Royal Dane.

Bed 1 (her klarer de sig fint):
http://imgur.com/a/XuQt0

Bed 2:
http://imgur.com/a/rJgOT

Bed 3:
http://imgur.com/a/8Bhz8

Er der nogen der kan komme med et bud på hvad der foregår? Det eneste jeg selv kan komme frem til, er at myrer kunne være synderen. Der blev fjernet et par hanplanter i går, og da der blev gravet lidt i bedet var der en del myrer, inkl. æg. :cuss: Både sorte myre, røde. Synes bare det virker voldsomt, at de skal kunne slå samtlige planter ihjel. Men min teori går på at myrene er flyttet ind i vores lækre sphagnum, da vi i foråret jordforbedrede vores bede. Er det sandsynligt? Eller er der andre ting der spiller mine planter et puds?!

Byd endelig ind med hvad du tro det kan være!

Der er selvfølgelig blevet startet nye frø op, i håbet om at kunne redde noget af det tabte. Her er jeg dog også i tvivl om, om det overhovedet kan lade sig gøre at starte regulære planter op nu, når vi snakker 2/7?? Eller om jeg kun skal holde mig til autoblomstrene sorter? Skal jeg forsøge at komme myrene til livs, og planter nye planter ud i bedene, eller burde jeg grave et nyt bed, og fylde det med sphagnum, med risiko for flere myre?

Kunne virkelig godt bruge et hjælpe råd! Det var en noget slukøret tur hjem fra spottet i går.. :(

På forhånd mange tak.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Vil tjekke jordens ph-værdi, hvis jeg Var dig.
Tror det er en kombi med det og manglende gødning.
Gødet spagnum er imo ikke optimalt.

-John Rooney.

Medlem

Nej gøder spagnum er heller ikke optimalt her.. er for surt til cannabis. der skal bruges plantesække osv. billigste er jem&fix og silvan.

Papirspotter kunne nemt være problemet.

Myrene plejer ikke at være et problem.. men kan godt gå hen at være.

Har oplevet ligendende planter da jeg engang prøvede at gro i nedgravede potter med blandet muld og jord.. kan faktisk ikke forklare hvorfor de ikke groede hvilket de burde med den jord blanding, gjorde det aldrig igen .. Men kan ikke sige nogen decideret videnskablig grund hehe

Har også oplevet det med gamle frø, men er nok ikke tilfældet her.

Du kan stadig godt nå at plante normale strains hvilket jeg personligt ville gøre, har du læst guerilla guiden?

Senest rettet af 2timeGrower 02 jul 2014 18:13, rettet i alt 1 gang.

Medlem

Jeg prøver at tage en pH-værdi med lakmuspapir så hurtigt som muligt for at få en indikator på hvad denne siger.

Hvis vi siger jorden er sur, kan dette vel løses ved at blande kalk i bedene? Har ingen erfaring med dette fra tidligere, men har en sæk dolomitkalk stående, kan denne bruges? Og i så fald, hvor hurtigt virker det? Er det instant efter det er blandet i, eller skal det lige have et par dage til at virke?

Burde der blandes nogle plantesække i også?

Nye frø er smidt i jorden, uden papirspotter denne gang.

Ja, har godt læst guerilla guiden, men kunne da være man skulle tage et kig på den igen. :)

Jeg takker!

Dedikeret medlem

Afhængigt af, hvad pH'en siger, kunne i vande godt med vand med en svagt øget pH - fx til 7,5 - med kaliumhydroxid. Derefter smide dolomitkalk. Dolomitkalken bliver langsomt opløst med regnvand og siver ned i jorden.

Optimalt så vend jorden med dolomitkalk inden i dyrker, som man gør med grøntsager og alt muligt andet. Det giver en god buffer og bidrager magnesium og calcium..

Alternativt kunne der måske være noget bakterielt / svamp i papirpotterne, hvis planten var meget lille da den blev sat i. Ellers virker pH som det mest logiske. Sphagnum er ikke godt til afgrøder. Det er mest forskellige prydplanter der kan lide at leve i det.

Har aldrig oplevet at myrer skulle være et problem for nogen plante, kan ikke se hvorfor det skulle være anderledes for cannabis..

edit: det er lidt svært at se på billederne, men det kunne da også godt lidt ligne, at de er gødet til den gode side. Det kunne også forklare at nogle planter alligevel klare sig, i samme bed som en mindre plante er hvad gå til i. Men ultimativt hænger det nok igen sammen med pH..

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 5 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]