Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 28 jun 2025 23:31

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 
Forfatter besked
Junior medlem

Hej Psy! Så er det ved at være tid, eller er det?
Som et lille barn der glæder sig til sin fødselsdag, glæder jeg mig til at man endnu engang kan få sat et par planter ud i naturen.
Jeg har i år valgt at starte et par colombian haze kloner op indenfor, hvilket er gået rigtig fint. De er nu 12-15 cm høje og har et fint rodnet i deres 1l potter.

Da DMI spår at vi går en varmere tid i møde, med op mod 16 grader samt ”kun” 1-2 minusgrade et par enkelte nætter,
Mit spørgsmål er, om de kan plantes ud nu? Eller er det for tidligt? Vil nattetemperaturene skade og i værste fald dræbe dem?

Keep it green!

Insane psychedelia user!

Jeg ville ikke gøre det allerede nu.

Vent til i hvert fald midt april. Specielt når det er sorter som ikke er tilvænnet det danske klima. Du bør i øvrigt nok regne med at de ikke kan blive færdige udenfor her i landet.

Junior medlem

Du har muligvis ret i at det ikke er smart at sætte dem ud førend i midt april! Det danske vejr har det jo med at være en smule skiftende! :)
Dog er jeg ikke i tvivl om at de kan blive færdige udenfor - deres blomstringsperiode er ikke meget længere end så mange andre sorter!

Tak for dit input! :)

Mere feedback er velkommen!

Insane psychedelia user!

Okay, det er også fint at tro på sit projekt. Der er dog tale om en Sativa, som ikke er tilvænnet det danske klima. Som i følge forskellige sælgere har 70dages blomstring. Det kan du bare ikke stole 100% på når vi i Danmark kan have somre hvor vi ikke ser solen i 4dage, og temperaturer på 15grader ikke er ualmindelige. Endvidere er her fucking fugtigt.

Jeg siger det bare. Måske du også burde så lidt af nogle sorter som er danifiserede. Bare så du ikke står med 5 umodne, mugne Sativaer. Når vi når høsttid. :)

Junior medlem

Haha, ja det ville godt nok være en kedelig omgang! Det kan godt være at man skulle overveje at sætte et par andre ud - bare for at være sikker på at der er et par når sommeren er ovre!
Det er klart at der er forbundet en risiko med at plante sativaer i Danmark, men forhåbentligt går det ! Jeg satser på at vi får en relativ lang sommer og hvis det bliver nødvendigt, kan jeg jo sprøjte dem med noget anti-mug spray (selvom at øko er bedst :D )

Junior medlem

Hvis det nu ikke havde været colombian haze, men en "dansk strain" såsom danishpassion, ville de så kunne havde kommet udenfor nu? :)

Insane psychedelia user!

Læs det her: http://dcfonline.dk/cf/ude.htm

Junior medlem

Jeg har læst den guide - endda op til flere gange, men den er skrevet for nogle år siden og tager ikke højde for, hvordan vejret og sæsonen ser ud i år.
I selve guiden står der "ca. april/maj" - hvilket er en god tommelfingerregel. I år har vi haft en meget mild vinter og jorden er derfor ikke lige så kold og frossen,
som den f.eks. var sidste år. Derfor ville jeg gerne have råd fra folk som er i stand til at kunne vurdere det selv :)

Tak for dit opslag, men det er ikke lige det jeg leder efter! :)

Insane psychedelia user!

http://dcfonline.dk/cf/ude.htm

Citat:
Du kan begynde at plante udendørs, lige så snart der ikke er den store risiko for frost. Dette vil under normale vejrforhold i Danmark sige ca. fra April. Tjek temperaturen, eller læg mærke til hvornår de lokale landmænd begynder at så byg og hvede ... De har som regel rimeligt styr på det der med vejret.

Ellers undersøg jorden. Mærk på den, også lidt dybere nede. Hvis der har været frost i lang tid, er jorden tit frossen en 5-10 cm nede, og det kan tage nogen tid om at tø op igen hvis det har været meget koldt.

Skulle der komme lidt frost overlever planterne nu nok alligevel, men det er bedst hvis du kan undgå det. Især hvis det drejer sig om flere dage/nætter i træk.

Hvis du vil være på den sikre side, er det en god idé at starte planterne indendørs, lade dem gro en måneds tid under kunstlys, og så plante dem ud i slutningen af April.

Planterne er så rimeligt store, og er mere modstandsdygtige overfor blæst, kulde, insekter og hvad de ellers bliver udsat for.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Er selv begyndt at plante udenfor, er faktisk lige kommet hjem fra skoven (mørkt uhu).
Som der bliver skrevet, så find nogle akklimatiserede sorter.
De kan for det meste godt klare en nat eller to i minusgrader.
Royal nepal, midtjysk pot, mors30 er gode Danske sorter efter min mening :)

-John Rooney.

Junior medlem

Fedt nok! Det kan være at jeg skal prøve en af de der strains! :P
Mange tak Georg! Fedt med råd fra en der selv er i gang :P
Held og lykke med det!

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: Midtjylland.
Velbekomme og pøjpøj :)

-John Rooney.

Moderator
Brugeravatar

Jeg vill vente lidt endnu, der plejer at komme nogle nætter med hård frost i løbet af april, og rammer frosten på et uheldigt tidspunkt, så kan det bremse væksten eller endda helt stoppe fremtidig vækst. Men jo større planterne er jo bedre takler de en smule nattefrost.

Medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: North State :)
Jeg har i år investeret i en 'Opvarmet spirekasse' som er et lille minidrivhus med varme i. Det bruger kun 22w og varmer jorden/potten op til 10 - 15 grader over alm. temp. Det koster kun ca. 300 kr. Jeg har nogle testplanter der har stået udendørs i minidrivhuset i over en uge nu og trives fint. Derfor har jeg sat en masse frø til spiring idag. Et forspring der kan betyde en del i sidste ende.

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 14 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]