Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 12:43

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 
Forfatter besked
Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Geografisk sted: over stok og sten
Jeg læste engang et sted at planten kunne få et chock og at den ikke bare ville "tilpasse" sig.
dog efter at jeg har gjort det en del gange uden der var problemer, og nu står jeg med lidt planter der har stået ude og godt måtte ryge med ind i teltet af praktiske årsager, og kom så til at tænke over det lidt for meget, så meget at jeg måtte oprette en tråd.

Så jeg ville høre om den mest skånfulde måde at gøre dette på ?
ville det være en ide at starte med at sætte dem derind på en grå dag, evt 60cm fra pæren til at starte med og så rykke tættere og tættere på (bruger self cooltube) ? any ideas !? måske det bedste at give dem et par få timer om aftenen til at starte med og så dosere op for så til sidst at sætte dem under fuld hps ?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Jeg tror ikke at du får problemer, når det er den vej.
Det er planter som aldrig har fået andet end kunstlys, hvor man skal være forsigtig med at pludselig gi' dem fuld sol.

Hvad du til gengæld bør frygte er de dyr som du kommer til at tage med ind. De bliver holdt i skak af deres naturlige fjender, men når de kommer ind så er der frit spil.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

ah ja.. der gav du mig lige lidt at tænke over tak.
Hvis jeg giver dem en omgang sprit og brun sæbe vand 2 gange med 10 dages mellemrum- vil det så ikke tage det værste kravl ?
det drejer sig kun om 2 enkelte store planter, ud over det en masse små men de har stået inde så der er intet problem der.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Jeg har også et andet spørgsmål jeg længe har gået og spekuleret over hvis nogen kan svare mig på det, jeg har altid troet at man gror planten i veggetiv i f.eks en 4-5 liters potte og lige inden man sætter den i blomst skal den så over i f.eks en 11 liters potte. Men så fik jeg af vide af en ven at det ikke giver mening da planten så vil bruge sine kræfter på at producere rødder istedet for skud og at det var bedre at planten var rootbounded i sin store potte inden den blev sat i blomst, det forvirrede mig da jeg straks tænkte (hvad så i naturen når de gror i den "uendelige" dybe jord ?? ..... jeg har nu altid plantet dem over i noget større en uges tid inden de blev sat i blomst.

Moderator
Brugeravatar

Enig med Mr.Cookie.
Problemet er hovedsageligt skadedyr, og du kan ikke sikre dig ved imod dem med insektsæbe, da frø kan være lagt i jorden, eller være for små og gemte andre steder på planten, men insektsæbe vil nok hjælpe lidt. Nok en god ide at isolere de planter du tager ind, hvis du har andre indendørs, så de ikke 'smittes', særligt hvis du har mødre.

Mht. det andet spørgsmål, så producere planten kun begrænset rødder i blomst, ift. hvad de gør i vegge, men rødderne vokser dog. Er planterne rootbound vil de være tilbøjelige til at blomstre tidligere, men det hæmmer også vækst og yield i sidste ende. Fordelen ved at de har jord at brede sig på i blomstring, er desuden at de har adgang til nærring i den nye jord, og derfor nemmere undgå nærringsstof-relatede problemer. Rootbounding kan give mening til f.eks. at begrænse stræk i starten af blomstringen for langtidsblomstrene sativaer, og fremprovokere deres blomstring, samt når man dyrker SOG med små planter, der individuelt set ikke skal give noget stort yield, men i kraft af kvantitet samlet set yder fint. Derudover kan jeg ikke se meningen med at rootbounde ens planter.

Insane psychedelia user!
Brugeravatar

Det er vist allerde for sent, jeg har fået spindemider eller bladlus i meget af det ret tidligt, men jeg vil på den anden side også tilføje at jeg kun har haft 1 ud af en del grows efterhånden der ikke har været skadedyr i, selv da jeg boede på 2 sal fik jeg spindemider :D
Jeg tager det nu ikke så tungt, de får noget insæktsæbe og så holder jeg ellers temperaturende nede så godt jeg kan, de kan jo godt lide varmen, overvejer også at købe nogle marienhøne larver eller bare samle mariehøns, har set rigeligt af dem i år syntes jeg :) !!!

jeg ser ikke rigtig fordelen ved at de blomstre tidligere ud over at man spare en smugle tid og el regning, og måske endda ikke da man jo også ender med at vente lidt ektra tid til den er rootbounded. Så det jeg gør nu er at plante de fleste af dem i alt over fra 3 til 5 liters potter og så en uge inden de skal i blomst planter jeg dem over i 8-11 liters potter og sørger for i den vandingen inden de plantes om at give en sjat blomsterings gødning ved siden af veggen (dvs sårn en 4-6 dage inden de plantes om) så de har krudtet når festen begynder ? hvad siger i til dette ?

tak for hjælpen so far ! :)

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 6 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]