Psychedelia.dk

Velkommen til psychedelia.dk. Vi er Danmarks største community for fornuftig anvendelse af rusmidler og legalisering.
Dato og tid er 02 jul 2025 12:04

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]

Skriv nyt emne Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste
Forfatter besked
Medlem

Hej drenge!

Så lykkedes det mig endelig at tage mig sammen til at begynde. Jeg har fået samlet alt tænkeligt grej, og i går forspirede jeg mine frø, og de blev smidt i potter og ind i teltet imorges.

Billede
Billede

Mit setup består af følgende:

- Telt: 80x80x180
- Pære: 250 watts HPS
- Frø: 10x Critical fra Royal Queen Seeds
- Ballast
- Potter
- Jord
- Gødning (Micro, gro og bloom fra FloraSeries)
- Kulfilter
- Udsugning
- En lille ventilator
(Tror det var det)

Billede

Dette er som sagt mit første grow, og jeg har valgt at lægge mig ud med 10x Critical fra Royal Queen Seeds. Nogle der har erfaringer med denne sort?

Jeg er i tvivl om hvor meget vand jeg skal give dem her de første par dage, nogle gode fingerregler?
Og har også lidt problemer med varmen. Nogle gange ligger den på under 30, andre gange er den omkring de 35, og har ventilator + udsugning. Nogle gode tips her?

Det var det for denne gang. Der vil løbende komme flere opdateringer, når tingene udvikler sig.

Senest rettet af Drengerøven 08 aug 2013 16:00, rettet i alt 1 gang.

Medlem
Brugeravatar

Så længe der så varmt som det er pt. ville jeg nok vælge at køre med lyset tændt om natten.

Moderator
Brugeravatar

Sørg for at jorden ikke tørre helt ud i starten, men ellers vand igennem og vent med at vande til jorden er nogenlunde tør igen. De små potter og den høje varme taget i betragtning, er det nok også en god ide at have pæren på god afstand i starten så de ikke tørrer ud for hurtigt.

Mht varmen så sørg for at lufte ud i det lokale teltet står i, og hold de passive indsugningshuller åbne, det er trods alt den luft som kommer ind i teltet der køler teltet ned.

Medlem

Hej Bismann

Hvor meget vand bruger du ca pr plante her i starten? Vil nødig give dem for meget her i starten, men synes alligevel det virker til at tørre rimeligt hurtigt ud.

Moderator
Brugeravatar

Det ved jeg ikke helt men vand stille og roligt og stop når der kommer vand ud af bunden, og vent så med at vande til jorden er nogenlunde tør igen.

Medlem

- 8/8-13

I dag var en god dag. Jeg plantede som sagt mine frø i går, og imorges da jeg kiggede ind i teltet var seks ud af ti kommet op af jorden. To mere er kommet op i løbet af middagen, og nu har de lige fået en røvfuld vand, og så kommer de to sidste snart.

Flere af dem er vokset to-tre cm et døgn, hvilket jeg slet ikke havde regnet med.

Billede

Medlem

- 9/8-13

Igen i dag er de vokset ret meget, og er begyndt at vise de næste sæt blade. Ikke vildt meget at sige fra i går.

Billede

Der er dog en jeg undrer mig lidt over.. Har selvfølgelig kun sået et frø i potten, men alligevel er der kommet to op af jorden.
Andre der har prøvet det før? Forestiller mig det bliver en kæmpe busk med mutantgener, eller så bliver det en plantens svar på en siamesisk tvilling.

Billede

Medlem

- 12/9-13:

Ikke det helt vildt at skrive om. De vokser, og man kan se forandringer for hver dag der går. De fleste er også begyndt at udvikle et nyt sæt blade.

Billede
Billede

Har dog lige et par spørgsmål:
- Hvornår er det bedst at starte med gødningen? Af hvad jeg har kunne læse mig frem til, er der nogen der begynder med det samme, og nogle der først begynder efter to uger. Jeg har micro, gro og bloom fra FloraSeries.
- Har I jeres blæser til at stå tændt samtlige timer i har pæren tændt? Det er som om at planterne er begyndt at vokse skævt pga. vinden fra blæseren.

Dedikeret medlem

drej dem lidt rundt en gang imellem og de ser ud til at strække sig en del hvor langt væk hænger pæren? og ja blæseren skal helst stå tændt hele tiden 24/7 :)

Moderator
Brugeravatar

Du kan nok godt sænke pæren lidt, for som Patrix siger så strækker de sig noget efter lyset. Det kan der dog rodes bod på ved ompotning ved at ompotte dybere så dele af stammen kommer under jordniveau. Vent med at gøde, jeg ville nok ompotte før jeg ville gøde hvis jeg var dig, men det kan du også sagtens vente lidt med. Og så husk på at du ved ompotning tilfører nærring i form af den forgødede jord.

Mht. din tvillinge plante så har jeg set fænomenet nogle gange, det resulterer som regel i at den ene bliver større end den anden, og de ellers vokser som normalt.

Medlem

Tak for de hurtige svar, har sænket pæren en 10-15 cm yderligere, og så ser jeg om det hjælper.

Med hensyn til ompotning, hvornår tror i så det skal ske? Har kun nogle 11 L potter udover de små på billederne.

@BisMann: Kom der flere buds af den grund, eller var det cirka samme som ved en "normal" plante?

Medlem

15/9-13:

I går fik planterne gødning for første gang, hvilket hjalp en del. Ikke de store problemer indtil videre, men er stadig lidt i tvivl om hvornår jeg skal ompotte dem? Har som sagt kun nogle 11 L potter, og ved ikke om de er for store, i forhold til deres nuværende størrelse.

Billede
Billede

Moderator
Brugeravatar

Tvillingerne giver mere eller mindre det samme som en normal plante, den lille plante giver som regel ikke det store.

Mht. ompotning handler det om at at rodnettet er udviklet nok til at holde sammen på jorden ved ompotning, således at man ikke beskadiger rodnettet, men planten heller ikke begrænses af den manglende plads til rødderne. Tjek evt rodnettet i dit fadølskrus, er rødderne jævnt fordelt rundt jorden er det tid til at ompotte.

Og pas på med at gøde imens de stadig er så små.

Medlem

Tvillingerne giver mere eller mindre det samme som en normal plante, den lille plante giver som regel ikke det store.

Mht. ompotning handler det om at at rodnettet er udviklet nok til at holde sammen på jorden ved ompotning, således at man ikke beskadiger rodnettet, men planten heller ikke begrænses af den manglende plads til rødderne. Tjek evt rodnettet i dit fadølskrus, er rødderne jævnt fordelt rundt jorden er det tid til at ompotte.

Og pas på med at gøde imens de stadig er så små.

Okay, det giver mening. Lige nu har jeg 10, men når jeg ompotter bliver der kun plads til 9. Vil det være bedst at fjerne "mutantplanten", og satse på de 9 "normale"?

Billede

Som du kan se på billedet, kan man se rødderne ned langs, og sådan ser det ud hele vejen rundt. Er det tid til at ompotte?

Og med hensyn til de 11L potter jeg har: Jeg synes jeg har læst at et skifte fra en lille potte til en meget større kan give dem stress. Er det rigtig, eller vil det ikke være noget problem at bruge de 11L?

Tak for hjælpen, Bis.

Dedikeret medlem

Du kan godt vente lidt endnu med at ompotte jeg jeg lod mine stå 2-3 uger i sådan nogen fadølskrus før jeg omplantede du burde nok også vikle et eller andet rundt om koppen da rødderne jo helst ikke er så glade for lys :)

Moderator
Brugeravatar

Ja jeg ville nok fjerne tvillingerne hvis ikke du har plads til dem alle, om ikke andet for at tilskynde ensartet vækst blandt planterne. Men ja som Patrix siger er det nok en god ide at vente lidt endnu med ompotningen.

Der er altid lidt stress forbundet med at ompotte, jo mere skånsomt det gøres jo mindre stress. Men kan ikke se at der skulle være mere stress forbundet med at ompotte til store potter ift. mindre potter. Dog kan ompotning til flere mellemstadier gøre at jorden udnyttes bedre, og altså fyldes mere med rødder, men det kræver flere ompotninger og dermed flere omgange med stress. Jeg plejer enten kun at bruge en ompotning eller simpelthen spirre dem i de potter de også høstes fra, men sidstnævnte metode kræver lidt kontrol med vandingen (og en luftig jord) så jorden som rødderne endnu ikke er nået til ikke bliver waterlocked/utilgængelig for rødderne.

Dedikeret medlem

en anden god ide kunne være at starte dem i jiffy pots så er der ihvertfald minimalt stress omkring den første omplantning de koster omkring 1kr per stk. Jeg bruger ihvertfald dem fremover :)

Medlem

Tak for rådene drenge.
Jeg vikler sølvpapir omkring den i faldødsglasset imorgen, men de andre potter er jo væsentligt mindre? Så havde tænkt på at ompotte imorgen eller lørdag. Vil det være for tidligt?

Junior medlem
Brugeravatar

Geografisk sted: I et frø under jorden?!? o.0"
Jeg vil råde dig til ikke at vikle sølvpapir rundt om plastikglasset, da sølvpapir danner meget varmer og tænker det umuligt kan være godt for rødderne hvis de får den varme "direkte" på sig.
det bedste ville nok være sort-gaffa.
Men jeg skal ikke spille for klog på det, da jeg aldrig har brugt gennemsigtigt medie til at have mine planter i, men kender folk der (har) brugt/bruger gaffa og det virker glimrende.
Er nemlig lidt bange for at den varme vil dræbe rødderne helt for dig, hvis du bruger søvlpapir.
men prøv dig frem, man lære bedst af egne erfaringer :)

men ang. ompotning vil jeg vente lidt endnu evt. til søndag eller starten af næste uge.
men du kan jo selv se når det er ompotningstid, du skal bare tage din potte med plante når jorden er helt tør, også trykke lidt på siderne, så burde jorden løsne sig lidt, så du kan trække lidt ud i potten, og se ned langs siden af jorden og hvis jorden er dækket næsten helt med rødder så det ompotnings tid.

Håber det giver lidt mening, og at du kunne bruge det til noget.
men held og lykke med growet.

Peace out. :peace:
Vh Rasta.

Dedikeret medlem

sølvpapir danner da ikke varme? :P det holder dog på varmen men tror jeg sku ikke har den store forskel det burde vel på samme måde holde varme ude? har set en der gjorde det med en 1½l flaske så det skader helt sikkert ikke :) Men jo jeg tror også det snart er ved at være på tide at omplante de små der det er vel 0.25l eller mindre?

Vis indlæg fra foregående:  Sorter efter  
Skriv nyt emne Svar på emne  [ 113 indlæg ]  Gå til side 1, 2, 3, 4, 5, 6  Næste

Alle tider er UTC + 1 time [DST ]