Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 27 jun 2025 19:32

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 
Forfatter besked
Medlem

jeg har brugt denne pH meter i så lang tid nu.

og nu er den helt fucket.

men er der nogen der ved hvorfor der er 2 justerbare knapper
under pH viseren?

dette er modellen jeg snakker om
Billede

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Kalibrerings skruer. For at bruge dem skal du ha' noget kalibrerings væske på pH 7, og pH 4.

Medlem

Kalibrerings skruer. For at bruge dem skal du ha' noget kalibrerings væske på pH 7, og pH 4.

I know that.

men hvorfor er der ikke bare EN skrue?
hvordan ved man at man skruer den rigtige skrue?

skal man skrue på pH 4 når man bruger pH 4 kalibreringsvæske eller er det helt forkert?
hvilket system er der i at bruge de skruer?

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Ja, skrue på 4 når elektroden er i pH 4 væske, og når den er i ph7, så skruer du på 7'eren. Hvorfor der er 2 ved jeg ikke. Der er også apparater som har ph10 justering.

Medlem

Ja, skrue på 4 når elektroden er i pH 4 væske, og når den er i ph7, så skruer du på 7'eren. Hvorfor der er 2 ved jeg ikke. Der er også apparater som har ph10 justering.

det virker bare for simpelt til at jeg tror det.

Dedikeret medlem
Brugeravatar

Så må du jo downloade manualen og læse den.

Jeg har i øvrigt ikke skrevet at det vil fixe din måler. Det kan sagtens være at den skal renses, eller udskiftes.

Dedikeret medlem

Den ene kalibrerer i området elektroden skal bruges i, den anden for en neutral opløsning.

Pointen er, i dit tilfælde, at hælde en kalibreringsvæske med pH 7 op i et lille bæger, sætte elektroden i og lade den stabilisere sig. Herefter kan der drejes på skruen/knappen benævnt "pH 7", for at 'fortælle' pH-meteret at dette er den aktuelle pH af opløsningen. Denne funktion mærkes ofte med et " \ / "-agtigt symbol og kaldes "slope" / hældning.

Efter neutral pH er defineret, defineres en pH i måleområdet, i dit tilfælde pH 4. Processen er den samme.

Nogle pH metre har en tredie knap til pH 10 og evt. en til at justerer for temperatur. Eller en pH 10 knap istedet for pH 4.

Medlem

Den ene kalibrerer i området elektroden skal bruges i, den anden for en neutral opløsning.

Pointen er, i dit tilfælde, at hælde en kalibreringsvæske med pH 7 op i et lille bæger, sætte elektroden i og lade den stabilisere sig. Herefter kan der drejes på skruen/knappen benævnt "pH 7", for at 'fortælle' pH-meteret at dette er den aktuelle pH af opløsningen. Denne funktion mærkes ofte med et " \ / "-agtigt symbol og kaldes "slope" / hældning.

Efter neutral pH er defineret, defineres en pH i måleområdet, i dit tilfælde pH 4. Processen er den samme.

Nogle pH metre har en tredie knap til pH 10 og evt. en til at justerer for temperatur. Eller en pH 10 knap istedet for pH 4.

man bliver den bedste, når man lærer fra de bedste :D

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 8 indlæg ] 

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]